جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

ایدز: طاعون قرن بیست و یکم

371

بازدید

این روزها در سراسر دنیا اکیپ های پزشکی بیماری مشغول فعالیت و تلاش بی وقفه می باشند ههمگی با اشتیاق به دنبال معمایی می گردند که چندین سال است جان هزاران نفر از انسانها را می گیرد معمایی که با خود داستانهای زیادی به وجود آورده است که این ها در تمامی ابعاد جسمی ،اجتماعی ،فرهنگی و اقتصادی پنهان گردیده است هر روز رسانه های گروهی اعم از تلویزیون – رادیو – روزنامه و نشریات پزشکی مطالب تازه و  گره أی کور را بیان می کنند و افرادی در انتظار به سر می برند انتظاری که هنوز به سر نرسیده است برای هیچ کس هنوز آشکار نگردیده است از کجای دنیا چگونه صدایی بلند می شود و نور امکید را در دل طاعون زدگان قرن بیست و یکم روشن نماید با توجه به حساسیت این موضوع همه ما باید اطلاعاتی دقیق در مورد این بلای خانمانسوز قرن ، ایدز داشته باشیم .آیا می دانید که هر دقیقه أی که می گذرد ۱۱ نفر بر تعداد افراد مبتلا به ویروس H.I.V   اضافه می شود همچنین از سال ۱۹۸۱ که این بیماری شناخته شد که (سال ۲۰۰۰ )می باشد ۵۲ میلون نفر آلوده به ویروس ایدز شده اند این است که چه مرد و  چه زن در برابر سلامت خود و جامعه مسئولند می دانیم که خداوند کریم تمای افراد را به رعایت اصول بهداشتی و شئونات اسلامی و خانواده بشارت داده است قرآن کریم در سوره بقره آیه شریفه ۱۹۵ اشاره فرموده است که با دست خود ، خود را به هلاکت میفکنید.پس ما جدا باید مراقب اطراف خود و مسئول در قبال خودمان و جامعه مان باشیم ،باید بدانیم که ایدز هنوز درمان قطعی ندارد ملی کاملا قابل پیشگیری می باشد .لذا جهت بالا رفتن اطلاعات و مشارکت عموم افراد جامعه مطالب و آمار و ارقامی در ارتباط با این بیماری تقدیم می گردد.اطمینان داریم که با کمک شما آسانتر بتوانیم خودمان و جامعه مان را از این خطر بزرگ و جدی حفظ نمائیم .

 

ایدز بلای قرن
تاریخچه
هنگامی که دنیا برنامه بهداشت برای همه تا سال ۲۰۰۰ را پیگیری می کرد و زمان که جهانیان ریشه کنی آبله را جشن گرفتند و غلبه بر بسیاری از بیماری عفونی مانند فلج اطفال ،کزاز نوزادان ، دیفتری ، سرخک و کنترل واگیر را نوید می دادند ناگهان در سال ۱۹۸۱ میلادی نوعی بیماری ناشناخته در آمریکا ،اروپا ، استرالیا ، و آفریقا به نام ایدز پدیدار و به تدریج به سایر  نقاط دنیا گسترش یافت .این نوع بیماری هم اکنون به صورت جهانگیر (پاندمی )در آمده است و با گذشت حدود ۲۰ سال و صرف میلیاردها دلار هزینه و میلیونها نفر تلفات جانی و علیرغم پیشرفتها ی بسیاری در زمینه علوم پزشکی هنوز دانشمندان موفق به کشف واکسنی برای پیشگیری و دارویی برای درمان قطعی آن نشده اند .
عامل ایدز:
ویروسی است به نام ویروس نقص ایمنی انسانی (Human Immuno deficency Virus)HIV  که به سیستم دفاعی بدن حمله کرده  و باعث اختلال در فعالیت آن می گردد لنفوسیتها بیشترین سلولهایی هستند که درگیر ویروس HIV  می شود و در نتیجه بدن در مقابل انواع عفونتها و سرطانها بی دفاع شده است و مرگ حادث می گردد.
بیماری ایدز :
نام بیماری (AIDS)  از حروف اول کلمات Acquired Immuno Deficieney Syndrom  گرفته شده  و به  معنی سندرم نقص سیستم ایمنی اکتسابی است .
چند ماه تا ده سال یا بیشتر بعد از ورود ویروس به بدن ، بیماری ظاهر می شود دراین دوره طولانی هیچگونه علامت و نشانه ظاهر ی در شخص آلوده به ویروس دیده نمی شود حتی ممکن است انسان از آلودگی خویش هم باخبر نباشد بیشترین امکان خطر سرایت و انتقال ویروس را به خود اختصاص     می دهد .
اشکال بالینی عفونت با HIV  متنوع و پیچیده است بیماری از مرحله عفونت حاد به مرحله بدون علامت و سپس تورم غدد لنفاوی منتشر و بالاخره بیماری با علائم موید نقص ایمنی اکتسابی و در نهایت ایدز با عفونتها ی فرصت طلب و سرطانها مخصوص سیر می کند و در شرایط مختلف این مراحل مختلف بوده و مراحل بینابینی نیز مشخص نبوده و احتمالا در ۵% افراد آلوده بیماری ظاهر نمی شود .
تشخیص
تشخیص آلودگی به ویروس HIV  فقط با آزمایش خون میسر است که آن هم از زمان ورود ویروس به بدن انسان تا زمانی که شواهد آزمایشگاهی ظاهر شود بین ۲ هفته تا ۱۶ ماه فاصله وجود دارد که به آن دوره پنجره (Window Period)  گفته می شود درمان
درمان
با استفاد ه از دوره های جدید می توان بروز عفونتهای فرصت طلب را در این بیماری کاهش داد و باعث افزایش طول عمر آنان شد .همچنین استفاده از داروها ی ضد ویروس نیز در افزایش طول عمر بیمار مفید بوده است ولی دارویی برای درمان قطعی بیماری کشف نشده است .
واکسن
هنوز واکسنی بر أی این بیماری کشف نشده است.
ایدز در دنیا
هر روز ۲۲۰۰۰ نفر در جهان به ویروس HIV  مبتلا می شوند که بیش از ۵۰% آنها ۱۵ تا ۲۴ سال سن دارند نکته جالب توجه این است بیش از ۹۰% از موارد جدید آلودگی در کشورهای در حال توسعه است که از هر ۱۰ نفر ۹ نفر از آلودگی خود بی خبرند از زمان شیوء بیماری ایدز در جهان تاکنون (سال ۲۰۰۰ میلادی ) ۵۳ میلیون نفر به HIV  آلوده شده اند و از این میان  19 میلیون نفر به مرحله نهایی بیماری رسیده اند که ۳/۱۶ میلیون نفر از آنها فوت نموده اند نسبت مبتلایان مرد به زن در دنیا ۲ به ۳ است . حدود بیست میلیون از افراد آلوده شده به ویروس ایدز را زنها مخصوصا روسپیان و زنانی که شریک جنسی متعدد دارند تشکیل می دهند آلودگی در بین زنان روسپی ۲۰% می باشد در کشور های صنعتی به علت استفاده از داروهای ضد ویروس و اقدامات پیشگیری خصوصا آموزشهای عمومی مردم در زمینه روشهای انتقال و پیشگیری میزان ورود موارد جدید آلودگی و بیماری ایدز به شدت کاهش یافته است از طرف دیگر به علت فقدان آموزش کافی و عدم اعمال روشهای پیشگیری در کشورهای در حال تو سعه موارد جدید آلودگی HIV  به طور سر سام آوری در حال افزایش است

ایدز در ایران :
اولین مورد ایدز در ایران در سال ۱۳۶۶ گزارش شد این مورد یک کودک ۶ ساله هموفیلی بود  که به دلیل بیماری از فرآورده های خونی وارداتی استفاده می کرد از آن پس تمام خونها و فرآورده های خونی اعم از داخلی یا وارداتی ملزم به آزمایش از نظر HIV  شده اند آزمایشات توسط سازمان انتقال خون می باشد از آن زمان تاکنون ۲۲۰۷ نفر آلوده به ویروس و ۳۰۰ نفر به مرحله بیماری ایدز رسیده اند و ۲۶۰ نفر از آنان فوت نموده اند .
۶۷ درصد موارد ابتلا از طریق اعتیاد و اشتراک در سرنگ و سوزن و ۱۳ درصد از طریق آموزش جنسی بوده است
راههای انتقال :
ویرس ایدز از سه راه قابل انتقال است
۱-    تماس جنسی
۸۰ % از آلوده شد گان به HIV  در دنیا به دلیل برقراری روابط جنسی با افراد آلوده به ویروس بوده است بیشترین آلودگی بین فواحش و افراد هم جنس باز دیده می شود .
۲-     از راه انتقال خون و فرآورده های خونی و ابزار آلوده به خون
ویروس ایدز از طریق انتقال خون و فر آورده های خونی آلوده به HIV قابل انتقال است در  اکثر کشورهای جهان خون و فرآورده های خونی از نظر HIV  مورد بررسی قرار می دهند و ۵۰% از آلوده شدگان دنیا از این طریق بوده است و اکنون آلودگی از این طریق روبه کاهش است . و به ۳% رسیده است .
هر وسیله تیز و برنده آلوده به خون که بتواند در پوست یا مخاط ایجاد کند یا وارد بدن شود مثال ابزار پزشکی ، دندانپزشکی ، لوازم حجامت ، لوازم سوراخ کردن گوش و ختنه ، سوزن خالکوبی ، طب سوزنی ، تیغ سلمانی و مسواک می تواند باعث انتقال ویروس گردد .
مهمترین راه انتقال ویروس در ایران و برخی از کشورهای جهان استفاده افراد معتاد از سرنگ یکدیگر برای تزریق مواد مخدر بوده است . ۱۱% موارد آلودگی دنیا از این طریق بوده است و تاکنون حدود ۴ میلیون نفر معتاد بعلت استفاده مشترک از سرنگ و سوزن به  HIV آلوده شده اند . سرعت انتشار آلودگی در بین معتادان تزریقی خیلی زیاد است به طوری که در مدت دو سال میزان افراد آلوده به HIV در معتادین شهر کلکته هندوستان به ۵۰% رسیده است .
۳-     از مادر به کودک
انتقال ویروس از مادر آلوده به فرزند هنگام حاملگی حین زایمان و پس از آم مسئول ۵% موارد آلودگی در جهان است . نوزادی که از مادر آلوده به HIV متولد می شود برای مدت ۱۵ تا ۱۸ ماه تست HIV مثبت دارد ( بر اثر آنتی بادیهای مادری) بعد از این مدت بچه ای که واقعاً آلوده نباشد تست HIV منفی می شود تخمین زده می شود تاکنون در دنیا ۳ میلیون کودک زیر ۱۵ سال به HIV آلوده شده اند انتقال از مادر به کودک مسئول بیش از ۹۰% آلودگی کودکان است       آلودگی کودکان طی حاملگی و زایمان و       طی دوران شیر دهی اتفاق می افتد .
راههای عدم سرایت
علی رغم جداسازی ویروس ایدز از ترشحات بدن مانند خون ترشحات جنسی مردانه و زنانه ، شیر مادر ، بزاق ، ادرار ، اشک ، عرق مایعات جنب و صفاق مغزی نخاعی انتقال ویروس ایدز با همه آنها صورت نمی گیرد فقط خون ترشحات جنسی مردانه و زنانه وشیر مادر عاما انتقال هستند . لذا HIV از راه تماسهای عادی با هم ، کارکردن ، صحبت کردن ، همسفر شدن ، غذاخوردن و همچنین از راه حمام استخر و توالت قابل انتقال می باشد لذا جداسازی افراد آلوده به ویروس یا بیمار لازم نیست .
پیشگیری
در حال حاضر بیماری ایدز هیچ گونه درمان قطعی و واکسن ندارد و هیچ روشی هم برای از بین قدرت آلوده کنندگی افراد آلوده وجود ندارد بنابراین باید تاکید فراوانی برای پیشگیری از انتقال ویروس ایدز صورت گیرد .
۱-    بهترین راه جهت جلوگیری از طریق جنسی پایبندی به اصول اخلاقی و خانوادگی و اجتناب از بی بند و باریهای جنسی انتخاب صحیح همسر و وفاداری دو جانبه زن و شوهر می باشد .
۲-     استفاده از کاندوم ( جنس لاتکس و اسپر میساید ) تا حدودی می تواند از انتقال ویروسجلوگیری کند .
۳-    استفاده از سرنگ و سوزن یک بار مصرف برای تزریقات
۴-     استریل کردن کامل لوازم پزشکی و دندانپزشکی
۵- عدم استفاده مشترک از تیغ سلمانی ، خلال دندان و مسواک
۶-    عدم استفاده مشترک از هر گونه ابزار آلوده به خون و ضد عفونی صحیح آنها
۷-     پرهیز از مصرف مواد مخدر و اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ وسوزن مشترک که راه مهمی برای انتقال ویروس است و از طرف دیگر مصرف هر نوع ماده مخدر چه تزریقی و چه خوراکی ، حتی الکل ، چون باعث کاهش هوشیاری و خویشتن داری می گردد می تواند انسان را در برابر رفتارهای پرخطر قرار دهد .
۸-     در برابر تعارفات خانمانسوز مثل سیگار ، مواد مخدر شرکت در مجامع خطرناک و وسوسه در انجام کارهای ناسالم از طریق فامیل و دوستان ناباب مقاومت کنید وبرای مقاومت در برابر   وسوسه های شیطانی به قدرت لایزال الهی پناه ببرید .
۹-      جلوگیری از حاملگی مادران آلوده به ویروس ایدز
۱۰-    پیدا نمودن افراد ناقل ویروس و آموزش مشاوره آنان از طریق انجام آزمایش خون داوطلبانه افراد با رفتارهای پرخطر ( روابط جنسی غیر مطمئن ، استفاده کنندگان مشترک از سرنگ و سوزن بخصوص معتادان تزریقی و بیماران تالاسمیک ، دیالیزی ، هموفیلی ، آمیزشی و همسران         افراد آلوده )
۱۱-     برخورد صحیح جامعه با افراد ناقل شناسایی شده و بیماران عدم طرد‌آنان از جامعه و نزدن انگ اجتماعی به آنان ( جداسازی ناقلین و بیماران ضرورت ندارد و می توانند مثل افراد معمولی در جامعه زندگی کنند .
در پایان بیاد داشته باشیم .
ایدز تنها یک مشکل بهداشتی نیست بلکه یک مشکل اجتماعی و فرهنگی است .
ایدز بیماری ناآگاهی است .
پیشگیری از ایدز یک مسئولیت فردی و اجتماعی است .

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟ ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز ۱. شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید: خوردن غذا‌هایی که شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده دارند، می‌توانند ریسک و خطر ابتلا به دیابت را بیشتر کنند. بدن […]

    جراحان آمریکایی با موفقیت کلیه یک خوک را به یک بیمار پیوند زدند

    برای نخستین بار کلیه یک خوک به انسان پیوند زده شد، آن هم بدون رخ دادن واکنش حاد رد پیوند از سوی سیستم ایمنی بدن بیمار.

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای: امروزه با پیشرفت اینترنت و دسترسی بسیاری از افراد به آن بسیاری از خرید ها و دریافت خدمات از طریق اینترنت انجام می شود.سایت هایی وجود دارند که هر یک در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند برخی از […]

    اگر غلظت خون دارید بخوانید

    اگر غلظت خون دارید بخوانید ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز درمان قطعی و سریع غلظت خون با چند راهکار ساده را در این مطلب بخوانید. غلظت خون یعنی چه؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟ در حالی که خبرها از واکسن کرونا روز به روز بیشتر می شود و امیدها افزایش می یابد این پرسش مطرح است که چنین واکسنی چه عوارضی دارد؟

    تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف

      عنوان مقاله: تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف       فناوریهای جدید، روشهای کم تهاجمی را برای مبارزه با علائم پیری به ارمغان آورده است. اما موثرترین روشی که باید انتخاب کنید چیست؟ با افزایش سن، پوست ما خاصیت ارتجاعی […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi