جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

چاقی

496

بازدید

مقدمه
مطالبی که به خوانندگان گرامی تقدیم می شود برای شناساندن عارضه چاقی که هر روز شیوع بیشتری پیدا می کند ، تنظیم و ارائه شده است . این عارضه با وجود اینکه واقعاً یک بیماری نیست ، زمینه را برای بسیاری از ناخوشی ها به ویژه اختلالات قلب و عروق و دیابت فراهم می سازد چاقی یک بلا و آفت برای سلامتی و رفاه افراد است و خیلی زود ظرفیت کار و توانایی افراد را دچار نقصان         می نماید با ارائه این مطلب سعی کردیم تا چاقی و علل و عوارض آن را برای شما روشن کنیم امیدواریم بهره ای هر چند اندک از خواندن این مطالب داشته باشید .
چاقی :
خوشبختانه بیشتر رژیم های غذایی میزان ایده آل موفقیت را دارند . با یک برآورد کمتر از ۳۰% آنهایی که وزن کم می کنند به آن رژیم ادامه می دهند آنچه مهم است این است که افراد ممکن است قربانی رژیم های نادرست شوند برای موفقیت شما نیاز به طرح آموزشی خوب طراحی شده دارید نخست باید مفاهیم نادرست در مورد رژیم غذایی تان را برطرف کنید و اصول توازن انرژی را که به وسیله رژیم ایجاد می شود برقرار کنید و یک مرحله از طرح درمان شامل تمرین منظم و اصلاح رفتاراست برای کسانی که بسیار چاق هستند روش جراحی برای از دست دادن وزن توصیه می شود .
موضوعات آموزشی در چاقی :
-اصول توازن انرژی و رابطه آنها با چاقی و از دست دادن وزن
-تعریف یک کالری
-انواع چاقی
-تشخیص چاقی ، با معیارهای وزن بالا ، شاخص حجم بدن مثل دیابت بیماری عروق و مسائل تنفسی
-اهمیت تمرین منظم
-رژیم غذایی برای کاهش مصرف غذا
-احتیاط درباره استفاده از تجویز دارو
-روش ها و جراحی برای درمان بیماری چاقی
-رژیم غذایی در سایر روش های اصلاح رفتار
شما باید رژیم غذایی تان را برای مدت طولانی حفظ کنید آیا شما از شام خوردن لذت می برید ؟ اگر اینطور است به این رژیم ادامه دهید از دست دادن وزن ممکن است با مشکل و به کندی به وجود آید ولی سلامت و ظاهر زیبا ارزش تلاش کردن را دارد به طور کلی چاقی یعنی افزایش چربی بدن . وقتی شما کالری به میزان بیشتر از نیاز بدنتان دریافت کنید بدنتان این کالری اضافی را ذخیره می کند . کالری واحدی از انرژی غذا است . کالری های استفاده شده به صورت چربی در سلولهای بافت رسوب می کند در افرادی با وزن طبیعی چربی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن بدن را تشکیل می دهد . در زنان با وزن طبیعی چربی ممکن است بیش از ۲۰ درصد وزن بدن را تشکیل دهد .
اصل توازن انرژی :
شما وقتی می توانید به توازن انرژی دست یابید که مقدار کالری که دریافت می کنید برابر با مقدار کالری باشد که استفاده می کنید .
وقتیکه به توازن منفی انرژی دست یابید یعنی میزان کالری که دریافت می کنید کمتر از مقداری که مصرف می کنید باشد شما وزن از دست می دهید زندگی بدون تحرک نیازهای انرژی شما را کاهش می دهد بنابراین احتمال اینکه کالری اضافی به صورت چربی در بیاید خیلی بیشتر است .
نیاز شما به کالری بستگی به نیازهای اساسی سوخت و ساز و نیازهای روزانه انرژی تان دارد یک مرد بالغ تقریباً به ۱۵۰۰ کالری نیاز دارد تا بتواند کارهای حیاتی خود را انجام دهد به اضافه برای انجام فعالیت های فیزیکی ، اما یک زن بالغ به ۱۳۰۰ کالری برای انجام کارهای حیاتی نیاز مند است .
نیازهای انرژی درمیان افراد مختلف متغیر است همچنین در زمان های مختلف نیاز یک فرد نیز تغییر می کند .
انواع چاقی :
۱-چاقی بزرگ شدن بیش از حد عضو : در این نوع چاقی مقدار سلولهای چربی بیمار مانند یک شخص با وزن طبیعی است اما حجم بافت چربی افزایش یافته و سلولهای چربی بسیار بزرگتر هستند . این نوع چاقی در بیمارانی اتفاق می افتد که در کودکی اضافه وزن ندارند ولی در بزرگسالی چاق می شوند .
۲-در نوع دیگر چاقی نه تنها سلولهای چربی بزرگ می شوند بلکه تعداد آنها نیز چند برابر می شود در هر سنی پر خوری می تواند باعث زیاد شدن سلولهای چربی شود که دوران کودکی دوران آسیب پذیرتری است . معمولاً هر چه چاقی بیشتر باشد بیشتر احتمال دارد که در ارتباط با بزرگ شدن سلول باشد . این نوع چاقی ممکن است غیر قابل برگشت باشد . سلولهای چربی وقتی تشکیل می شوند برای همیشه عمر با شما باقی می مانند رژیم غذایی باعث می شود که سلولهای چربی کوچک و ناپدید شوند .
علت چاقی در بیشتر موارد نامعلوم است ولی کارشناسان معتقدند چندین تئوری چاقی را تحت تاثیر قرار می دهد . غذای شیرین ، خوشی و تفریح همراه با غذاهای با کالری بالا باعث چاقی می شود .
چرا و چگونه چربی ذخیره می شود :
هضم : غذای بلعیده شده به درون معده راه می یابد و در آنها با اسیدهای معدی مخلوط می شود سپس ذرات غذا به درون روده کوچک رفته آنزیم ها ذرات را به گلوکز ، اسید آمینه و ذرات کوچک چربی تجزیه می کنند . این چربیها به کبد رفته و از آنجا وارد گردش خون می شوند و برای انرژی مورد نیاز اندامها مورد استفاده قرار می گیرند . ذخیره چربیهای اضافی یا استفاده نشده گردش خون را ترک کرده و وارد سلولهای بدن شده و در آنجا ذخیره می شوند و وقتی بدن نیاز به چربی دارد می تواند این انرژی ذخیره شده را مصرف کند . جزء اصلی چربی به شکل تری گلیسیرید می باشد .
رسوبات چربی در زیر پوست :
اطراف کلیه و کره چشم و مفاصل و اندامها پراکنده می شوند . توزیع چربی در مردان و زنان متفاوت است .

 

نظریه هایی برای علت چاقی :
علیرغم سالها تحقیق هنوز مشخص نیست چرا برخی افراد چاقند ولی چند نظریه در این زمینه ارائه شده است .
آمادگی ژنتیکی :
اگر چه شرایط محیطی در چاق شدن بی تاثیر نیست ولی بررسی نشان می دهد یک کودک با پدر چاق یا مادر چاق ۵۰% شانس چاق شدن دارد اگر هم پدر و هم مادر چاق باشند شانس کودک ۸۰% خواهد شد . بررسی انجام شده در مورد دوقلوها به این نظریه اعتبار بیشتری می دهد وقوع چاقی در دوقلوهای همسان ، یکسان دو برابر شده است ، یعنی هر دو به یک میزان در معرض چاقی قرار دارند .
نظریه برقراری :
بسیاری از افراد چاق وقتی رژیم غذایی را متوقف می کنند به وزن قبلی خود دست می یابند بنابراین فردی که رژیم می گیرد مجبور است کمتر و کمتر بخورد تا به از دست دادن وزن ادامه دهد .
تولید ناقص حرارت :
بررسی های انجام شده نشان می دهد که رابطه ای بین چاقی و تولید حرارت ناقص وجود دارد . افراد چاق در معرض سرما حرارت زیادی از خود نشان نمی دهند و کمتر انرژی مصرف می کنند که این حالت از اوایل زندگی ظاهر شده و تا بزرگسالی ادامه می یابد در نتیجه این افراد چاق می شوند .
عوامل روانی :
همراه عوامل فیزیولوژیکی مثل فشار و اضطراب که ممکن است باعث خوردن زیاد و چاقی شود عوامل روانی نیز در چاقی موثر است بررسی نشان می دهد که افراد چاق مایلند بیشتر بخورند و ممکن است چند بار بخورند . خانواده و عادات اجتماعی هم در چاقی موثر است مثلاً کودکی که برای راضی کردن والدینش می خورد این الگوی منفی باعث چاقی می شود .
پیجیدگی ها :
چاقی آسیب زیادی به مغز و تندرستی فیزیکی وارد می کند و می تواند در ضعف و افسردگی بسیار دخالت  داشته باشد . چاقی کنترل نشده باعث چندین بیماری تهدید کننده سلامتی مانند دیابت – سفت شدن عروق ، نارسایی های تنفسی ، سرطان و بیماریهای زنان .
دیابت :
چاقی معمولاً باعث دیابت نوع دوم می شود و این بیماری وقتی اتفاق می افتد که سلولهای بدن به طور طبیعی به انسولین پاسخ نمی دهند . در صورتی که بیش از حد معمولی وزن بدست بیاورید ممکن است بوسیله این نوع دیابت بالاتر رود .
مخصوصاً این نوع دیابت اثر کاهش وزن را کم می کند .
بیماری شریان کرونر ( بیماری عروق تغذیه کننده قلب ) :
چاقی تمایل دارد که مقدار کلسترول سرم و تری گلیسرید را افزایش دهد . (عواملی که به سکته قلبی کمک می کنند) فشار خون بالا که یکی از عوامل مهم بیماری های قلبی عروقی می باشد ، در افراد چاق شایع تر است . چاقی هنگامی که با دیابت ملیتوس (دیابت بی مزه) ارتباط دارد می تواند سطح HDL (چربی خوب بدن) را پائین بیاورد .
این چربی قلب را در برابر بیماری های عروق کرونر محافظت می کند.
مشکلات تنفسی :
چاقی به علت افزایش چربی قفسه سینه و شکم می تواند باعث تنفس مشکل شود . چاقی در شما می تواند باعث افزایش تعداد تنفس شود که با یک انقباض ناگهانی (تیک) بیحسی و خواب آلودگی مشخص می شود این علائم و نشانه ها عدم تعادل سوخت و ساز بوجود آمده بوسیله تنفس نا مناسب را همراهی می کنند .
سرطان :
برخی سرطان ها در افراد چاق شیوع بیشتری دارد . مردان چاق بیشتر به سرطان های کولون ، رکتال و پروستات مبتلا می شوند و زنان چاق بیشتر به سرطان های کیسه صفرا ، مثانه و تخمدان مبتلا می شوند .
آرتریت :
چاقی شما می تواند شانس ابتلا به آرتریت را در مفاصلی از بدنتان که وزن و حالت بدن را تحمل می کنند بالا ببرد . این مفاصل شامل زانوها ، هیپ ها (کفل ها) مچ پا و پائین ستون فقرات می باشد .
با چاقی شانس ابتلاء به بیماری نقرس نیز بالا می رود .
اختلالات مربوط به بیماری های زنان :
حتی چاقی ضعیف می تواند با اختلالات مربوط به قاعدگی همراه باشد . اگر شما یک زن چاق هستید ، در صورتی که باردار شوید دشواری ها و مشکلات طول بارداری و زایمان برای شما بیشتر خواهد بود .
سایر مشکلات :
چاقی به علت اختلال خونرسانی در پاها می تواند باعث واریسی شدن وریدهای پاها شود .
بدنبال چاق شدن شما فشار زیادی روی عضلات پشت و نخاعتان وارد می شود . بیماری های کیسه صفرا و کلیه از دیگر بیماری هایی هستند که با چاقی همراهند .
در جستجوی یک توصیف تشخیصی :
چاقی بدن شما از طریق انسجام یک سری روش ها اندازه گیری می شود . این روش ها شامل مقایسه کردن وزن و قد شما با وزن و قد استاندارد بوسیله اندازه گیری چین های پوستی و تخمین زدن چربی زیر پوست ، تست های خونی (شامل کلسترول سرم ، تری گلیسیریدها و گلوکز) و تست های عملکرد غده تیروئید می باشد .
این تست ها علاوه بر ارزیابی کردن وضعیت سلامت شما می توانند یک اختلال زمینه ای را تشخیص دهند .
جداول وزن و قد استاندارد :
شما قبل از مراجعه کردن به جدول ها اندازه جثه تان را بدست آورید سپس وزن مطلوبتان را بیابید اگر وزن شما بیشتر از وزن مطلوبتان بود ، شما سنگین وزن هستید . اگر بیش از ۲۰% اضافه وزن داشته باشید چاق در نظر گرفته می شوید . اگر چه ممکن است نقطه خارج از محدوده های جداول اشتباه باشد و نشان دادن وزن شما نیز صحیح نباشد . برای مثال اگر شما تنومند باشید (همانند یک ورزشکار) وزن اضافی شما از عضله ها است و نه چربی .
شاخص جرم بدن :
یک راه که دقت بیشتری برای اندازه گیری وزن اضافه بدن دارد شاخص وزن بدن می باشد . این روش ساختارهای بدن را به صورت محاسبه بیان می کند و به صورت نسبت وزن بدن به قد برای مشخص کردن چاقی استفاده می شود .
W (in  kg) – H2  ( inmeters) = BMI
شاخص وزن بدن = ( قد بر حسب متر ) – وزن بر حسب کیلوگرم
مثال : برای فردی با ۶ ۵ (متر ۶۸/۱) با وزنی حدود ۶۸ کیلوگرم
   68             68           وزن
BMI =               =                           =             = 24
  5/2         (68/1)       (قد)

اگر وزن  بدن این فرد عدد ۳۰ و یا بالاتر بدست می آمد . او چاق در نظر گرفته می شد .
شاخص وزن  بین ۲۵ و  29 نشان می دهد که این فرد ۵ کیلو اضافه وزن دارد .
دو نفر با وزن و قد یکسان را تصور کنید که سایز آنها مساوی است یکی ممکن است بالای وزن مورد نظر و دیگری زیر وزن مورد نظر باشد . این تفاوت ها بوسیله هیکل و جثه اشخاص ایجاد می شود بنابراین برای دو نفر با قد یکسان فردی که جثه اش بزرگتر است از دیگر که جثه اش کوچکتر است سنگین وزن تر می باشد ابتدا بایستی جثه بدنتان را مشخص کنید بنابراین کار می توان از یک تکنیک ساده استفاده کرد ، ابتدا دور مچ دستتان را اندازه بگیرید و سپس بدون کفش قدتان را اندازه بگیرید اندازه مچ دستتان را روی محور افقی و اندازه قدتان را روی محور عمودی بیابید این دو محور را دنبال کنید تا در یک نقطه با هم برخورد کنند خانه هایی که سایه زده شده اند محل برخورد محورهایی هستند که سایز بدن شما را نشان می دهند .

اندازه گیری چین های پوستی :
تست پوستی برای تخمین زدن چربی بدن استفاده می شود در این تست فردی که تست را انجام می دهد ، با استفاده از وسیله ای به نام کالیپرس (برای سنجش قطرها استفاده می شود) که ضخامت چین پوستی را اندازه می گیرد کل چربی های بدن شما را برآورد می کند . محل های انجام تست شامل پشت بازو ، ناحیه شکم و پشت ران می باشد . تست کننده سه تا هفت اندازه گیری انجام می دهد و از یافته ها میانگین می گیرد ، سپس یافته را با در نظر گرفتن استانداردهای مهم و بررسی آزمون تغذیه مقایسه می کند .
اگر در اندازه گیری چین پوستی شما ضخامتی بیش از ۹۰% داشت برای گروه سنی و جنس مربوط به خودتان چاق محسوب می شوید . اما این تست دارای محدودیت هایی شامل سن و وضعیت های مختلف بدن می باشد . برای مثال چین های پوستی مختلفی در بین افراد سالخورده مشاهده می شوند .
در مورد وضعیت های مختلف بدن ، برای مثال این تست نمی تواند چربی زیر پوستی را از ادم (تورم) متمایز کند .
آموزش روشهای درمان :
شما باید این مساله را درک کنید که یک نقشه موفق کاهش وزن با محدود کرده کالری رژیم ، ورزش منظم و اصلاح رفتارها همراه می باشد .
به شما پیشنهاد می شود که از سایر مقیاس ها برای اجرای نقشه کاهش وزن کمک بگیرید . این مقیاس ها شامل : پیوستن به یک گروه کاهش وزن ، کسب حمایت خانواده و دادن پاداش به خودتان برای رسیدن به اهداف مطلوب می باشد .
اگر شما از چاقی شدید رنج می برید داروها نمی توانند کمک زیادی بکنند اما روشهای جراحی به کاهش سریع وزن کمک می کنند . برای تصمیم گیری در مورد این روشها حتماً با یک پزشک جراح متخصص مشاوره کنید .
فعالیت و ورزش منظم برای کاهش وزن شما لازم است . فعالیت بیشتر شما باعث می شود که کالری ها بیشتر مصرف شود و چربی ها بیشتر بسوزد . بدون ورزش ممکن است رژیم شما با شکست مواجه شود زیرا بدن شما بوسیله کم کردن سرعت متابولیک (کم کردن سرعت سوخت و ساز) به همان مقدار کالری کم موجود در رژیمتان پاسخ می دهد ، که این مساله کاهش وزن را مشکلتر می کند . اما ورزش مداوم و منظم این تاثیر را بوسیله اجبار بدن برای سوزاندن کالری های خارجی از بین می برد :
مطمئن باشید که ورزش منظم و عاقلانه نمی تواند شما را گرسنه کند بلکه تعداد زیادی از افراد بیان کرده اند که ورزش منظم گرسنگی را کاهش می دهد .
ما به شما پیشنهاد می کنیم که یک برنامه ورزشی را که فکر می کنید تفریحی و راحت است انتخاب کنید ، طوری که این برنامه ورزشی شانس شما را برای ماندن با آن به حداکثر برساند . برای مثال اگر شما هوای آزاد را دوست دارید راه رفتن سریع و یا دوچرخه سواری را به شما پیشنهاد می کنیم  در صورت تمایل می توانید یک دوچرخه یا پدال ثابت بخرید و یا اینکه طناب بزنید و درخانه ورزش کنید . اگر دوست ندارید به تنهایی ورزش کنید بهتر است با یکی از دوستانتان ورزش کنید .
پیشنهاد می کنیم که اغلب به نحوی مطلوب برای حداقل ۲۰ دقیقه و ۳ بار در هفته ورزش کنید . بهتر است قبل از اینکه ورزش را شروع کنید یک چکاپ کامل سر تا پا انجام دهید ، مخصوصاً اگر شما بیش از ۲۰ پوند کاهش وزن نیاز دارید ، مشکلات پزشکی دارید و یا در صورتی که سن شما بالای ۳۵ سال است .
یادآوری کنیم که از ابتدا ورزش را به آرامی شروع کنید و اگر نشانه هایی از فعالیت بیش از حد مشاهده کردید فعالیتتان را کاهش دهید . این نشانه های شامل ، کوتاه شدن تنفس یا تنفس مشکل ، درد قفسه سینه یا مفاصل ، سستی یا سرگیجه ، تپش قلب و مشکلات گوارشی بعد از شروع ورزش می باشند .
برای اینکه خودتان را تشویق به ورزش کنید می توانید به خودتان امتیاز بدهید . ورزش علاوه بر سوزاندن کالری اضافی بوسیله بهبود بخشیدن تصور از خودتان موجب تقویت روح و روان شما می شود .
مطلبی که همیت دارد پرت هواس از غذاها می باشد . هم چنین تاکید کردن این نکته که ورزش بوسیله قدرت بخشیدن به عضله قلب و افزایش حالت الاستیسیته (ارتجاعی) عروق و کاهش میزان تری گلیسرید سلامت قلبی عروقی را بالا می برد .
رژیم : یک تعادل رژیمی خوب را طرح ریزی کنید که شامل انواع غذاهای مفید روزانه باشد .
به شما توصیه می کنیم که اهداف کاهش وزن مناسب را مشخص کنید و بدانید که کاهش وزن تدریجی به نگهداری وزن کم شده و عدم دوباره بازگشت وزن  کمک می کند . بنابراین یک برنامه کلی تغییر رفتار ، برنامه ای که بتواند به شما در شناختن و تغییر دادن روشهای منفی تغذیه و حفظ کردن غذاهایی مشخص برای کاهش وزن و پیوستن به گروههای کاهش وزن کمک می کند را طرح ریزی کنید .
اگر شما عادت های غذایی زیانبار دارید می توانید از مشاوره تخصصی کمک بگیرید . با کمک از یک فرد متخصص تعدادی از کالری های مورد نیاز روزانه را مشخص کنید تا در یک زمان منطقی و معقولانه وزن از دست بدهید . از عواقب کاهش وزن سریع که به ضرر شما است در امان باشید .
باید به شما بگوییم که حتماً کالری غذای مصرفی خودتان را در هفته به مقدار ۳۵۰۰ کاهش دهید تا هر هفته یک پوند از چربی هایتان را از دست بدهید . به عبارت دیگر کاهش میزان کالری روزانه شما ۳۰۰ کالری است .
نکته : کاهش وزن سریع موجب از دست دادن آب می شود .
برای محدود کردن مصرف غذاهای بسیار چرب روش هایی پیشنهاد می شود به عنوان مثال به شما توصیه می شود که بجای سرشیر و خامه و سیب زمینی پخته از ماست بدون چربی یا به جای بادام زمینی از میوه تازه استفاده کنید . شما باید یاد بگیرید از روشهای آشپزی کم کالری مثل بخار پز کردن یا کباب کردن که بهتر از سرخ کردن است استفاده کنید . توصیه می شود که روغن ، پنیر و سوسیس پرهیز کنید موادی که چربی کمی دارند باعث راحتی بیشتر شما      می شود .
از رژیم های غذایی نسنجیده پرهیز کنید :
از رژیم های غذایی ثابت یا رژیم های غذایی و گرسنگی به مدت طولانی پرهیز کنید این رژیم های توسط پزشکان رد شده هستند و اگر چاقی برای زندگی شما تهدید کننده است به شما رژیم کم کالری را توصیه می کنیم .
تمرین اصلاح رفتار :
موفقیت رژیم غذایی مستلزم تغییر در رفتارو اصلاح خوردن است.  عادت های جدید رژیم غذایی جدیدی را ایجاد می کند به شما پیشنهاد می شود غذاهای روزانه خود را ثبت کنید و دفتر خاطرات به شما اطلاعاتی می دهد که به چه علت زیاد غذا خورده اید و آیا علت افسرده بودن و یا خسته بودن شما بوده اند ، که باعث افزایش غذا خوردنتان شده ؟ شما می توانید با فکر کردن به مکان ها و یا انگیزه هایی که شما را وادار به زیاد خوردن می کند شناسایی کنید و می توانید زمانی را که اصرار به زیاد خوردن دارید فعالیت دیگری را جایگزین کنید و یک غذای مقوی و مناسب با رژیمتان قبل از هر کاری برای خود انتخاب کنید و برای اصلاح غذا خوردن در طول هر هفته تمرین کنید .
از اعضاء خانواده خود بخواهید که برای کاهش وزن در هنگام غذا خوردن به شما گوشزد کنند دیگران را از طرح و نقشه کاهش وزن با خبر سازید و از دوستان بخواهید رژیم غذایی شما را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهند .
پاداش موفقیت :
به شما توصیه می شود در برنامه کاهش وزن به خود پاداش بدهید و پاداش ها را تعیین کنید و در هنگام غذا خوردن بد خود را تنبیه کنید . می توانید به جای خوردن از تفریح های دیگر مثل ورزش ، کتاب جدید لباس های جدید و یا و کارهایی که باعث سرگرمی شما می شود استفاده کنید .
تجویز دارو :
اگر چه صدها داروی تجویز شده به کاهش وزن کمک می کند اما شما باید در برنامه خود رژیم غذایی پزشکی ، ورزش ، کالری محدود و اصلاح رفتار را قرار دهید .
(به این داروها اعتماد کنید )
داروهای ضد اشتها :
این داروها باعث کم اشتهایی شما می شود ، این داروها را می توان برای یک هفته یا بیشتر استفاده کنید ، این داروها می توانند باعث عوارضی چون نا منظمی ضربان قلب ، حالت تهوع ، سرگیجه ، بی قراری ، ناراحتی معده ، خشکی دهان در شما شود.
شما نباید از مسکن ها برای دوره های طولانی استفاده کنید . البته این داروها بدون کاهش کالری وزن را کاهش نمی دهند .
دارویی دیگر ( لیپاز باز دارنده ) :
این دارو باعث می شود چربی در بدن جذب نشود و آنزیم ها را در شکم غیر فعال می کند ، در هنگام مصرف این دارو از مولتی ویتامین مکمل هم استفاده کنید چون این دارو باعث از بین بردن بعضی ویتامین ها در بدن می شود .
کم کننده های اشتها :
کپسول ها و پودرها آب را در معده جذب می کنند و با بوجود آمدن احساس سیری این محصولات اشتهای شمار ا برای خوردن کم می کنند .
کپسول و پودرها بی خطر هستند زیرا آنها جذب بدن نمی شوند و باید با مقدار زیادی آب میل کنید و پودرها و کپسول ها باید با دقت با هم مخلوط و مقدار کامل آب توصیه مصرف شود تا قابلیت بیماری های معده نشود این پودرها یا کپسول ها ظرف ۱ ساعت یا کمتر می توانند معده شما را ترک کنند .
دو روش برای درمان چاقی وجود دارد :
 افزایش گاز معده و سیم کشی فک اگر چه برای چاقی شدید روش های جراحی مطمئن تر است .
افزایش گاز معده :
یک بالون از میان یک لوله قابل انعطاف به داخل شکم کشیده شده و سپس باد می شود و متورم می گردد . بالون باد شده باعث کاهش حجم معده شما می گردد و قدرت جذب غذا را محدود می کند و بعد از انجام این روش باید غذاهای کمی میل کنید قبل از انجام این روش شما باید رژیم غذایی را رعایت کنید ، البته در این روش عوارضی چون سوراخ و زخم شدن معده ممکن است ایجاد شود و ما ابتدای انجام این روش رضایت نامه ای از شما می گیریم .
سیم کشی فک :
بندرت از این روش که شامل ثابت کردن آرواره فک با سیمهای فولادی ضد زنگ است استفاده می کنیم ، این کار به طورسرپایی انجام می شود و شما نیاز به داروی بی هوشی موضعی دارید و به شما آموزش داده می شود چگونه در موقعیت اضطراری (مثل استفراغ) سیم ها را قطع کنید و  فک خود را آزاد سازید ، البته قبل از انجام این کار باید متذکر شد که این روش عوارضی چون سخت نفس کشیدن درد محل و عفونت های دهان و دستگاه تنفسی را ممکن است به وجود آورد .
بعد از کاهش وزن حدود ۱۰% سیم های فکتان را جابجا می کنیم ، البته باید رژیم غذایی را رعایت و یک ورزش روز مره نیز انجام دهید
جراحی :
انتخاب روش جراحی برای از دست دادن وزن بستگی به سلیقه خودتان دارد و این روش ها تنها زمانی توصیه می شود که روش دیگر با شکست مواجه شود . روش های جراحی ظرفیت معده شما را کاهش می دهد و مقدار غذایی که شما نیاز دارید تا گرسنگی تان برطرف شود کمتر می شود . مراکز جراحی چاقی دست کم یکسال قبل از عمل باید یک برنامه نظارت شده برای کنترل وزن در اختیار شما قرار دهند و در برنامه کنترل وزن شما بعد از عمل نیز مشارکت داشته باشند .
که از روشهای شایع جراحی است اما مطالعات نشان داده که این کاهش وزن برگشت پذیر است . بعد از عمل جراحی کمتر بخورید زیرا ممکن است تهوع و استفراغ برایتان به وجود آید ، غذا و مایعات را از نیمه شب قبل از عمل محدود کنید .
نکاتی در مورد هایی از چاقی :
۱-به آنچه می خورید توجه کنید        
۲-در ساعات منظم غذا بخورید
۳-به هنگام ناراحتی غذا نخورید .
۴-از خوردن غذای زیاد پرهیز کنید به محض احساس سیر شدن دست از غذا بکشید .
۵-تا غذای قبلی به طور کامل هضم نشده از خوردن غذای جدید خودداری نمایید .
۶-اگر در فاصله بین دو غذا احساس نیاز شدید به خوردن نمودید بهتر است غذای سبکی مثل میوه نمایید .
۷-از خوردن غذاهای بسیار سرد و یخ دار اجتناب کنید به جای آب یخ  چای بنوشید .
۸-هر غذایی که احساس سبکی را افزایش می دهد مثل صبحانه و شام سبک ، میوه ها و سبزیجات خام و برای افراد تیپ سنگین مناسب است بهتر است از خوردن غذاهای منع شده پرهیز کنید .
۹-خوردن جای داغ برای افراد تیپ سنگین مناسب است زیرا با تحریک سیستم گوارش باعث دفع مدفوع می شود .
۱۰-چنانچه گاهی از خوردن یک وعده غذا صرف نظر کردید ، خوردن یک قاشق عسل حل شده در آب گرم مفید می باشد . عسل ماده ای پر از انرژی و طبیعی است و مصرف آن برای چاقی مضر نیست . (بهتر است هر روز بیش از یک قاشق عسل میل نکنید ) .
۱۱-خوردن شیر ، کره ، بستنی و انواع شیرینی مضر ترین مواد برای افراد چاق است در صورت نیاز شیر را بسیار کم چرب و جوشیده میل کنید .
۱۲-خوردن میوه ها ، سبزیجات تازه و انواع سالاد برای تعادل جسمانی تیپ سنگین بسیار مفید است .
۱۳-از خوردن غذاهای آماده مثل سوسیس ، کالباس ، پنیر جداً پرهیز کنید .
۱۴-مشکل اصلی اضافه وزن نیست بلکه اضافه چربی است برای تخمین میزان چربی یکی از راههای ساده شنا و ماندن روی آب است اگر درصد چربی بدن شما خیلی بالا باشد (مثلاً بیش از ۳۰%) به راحتی روی آب شناور می مانید . با چربی حدود ۲۲% که چربی طبیعی برای خانم ها است شخص به سختی روی آب شناور می ماند و چربی طبیعی برای آقایان ۱۵% است .
۱۵-ورزش کلید اصلی سلامت و رسیدن به وزن طبیعی است .
برای از بین بردن چربی های اضافی ورزش هایی مثل پیاده روی سریع ، دویدن نرم ، طناب زدن ملایم ، شنا و دوچرخه سواری مناسب است . ولی ورزش هایی که شامل حرکات سریع و جهشی هستند مثل فوتبال ، والیبال ، کشتی و دوی سرعت قند سوز هستند .
متناسب با قدرت بدنی و حداکثر ضربان قلب ورزش کنید به نحو بسیار آرام و طولانی ورزش کنید تا بدنتان به آن عادت کند . سرعت ورزش به اندازه ای باشد که در حین ورزش به راحتی صحبت کنید .
حداکثر ضربان قلب را از فرمول سن – 220 به دست آورید . ضربان قلب شما در حین ورزش باید ۶۵ تا ۸۰ درصد این عدد باشد .
قبل از شروع ورزش حتماً عضلات را گرم کنید بهترین روش گرم کردن پیاده روی آهسته است .
پیاده روی سریع بهترین ورزش چربی سوز است . از روشهای دیگر دوچرخه سواری می باشد .
به منظور نگه داشتن وزن در حد ثابت شنا توصیه می شود .
به نکات زیر توجه کنید :
۱-برای از دست دادن اضافه وزن عجله نکنید .
۲-با افراد ورزشکار تمرین نکنید .
۳-خیلی آهسته شروع کنید و به تدریج بر شدت تمرینات بیافزایید .
۴-ورزش را با لذت بردن توام کنید .
۵-به مسافت طی شده فکر نکنید .
۶-اندازه گیری دائمی وزن را کنار بگذارید .
۷-کار کردن ورزش محسوب نمی شود .
۸-بلافاصله قبل یا بعد از غذا ورزش نکنید .
۹-رژیم گرفتن و گرسنگی کشیدن باعث از بین بردن چربی زیر پوست می شود ولی ورزش کردن باعث سوزاندن چربی داخل عضلات می شود سپس با ورزش اندام شما متعادل شده و چربی ناحیه شکم و باسن آب خواهد شد .
از ۱۴ غذای معجزه گر غافل نشوید .
معجزه غذا :
-آیا می توان با مصرف برخی مواد غذایی ، تمام مواد مورد مصرف نیاز بدن را تامین کرد و از سلامت و انرژی کافی برخوردار بود ؟
پاسخ این سوال مثبت است . تحقیقات اخیر نشان داده است که اگر ۱۴ ماده غذایی را در برنامه غذایی خود قرار دهید و مصرف کنید ، شاهد نتایج فوق العاده ای در وضع سلامت خود خواهید بود .
و اما این مواد غذایی فوق العاده ۱۴ مورد هستند و عبارتند از :
انواع لوبیا – زغال اخته – گل کلم – جو – پرتقال – کدوتنبل – ماهی آزاد – سویا – اسفناج – چای (سبزه یا سیاه) – کوجه فرنگی – بوقلمون – گردو – ماست .
وقتی شما این مواد را به رژیم غذایی خود بیفزایید ، بسیاری از تغییراتی که در بدن ایجاد شده و منجر به بیماری هایی نظیر دیابت ، فشار خون بالا ، آلزایمر و برخی سرطان ها می شوند ، متوقف شده و شما از بدنی سالم برخوردار خواهید بود .
گردو : ( حاوی چربی خوب ) ، گردو یکی از بهترین مواد غذایی است ، حتی چرب ترین انواع آن حاوی روغن امگا ۳ است که بسیار مفید می باشد . این روغن در ماهی آزاد نیز یافت می شود که برای سلامت قلب مورد توجه است . اگر شما ۵ بار در هفته هر بار یک مشت گردو بخورید ، علاوه بر مصرف کالری خوب از فواید آن نیز بهره مند می شوید .
زغال اخته نیز از جمله موادی است که شامل مواد مغذی گوناگون است ، یعنی نمی توان گفت سرشار از یک نوع ماده مفید است ، اما شامل ویتامین C ، اسید فولیک ، فیبر ، کاروتن و صدها ماده مفید دیگر است که در یک میوه خوشرنگ کوچک جمع شده است .
غذاهایی که رنگ دارند یعنی قرمز ، سبز ، بنفش و نارنجی هستند موادی دارند که مانع ابتلاء بیماری های قلبی و سرطان می شوند و در ضمن به حالت تعادل روحی ، حافظه و قدرت تفکر نیز کمک می کنند .
در میان روز از بادام ، گردو ، گل کلم و انگور  به عنوان میان وعده غافل نشوید .
انواع میوه ها نیز علاوه بر داشتن مواد مغذی ، انرژی کافی نیز برای بدن تامین می کنند .
سویا و تاثیر خوب آن بر کلسترول :
استفاده از سویا به این معنا نیست که تا حد ممکن از سویا در غذاها استفاده کنیم . بلکه از انواع دانه های محتوی سویا بهره مند شویم . سویا یکی از موادی است که برای قلب مفید است ، زیرا کلسترول را  پایین می آورد و دارای فیبر و پروتئین فراوان نیز هست.
جو و لوبیا ، سرشار از فیبر :
فیبری که در جو و لوبیا موجود است مانع بالا رفتن قند و کلسترول خون می شود و به تنظیم کار روده نیز کمک می کند . از آنجا که لوبیا سرشار از پروتئین است ، می توان آن را به سوپ ، سالاد و تخم مرغ نیز اضافه کرد .
کلسیم و استخوان ها :
ماست و دیگر محصولات نسبی با تقویت استخوان ها مانع شکستگی آنها می شود هم چنین در سلامت دندان ها و کمک در انقباض عضلات و تنظیم ضربان قلب نیر موثر است . احتمال ابتلاء به بیماریهای روده را کاهش می دهد و در کاهش وزن نیز تاثیر دارد . (مصرف روزانه حداقل ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم) . از پنیر نیز برای رفع گرسنگی و تامین انرژی می توانید استفاده کنید .
مطمئن باشید اگر این ۱۴ غذا را در برنامه رژیم خود بگنجانید ، علاوه بر سلامت کلی نیاز شما به رژیم های کاهش وزن تا حد زیادی کاهش می یابد و نیز از ظاهری شاداب تر برخوردار خواهید شد .
شیر بخورید تا لاغر شوید :
فواید استفاده از لبنیات با وجود چربی آنها بسیار زیاد است و افرادی که در کودکی از شیر و لبنیات کافی استفاده نکنند بیشتر در معرض اضافه وزن قرار می گیرند .
مصرف روزانه ۲ وعده لبنیات احتمال چاقی در بزرگسالی را کاهش می دهد .
در آخرین تحقیقات درباره میزان چربی زیر پوست افراد که روی ۱۰۹ خانواده با فرزندانی که متوسط سن ۱۲ سال داشتند صورت گرفت ، مشخص شد افرادی که کمتر از ۲ وعده در روز شیر یا دیگر محصولات لبنی می خورند بیشتر از دیگران چربی زیر پوست دارند .
اما در بزرگسالان بیشتر خوردن شیر به معنی لاغر شدن نیست ، زیرا به طور کلی مصرف بیش از حد هر ماده غذایی موجب ذخیره کالری بیشتر در بدن می شود .
و اما براستی ارتباط مصرف لبنیات و تنظیم وزن چیست ؟ تحقیقات نشان داده است که کلسیم و برخی دیگر از مواد مغذی موجود در شیر بر نحوه ذخیره انرژی در سلولهای چربی تاثیر می گذارد و از طرفی نیز مصرف شیر و لبنیات موجب می شود افراد احساس گرسنگی کمتری کرده ، کمتر از غذاهای دیگر مصرف کنند .
بنابراین به طور کلی اگر در دروان کودکی و بزرگسالی به اندازه کافی از شیر و لبنیات استفاده کنیم ، کمتر در معرض چاقی و اضافه وزن قرار خواهیم گرفت .
 
دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟ ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز ۱. شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید: خوردن غذا‌هایی که شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده دارند، می‌توانند ریسک و خطر ابتلا به دیابت را بیشتر کنند. بدن […]

    جراحان آمریکایی با موفقیت کلیه یک خوک را به یک بیمار پیوند زدند

    برای نخستین بار کلیه یک خوک به انسان پیوند زده شد، آن هم بدون رخ دادن واکنش حاد رد پیوند از سوی سیستم ایمنی بدن بیمار.

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای: امروزه با پیشرفت اینترنت و دسترسی بسیاری از افراد به آن بسیاری از خرید ها و دریافت خدمات از طریق اینترنت انجام می شود.سایت هایی وجود دارند که هر یک در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند برخی از […]

    اگر غلظت خون دارید بخوانید

    اگر غلظت خون دارید بخوانید ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز درمان قطعی و سریع غلظت خون با چند راهکار ساده را در این مطلب بخوانید. غلظت خون یعنی چه؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟ در حالی که خبرها از واکسن کرونا روز به روز بیشتر می شود و امیدها افزایش می یابد این پرسش مطرح است که چنین واکسنی چه عوارضی دارد؟

    تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف

      عنوان مقاله: تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف       فناوریهای جدید، روشهای کم تهاجمی را برای مبارزه با علائم پیری به ارمغان آورده است. اما موثرترین روشی که باید انتخاب کنید چیست؟ با افزایش سن، پوست ما خاصیت ارتجاعی […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi