جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

مختصری درباره توکسوپلاسموز

407

بازدید

توکسوپلاسموز عبارت است از یک عفونت تک یاخته ای که در انسان ها و بسیاری از گونه های پستانداران و پرندگان ایجاد می شود. چندنوع در انسانها رخ می دهد: توکسوپلاسموزما در زادی( از مادر دچار عفونت به کودک متولد نشده اش منتقل         می گردد).
توسکوپلاسموز چشمی( ریتنو کوروئیدیت نیز خوانده می شود که معمولاً حاصل توکسوپلاسموز مادر زادی است ولی علائم ممکن است در ۴۰-۲۰ سالگی ایجاد شوند)
توکسوپلاسموز حاد در فرد دچار نقص، ایمنی( افراد مبتلا به ایدز یا سرطان یا افرادی که داروهای سرکوب گر ایمنی مصرف می کنند)
توضیح:
توکسوپلاسموز یکی از بیماریهای انگلی مشترک بین انسان و دام است که در سراسر دنیا دیده می شود عامل ان تک یاخته انگلی موسوم به توکسوپلاماگوندی است که در داخل سلولهای هسته دار تکثیر می یابد  و به دنبال مصرف گوشت خام یا نیم پخته یا از طریق آلودگی به این انگل خوش خیم و فاقد علائم ظاهری است ولی در صورت وجود نقص  و اختلال در سیستم ایمنی فرد الوده به هر دلیل تکثیر و انتشار انگلی در بافت های مختلف عوارض و عواملی را ایجاد می کند که به ویژه در بافت های عصبی و بینایی مهم است.
هنگامی که ما در غیر ایمن نسبت به انگلی در دوران بارداری در معرض عفونت حاد قرار می گیرد احتمال ایجاد توکسوپلاسموز مادرزادی یا انتقالی ( ثانویه) وجود دارد. در این صورت علائم ممکن است به صورت مرده زایی ، مرگ زود هنگام بعد از تولد و تولد نوزادانی باشد که در دوران جنینی آلوده شده به هنگام تولد فاقد علائم بالینی هستند. و بعد عا علائمی از قبیل مشکلات عصبی، مغزی، یا ناراحتی های بینایی را نشان می دهند.
     علائم شایع:
معمولاً بدون علامت( ۹۰% – ۸۰% بیماران)
تب
تورم غدد لنفاوی
خستگی
درد عضلانی
گلودرد
ریتینت ( التهاب شبکیه)
بثور (گاهی)
     علل:
تک یاخته توکسوپلاسما گوندی که معمولاً به یکی از روش های زیر منتقل می گردد:
۱) خوردن گوشت های کم پخته شده حیوانات دچار عفونت
۲) گربه های حامل میکروب می توانند آن را از مدفوع خود دفع کنند.
۳)انسان هایی که با بی دقتی به فضله گربه دست می زنند( یا پس از دست زدن به ان دست خود را نمی شویند) ممکن است دچار عفونت گردند.
۴) بچه های کوچکی که خاک دچار عفونت( آلوده با مدفوع سگ و گربه) را می خورند ممکن است دچار عفونت شوند.
۵) انتقال خون
۶) زن بارداری که دچار عفونت می گردد می تواند ان را به کودک به دنیا نیامده اش منتقل کند ( غالباً با اثرات شدید)

 

     عوامل افزایش دهنده خطر:
۱) سرکوب ایمنی در اثر بیماری یا داروها
۲)عکس با گربه ها
۳) تماده کردن نا مناسب غذا

     پیشگیری:
از خوردن گوشت های خام یا کم پخته یا تخم مرغ های نپخته یا نوشیدن شیر غیر پاستوریزه خودداری کنید.
از روش های مناسب برای آماده کردن و نگهداری محصولات گوشتی استفاده کنید. پس از دست زدن به گوشت های خام دست ها را به دقت بشویید.

زن بار دار در اوایل بارداری باید تحت آزمون های آزمایشگاهی خون قرار بگیرد تا معلوم شود دارای آنتی بادی بر ضد توکسوپلاسموز است یا خیر. باید در هفته های ۱۸-۱۶ بارداری نیز دوباره آزمایش شود تا معلوم شود عفونت را کسب کرده است یا خیر و در صورت مثبت بودن، ممکن است سقط درمانی مد نظر قرار گیرد.
افراد دچار نقص ایمنی و زنان باردار باید از تماس با مدفوع گربه خودداری کنند.
محوطه بازی کودکان از جمله جعبه های شنی را از مدفوع شگ و گربه محفوظ دارید.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟ ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز ۱. شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید: خوردن غذا‌هایی که شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده دارند، می‌توانند ریسک و خطر ابتلا به دیابت را بیشتر کنند. بدن […]

    جراحان آمریکایی با موفقیت کلیه یک خوک را به یک بیمار پیوند زدند

    برای نخستین بار کلیه یک خوک به انسان پیوند زده شد، آن هم بدون رخ دادن واکنش حاد رد پیوند از سوی سیستم ایمنی بدن بیمار.

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای: امروزه با پیشرفت اینترنت و دسترسی بسیاری از افراد به آن بسیاری از خرید ها و دریافت خدمات از طریق اینترنت انجام می شود.سایت هایی وجود دارند که هر یک در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند برخی از […]

    اگر غلظت خون دارید بخوانید

    اگر غلظت خون دارید بخوانید ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز درمان قطعی و سریع غلظت خون با چند راهکار ساده را در این مطلب بخوانید. غلظت خون یعنی چه؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟ در حالی که خبرها از واکسن کرونا روز به روز بیشتر می شود و امیدها افزایش می یابد این پرسش مطرح است که چنین واکسنی چه عوارضی دارد؟

    تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف

      عنوان مقاله: تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف       فناوریهای جدید، روشهای کم تهاجمی را برای مبارزه با علائم پیری به ارمغان آورده است. اما موثرترین روشی که باید انتخاب کنید چیست؟ با افزایش سن، پوست ما خاصیت ارتجاعی […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi