جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

لباس فضانوردی

550

بازدید

یک لباس فضایی در حقیقت سفینه فضایی کوچکی است که وسایل محافظت از جان فضانورد، ارتباطات، تغذیه و سایر نیازمندیهای یک انسان همگی در آن جاسازی شده است.
یک لباس فضایی در حقیقت سفینه فضایی کوچکی است که وسایل محافظت از جان فضانورد، ارتباطات، تغذیه و سایر نیازمندیهای یک انسان همگی در آن جاسازی شده است. لباسهای فضایی امروزی ، از زمان ساخت اولین پیش نمونه آن توسط خلبانی به نام وایلی پست در سال ۱۹۳۴، راه درازی را برای تکامل پیمودهاند.
وایلی پست، لباسی را که خودش طراحی کرده بود پوشید تا بتواند رکورد پرواز در بیشترین ارتفاع را از آن خود کند. لباس او در اصل یک لباس غواصی لاستیکی بود که بخشهای مربوط به دست و پا را با نخ به گونهای به آن بسته بود که به راحتی میتوانست اهرمهای هدایت هواپیما را حرکت دهد. وی همچنین از یک کلاه فلزی برای مراقبت از سر خود استفاده کرده بود.
در دهه ۱۹۶۰ میلادی، فعالیتهای چشمگیری برای تکمیل لباسی که جهت سفر به فضا مناسب باشد، به جریان افتاد. نمونههای اولیه چندان راحت نبودند و تهویه در آنها به سختی انجام میگرفت، اما در ۲۱ جولای ۱۹۶۹ زمانیکه نیل آرمسترانگ قدم به ماه گذاشت، لباسهای فضایی بسیار بهبود یافته بودند و آنچه آرمسترانگ بر تن کرده بود بسیاری از خصوصیات لباسهای امروزی را در خود داشت.
یکی از بزرگترین اصلاحاتی که در لباس آرمسترانگ صورت گرفته بود تعبیه دستگاه سرمایش مایع در داخل لباس بود. این موضوع بخار گرفتگی داخل لباس فضایی را که فضانوردان قبلی از آن شکایت میکردند، از بین برد. علاوه بر این انعطاف پذیری آن به حدی بود که اجازه انجام بسیاری از حرکات لازم را به فضانورد میداد.
امروزه فضانوردان مجموعهای از لباسهای فضایی مختلف در اختیار دارند. هر یک از آنها برای کار در محیطی خاص طراحی شده است. در خلال پرتاب و فرود، آنها لباسهایی با فشار داخلی جزئی به تن میکنند که محفظه مخصوص چتر نجات را نیز در خود به همراه دارد. این لباس تشکیل شده است از کلاه ایمنی ، دستگاه ارتباطی ، نیم تنه ، چکمهها و دستکشها. در داخل لباس قسمتهای بادکنک مانندی تعبیه شده است که هنگام کم شدن فشار داخل کابین ، بطور خودکار باد میشوند تا فشار لازم را در قسمت پایینی بدن حفظ کنند. بدون وجود این بادکنکها و در صورت کم شدن فضار کابین، فضانوردان به علت جمع شدن خون در قسمت تحتانی بدنشان از حال خواهند رفت.
به محض رسیدن به مدار ، فضانوردان لباسهایی را کم و بیش شبیه لباسهای عادی است به تن میکنند، البته با این تفاوت که این لباسها تعداد زیادی جیب برای قرار دادن قلم و کاغذ دارند، زیرا در غیر اینصورت این وسایل در داخل کابین فضاپیما به پرواز در خواهند آمد.
اما لباس فضایی حقیقی ، که بیشتر برای مردم آشناست، در واقع همان امو است. در گذشته لازم بود برای هر فضانورد یک لباس اختصاصی دوخته شود، اما طراحیهای امروزی به صورت قطعه قطعه انجام میشود، بدین ترتیب که نیم تنه های بالا و پایین ، دستها و دستکشها همه در اندازههای مختلف آماده میشوند که میتوان آنها را باهم ترکیب کرد تا لباسی به اندازه یک فضانورد خاص بدست آید. با این شیوه ، هر لباس فضایی را میتوان مورد استفاده قرار داد.
در صورتی که انسان بدون حفاظ وارد فضا شود، به سرنوشت دردناکی دچار خواهد شد. نبود اکسیژن اولین عاملی است که او را از پای در خواهد آورد. از طرفی در جایی که فشار جو تقریبا برابر صفر است، تمامی گازهای بدن منبسط شده و از منافذ آن بیرون خواهند زد، در عرض ۱۵ ثانیه شخص بیهوش خواهد شد و پس از ۴ دقیقه خواهد مرد.
پس از این ، نوبت سرما و گرماست. انسانها تنها قادر به تحمل گستره کمی از دماهای بالاتر و پایینتر از دمای عادی بدن )۳۷ سانتیگراد( میباشند، اما در فضا گستره دماها وحشتناک است. در قسمتی که نور خورشید نمیتابد، دما میتواند تا منهای ۲۵ درجه سانتیگراد کاهش یابد، در حالی که در محل تابش نور خورشید، دما ممکن است به بالاتر از ۲۵۰ درجه سانتیگراد برسد. علاوه بر اینها ، محافظت در برابر تابش مرگبار خورشید نیز لازم است. حتی مقادیر کم آن طی یک مأموریت ، میتواند برای کشتن فرد کافی باشد.
طبق برآوردهای انجام شده ، در صورتی که یک زن فضانورد محافظت نشده ، ۲۰۰ ساعت فعالیت برون ناوی در مدار زمین داشته باشد، احتمال ابتلای او به سرطان سینه ۰.۳ درصد بیشتر از سایرین خواهد شد. در نهایت ، مسأله فشار هوا پیش میآید. حدود ۷۰ درصد بدن انسان را آب تشکیل میدهد، که اگر در معرض فشارهای بسیار پایین قرار گیرد، تمامی این مایعات شروع به جوشیدن میکنند. در ابتدا بدن شخص ورم میکند و در نهایت عملا یخ زده و خشک میشود.
بزرگترین مسأله در حال حاضر ، تکمیل امویی است که برای سفر به مریخ مناسب باشد. مایکل دمازی ، مهندس لباسهای فضایی در ناسا ، میگوید: ما به لباسی نیاز داریم که قابلیت تحرک و راحتی آن برای سطح مریخ بسیار بالا باشد. تعداد فعالیتهای برون ناوی فضانوردان در مدت اقامت ۵۰۰ روزه آنها بسیار زیاد خواهد بود: ما انتظار ۳۰۰ مورد و یا بیشتر را داریم”. دمازی اضافه میکند: مأموریت به مریخ ، مثل این است که فضانوردان باید هر روز صبح از خوب بیدار شوند و به سر کار بروند. از لباسهای فضایی کنونی برای مدت ۶ تا ۸ ساعت میتوان استفاده کرد و ما نیز طراحیهای خود را بر اساس حداقل این مقدار زمان انجام میدهیم. در برخی از موارد فضانوردان باید مدت ۱۶ تا ۱۸ ساعت روی سطح مریخ باشند .
در طراحی کنونی امو ، موارد جدیدی تعبیه و جمع شده است، از جمله دستگاه جمع آوری ادرار ، که آن را خود جمع میکند تا بعدا به دستگاه مدیریت مواد دفعی مدار گرد انتقال دهد و یک لباس تهویه به همراه دستگاه سرمایش مایع که زیر لباس اصلی پوشیده میشود. این لباس ، یک تکه است و از ماده قابل کش آمدن ساخته شده و در آن مجراهایی برای عبور آب قرار داده شده است تا فضانورد را خنک نگه دارد و از گرما آزاد دهنده داخل لباس محافظت نماید. علاوه بر آن ، امو یک محفظه آب آشامیدنی به حجم ۶۲۰ سانتیمتر مکعب و یک دستگاه ارتباطی پیشرفته نیز دارد.
برای کارهای طولانی بر سطح مریخ ، این اجزا باید بتوانند دو برابر حالت عادی کار کنند. دمازی میگوید: موارد کلیدی عبارتند از راحتی ، مدیریت آب و غذا، مواد دفعی ، مورد کلیدی دیگر عبارت است از اینکه آیا ما مریخ نوردهای تحت فشار خواهیم داشت یا نه؟ فشار هوای داخل این مریخ نوردها چنان تنظیم شده است که فضانورد میتواند با ورود به آن ، لباس فضایی خود را بیرون بیاورد، تا بهتر بتواند به خورد و خوراک و بهداشت خود برسد. در حالتی که این مریخ نوردها موجود نباشند، یا خراب شده باشند، باید بتوان این کارها را داخل لباس انجام داد .
در شرکتی که لباسهای فضایی ناسا را تولید میکند، مهندسان پشت چرخهای خیاطی نشستهاند. اندیشه ساخت لباسی که برای سفر انسان به مریخ مناسب باشد، هر کسی را که آنجا کار میکند به هیجان آورده است. کلارک دین ۵۶ ساله میگوید: من ۲۶ ساله بودم که بخشی از کارم در لباس فضایی آرمسترانگ و آلدرین مورد استفاده قرار گرفت. من کمک کردم تا انسان به ماه برود. اغلب از خودم میپرسم چه کار دیگری میتوانم انجام دهم که به همان اندازه هیجان انگیز باشد؟ آنها راجع به سفر به مریخ صحبت میکنند و من با شنیدن آن از خوشحالی به هوا میپرم. من با این کار دوباره جوانیام را بدست آوردهام و دوست دارم همچنان اینجا باشم تا تحقق آن را ببینم
لباس های فضایی از دیروز تا امروز
لباس های فضایی در طی دهه هایی که از آغاز مأموریت های فضایی می گذرد، دستخوش تغییرات زیادی شده است که در این مقاله سعی داریم به سیر این تحولات بپردازیم.
۱)خلبانان هواپیماهای سری۰۱- H در درون لباس های فشار
 هواپیماهای جت: زمانی که هواپیمای جت ساخته شده خلبانان برای تطبیق با فشار هوای کم و کمبود اکسیژن در ارتفاعات زیاد نیاز به لباس هایی با قابلیت تنظیم فشار داشتند. بیشتر این لباس ها تنها برای زمانی که فشار کابین افت می کرد طراحی شده بودند. این لباس ها دارای پوششی از جنس نئوپرین (Neoprene) بودند که می توانستند همچون یک بالون، پر از باد شوند، همچنین دارای پوششی سخت و غیرقابل انعطاف بر روی نئوپرین برای ایجاد فشار مستقیم بر روی خلبان و نگه داشتن خود لباس بودند. شیلنگ هایی به طور مستقیم از لباس به هواپیما متصل بودند که اکسیژن مورد نیاز از این طریق تأمین می شد.
۲)فضانوردان اصلی پروژه مرکوری در لباس های فضایی شان
 پروژه مرکوری: زمانی که پروژه مرکوری ناسا آغاز شد، لباس های فضایی طرح اولیه لباس های فشار را حفظ کردند با این تفاوت که بر روی نئوپرین چندین لایه مایلار با اندود آلومینیوم اضافه شده بود.
لباس های فضایی مرکوری، همچنین شامل پوتین، دستکش و یک کلاه متصل به یقه لباس، بود. لباس ها توسط یک پنکه خارجی که فضانوردان با خود حمل می کردند، خنک می شد فضانوردان اکسیژن را از طریق فضاپیما و شیلنگ های متصل به لباس ها دریافت می کردند. مانند قبل، لباس ها تنها زمانی پرفشار می شدند که فشار کابین افت می کرد.
۳)ادوایت فضانورد جمینی۴، اولین راهپیمایی فضایی آمریکا
 پروژه جمینی: فضانوردان گزارش دادند که جا به جایی در لباس های فضایی مرکوری زمانی که پرفشار می شوند بسیار دشوار است، زیرا این لباس ها اساساً برای راهپیمایی فضایی طراحی نشده بود بنابراین ناسا زمانی که پروژه جمینی شروع شد، تصمیم گرفت که لباس های فضایی نه برای موارد ضروری که برای راهپیمایی های فضایی طراحی شوند، بنابراین تغییرات زیادی بر روی لباس ها صورت گرفت.
برای تطبیق با محیط فضا، لباس های فضایی جمینی، پوششی شبکه دوزی شده از نئوپرین با لایه هایی از نایلون و با اندود تفلون برای محافظت در برابر خرده سنگ های فضایی بود. فضاپیما اکسیژن و هوای خنک را از طریق جعبه هایی متصل به لباس تأمین می کرد. بعد از انجام پروژه جمینی فضانوردان دریافتند که خنک کردنی که با هوا صورت می گیرد کاربرد چندانی ندارد. اغلب اوقات فضانوردان در طول راهپیمایی ها، دچار گرمازدگی و تشنگی می شدند و کلاه هایشان از رطوبت زیاد، بخار می گرفت.
۴)آپولو۱۱ (Neil Armstrong) لباس فضایی نیل آرمسترانگ
 پروژه آپولو: به این خاطر که فضانوردان آپولو باید علاوه بر پرواز در فضا بر سطح ماه هم قدم می گذاشتند یک لباس فضایی مجزا هم برای راهپیمایی بر روی ماه ساخته شد. لباس اصلی فضانوردان که در طی پرتاب می پوشیدند مانند لباسی بود که هنگام افت فشار در کابین فضانوردان دیگر مأموریت ها می پوشیدند.
لباس آپولو شامل موارد زیر بود:
یک لباس خنک کننده آبی نایلونی
لباس فشار چند لایه
۱) لایه درونی: لایه ای نایلونی سبک با منفذهای گوناگون
۲) لایه میانی: نایلون با پوشش نئوپرین برای نگه داشتن فشار
۳) لایه بیرونی: لایه ای نایلونی برای نگه داشتن لایه های پرفشار زیرین
 پنج لایه مایلار با اندود آلومینیوم و ترکیبی از چهار لایه داکرون برای محافظت در مقابل گرما
۵)-(Kapton )دو لایه کاپتون برای حفاظ گرمایی بیشتر
▪ یک لایه با پوشش تفلون (غیرقابل اشتعال) برای محافظت در برابر پارگی
▪ یک لایه از تفلون سفید (غیرقابل اشتعال)
لباس شامل پوتین، دستکش، یک کلاه پارچه ای برای برقراری ارتباط و یک کلاه از پلاستیک شفاف بود. در مدت زمان پرتاب، اکسیژن و خنک کننده آبی از طریق فضاپیما تأمین می شد. برای راهپیمایی بر سطح ماه، لباس با یک جفت پوتین محافظ، دستکش، فیلترها و سایه بان هایی که بر روی کلاه برای محافظت از تابش آفتاب قرار می گرفتند، کوله پشتی پشتیبان قابل حمل که شامل اکسیژن، تجهیزات حذف کربن دی اکسید و خنک کننده آبی بود، مجهز می شد. لباس فضایی و کوله پشتی مجموعاً ۸۲کیلوگرم بر روی زمین و فقط ۱۴کیلوگرم بر سطح ماه وزن داشتند.
لباس اصلی ماموریت های آپولو همچنین در طی راهپیمایی های فضایی ماموریت های Skylab مورد استفاده قرارمی گرفت.
۶)شاتل های فضایی: در طول اولین پروازهای شاتل فضایی، فضانوردان یک لباس پرواز قهوه ای رنگ می پوشیدند. مانند ماموریت های آغازین، این لباس های پرواز هم برای محافظت فضانوردان تنها به هنگام افت فشار در کابین کاربرد داشتند. طراحی این لباس ها بسیار شبیه به لباس های پرواز ماموریت های آپولو بودند.
زمانی که پروازهای شاتل بیشتر رایج شد فضانوردان پوشیدن لباس های پرفشار در طی مدت پرتاب را متوقف کردند و به جای آنها لباس هایی آبی روشن با پوتین های مشکی و یک کلاه سفید پلاستیکی ضد ضربه جانشین شد. پوشیدن این لباس ها تا حادثه چلنجر ادامه داشت.
بعد از بازبینی حادثه چلنجر، ناسا از تمام فضانوردان خواست تا در طی مدت پرتاب و ورود به جواز لباس های پرفشار استفاده کنند. این لباس های پرواز نارنجی پرفشارند و باکلاه ارتباطی، کلاه فضانوردی، پوتین، دستکش، چتر نجات و کیسه هوا مجهز شده اند. این لباس ها هم دوباره تنها در موارد ضروری – افت فشار کابین یا مواردی که فضانورد مجبور است از فضاپیما در ارتفاعات بالا در طی پرتاب یا ورود به جو به بیرون بپرد- قابل استفاده اند.
۷)امروزه در راهپیمایی های فضایی شاتل و ایستگاه فضایی بین المللی از لباس های فضایی ای با تکنولوژی پیشرفته تری به نام EMU (Extavehixular Mobility Unit) استفاده می شود.
دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    نکاتی ساده که خیلی ها نمی دانند

    ♣ هنگام سکسکه تا جایی که میتوانید نفس خود را حبس کنید و بعد به آرامی تنفس کنید . ♣ اگر در جاده به دنبال ناهار یا شام هستید ، از جایی که کامیون ها نگه داشته اند غذا بخورید .

    این ۹ کار را اول صبح انجام ندهید

    زدن دکمه خاموش کردن آلارم ساعت بیش از یک بار: یک بار به راحتی می‌تواند به پنج بار تبدیل شود و همچنین به مغز می‌آموزد که بیداری را به تعویق بی‌اندازد. بیرون آمدن از رختخواب در اولین روز از هفته یا بعد تعطیلات ممکن […]

    معرفی شاخه های علوم غریبه

    معرفی شاخه های علوم غریبه ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۵ امتیازs شاخه های مختلف علوم غریبه شامل کیمیا , لیمیا , سیمیا , هیمیا , ریمیا است. علوم غریبه از جمله علومی است که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند.

    ۹ واقعیت درمورد افراد مطالعه گر

    از کودکی به ما گفته‌اند که کتاب خواندن کار ارزشمندی است و برای ما مفید است. زمانی که سن کمی داشتیم متوجه اهمیت کتاب خواندن نمی‌شدیم و این کار را چندان جدی نمی‌گرفتیم اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ارتباط با افراد تاثیرات […]

    همه چیز درباره ویزای الکترونیکی

    با فراگیر شدن سیستم های الکترونیکی در دنیا اغلب کشورهای سامانه ویزای الکترونیکی برای اتباع خارجی را راه اندازی کرده اند.

    ویتامین U

    ویتامین U از ترکیبات مفید موجود در برخی خوراکی ها از جمله سبزیجات چلپیایی است که بر خلاف نام آن نوعی ویتامین محسوب نمی شود . از جمله فواید احتمالی آن می توان به درمان زخم معده، سلامت ریه، کبد و کلیه، کاهش کلسترول […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi