جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

آشنایی با تاثیر سوء مواد مخدر بر جسم و جان

807

بازدید

   مواد مخدر روان گردانی همچون، حشیش ، کرک ، شیشه ، اکستاسی
 مخدری روانگردانی به نام شیشه یا شابو
 شیشه بصورت بلور و بسیار گران است و هر صوت آن با قیمت بیش از ۲۰هزار تومان فروخته می شود.طریقه مصرف این ماده تقریبا مشابه هروئین و با زر ورق است ./ مواد دسته مت آمفتامین ضربان قلب را افزایش داده و فشار خون را بالا می برد ضمن اینکه مردمک چشم گشاد شده و تنفس افزایش می یابد و ممکن است حمله قلبی اتفاق افتد. اختلالات روانی که بر اثر مصرف مواد مهیج بوجود می آید نظیر توهم و هزیان ممکن است بر اثر نرسیدن گلوکز و اکسیژن کافی به سلولها سبب تخریب سلولها شده و دائمی و پایدار شود.به گفته این روانشناس آمادگی برای بیماری HIV و هپاتیت بخصوص از نوع C از عوارض جسمانی مصرف مواد تهییج کننده است
شیشه انرژی زا است و مصرف آن تمایلات جنسی را افزایش می دهد ، بیشتر افراد پس از مصرف این ماده دچار توهم می شوند. شیشه یا کریستال ، اسپید ، فرشته ، اسید و قرصهای LSD بر عکس مواد مخدری نظیر کوکائین از دسته مت آمفتامین و تهییج کننده هستند.” این مواد فعالیت سیستم عصبی – حرکتی را بسیار زیاد کرده ، اشتها و خواب را کاهش و هیجان را افزایش می دهد.
افرادی که از مشتقات مت آم فتامین استفاده می کنند می توانند آنقدر برقصند تا بمیرند.مغز بر اثر مصرف این مواد نمی تواند سیستم تعادلی بدن را کنترل کند و به همین دلیل فشار به قلب،کلیه،طهال و دیگر اعضای بدن به دلیل فعالیت زیاد سبب خونریزی و در نهایت مرگ می شود. ممکن است قلب آنقدر تند کار کند که مغز نتواند آنرا کنترل کند. هیجان شدید،احساس انرژی و گرما، سرخوشی شدید،تمایل به فعالیت شدید،بیخوابی شدید و در برخی موارد تورم و هزیان و اختلالات در درک پس از مصرف مواد مت آم فتامین مشهود است. بر اثر مصرف این مواد بی مبالاتی جنسی بوجود می آید .
مخدر روانگردانی به نام حشیش
حشیش نام اختصاری گیاه شاهدانه هندی( canabis sativa ) است .
مهمترین ماده موثر آن تتراهیدروکانابینول می باشد که در سیستم عصبی مرکزی فعال است .
ترکیب سبز، قهوه‌ای یا خاکستری مشتق از برگ، دانه، ریشه و گل گیاه شاهدانه است که بنام‌های حشیش، ماری جوانا، علف (grass) ، علف هرز(weed)، مری جین (Mary Jane)، جام (و Pot، بنگ، گانجا، شاهدانه و… )هم معروف است. این ماده رایج‌ترین ماده غیرقانونی مورد مصرف در جهان سال است. از هزاران سال پیش می‌دانستند که حشیش اثرات نشئه‌آور دارد. هردوت مورخ یونانی (قرن پنجم قبل از میلاد) قبیله چادرنشینی را توصیف کرده است که دانه‌های شاهدانه را روی منقل سرخ کرده و با سردادن هلهله شادی از چادر خارج می‌شدند. حشیش نام مختصر بوته شاهدانه است تمام اجزاء این گیاه خاصیت روانگردان دارد که از بین آنها -Δ 9 – تترا هیدروکانابینول (THC -9 Δ -) فراوانتر از همه است. قوی‌ترین انواع حشیش از سرشاخه‌های گلدار گیاه یا از ترشح رزینی قهوه‌ای مایل به سیاه خشک شده برگه‌های آن که hash یا hashish نامیده می‌شود بدست می‌آید. بوته شاهدانه را معمولاً می‌برند، خشک می‌کنند و خرد کرده و داخل سیگار (که معمولاً سیگاری یا joint نامیده می‌شود) ریخته و آن را دود می‌کنند
آثار مصرف حشیش :
آثار حشیش بستگی به قدرت و نوع ماده مصرفی – روش و مقدار مصرف – موقعیت و انتظارات فرد مصرف کننده دارد . در صورت تدخین آثار آن فورا ظاهر شده و ۳ تا ۴ ساعت باقی می ماند و اگر بصورت خوراکی مصرف شود آثار آن دیرتر ظاهر شده و ممکن اسی تا ۲۴ ساعت باقی بماند این آثار عبارتند از :
۱ – تغییرات رفتاری یا روانی ( سرخوشی و خنده خود بخود ؛ درک قوی تر رنگ و صدا و موسیقی ؛ احساس کند شدن گذر زمان ؛ اختلال توجه و تمرکز و حافظه و قضاوت ؛ اظطراب و افسردگی ؛ علایم سایکوتیک مثل توهم و هذیان )
۲ – افزایش اشتها
۳ – قرمز شدن چشمها
۴ – عدم تعادل حرکتی
۵ – افزایش ضربان قلب
عوارض مصرف طولانی حشیش :
۱ – اعتیاد (‌ بر خلاف عقیده رایج بین مردم درباره اعتیاد آور نبودن یا سهولت ترک حشیش باید دانسی که حشیش سبب وابستگی جسمی و روانی و احساس ولع شدید برای مصرف می شود ) .
۲ – گرایش بسوی مواد خطرناک تر ( مصرف کنندگان هروئین – تریاک و کوکائین غالبا اعتیاد را با حشیش آغاز کرده اند ) .
۳ – التهاب وانسداد مزمن مجاری تنفسی
۴ – عفونت های ریوی و سرطان ریوی
۵ – کاهش تعداد فعالیت اسپرم ها ( در مردان )
۶ – اختلال در سیکل قاعدگی و ایجاد سیکل های بدون تخمک گذاری ( در زنان )
۷ – کاهش وزن و ایجاد نقایص مادرزادی در جنین
۸ – آتروفی مغزی و تشنج
۹ – اختلالات روانی شدید و پایدار مانند سایکوزودلیریوم
۱۰ – سندرم بی انگیزگی ( مصرف طولانی حشیش سبب بی انگیزگی – نا امیدی – بی تفاوتی و بی مسئولیتی در قبال امور جاری زندگی می شود . این حالت سبب از دست دادن دوستان و خانواده و شغل فرد می گردد ) .
علایم ترک حشیش :
سندرم ترک حشیش در کسانی دیده می شود که پس از مصرف درازمدت مقادیر زیاد ؛ اقدام به قطع ناگهانی مصرف می کنند . این علایم چند ساعت پس از آخرین مصرف شروع می شود ؛ در عرض ۸ ساعت به اوج می رسد و تا دو تا سه روز باقی می ماند . این علایم عبارتند از :
۱ – تحریک پذیری – بی قراری و اضطراب
۲ – اختلال خواب و بی اشتهایی
۳ – تعریق و لرزش
۴ – اسهال – تهوع و استفراغ
۵ – دردهای عضلانی
۶ – افزایش درجه حرارت بدن
مخدر روانگردانی به نام اکستاسی
 ترکیب MDMA یا ۳ و ۴ متیلن دی اکسی مت امفتامین که به نامهای اکستاسی، اکستازی، XTC ، E (ای) ،X (اکس) هم معروف است. در ایران به نام قرص شادی هم شناخته می‌شود. این ماده در ۱۹۱۴ در آلمان به عنوان کم کننده اشتها مورد استفاده قرار گرفت که به علت اثرات آن از رده مصرف خارج شد. در دهه ۷۰ میلادی این دارو کاربرد مجدد یافت و در روان درمانی برای کمک به بیان احساسات بیماران استفاده شد که در ۱۹۸۴ با اثبات اثرات آن روی مغز حیوانات آزمایشگاهی، از رده خارج شد. در ۱۹۸۵ در آمریکا، مصرف آن ممنوع اعلام شد. در سالهای اخیر مصرف آن در آمریکا، در پارتی‌های شبانه موسوم به Raves به شدت افزایش یافته است که باعث نگرانی دولت امریکا شده است. در دوره زمانی خاصی در اروپا، مصرف این مواد انرژی زا و شادی‌بخش برای کاهش مصرف سایر مواد مخدر مثل هروئین تشویق شده است بطوری که مصرف آن در اروپا در ۱۹۹۵ از ۵۰۰ هزار قرص در سال به ۳۰ میلیون قرص در دو سال بعد رسیده است.
۲ درصد مردم امریکا حداقل یکبار این ترکیب را مصرف کرده‌اند. حداقل یازده و هفت دهم درصد دانش‌اموزان کلاس آخر دبیرستان در آمریکا یکبار “اکس” مصرف کرده‌اند مصرف این قرصها در ایران به خصوص در یکسال اخیر در پارتی‌های شبانه به شدت افزایش یافته است. جوانان تحصیل کرده و مرفه مصرفکنندگان اصلی این داروها هستند
عوارض پس از مصرف اکستاسی:
●● اثرات مثبت:
● افزایش شدید احساس خوب بودن در فرد
● افزایش انرژی در فرد
● احساس تمایل برای ارتباط با دیگران و احساس تعلق و نزدیکی به دیگران
● احساس عشق و سرخوشی
● دست و دلبازی
● افزایش هوشیاری و درک موسیقی
● افزایش حسهای بویایی و چشایی
● احساس تجربیات و حالات روحی جدید در زندگی
● احساس روشنایی
● تمایل برای آغوش گرفتن و بوسیدن دیگران
● به علت افزایش انرژی در افراد مصرف کنندگان تمایل برای فعالیت شدید و رقصهای طولانی دارند.
● یک تجربه: الکساندر شوگیلین بیوشیمیت آمریکایی که برای اولین بار روی عوارض این دارو کار می‌کرد پس از یکبار مصرف اکستاسی مینویسد کوهی که نزدیک منزلم بود و هر روز آنرا می‌دیدم پس از مصرف اکستاسی طوری به نظرم می‌آمد که دوست داشتم ساعتها آنرا تماشا کنم؟!
●● اثرات منفی:
● کاهش اشتها
● تغییرات بینایی
● گشاد شدن مردمکها (میدریاز) افراد مصرف کننده در محل‌های مصرف مثل پارتی‌ها با وجود کم بودن نور مجبور به استفاده از عینکهای آفتابی در شب هستند که علت آن تحریک‌پذیری با نور است.
● حرکات غیرطبیعی چشم (نیستاگموس)
● توهم بینایی (هالوسیناسیون)
● افزایش ضربان قلب و فشار خون (تاکی‌کاردی و هیپرتانسیون)
● تغییر در نظم حفظ دمای بدن
● فک زدنهای طولانی (افراد مصرف کننده برای جلوگیری از حالت قفل شدن فک مجبور به مصرف آدامس هستند، تا ساعتها پس از مصرف این حالت فک زدنهای غیر طبیعی موجود است).
● لرزیدن، عصبی شدن، عدم تمایل برای استراحت
● تمایل شدید برای مصرف مجدد این ماده پس از افت تاثیر اولیه
●● اثرات منفی شدید:
● اثرات شدید احساسی، اختلال خواب، کابوسهای شبانه حملات ناگهانی اضطراب (Panic Attack)، دیوانگی (Psychosis)
● انقباض شدید فک و پارگی زبان در اثر فک زدنهای طولانی (Trisma){در صورت بروز این حالت باید از آمپول دیازپام و یا قرصهای خوراکی آن استفاده کرد.
● عدم تمرکز، فراموشی، اختلال در یادگیری (Confusion)
● افزایش دمای بدن و کاهش آب بدن (در پارتی‌هایی که این دارو مصرف می‌شود افراد مجبور به مصرف آب فراوان و مکرر هستند و این مساله خطرات خاص خود را به دنبال دارد).
● اختلال در مکانیسم نعوظ و نرسیدن به اوج لذت جنسی (ارگاسم)
● تهوع و استفراغ
● کاهش سدیم خون در اثر مصرف زیاد مایعات (هیپوناترمی)
● سردرد و سرگیجه و تشنج
● آنمی آپلاستیک (سرکوب شدید خونسازی مغز استخوان)
● افت شدید خلق در روزهای پس از مصرف
● خستگی و افسردگی شدید تا یک هفته پس از مصرف
● احتمال اعتیاد جسمی کم است ولی احتمال اعتیاد روانی بسیار زیاد است.
● احتمال سمیت کبدی
● صدمه به اعصاب مغزی
● بزرگ شدن پستان در آقایان (ژنیکوماستی)
● احتباس ادراری (Retension)
● تخریب عضلات مخطط (رابدومیولیز) که در نتیجۀ افزایش دمای بدن رخ می دهد و می تواند بعلت رسوب مواد حاصل از این تخریب در کلیه باعث آسیب به این ارگان شود.
● میزان بروز مرگ در اثر مصرف اکستاسی ۲ در ۱۰۰۰۰۰ مصرف کننده است.
●● دختران جوان بعلت اثرات هورمونهای جنسی زنانه، در صورت مصرف اکستاسی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افت سدیم خون و بدنبال آن تشنج هستند. (میزان بروز SIADH در ارتباط با استروژن خون افزایش می‌یابد).
●● موارد منع مصرف:
با توجه به اثرات اکستاسی در افزایش فشار خون و تعداد نبض و با توجه به اینکه گروهی از مردم پاسخ و واکنش بیشتری نسبت به این ماده نشان می‌دهند افراد با سابقه فشار خون بالا، مشکلات قلبی (اختلالات ضربان قلب و…) یا افراد با سابقه سکته قلبی نباید از این ماده استفاده کنند. افراد با سابقه مشکل کبدی و کلیوی نیز منع مصرف قطعی دارند.
کسانی که از داروهای ضد افسردگی مثل فنلزین، ترانیل سیپرومین و ضد افسردگی‌هایی مثل پروزاک و زولوفت (Zoloft) هم استفاده می‌کنند به هیچ‌وجه نباید از اکستاسی استفاده کننده موارد مرگ ناشی از مصرف همزمان این داروها با اکستاسی گزارش شده است.
علائم مسمومیت با اکستاسی (مربوط به بالا رفتن بیش از حد غلظت دارو در خون) به شکل افزایش شدید ضربان قلب، فشارخون، خستگی، گرفتگی عضلانی یا حملات حاد ترس (Panic Attack) می‌باشد. در صورت بروز علائم فوق شخص باید فعالیت را کنار گذاشته، بنشیند و مایعات (آب و آب میوه) به میزان کافی مصرف کند. در صورت بروز علائم مثل تشنج، کاهش سطح هوشیاری و … هرچه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه شود. در صورت مصرف همزمان قرص‌های اکستاسی با الکل عوارض ناشی از دهیدراتاسیون و کاهش آب بدن تشدید می‌‌شود و در عین حال عوارض اکستاسی بر خلق کاهش می‌یابد
مخدر روانگردانی به نام « کـِــــَـرک »
احتمال مرگ معتادان به ماده مخدر مرگ آور کرک ، ۱۴ برابر بیش از سایر معتادان به مخدرهای دیگر است. این ماده مرگ آور که جزو قویترین مواد مخدر موجود در جهان است ، به شکل قرصهایی آبنباتی شکل به کشور ما وارد شده است. با کشف کوکائین توسط اهالی بومی آمریکای جنوبی که برای رسیدن به خلسه و فرار از زندگی طبیعی از آن استفاده می کردند ، به تدریج این ماده مخدر گران قیمت ، جزو مواد مخدر درجه اولی شد که فقط ثروتمندان می توانستند از عهده خرید و استفاده از آن برآیند.  کوکائین مخدری است که با استفاده از آن انسان انرژی زیادی را در خود احساس می کند. کوکائین در بین مواد مخدر گوناگونی که در جهان موجود می باشد بسیار گرانقیمت است و به قولی آن را مخدر اشراف دانسته اند. این ماده تنها به فردی که آن را استفاده کند ، انرژی چند برابری می دهد به طوریکه او را قادر به انجام کارهای خارق العاده ای می نماید. مصرف کوکائین فشار خون را افزایش می دهد و مصرف نکردن آن پس از اعتیاد ، باعث کاهش شدید ضربان قلب و فشار خون شده و مشکل تنفسی نیز ایجاد می نماید. استمرار در مصرف کوکائین باعث وارد آمدن صدمه جدی به قلب شده و منجر به مرگ می شود.  اختصاصی شدن کوکائین باعث شد قاچاقچیان این ماده به فکر تهیه ماده ای دیگر از آن برآیند که ارزان تر از کوکائین باشد و طبقات دیگر جوامع بخصوص طبقه فقیر و کم درآمد بتوانند آن را مصرف نمایند و در نتیجه پول بیشتری به جیب قاچاقچیان سرازیر نمایند. این ماده مخدر جدید بالاخره در سال ۱۹۶۰ میلادی از آزمایشگاههای تولید مرگ تدریجی بیرون آمد و در اختیار عموم قرار گرفت.  سران قاچاقچیان کوکائین توانستند پس از مدتها آزمایش و صرف هزینه های هنگفت از ترکیب کوکائین با سدیم هیدروکلراید و چند ماده دیگر ، ماده ای تولید کنند که شبیه کوکائین اما بسیار ارزانتر و بسیار قویتر از آن و نیز بسیار کشنده تر از آن می باشد و تشخیص آن در خون و کشف کردن آن هنگام توزیع بسیار مشکل می باشد. این ماده مخدر جدید Crack نام گرفت و آنچنان طرفدار پیدا کرد که پس از گذشت سه دهه از تولید آن ، از کوکائین پیشی گرفت و بازار تقاضایی بهتر از کوکائین بدست آورد و در سال ۱۹۹۵ بود که کــــــرک محبوبتر از کوکائین شد!!!؟؟؟  اینک فقرا کوکائین بسته ای ۱۰ تا ۲۰ دلار می کشند که استعمال آن از کوکائین اصلی ساده تر است و دردسر کمتری هم دارد. کرک را می شود استشمام کرد و در کمتر از ۸ ثانیه اثرش را احساس کرد ، اثری که بعد از ۱۰ دقیقه به اوج خود می رسد و تا ۲۴ ساعت باقی می ماند. کرک به سرعت لایه های چرب مغز را طی کرده و فعالیت های بدن را از حالت طبیعی خارج می سازد و حرارت بدن شخص را بالا برده و وی را هیجان زده می نماید به طوریکه شخص پرحرف شده و تمایل به غذا نشان نمی دهد و هشیاری وی کم و ضربان قلبش زیاد می شود و همه اینها در کمتر از ۱۰ دقیقه ایجاد می شود و اینجاست که کرک به طور کامل اثر خود را گذاشته است.  یک پژوهش آماری در آمریکا نشان داد از ۲۰۰٫۰۰۰ زن بارداری که مخدر استفاده می کردند ، ۲۰% آنها به دلیل مصرف کوکائین و کرک ، کودکانشان را سقط کرده و یا نوزادانی نارس و کم وزن و یا مرده بدنیا آورده اند. فردی که کرک مصرف می کند در صورت احتیاج به این مخدر ممکن است دست به آدمکشی هم بزند. در آمریکا مکانهایی وجود دارد به اسم خانه کرک که در آنجا همجنس گرایی آزاد است. در واقع کرک به انسان حسی می دهد که می پندارد قادر به انجام هر کاری هست و در مورد او هیچ مانعی بر سر هر نوع رابطه ای نیست و نیز میل به رابطه جنسی با همجنس در فرد افزایش پیدا می کند و می دانید که کرک و همجنس گرایی در نهایت به ایدز ختم می شود.  فرد معتاد به کرک اگر از ایدز و سایر بیماریهای مقاربتی نمیرد ، در صورت چند روز مصرف نکردن این ماده مخدر ، مرگ را تجربه می نماید زیرا قدرت اعتیاد به کرک به حدی بالاست که اگر فرد معتاد به آن ، چند وعده آن را مصرف نکند دچار اضطراب ، ترس ، پارانوئید جنون و افسردگی شدید شده و فشار خون و ضربان قلبش آنچنان کاهش می یابد که وی را می کشد. همانطور که ذکر شد احتمال مرگ معتادان به کرک ۱۴ برابر بیشتر از معتادان به سایر مواد مخدر است و اگر معتادان به مخدرهای دیگر قادر به ترک هستند ، معتادان به کرک باید برای ترک ، مرگ را در آغوش بکشند. البته احتمال بسیار ضعیفی هست که با اجرای برنامه های ترک اعتیاد منظم و کاملاً تحت نظر پزشک ، معتاد به کرک از مرگ رهایی یابد.  کرک که قویترین ماده مخدری است که تاکنون شناخته شده است به شکل قرصهایی آبنباتی شکل به ایران پا گذاشته است و می تواند به هر شکل دیگری نیز در بازار ایران ظاهر شود. اگر جوانان پولدار ایرانی برای هر گرم کوکائین مرغوب تا ۱۶۰٫۰۰۰ تومان پول می پردازند ، جوانانی با درآمد کم و اکثر با پول توجیبی که از پدر یا مادرشان می گیرند اینک در معرض حمله کرک قرار گرفته اند زیرا این طبقه نیز می توانند با پرداخت حداکثر ۴۰٫۰۰۰ تومان ، یک قرص یک گرمی از این مخدر تازه وارد را تهیه کرده و با چند بار بو کردن این قرص برای ۲۴ ساعت از دنیا فرار کنند و به هپروتی بروند که آخرش مرگ است. کرک به راحتی انسان را به خلسه ای می برد که از آن نمی توان خارج شد. خلسه ای که مرفه و غیر مرفه نمی شناسد و بزرگترین تجربه جبران ناپذیر زندگی است یعنی خلسه مرگ.  زنگهای خطر برای جوانان ایرانی بصدا درآمده زیرا ماده مخدری که ۴۰ سال است در دنیا متولد شده ، به تازگی وارد ایران شده است و توانسته است مقاومت ۴۰ ساله ایران در قبال ورود خویش را درهم بشکند. اینک این ماده مخدر مرگ آفرین تور نامیمون خویش را پهن کرده و در انتظار شکارهای جدید خویش است
« استعمال کـِــــــــــَـرک یعنی استقبال مَــــــــــرگ »

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    راهنمای جامع آزمون IELTS

    راهنمای جامع آزمون IELTS 1.50/5 (30.00%) 2 امتیازs سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا متقاضی تحصیل در اروپا و آمریکا هستند و ازینرو آزمون آیلتس یکی از مواردی است که باید آن را با نمره‌ی خوبی از سر بگذرانند.

    ۳۰ پیشنهاد برای افزایش راندمان کلاس

    ۳۰ پیشنهاد برای افزایش راندمان کلاس ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز هر معلمی با بالا رفتن تجربه اش پی خواهد برد که باید به برخی کارهای ضروری در کلاس درس توجه نماید ، بعضی اعمال را نباید انجام دهد، و خود را در کلاس برای […]

    راه حل های آموزشی برای دانش آموزان دیرآموز

    راه حل های آموزشی برای دانش آموزان دیرآموز ۱٫۰۰/۵ (۲۰٫۰۰%) ۲ امتیازs راه حل های آموزشی برای دانش آموزان دیرآموز/ تفاوت های فردی دانش‌آموزان که حاکی از وجود تفاوت در توانایی های آنان است از مهم ترین اصول و مواردی است که همیشه باید […]

    رابطه مهارت ها و آینده تحصیلی

    رابطه مهارت ها و آینده تحصیلی/ مهارت هایی که آینده تحصیلی را شکل می دهند؟ بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، کودکان چنانچه بخواهند در نیروی کار آینده جایی داشته باشند، باید مهارت های عاطفی و اجتماعی را یاد بگیرند.

    بهترین روش‌های آموزشی جهان در سال ۲۰۱۷

    بهترین روش‌های آموزشی جهان در سال ۲۰۱۷ ۴٫۶۷/۵ (۹۳٫۳۳%) ۳ امتیازs بهترین روش‌های آموزشی جهان در سال ۲۰۱۷/ به اشتراک گذاشتن روش‌های نوآورانه جهت ارتقای آموزش دانشجویان، دانش‌آموزان و مدیریت مراکز علمی و مدارس می‌تواند سیستم آموزشی کشور ما را به موقعیت بهتری سوق […]

    چگونه یادگیری را آسان کنیم ؟

    چگونه یادگیری را آسان کنیم ؟ ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز همه‌ی ما زمان‌هایی را در زندگی خود به یاد داریم که رابطه‌ی خوبی با معلم یا مربی‌ خود داشتیم و همین باعث می‌شد مهارت‌های جدید را به‌ راحتی یاد‌ بگیریم و از تجریه‌ی یادگیری […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi