جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

برنامه توسعه سازمان ملل متحد۲

631

بازدید

برنامه توسعه سازمان ملل متحد
گفتمان سیاسی و ترویجی

۱٫ تشکیل اتحادهای ملی بخش خصوصی– برای حمایت از اصلاح برنامه سلامت و بهداشت ملی و مشارکت شرکت ها و بنگا ه های اقتصادی در مسایل مربوط به اچ. آی .وی/ ایدز.

•    در سطح کشوری ، اتحاد شرکت های تایلندی بخاطر اچ.آی.وی/ایدز ، با همکاری یونیسف و دولت اقدام در محل کار را پایه گذاری     کرده اند. سایر چنین اتحادهایی در کشورهای آفریقای جنوبی، برزیل و زامبیا نیز به وجود آمده است . در سایر کشورها ، وجود انجمن های کاری یا سازمانهای کارفرمایی نقش پیشروی ایفا می کنند ، مثلا کنفدراسیون صنایع هند در کشور هندوستان و سازمان بین المللی کارفرمایان با همکاری وابسته های داخلی خود نقش مهمی در ترغیب و حمایت از اقدامات جدی تر در محیط کار و حمایت از سیاست ها دولت درباره اچ.آی .وی / ایدز ، ایفا می کنند . اتحاد جهانی بخاطر اچ.آ.وی/ ایدز نیز پشتیبان گفت و شنید درباره خط مشی و حمایت های طرفدارانه در سطح ملی و بین المللی است .

۲٫ مشارکت در نشست های مربوط به تعیین سیا ست های عمومی جهانی – که متمرکز بر بالابردن آگاهی و سرمایه گذاری بر روی مسایل مربوط به  سلامت و بهداشت زنان باشند.
•    برنامه مشارکت برای مبارزه با مالاریا و مشارکت برای متوقف سازی سل: هر دو جهانی و فرابخشی است که آرمان آن اثر گذاری بر برنامه های مربوط به سلامتی و  بهداشت ، تحقیقات و توسعه و سازو کارهای اجرایی آن می باشد و هرکدام بیش از ۷۰ عضو و شریک دارد.
 

آرمان ۷ : تضمین پایداری محیط زیست

آرمان نهم : هماهنگ سازی اصول توسعه پایدار در سیاست هاو برنامه های کشوری و معکوس نمودن روند از میان رفتن منابع محیط زیست .
آرمان دهم :نسبت افرادی که از دسترسی به آب آشامیدنی سالم محروم هستند به نصف کاهش یابد.
آرمان یازدهم : بهبود قابل توجه زندگی حداقل ۱۰۰ میلیون نفر از حلبی آباد نشین ها تا سال ۲۰۲۰

شرکت ها  چگونه می توانند در این امور مشارکت نمایند ؟
بسیاری از شرکتها و بخش های صنعتی خواهان مشارکت در تلاش مداوم جهانی بخاطر تضمین پایدری محیط زیست می باشند . این مسئله بخصوص برای آندسته که یا وابسته به منابع طبیعی و محیط زیست سالم هستند و یا تاثیر مهم بزرگی بر روی محیط زیست بنا به ماهیت فعالیت های تولیدیشان و خدماتاتشان دارند، مطرح می باشد . این شامل شرکتها و انجمن های فعال در زمینه انرژی ، آب ، سرمایه گذاریهای کشاورزی، جنگل داری ، ماهیگیری ، علوم زیستی ، معدن ، برنامه های زیر بنایی ، ساخت و ساز ، حمل و نقل ، مدیریت مواد زائد ، مواد شیمیایی و جهانگردی است. در عین حال شرکتهای خدمات حرفه ای و مالی ، به ویژه بانکداری ، بیمه ، مدیریت مالی ، بازرسی ، حسابرسی ، فن آوری اطلاعات و رسانه همگانی نفوذ مهمی در ارتقاء تولید و مصرف پایدارتر دارند.
ادله و استدلالات معقول تجاری برای شرکتهایی که به طور موثری در جهت محافظت و مدیریت محیط زیست فعالیت می کنند وجود دارد . این ادله شامل صرفه جویی در هزینه ، تولید و خدمات موثرتر ، دستررسی به بازارهای جدید ، مدیریت  کاهش خطر ، روابط بهتر سهامداران و برخورداری از مکانی بر سر میز مذاکره که در گفت و شنودهای مربوط به تعیین خط مشی درباره ترکیب مناسب چارچوب های نظارتی، اقدامات ابتکاری و داوطلبانه مبتنی بر بازار و ابتکارهای رهبری صنعتی و غیره می باشد.

آرمان  کلیدی این آرمان، افزایش دسترسی به آب آشامیدنی سالم است . این آرمان فقط با مشارکت بخش خصوصی و عمومی در زمینه های مالی ، مدیریتی و هدایت کار میسر خواهد شد . این امر همچنین نیازمند مشارکت فعال مقامهای داخلی ، رهبران جمعیت ها و نمایندگان مصرف کنندگان خواهد بود . شرکتهای بزرگ آب هم اکنون در حال تشکیل چنین مشارکتهایی با دولتها برای ارائه خدمات آب رسانی در محل های فاقد این خدمات می باشند و زیر بازرسی شدید سیاسی قرار دادند. از یک سو فعالان بخش خصوصی داروی همه دردها شناخته می شوند و از آنان بیش ازحد انتظاردارند و از طرف دیگر، ترس از خصوصی شدن آب و عدم دسترسی فقرا به آن در بخشهایی از آفریقا وجود دارد . طرح های بزرگ زیر بنایی به ویژه در روستاها فاقد سوددهی می باشند . مقابله با این دشواری های اقتصادی و خطرات سیاسی نیازمند تلاش زیادی است . از آن جمله تضمین دولت  در برابر خطر، نمونه های مشارکت فعال جمعیت ها ، گفت وشنودهای سهامداران گوناگون و ساختارهای رهبری . راه دیگر برون رفت از وضعیت فعلی ، توسعه متکی به جمعیت ها ، در نقاطی است که اهداکنندگان ، چه دولت ها یا بنیادهای تجاری بشر دوستانه از طرح های حمایتی کوچک شرکتها، یا سازمانهای غیر دولتی برای تهیه آب سالم حمایت می کنند.

نقش و مسئولیت های  شرکت در تضمین پایداری محیط زیست از صنعتی به صنعت دیگر، از موضوعی به موضوع دیگر و از یک منطقه جغرافیایی به منطقه جغرافیایی دیگر متغیر است . اما بیشتر شرکتها ، قادر به اقدام در زمینه های گسترده زیر می باشند:
فعالیتهای اصلی شرکتی
۱٫ درک و مدیریت اثرات مستقیم شرکتها بر محیط زیست
•    به محیط زیست آسیب نرسانیم.  پیروی از مقررات و معیارهای داوطلبانه صنعتی هر جا که وجود دارد . باید مطمئن شد که سیاست های محیط زیستی شرکتها در سطح داخلی هماهنگ با آرمانهای  ملی و معیارهای بین المللی می باشد . بدین ترتیب باید به ارزیابی اثرات زیست محیطی و میزان خطر پرداخت.
•    تلاش برای تولید کالای خوب . سرمایه گذاری بر روی کالای از نظر افتصادی موثر ، با فرایند تولید پاکتتر ، پیشگیری از آلودگی ، تحلیل چرخه زندگی کالا و غیره – یا به عبارت دیگر اتکاء بهاستراتژیهای کاهش خطر، هزینه و مدیریت فرایند . سهیم شدن در نظامهای مدیریت محیط زیست و انتقال فن آوری های متناسب با محیط زیست در طول  زنجیره تامین با  شرکای حوزه کسب وکار.

۲٫ سرمایه گذاری در تولید ، روند نوآوری ، و روش های تغییر الگوهای کار
•    ایجاد ارزشهای نوین – محصولات یا خدمات جدیدی ارائه کنیم یا با تغییر الگوی کار، بازارها و فرصت های کسب وکار جدیدی را ایجاد کنیم، در عین اینکه موضوعات مربوط به محیط زیست را مد نظر قرار می دهیم . مثلا شرکتهای آب می توانند این خدمات را متوجه محلات و مردم فقیر نشین کنند. یعنی جایی که هم سودآور باشد و هم با مشارکت ادارات محلی یا داخلی انجام گیرد . موسسات خصوصی تولیدکننده انرژی یا نیرو می توانند فن آوری های عملی ، قابل بازیافت و صرفه را در اختیار جمعیت های فقیر قرار دهند، در حالی که شرکتهای تولید کالای مصرفی می توانند اقدام به توسعه کالاهای بهینه تر و ارزان تر برای این بازارها نمایند.
•   
۳٫ ”‌سبز کردن بازارهای مالی “ – که از مدیریت خطر محیط زیست در بخش های بانکی و بیمه تا پشتیبانی فعالانه از محیط زیست در مدیریت مالی و تامین هزینه طرح ها ، تا ایجاد سرمایه گذاری مخاطره آمیز محیط زیستی و صندوق های سهام خصوصی تا شاخص های بورس سهام و غیره را در بر می گیرد و دارای ارتباط آشکاری با مالی و اعتباری است. اما همه شرکتها و هیئتهای مدیره آنها می توانند بر تغییرات  نفوذ داشته باشند.

•    ابتکار مالی UNEP و گروه کاری مالی WBCSD، هر دو مثال های فراوانی در این زمینه ارائه می دهند.
•    شاخص های پایداری همانند که مثلا توسط داو جونز ، بورس سهام ژوهاسبورگ و FTSE4 شکل گرفته، سازو کارهای بازار متحول برای توسعه پایدار است.
•    طرح افشا کردن کربن – این گام نوآورانه دیگری است که با بسیج برخی از موسسه های سرمایه گذاری پیشرو جهان برای درخواست افشای استراتژی های موثر در تغییر شرایط آب و هوایی از بزرگترین شرکتهای مشهور به پانصد شرکت بوجود آمد.

۴٫ پرداختن به چالشهای مصرف پایدار
•    شرکتها و انجمن های تجاری باید در رابطه با موضوع الگوهای مصرف غیر پایدار در موضعگیریهای عمومی الگوهای فعال تر و مؤثرتر عمل کنند و به بخش پشتیبان تغییرضروری مصرف که باید شالوده انتقال به مصرف پایدارتر را تشکیل دهد ، بپیوندند. دو شرکت دفتر تکنولوژی ، صنعت و اقتصاد UNEP، با همکاری شماری از شرکتها بر روی برنامه تولید و مصرف پایدار کار می کنند .
۵٫ مقابله با تغییرات آب وهوایی
•    تفاهم نامه گازهای گلخانه ای–  ائتلاف پیشرو تجاری WBCSD و سازمان های دولتی و غیر دولتی و بین الدولی، درحال توسعه معیارهای بین المللی قابل قبول یک نظام حسابرسی و گزارشدهی درباره نشر گازهای گل خانه ای قابل استفاده برای شرکتها و سایر سازمان ها می باشند . همچنین برنامه پروتکل ابتکاری گازهای گلخانه ای، دستورالعملی برای کمک به شرکتهادر مدیریت نشر گازهای گلخانه ای را ارائه می نماید.

سرمایه گذاری اجتماعی و بشر دوستانه

۱٫ پشتیبانی از سازمانهای غیر دولتی(NGO) و فعالیتهای بین المللی برای محیط زیست
•    شرکتها می توانند از کار مشارکتهای بین المللی مانند برنامه ارزیابی اکو سیستم هزاره و همچنین سازمانهای غیر دولتی(NGO)  مانند WWF for Nature ، حفاظت بین الملل (Conservation International)، IUCN و حمایت از آب (Water Aid)  حمایت نمایند.
 
۲٫ بسیج توانمندی های  پایه ای شرکتها برای حمایت ازفعالیتهای مربوط به محیط زیست در سطح جمعیت ها
•    شرکتها و گروه های تجاری از هزاران اقدام ابتکاری مرتبط با جمعیت ها در سطح داخلی از راه سرمایه گذاری ، فعالیت داوطلبانه کارکنان و در اختیار گذاشتن کارشناسان خود حمایت می کنند . شرکت های فیلیپینی بخاطر پیشرفت اجتماعی به عنوان مثال ، به صورت جمعی برای احیاء محیط زیست ، توسعه شرکتهای خرد و کوچک و ایجاد ظرفیت  برای نهادهای داخلی همکاری می کند. شرکت گینس نیجریه با همکاری با سازمان خدمات داوطلبانه در تلاش برای تضمین حضور فعال جمعیت ها در برنامه ریزی ، ساخت و ساز و پایداری طرح های خود می باشند .
 

۳٫ حمایت از دوره های آموزشی در توسعه پایدار
شرکتها باید از توسعه برنامه های آموزشی درباره محیط زیست درسطح مدارس ، کرسی های دانشگاهی ، دوره های آموزشی و طرح های  تحقیقاتی حمایت کنند و در برنامه های اجرایی آموزشی درباره محیط زیست سرمایه گذاری نمایند.

۴٫ پشتیبانی فعال از جوایز مربوط به حفظ و نگهداری محیط زیست وفعالیت های رسانه ای 
•    شرکتهای بسیاری آغاز شروع به در نظر گرفتن جوائز و یا فعالیت های بازار یابی اجتماعی برای ارتقاء آگاهی عمومی درباره بسیاری از موضوع های مربوط به محیط زیست نموده اند.

گفتمان سیاسی و ترویجی

۱٫ مذاکره درباره مقررات بین المللی وتوسعه داوطلبانه معیارها – این همکاری می تواند چارچوب سیاسی مساعد و ساختارهای سازمانی جدیدی را برای بررسی مسایل محیط زیستی در بخش ها و مناطق جغرافیایی و شماتیک به وجود آورد. سیاستها و ساختارهای سازمانی به وجود آمده می توانند دارای چارچوبهای نظارتی ، ساز وکارهای قانونمند یا نشانه ها ومعیارهای داوطلبانه باشند.
•    ابتکار گزارش دهی جهانی – از جمله شمارٍمشارکت های UNEP ، CERES و سایر سازمانهای غیر دولتی(NGO)  برای ایجاد یک چارچوب داوطلبانه گزارش دهی توسعه پایدار است.

۲٫ تغییر چارچوب های بازار- توسعه ابزار های جدید اقتصادی مانند : مالیاتهای محیط زیستی ، جریمه ، یا ساز و کارهای وابسته به بازار مانند نظام های مجوزهای قابل خرید و فروش و اکو لیبلینگ          (Eco-labeling).

•    اکنون صدها نمونه وجود دارد که شاهد تلاش مشترک دولت ها وانجمن های تجاری ، برای نظام عملکرد بازار با آرمان بهبود اداره و خدمت دهی محیط زیستی می باشد. سازمانهایی مانند : شورای جهانی تجارت بخاطر توسعه پایدار، ابتکارجهانی مدیریت محیط زیست ، موسسه منابع جهانی ، مرکز جهانی محیط زیست ، موسسه بین المللی بخاطر محیط زیست پایدار،  و حفاظت محیط زیست بین المللی ، انجمن های تجاری ، برنامه محیط ریست سازمان ملل (UNEP) ، کمیسیون سازمان ملل بخاطر توسعه پایدار و وزارتخانه های ملی محیط زیست بانک های اطلاعاتی سرشار از از این گونه نمونه های موفق هستند.

آرمان ۸ : توسعه مشارکت جهانی بخاطرتوسعه

هدف دوازدهم : توسعه نظام تجاری و مالی آزاد بدون تبعیض ، قانونمند و قابل پیش بینی و متعهد به حکومتمداری مطلوب، توسعه و کاهش فقر در سطح ملی و بین المللی . 
هدف سیزدهم : پشتیبانی از نیازهای ویژه محروم ترین کشورهای جهان سومٍ محصوردرخشکی و کشورهای جهان سوم جزیره ای ، شامل دسترسی به صادرات بدون تعرفه و عوارض گمرکی کشورهای ( LDC )، اصلاح برنامه معافیت بدهی کشورهای (HIPC  ) و لغو دوجانبه رسمی بدهی ها، و افزایش کمکهای مالی توسعه ای برای کشورهایی که برای کاهش فقر تلاش می کنند.
هدف چهاردهم : پشتیبانی از نیازهای ویژه کشورهای محصور در خشکی و توسعه دولت های کوچک وجزیره ای .
هدف پانزدهم : برخورد جامع با مشکلات مربوط به بدهی کشورهای جهان سوم با استفاده از امکانات ملی و بین المللی بمنظور ثابت نگاه داشتن بدهی در دراز مدت.
هدف شانزدهم : توسعه و اجرای استراتژی های اشتغال مناسب و مفید برای جوانان.
آرمان هفدهم : امکان  دسترسی به داروی ارزان قیمت برای کشورهای جهان سوم، با کمک شرکتهای دارایی
هدف هجدهم : فراهم آوری دسترسی به فناوری جدید و بخصوص در زمینه اطلاعات و ارتباطات از طریق همکاری با بخش خصوصی
 
شرکت ها چگونه می توانند در این امور مشارکت نمایند ؟ 
این آرمان نیازمند یک شراکت جهانی جدید ، به ویژه میان دولت ها    می باشد ، همچنین نیازمند همکاری میان بخش خصوصی و دیگرایفا کنندگان نقش برای پرداختن به برخی چالش های اقتصاد کلان و رهبری مورد نیاز برای جهانی شدن منصفانه تر و موثرتر است . این امر همچنین بر نیازهای ویژه کشورهای با حداقل توسعه یافتگی جهان سوم ، کشورهای به شدت مقروض و کشورهای محصور در خشکی تاکید دارد .این برنامه توجه را به سه چالش دشوار بمنظور تقسیم گسترده تر فواید پیشرفت معطوف می نماید که عبارتست از : فرصت های اقتصادی برای جوانان، نیاز گسترده به داروهای ارزان و   فن آوری جدید .
همه این عوامل برای بخش خصوصی ، مستقیم و غیر مستقیم و با ارتباط بیشتری با بخش های صنعتی و بعضی کشورهای، مطرح می باشند . اهداف ۱۶- ۱۷- ۱۸ فقط  سرمایه گذاری دراز مدت برای پذیرش عمومی و موفقیت شرکتهای خصوصی نیست ، بلکه همچنین بیانگر فرصت های فوری کاری برای بخش های معینی می باشد. بخش خصوصی که معمولا بصورت جمعی از راه نمایندگی انجمن های تجاری اقدام می کند سهم به سزایی در پدید آوردن یک جو کارآمدتر در هر دو  سطح ملی وبین المللی دارد.

آرمان دوازده : تجارت بین المللی و نظام مالی

نائل شدن به نشانه دوازده برای فعالیت های موفق تجاری بین المللی حائز اهمیت است . در حال حاضر آگاهی فزاینده ای میان شرکتهای پیشرو وجود دارد که نشان می دهد یک تجارت و نظام مالی قانونمند فقط محتاج  مقررات اقتصادی نیست بلکه همچنین نیازمند مقررات  کار و کارگر ، حقوق بشر و محیط زیست می باشد .
 

۱٫ پشتیبانی از عهد نامه جهانی سازمان ملل (Global Compact)
کاربرد نه اصل موافقت نامه جهانی سازمان ملل در حوزه عملیات شرکتها.این ابتکار خود مثالی از یک مشارکت جهانی جدید میان نقش آفرینان گوناگون در توسعه می باشد که روی مسئولیت های بخش خصوصی تاکید می ورزد.

۲٫ کمک به ساخت ”زیر بنای موثر“ تجارت جهانی
•    شماری از شرکتها و انجمن های صنعتی با همکاری نمایندگی های تخصصی سازمان ملل برای برقراری هنجارها و معیارهای اقتصادی بین المللی تلاش می کنند تا زیر بنای موثری برای تجارت جهانی به وجود آورند.این تلاش از کار بر روی حق مالکیت معنوی و رهبری شرکتی تا توسعه معیارهای مشترک برای معاملات دو جانبه مرزی ، مذاکرات ، حمل و نقل و ارتباطات را دربر می گیرد و شامل تلاش های مشترک برای مقابله با رشوه ، فساد و سوء استفاده مالی نیز می باشد .
هدف ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ : کشورهای کمتر توسعه یافته جهان سوم و کشورهای محصور در خشکی و کوچک و جزیره ای باید از معافیتهای بیشتری در پرداخت دیون خود بهره مند شوند.
اساسی ترین حمایتی که شرکت ها برای رسیدن به چنین آرمان هایی       می توانند ارائه دهند از راه گفتمان های سیاسی و ترویجی است که باهمکاری یا باتحت فشار قراردادن دولت برای ایجاد محیط توانمند ساز،ایجاد می شود. در بسیاری موارد این فعالیت ها از راه اقدام جمعی ، به ویژه از راه نمایندگان گروه های تجاری مانند اطاق های بازرگانی و انجمن های تجاری به صورت موثر تر و قانونمندتری انجام می گیرد.

۱٫ تشویق به سرمایه گذاری درکشورهای با حداقل توسعه یافتگی به ویژه در آفریقا
•    انجمن های تجاری مانند اطاق های بازرگانی بین المللی و شورای شرکتها برای آفریقا واقع در ایالت متحده با عضویت بیش از ۱۷۰ سرمایه گذار بزرگ در افریقا، در حال ایفای نقش حمایتی فزاینده ای در این منطقه می باشند. این شرکتها همچنین به برقراری ارتباطات بین المللی و ظرفیت دهی و قدرت دادن به انجمن های تجاری داخلی در سر تا سر افریقا کمک می کنند.

•    شرکتها می توانند در اقدامات ابتکاری به رهبری برنامه توسعه سازمان ملل بنام شرکت های پایدار رو به رشد در کشورهای کمتر توسعه یافته که برآمده از عهدنامه جهانی است و افزایش سرمایه گذاری شرکتها و بخش خصوصی در کشورهای کمتر توسعه یافته را تسهیل و تشویق کنند، که تاثیر مستقیم و مثبتی بر روی پایداری داخلی و توسعه اقتصادی دارد.
 
۲٫ پشتیبانی از کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی وتوسعه بخاطرافزایش دسترسی به بازار، همکاری رسمی برای توسعه ، ومعافیت بدهی ها.

•    یکی از حوزه هایی که بخش خصوصی درحال حاضر دارای نقش اندک یاناچیزی در آن می باشد ، حوزه حمایت و طرفداری از اقتصاد بین المللی واقع بینانه تر و عادلانه تر است .بسیاری از سازمانهای غیر دولتی و دولتهای کشورهای جهان سوم چنین اظهار نظر خواهند کرد که شرکتهای بزرگ و انجمن های تجاری آنها اگر سخنی درباره اقتصاد جهانی بیان کنند مطمئنا علیه آن خواهد بود نه له آن. این به ویژه در حوزه تجارت برخی اوقات مسئله اصلی است . اگرچه اخیرا نمونه هایی از شرکتها با مشارکت با سازمانهای غیر دولتی و نمایندگی های سازمان ملل جهت پشتیبانی از اصلاحات در سیاست های کشاورزی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و اصلاح دستیابی بهینه به بازار ، برای کشورهای با حداقل توسعه یافتگی بوجود آمده است. برخی شرکتها همچنین از فعالیت های حمایت جویانه جامعه مدنی بخاطر معافیت در پرداخت بدهی ها مانند مبارزات Jubilee 2000 حمایت کرده اند . 

هدف ۱۶: کار مناسب و سازنده برای جوانان

بخش خصوصی  چگونه می تواند در این امور مشارکت نماید ؟

بر اساس نظر سازمان بین المللی کار ، حدود ۲۰ درصد جمعیت جهان را جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله تشکیل می دهند. در بسیاری از کشورهای جهان سوم به ویژه در آفریقا شمار زنان و مردان جوانی که به گروه سنی رفتن به مدرسه رسیده اند در نتیجه افزایش سطح باروری و امید به زندگی بالا رفته است .پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۱۰ حدود ۵۰۰ میلیون شغل جدید، هم برای ورود نیروی کار جدید ، که بیشتر آن را جوانان مستقر در مناطق کمتر توسعه یافته تشکیل می دهند و هم برای کاهش میزان بی کاری موجود در جهان، مورد نیاز است.

مورد اقتصادی روشنی برای ارتقاء استخدام  جوانان و کار آفرینان وجود دارد. برای مثال ، جوانان شاغلی که پول خود را برای کالاها و خدمات صرف می کنند به تشدید و تجمع تقاضا می انجامد ، جامعه بدین ترتیب برگشت خود روی سرمایه گذاری و کار آموزی را دریافت می کند و فرد جوان به الگو مثبتی برای هم سن و سالان خود در می آید که به ایجاد محیط فعال و با ثبات کمک می کند.
شبکه کاریابی جوانان سازمان ملل چهار اصل زیر را اولویت بندی کرده است : داشتن شرایط استخدام ، فرصت برابر ، کارآفرینی و ایجاد کار. بخش خصوصی می تواند در تمامی این موارد یا از راه فعالیت های اصلی شرکتی با استخدام افراد جوان ، یا اجرای برنامه های آموزشی ، و سایر تلاش ها برای افزایش اشتغال جوانان ، یا با برقراری ارتباط  با شرکتهای کوچک ، بزرگ و متوسط که توسط جوانان اداره می شوند ، ایفای نقش نماید. همچنین شرکتها از راه برنامه های بشر دوستانه و سرمایه گذاری اجتماعی ، می توانند از سازمانهای غیر دولتی که روی استخدام جوانان تمرکز دارند پشتیبانی کنند که این امر از راه فراهم آوردن رایزنی و توصیه های شغلی به جوانان و صرف هزینه انجام می گیرد. همچنین به صورت بالقوه این امکان هم برای انجمن های کاری وجود دارد که با طرفداری از دولت، آنرا در جهت توجه بیشتر به مسایل جوانان و حتی تلاش برای تشکیل وزارت خانه هایی برای پیشرفت جوانان در برخی کشورها سوق دهند.

داشتن شرایط استخدام
سرمایه گذاری در آموزش و کارآموزی حرفه ای جوانان برای تسهیل ارتباطات میان مدرسه و کار و دادن فرصت شروع اولیه در زندگی شغلی به ویژه به آن هایی که فاقد امتیاز به جهت ناتوانی جسمی        می باشند و یا مورد تبعیض نژادی ، مذهبی و فومی قرار می گیرند .
فرصت های برابر
به زنان جوان همان فرصت هایی را ارزانی کنید که به مردان جوان
کارفرمایی/ کار آفرینی
کار را برای جوانان برای شروع آن و پذیرش مسئولیت یا مشارکت در کار آفرینی اجتماعی یا کارآفرینی باید آسان کرد
ایجاد کار
مساله ایجاد کار را در مرکز سیاست های اقتصاد کلان قرار دهیم .
•    شبکه استخدام جوانان (YEN) ، سیاستی را در قبال استخدام جوانان را تهیه نموده که به منظور افزایش سطح کیفی و کمی فرصت های شغلی برای جوانان جهت دولت ها ارسال شده است . دبیر خانه این سازمان در سازمان بین المللی کار واقع شده و مشارکت در آن برای تمامی بخش ها میسر بوده و شامل نمایندگانی از سازمان ملل ، بانک جهانی ، اتحادیه های کارگری ، شرکت ها و جامعه مدنی است .
•    تجارت  بین المللی برای جوانان (Youth Business Interntional) – این از جمله برنامه های اجلاس سران تجارت بین المللی است که با  همکاری شرکتها ، مدیران عامل شرکتها ، دولتها ، سایر سازمان های جوانان و ادارات سازمان ملل برای حمایت از کارآفرین جوانان به وجود آمده است . این برنامه ها به رغم تطبیق با نیازها و شرایط بومی دارای رویکرد مشابهی مبتنی بر ترکیبی از  رهنمودهایی برای شروع کار و مشاوره درباره تجارت است.
•    بنیاد بین المللی جوانان (IYF) ، این سازمان غیر دولتی ، شبکه ای از سازمانها و طرح های پیشرفته مربوط به جوانان در سرتا سر دنیا مبی باشد که تاکید آن بر شناخت ، اندازه گیری و یادگیری فعالیت های عملی است .این بنیاد به طور فعالانه ای با طیف گسترده ای از شرکتها و سایرین همکاری می کند و تاثیر زیادی روی زندگی میلیون ها جوان داشته است.

هدف ۱۷: دسترسی به داروهای ارزان.

شرکت ها چگونه می توانند در این امور مشارکت نمایند؟
دسترسی به داروهای ضروری ارزان موضوعی است که به طور ضمنی برای کارخانجات دارویی بزرگ بیانگر حساسیت بسیاری است . این شرکتها زیر فشارهای  قابل ملاحظه ای به ویژه از جانب سازمان های حمایتی  است که تلاش می کنند داروها ی تحت مقررات حق انحصاری خود را بطور گسترده تری فراهم آورند – چالشی که مستقیما قلب فعالیتهای تجاری این شرکتها را نشانه گیری کرده است . حق انحصاری ، ضمانت ضروری برای بازگشت سرمایه گذاری های قابل توجه بر روی تحقیقات و توسعه می باشد ، همزمان ، بیماری های عفونی به ویژه در کشورهای جهان سوم با سرعت هشدار دهنده ای در حال گسترش است . چالش این شرکتها بازی کردن نقش اساسی در کمک به دستیابی به دارو و همچنان سود آور نگاه داشتن آن است ، نقشی که بسته به میزان سهام هر سهامدار فوق العاده متغیر است. برای این شرکتها ضروری است که با تمام سهامداران خود وارد مذاکره روشن و آشکاری شوند تا به نتایج قابل قبولی دست یابند ، امری که شرکتهای بزرگ در این بخش ها هم اکنون با موفقیت در حال انجام آن هستند.

فعالیت های اصلی شرکتی

۱٫ تحقیق و توسعه، محافظت حق مالکیت و ثبت انحصاری ، حقوق مالکیت معنوی و قیمت گذاری – داروهای ویژه برای برخی بیماری ها بازده بیشتری در سرمایه گذاری نسبت به سایر داروها دارند و برای بیماریهایی با سوددهی کمتر الزامی است که شرکتها با مشارکت با سایر سازمانها برای کاهش دشواری بیماری به روش پایدار و از نظر تجاری ارزشمند ، همکاری کند.
•    شرکتهای پیشرو دارویی ، پرداختن به این مسایل ، از راه سازماندهی قیمت گذاری و موافقت بر سر آن درکشورهای جهان سوم ، گشایش تسهیلات تحقیقاتی جدید متمرکز بر روی بیماریهای کشورهای جهان سوم و صدور مجوزهای داوطلبانه به تولید کنندگان داروهای مشابه و داروهای دارای حق انحصاری در کشورهای جهان سوم را آغاز کرده اند . این شرکتها به صورت فردی و گروهی در این کارها پیشقدم شده اند . در نشریه شرکت گلاسکو اسمیت کلاین  بنام رویارویی با چالش ها، آنها اولین کمپانی دارویی بزرگ بود که دیدگاههای استراتژیکی خود در باره این مسائل را در معرض قضاوت عموم قرار دادند.

۲٫ دسترسی به داروهای ضروری درمحیط کار – علاوه بر نقش محوری بخش دارویی ، سایر شرکتهای کشورهای درگیر با اچ. آی. وی/ ایدز و سایر بیماری های عفونی نیز می توانند با اجرای برنامه های گوناگون در محیط کار برای جلوگیری ، درمان و مراقبت از بیماران و تامین داروهای لازم نقش موثری ایفا نمایند .
•    شرکتهای معدنی ، مانند آنگلوآمریکن و ریو تینتو ، که نقش رهبری در میان این گونه شرکت ها دارد ، در کشورهایی فعالیت   می کنند که دارای بالاترین میزان مبتلایان به اچ آی وی هستند. آنگلو آمریکن ، اولین شرکتی بود که اعلام کرد داروهای ضد ایدز را به طور مجانی به تمام کارمندان نیازمند خود اهدا می کند . این شرکتها همچنین سایر داروهای لازم را نیز به کارکنان خود عرضه می کنند تا با بیماری مالاریا مقابله کنند. اما اینکه اهداء دارو تا کجا باید ادامه یابد و آیا شامل خانواده های کارکنان نیز می شود یا نه ؟ معلوم نیست . جمعیت های بومی که شرکتها را در میان گرفته اند و با آنان زندگی می کنند چطور؟ با دور شدن از محیط کار البته نیاز به مشارکت با دولت ، سازمانهای غیر دولتی(NGO)و شرکتهای دارویی برای تداوم مستمر این برنامه ها بیشتر می شود .
 
سرمایه گذاری اجتماعی و بشر دوستانه
 
۱٫ برنامه و دستور عمل اهداء دارو 
شرکتهای دارویی همچنین می توانند از دسترسی به داروی اهدایی و استفاده کارکنان داوطلب متخصص در سطح اجتماع پشتیبانی نمایند . تاسیس سازمان بهداشت جهانی و دستورعمل های داوطلبانه برای تضمین مثبت بودن این برنامه ها، موضوع مهمی بوده است.
 بسیاری از شرکتهای دارویی، همانگونه که پیش از این بدان اشاره شد (آرمان ۶ ) ، برنامه های مشابهی را به اجرا در می آورند ، مانند :  مشارکت برای اهداء داروی با کیفیت که به عنوان یک شرکت و واسطه مفید ، برای کمپانی های مستقر در امریکا و سازمان غیر دولتی(NGO)  Pfizer با مشارکت وزارتخانه های بهداشت، داروی دیفلوکان خود را مجانی در سراسر آفریقای جنوبی توزیع می نماید . گلاسکو اسمیت کلاین با سازمان بهداشت جهانی در  برنامه از میان بردن انگل لمفاوی همکاری نمود که تاکنون بیش از ۱۴۰ میلیون قرص آلبندازول توزیع نموده است. شرکت مرک که از برنامه اهدایی طولانی مدت مبارزه با کوری رودخانه ای در افریقا حمایت نموده است. جانسون اند جانسون ، آزمایشگاه آبوت ، نووارتیس ، و کارخانجات بسیار دیگری مبدع طرح اهدای محصولات خود هستند .

گفتمان سیاسی و ترویجی:

۱٫ ایجاد جو سیاسی بهتر – این می تواند شامل شرکتها و گروه های تجاری شود که حامی اصلاحات در بهداشت عمومی در برخی کشورها هستند یا  حمایت از یک محیط توانمدساز برای تحقیق و توسعه با مشارکت عمومی- خصوصی و مذاکراه درباره رژیم های تجاری بین المللی که در راستای بهبود دستیابی کشورهای فقیر به مکانیسم بازار و حق انحصاری که هزینه های سرمایه گذاری طولانی مدت را تضمین می کند.
•    مجمع اقتصاد جهانی ، برنامه پیشگام بهداشت جهانی ، را با حمایت شرکتهای اکسنچر¬ـ فورد ـ فولکس واگن و یونی لور و سازمان های دیگر  مانند بنیاد سازمان ملل بوجود آورد تا علیه اچ.آی. وی./ ایدز ، سل و مالاریا وارد مبارزه شوند.

هدف ۱۸: دسترسی به فن آوری به ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات .

شرکت ها چگونه می توانند در این امور مشارکت نمایند ؟
”شکاف دیجیتال“ در میان کشورهای فقیر و برای قریب به ۳ میلیارد انسان که با کمتر از روزی۲ دلار زندگی می کنند و طبقات فقیر در کشورهای ثروتمند ، به سرعت در حال افزایش است. در صورت وجود حمایت های مناسب ، کمک فنی ودسترسی به کامپیوتر، اینترنت راه موثری برای اصلاح آموزش ، تامین مهارتهای حیاتی ، تامین سلامتی ، پیشرفت اجتماعی و توسعه کار و کسب در کشورهای فقیر فراهم می آورد. همچنین ، دسترسی به اطلاعات و جامعه های آزاد ، که اساس پاسخ گویی به مردم و حکومتمداری خوب را تشکیل می دهد و فرصت برای فساد را کاهش   می دهد.
پر کردن شکاف دیجیتال مستلزم ادغام پنج عامل اصلی است: دستیابی به تجهیزات و نرم افزارهای مناسب ، ارتباطات از راه اینترنت ، کمک و کار آموزی های فنی ، دسترسی به مسایل محتوایی مربوطه و دسترسی به تجهیزات ارزان قیمت. فقدان پیشرفت در زمینه آزادی در بخش ارتباطات و بازارهای فناوری اطلاعات در بسیاری موارد مانع اصلی بر سر راه رشد است. درکشورهای با حداقل توسعه یافتگی ، به غیر از کمتر از ۲ درصد مردم، بقیه به علت نداشتن کامپیوتر ،اتصال اینترنتی، کمک های فنی لازم و برق و تلفن از چنین فرصت هایی محرومند. این امر فقط از راه مشارکت های عمومی – خصوصی به رهبری شرکت ها و در چارچوب یک سیاست عمومی میسر است.
اگر چه نشانه ۱۸ بر روی فناوری اطلاعات و ارتباطات تکیه دارد، سایر انواع فناوری های جدید نیز گنجایشهای فراوانی عرضه می کنند اما این امر مستلزم چالش های فراوانی برای کشورهای جهان سوم است . یکی از بحث انگیزترین مسایل در این خصوص ، تکنولوژی زیستی و اندام های  اصلاح شده سازمانهای ژنتیکی (GMO) هستند که امید کمک به فراهم آوری طیف گسترده امنیت غذایی ، بهداشت ، چالش های محیط زیستی و صنعتی را در کشورهای جهان سوم عرضه می کنند اما به علت اثراتشان مورد عدم اطمینان و اعتماد عموم قرار دارند . برای شرکتهای فعال در این بخش ، بیشترین چالش متوجه افزایش مشارکت سهامداران و مذاکرات عمومی در باب فرایندهای تحقیقات و توسعه آنها می باشد.
فن آوری دیگری که پتانسیل های زیادی برای کشورهای جهان سوم فراهم می آورد فن آوری احیاء انرژی است که تولید سالم تر و روند مصرف تمیز تری ارائه می نماید. مثال های زیر ، البته بر فناوری اطلاعات و ارتباطات تاکید دارد.

فعالیت های اصلی شرکتی 
۱٫ تامین فناوری ارزان تجاری در مناطق روستایی
شمار فزاینده ای از شرکتها بدنبال راه های تجاری عملی برای دستیابی به فن آوری اطلاعت و ارتباطات برای مردم فقیر به مثابه پلی بر روی اختلاف طبقاتی هستند. سه نمونه از مثال های فراوان در این زمینه عبارتند از : ابتکار هیولت پکارد ای ـ اینکلوژن ، مرکز توسعه دسترسی جمعیت های وداکام در جنوب آفریقا و نت کور سولوشنز ((Netcore solutions در هند، که کامپیوتر و مراکز اطلاع رسانی ارزان را در مناطق روستایی به وجود آورده اند.

سرمایه گذاری اجتماعی و بشر دوستانه

۱٫ حمایت از سازمانهای غیر دولتی(NGO)  یا طرح های بومی و محلی از راه اهداء منابع ، کارشناس و فن آوری.
•    برنامه مرکز پیشبینی و کاهش شکاف دیجیتال (Digitla dividend projector clearing house) – طرحی است که توسط موسه منابع جهانی اجرا می شود که یک نوآوری کامپیوتری در جهت شناسایی شرکتهای با خط مشی اجتماعی است که با استفاده از فناوریهای ارتباطاتی و اطلاعاتی (ICT) ابزار و خدمات مهمی را به جمعیت های محروم  کشورهای جهان سوم عرضه می کند . این برنامه از آگوست سال ۲۰۰۱ که راه اندازی شد تاکنون رشد از صفر تا هفتصد طرح را داشته و از کاربران دعوت می نماید تا طرح های خود را از سراسر جهان برای ارسال دارند.
•    ابتکار مجمع اقتصاد جهانی برای شکاف دیجیتال                (WEF digital divide initative)، مشارکتی میان بخش خصوصی و عمومی برای افرادی است که می توانند از فناوری اطلاعات و ارتباطات به نحو موثری استفاده کنند و آنهایی که نمی توانند است.
•    نمونه شرکتهایی که در مشارکت با نظام سازمان ملل ، سازمانهای غیر دولتی(NGO) و سایرین درباره راه حل های آی سی تی همکاری می کنند عبارتند از : ست لایف ، که از فناوریهای ارتباطاتی و اطلاعاتی (ICT)،  برای دسترسی به راهنمایی های پزشکی اصلاح شده بهره برداری می کند : سیسکونت ’ورکینگ آکادمی ، که با همکاری برنامه توسعه سازمان ملل و دیگران در سراسر جهان از دسترسی و آموزش به کمک فناوریهای ارتباطاتی و اطلاعاتی (ICT)  حمایت می کند ، و برنامه مشارکت دیجیتال ، که با همکاری بانک جهانی ، شرکتهای فناوریهای ارتباطاتی و اطلاعاتی (ICT)، مسئولان دولتی و سایر شرکتها برای ارتقاء کامپیوترهای قدیمی و قابل استفاده کردن آن ها در مدارس همکاری می نماید.

۲٫ اهدای فناوری و کارشناس به منظور مدیریت موثثرتر بحران های بشری 
•    شرکت اریکسون و مایکرو سافت هر دو با همکاری آژانس امور بشردوستانه سازمان ملل و سازمانهای غیر دولتی(NGO)برای کاربرد راه حل های فناوریهای ارتباطاتی و اطلاعاتی (ICT) در حل مشکلات ارتباطاتی ، تدارکاتی و چالشهای مدیریتی به هنگام ارائه کمک و امداد رسانی به هنگام بروز مصیت و ثبت نام آوارگان ، همکاری می نمایند. هر دو نوآوری این شرکتها فرصت مفیدی برای سایرین فراهم آورده است .

گفتمان سیاسی و ترویجی

۱٫ پشتیبانی و طرفداری از سیاست های عمومی بهتر درباره مسایل مربوط به ICT برای بهبود دسترسی ، همکاری و رهبری آن .
•    گروه کاری ICT  سازمان ملل ( UN-ICT) – این نیرو شامل نمایندگانی از دولت های عضو ، بخش خصوصی ، بخش غیر انتفاعی ، شامل مجامع علمی و سازمانهای غیر دولتی(NGO) و آژانسهای سازمان ملل است . این اولین نمونه  از آژانسهای سازمان ملل است که با تصمیم دولت های عضو، بخش خصوصی و مشارکت سایر سهامداران در یک تلاش بزرگ برای آماده سازی جو لازم و چارچوب های عملی مورد نیاز کسب فناوری اطلاعات بخاطر توسعه به وجود آمده است.
•    گروه کاری فرصتهای دیجیتال یا دات فورس ، بوسیله دولت های عضو گروه۸، در سال۲۰۰۰ به عنوان یک مشارکت بین المللی از شرکتها ، سازمانهای غیر دولتی و بخش دولتی تشکیل شد. این مشارکت پیشنهادها و طرح های بسیار متنوعی در حوزه های الکترونیک در سطح ملی ، دسترسی به ارتباطات ، ایجاد ظرفیت های انسانی ، کارآفرینی و استفاده از نیروها و امکانات داخلی عرضه کرده است .

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    انواع کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال_ چگونه فریب نخوریم ؟

    انواع کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال_ چگونه فریب نخوریم ؟ ۱٫۵۰/۵ (۳۰٫۰۰%) ۲ امتیازs روند رشد بلاک چین و فضای ارزهای دیجیتال بسیار جذاب است. نوآوری‌های فنی و الگوهای جدید معاملاتی به‌سرعت در حال پیشرفت و تکامل هستند و همچنان جمعیت کثیری را به […]

    آشنایی با مهم ترین اصطلاحات ارز دیجیتال

    احتمالا این روزها درباره ارزهای دیجیتال مخصوصا بیت‌کوین از گوشه‌وکنار در اخبار رادیو و تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی چیزهایی شنیده‌اید.

    چانه زنی برای دستمزد

    چانه زنی برای دستمزد ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۱ امتیاز مذاکره درباره حقوق بخشی مهم و معمولی از فرایند استخدام است. منتها چرا به این بخش از صحبت‌ها که می‌رسیم، کمی دستپاچه می‌شویم و نمی‌توانیم درباره دستمزد و پولی که حقمان است به‌خوبی مذاکره کنیم؟

    اشتباهات مالی را به فرزندان خود گوشزد کنیم

    اشتباهات مالی را به فرزندان خود گوشزد کنیم ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۲ امتیازs اشتباهات مالی را به فرزندان خود گوشزد کنیم/ آموزش رفتارهای مالی مناسب به نوجوانان اهمیت زیادی دارد. آموزش مهارت‌هایی از این دست باعث می‌شود مدیریت مالی در بزرگسالی به نحو بهتری انجام […]

    آزمایش علمی تناقض یا پارادوکس انتخاب

    آزمایش علمی تناقض یا پارادوکس انتخاب ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز همیشه هر چه بیشتر باشد، بهتر است. موافق نیستید؟ تنوع غذایی بیشتر در یک رستوران، طعم‌های بیشتر یک برند مربا، کانال‌های تلویزیونی بیشتر و … ما همیشه به دنبال بیشتر، بیشتر و بیشتر هستیم. […]

    سرمایه گذاری در بورس بین المللی

    سرمایه گذاری در بورس بین المللی ۳٫۴۴/۵ (۶۸٫۸۹%) ۹ امتیازs سرمایه گذاری در بورس بین المللی پیشینه تبادلات ارزی مشابه پیشینه اختراع پول است و همواره افراد به سرمایه گذاری توجه ویژه ای داشته اند. حجم معاملات در بازار به دلیل تعداد بالای افراد […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi