جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

نور در گرافیک۲

1,313

بازدید

نور در گرافیک۲ ۳٫۷۵/۵ (۷۵٫۰۰%) ۴ امتیازs
    نور یکی از مهم¬ترین عوامل کیفیت، پویایی و سرزندگی آثارگرافیکی  است و از نظر مفاهیم کیفی و نمادین و نیز از نظر کارکرد عملی از جایگاه ویژه¬ای در رشته برخوردار است. بی¬جهت نیست که لوکوربوزیه در کتاب «به¬ سوی یک معماری نوین» می¬نویسد: «معماری بازی استادانه، صحیح و باشکوه احجام ترکیب¬شده زیر نور می-باشد. چشمان ما تربیت شده¬اند که فرم¬ها را زیر نور ببینند. سایه و روشن است که این فرم¬ها را آشکار می¬سازد.» اگرچه اولین وظیفه نور روشن کردن فضا و فرم¬های ساختمانی است، با این¬حال نور، چه طبیعی و چه مصنوعی، علاوه بر این کارکرد اصلی خویش، می¬تواند نبوغ معمارانه را برجسته¬تر نماید، اشتباهات را بپوشاند و پنهان کند، توجه بیننده را جلب نماید و یا اینکه باعث شود مکانی مقدس یا امن به نظر برسد. فناوری¬های جدید نورپردازی، ابزارهایی در خدمت نورپردازی معماری هستند که در سال¬های اخیر مورد توجه طراحان بسیاری در اقصی¬نقاط جهان قرار گرفته¬اند.
                                                  
ویژگی های LED ها
عمر بی نهایت ، آنها را به یک گزینه کاملاً بی¬عیب ¬و ¬نقص، جهت نورپردازی در محل¬هایی که تعمیر و نگهداری لوازم و تأسیسات در آنها دشوار است، تبدیل می¬کند. بر این اساس است که Paul Gregory، مدیر Focus Lighting در نیویورک، برای نورپردازی برخی قسمت¬های هتل جدید Semiramis در آتن یونان، از جمله نواحی که کاربرد انواع دیگر لامپ¬ها در آنجا به دلیل محدودیت فضا دشوار و غیرممکن می¬باشد، به استفاده از LEDها روی آورده است.  و ، همکار او، با آگاهی و اطمینان کامل LEDها را برای این پروژه انتخاب کرده¬اند، چرا که چهار سال قبل برای نورپردازی رستوران Morimoto در فیلادلفیا نیز از LEDها استفاده کرده بودند و به گفته خودشان هزینه نگهداری آنها در طول این مدت بی¬نهایت پایین بوده و هنوز به خوبی کار می¬کنند.
    
با این که شدت کلی خروجی از منابع  LED موجود پایین است، اما LEDهای بسیار روشنی نیز، برای استفاده در فضاهای کوچک از قبیل جعبه¬های نمایش یا فضاهای محصور، وجود دارند. همچنین LEDها برای کاربرد در سطوح واقع در هوای آزاد، مثل پله¬ها و کف¬¬ها، یک محصول کاملاً ایده¬آل هستند، زیرا فناوری آنها بگونه¬ای است که در طیف وسیعی از دماها کارآیی خود را حفظ می¬کنند، بر خلاف فلورسنت¬ها که در سرما به خوبی کار نمی¬کنند و نیز بر خلاف لامپ¬های HID که در سرما سریع روشن یا خاموش نمی¬شوند. از طرف دیگر چون LEDها برق کمی مصرف می¬کنند، می-توانند با استفاده از نور خورشید و یا باتری نیز کار کنند که این ویژگی آنها را برای استفاده در محل¬هایی که تأمین پیوسته و لاینقطع روشنایی در آنجا از اهمیت خاصی برخوردار است، به یک محصول کاملاً مناسب تبدیل می¬کند. با توجه به همین ویژگی، Erco Lighting که اخیراً به تولید محصولات کاربردی مبتنی بر فناوری LED روی آورده، لوازم روشنایی خاصی برای راهنمایی و تعیین موقعیت به بازار عرضه کرده است که به عنوان چراغ¬های راهنما در راه¬ها و نیز چراغ¬های ایمنی در ورودی¬ها و پله¬ها مورد استفاده قرار می¬گیرند.
از آنجایی که دیوت های نوری تابش گرمایی ندارند، در محیط¬هایی که گرما ممکن است به برخی اشیاء نورپردازی شده، همچون آثار هنری یا شکلات، آسیب برساند، کارآیی خوبی از خود نشان می¬دهند. به همین علت در لامپ¬های مورد استفاده در محیط-های کاری نیز کم¬کم از این فناوری بهره جسته می¬شود، چون عموماً در این محیط¬ها کاربران کاملاً نزدیک به منبع نوری هستند و در نتیجه ممکن است دچار سوختگی شوند. لامپ Arketto که در سال ۲۰۰۴ توسط Luxo به بازار عرضه شد، طبق ادعای سازنده، تقریباً گرمای محسوسی تولید نمی¬کند و دارای طول عمر ۵۰۰۰۰ ساعت است. البته از دیدگاه Benya، «اینکه LEDها به هیچ¬وجه گرمایی تولید    گرمایی تابش نمی¬کند یک تصور غلط است  نمی¬کنند،. وقتی یک LED ، در واقع به این معنی است که نمی¬تواند خود را به این طریق خنک کند، اما همان¬طور که می¬دانیم، بایستی گرما از منبع نور به بیرون هدایت شود و هر چه قدرت روشنایی لامپ بیشتر باشد، مشکل گرمای ناشی از آن بغرنج¬تر خواهد بود.» او خاطرنشان می¬کند، خنک نشدن منبع نوری LED، تأثیرات منفی بر شدت نور خروجی و طول عمر لامپ می¬گذارد، در نتیجه اگر بتوان این مشکل را حل کرد، LEDها کاربردهای معمارانه استانداردتری خواهند یافت.

 

استفاده از  LEDها در تبلیغات
متداول¬ترین کاربرددیونت  ها، تغییر رنگ زمینه صحنه¬ها و همچنین استفاده به عنوان عناصر و جزئیات تزئینی در محیط¬های¬ بزرگ و وسیع است ، طراح نورپردازی و مدیر Benya Lighting Design در Tigard، Oregon که اخیراً مشغول طراحی و اجرای منظره آسمان نیمه¬شب برای اتاق MRI یک بیمارستان، با استفاده از LEDهای آبی¬رنگ است، می¬گوید: «من اگر در کارم به یک رنگ اشباع¬شده نیاز داشته باشم، به استفاده از LEDها روی می¬آورم.» Ken Douglas، طراح نورپردازی و مدیر Illumination Arts در نیوجرسی، نیز مشغول طراحی و اجرای منابع توکار نور در نمای تاریک ساختمانی ساخته¬شده از آجر قرمز است که شب¬ها جلوه و ابهت¬اش را به دلیل فقدان نورپردازی مناسب از دست می¬دهد. او می¬گوید: «ما در طرح¬هایمان از LEDها بیشتر یا به عنوان یک عنصر زیبایی¬شناسانه فرعی و به اصطلاح چاشنی کار، و یا به عنوان یک عنصر اصلی و کاملاً برجسته استفاده می¬کنیم.»
 
کار این ساختمان بتنی متعلق به دهه ۱۹۷۰ که سبک معماری آن را نمی¬توان در یکی از طبقه¬بندی¬های مشخص جای داد، پشت لایه¬ای متشکل از ۴۳۳۰ دیسک شیشه¬ای یخ¬زده که با همین تعداد LED پوشش داده شده، پنهان گشته است. هر دیسک همچون یک پیکسل بسیار بزرگ عمل می¬کند و در نتیجه ساختمان به یک صفحه نمایش بزرگ تبدیل می¬شود.

فلورسنت¬های RGB از گذشته منبع نور مناسب برای ایجاد جلوه¬های تغییر رنگ بوده¬اند و هنوز هم در برخی پروژه¬ها همچون نمای برج ۴۱ طبقه در بن آلمان که در سال ۲۰۰۳ توسط Helmut Jahn طراحی شده است، با نتایج بسیار موفقیت¬آمیز مورد استفاده قرار می¬گیرند. با این وجود، طراحان زیادی همچون Darren Nolan، معمار شرکت Peter Marino + Associates، که اخیراً طراحی و اجرای یک ساختمان هشت¬طبقه برای Chanel را در توکیو به پایان رسانده است، از LEDها برای نورپردازی نمای ساختمان¬هایشان استفاده می¬کنند. Nolan در این خصوص می¬گوید: «ما مقایسه¬هایی میان فلورسنت و LEDها انجام دادیم و در نهایت توجه به نتایج این مقایسه¬ها در مقولاتی همچون قابلیت نگهداری، میزان تولید گرما و ثبات دمای رنگ، ما را متقاعد ساخت که از فناوری جدید استفاده کنیم.» یکی دیگر از قابلیت¬های LEDها که معماران را به استفاده از آنها ترغیب می¬کند، این است که LEDها می¬توانند در نماهای مدرنیستی مرکب از شیشه و فلز جاسازی شوند و این امکان را بوجود بیاورند که طرح نورپردازی ساختمان در هر شب تغییر کند. با اینکه هزینه¬های اولیه LEDها بیشتر است، اما به گفته Nolan، معماران به این نتیجه رسیده¬اند که LEDها در درازمدت، به لحاظ اقتصادی باصرفه¬تر هستند.
               

 

projector
       

(Digital light processing) DLP
به عنوان یکی از عناصر بسیار مهم در زمینه سمعی بصری، دستگاهی است که به  طور  همزمان  به   کامپیوتر، ویدئو،  دوربین  فیلمبرداری، تلویزیون،  دستگاههای  نمایش    VCDو DVD ، بلندگو، میکروفن و سایر سیستمهای صوتی و   تصویری ارتباط  یافته و تصاویر آنها را به صورت بزرگ بر دیوار یا پرده منعکس می سازد.
دستگاه  ویدئو پروژکتور عمدتاً  با  شاخص های   خاصی شناخته   می شود  که هر  یک  از  آنها در نوع  خود  دارای اهمیت  ویژه ای  است.  برای  انتخاب  یک  دستگاه   ویدئو پروژکتور می باید همواره به دنبال یافتن  آیتم هایی  باشیم که   ذیلاً ذکر شده  است.
ساختار دستگاه Construction : عبارت  است از سیستم اصلی و قلب دستگاه که در واقع یک مبدل انرژی  الکتریکی   به   نورانی  است. در این مبدل  سیگنالهای الکتریکی دریافت شده به سیگنالهای نوری در طیف طول  موجهای  مرئی   و طبعا ً  تصویری بدل   شده و از  طریق یک  صفحه نمایش قابل رویت  می گردند.

اندازه تصویر آن  به دلیل وجود یک  لنز در آستانه  دستگاه به تصویر بزرگتری  بر پرده نمایش تبدیل می شود. ساختار صفحه   نمایش    ذکر شده گونه های متفاوتی دارد که دو نوع عمده و اصلا آن به شرح ذیل است:

       
۱) سیستم (Digital Light Processing)   که در  آن از  میلیونها آینه   بسیار کوچک  در بخش  اصلی و صفحه نمایش  دستگاه استفاده می شود.

۲) سیستم  (Liquid Crystal Display) LCD که  در آن از  شیوه
معمول ساخت  صفحات   نمایش  و  در   برخی  از  آنها   از ترانزیستورهای   نوع Thin Film استفاده شده است.

۳) میزان درخشش  Brightness: که بر حسب ANSI Lumen بیان شده و در واقع هر چه بیشتر باشد دلیل   بیشتر بودن میزان درخشش تصویر دستگاه است.
۴) میزان دقت  Resolution : که ضمن بیان میزان دقت دستگاه، نشان می دهد که دستگاه با چه  نوع  کامپیوترهایی  و   با   چه   دقتی قابل  انطباق است.  واحد دقت  دستگاههای  ویدئو پروژکتور همان  واحد  دقت  دستگاههای  کامپیوتر  یعنی تعداد  عنصر  نوری (Pixel)  قرار گرفته  در سطح  صفحه نمایش  دستگاه است که به صورت:
 VGA 480*640 – SVGA 600*800 – XGA 768* 1024  – SXGA 1024*1280  بیان می شود.

 

معمولا دقت کامپیوتری که  می باید به   دستگاه ویدئو پروژکتور ارتباط یابد، می باید  برابر با دقت آن و یا از آن کمتر باشد. در این حالت دقت   شود که حالت نرمال  دستگاه  ویدئو  پروژکتور با حالت فشرده آن (Compress) متفاوت  بوده و همه دستگاههای ویدئو  پروژکتور در حالت فشرده دارای میزان  دقت بالاتری  هستند.
۵) اندازه تصویر Max. Image Size : یکی از  پارامترهای  با  اهمیت در این  دستگاهها   اندازه   تصویر بدست آمده  است    که  معمولا مانند سایر  سیستمهای تصویری برحسب اندازه قطر صفحه  نمایش و در بسیاری ازموارد بصورت اینچ بیان می شود
۶ )  عمر لامپ  Lamp life : عمر لامپ  یکی از ویژگیهای مهم  دستگاه است  که بر حسب ساعت بیان می شود و البته می باید در نظر  گرفت که بدلیل  گران بودن بهای لامپ  دستگاه می باید در عمر  لامپ سیستم خریداری شده دقت نمود. بعضاً دیده شده که در خرید یک دستگاه به لحاظ گران  بودن بهای لامپ و یا عمر کم آن، اشتباه بزرگی صورت گرفته است
۷)  وزن دستگاه Weight :  در  دستگاههای  ویدئو پروژکتور ، وزن  دستگاه یکی از  پارامترهای  مهم می باشد، چرا که هر چه   وزن کمتر باشد نشان دهنده وجود تکنولوژی جدیدتری در ساخت کالای عرضه شده است. در تحولات عمیق این  دستگاه وزن آن  از حدود   25  کیلوگرم در چند سال قبل به کمتر از ۲ کیلوگرم در شرایط فعلی کاهش یافته است که خود بیانگر سیر  تحولات سریع آن  است. 

 
تفاوت های سیستمLCD   و DLP از لحاظ کیفیت و کنتراست رنگ:
۱)    تفاوت سیستم رنگی از نظر کیفیت و هماهنگی رنگ ها

۲) تفاوت بین کنتراست رنگی

 
۳) لایه های ساختاری اصلی قابل توجه
 
جایگاه سیستم  DLP در تبلیغات:
به علت قابلیت اتصال به کامپیوتر، اور هدو… میتوان از آن برای تصاویر پویا ، ثابت، و تقریبا برای نمایش تمامی عناصر بصری استفاده نمود در اطاق های کنفرانس، برای طراحی و نور پردازی داخلی و خارجی ساختمان ها و….
در شکل های زیر نمونه هایی از کاربرد  DLPرا می بینید:
     استفاده در اطاق های کنفرانس و قابلیت اتصال به کامپیوتر     

نتیجه گیری و پیشنهادات
دانستیم که نور منبع اصلی حجم است، به طوری که می توان سطوح یک بعدی را به وسیله نور سه بعدی کرد و تاثیر آن را بر روی سطوح مختلف بررسی کردیم.
نور به عنوان یکی از مهم ترین عناصر میتواند بر روی جسم و فکر انسان تاثیر گذار باشد.
زیبایی یک اثر از ترکیب عناصر مختلف شکل گرفته است،که نور می تواند عامل مهمی در زیبایی یک اثر باشد.
نور باعث شناخت و رویت اجسام در طبیعت می گردد. نوری که مدل در یافت می کند به ما می گوید که از شکل های تخت درست شده است، یا منحنی ، کروی.
نور تمام ویژگی های فیزیکی را برای ما آشکار می سازد، و بسته به اینکه نور تابیده شده به مدل تند ،قوی درخشان ،نرم،یا سر دست میتواند شادی ،غم ،نارامی ،و ارامش و سایر حالات را بیان کند.
امروزه از منابع نور مصنوعی برای نور پردازی استفاده میشود و از انواع لامپها برای این امر استفاده میشود .
در عصر حاضر علاوه بر استفاده از تجهیزات ساده نور پردازی استفاده از سیستم های LED،LCD،DLP، برای نور پردازی استفاده میشود این دستگاه  ها علاوه بر نور پردازی میتوانند به طور همزمان به کامپیوتر ارتباط یافته و با برنامه حساب شده عمل نمایند .
در تبلیغات این سیسنم ها جایگاه خاصی یافته اند به طوری جدا کردن آنها از تبلیغات محیطی غیر قابل تصور است.
امروزه باید طراحان ما اطلاعات در مورد این وسایل و تجهیزات داشته باشند ولی متاسفانه پژوهش های زیادی در این زمینه به عمل نیامده است در صورتی که نور در گرافیک می تواند  عامل مهمی در این زمینه باشد.
گرافیکهای پویا می تواند تأثیر زیادی بر روی مخاطب و بیننده داشته باشد، سیستمهای Dlp قابل اتصال به سیستمهای صوتی نیز می باشد. و می تواند صوت به کمک عامل بصری بیاید. باشد که این تحقیق در این زمینه اثر گذار باشد.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    ۱۰ فیلم ممنوعه دنیا را بشناسید

    اگر به فهرست فیلم های توقیف شده در جهان نگاه کنید، خواهید دید که اسامی‌ فیلم های کارگردانان بزرگ تاریخ سینما مثل استنلی کوبریک و برناردو برتولوچی و سام ریمی‌ در این میان وجود دارد.

    معرفی ۱۰ فیلم پربیننده کریستوفر نولان

    کریستوفر نولان، کارگردان و نویسنده انگلیسی، با استفاده مکرر از روایت‌های غیرخطی و اغلب ذهنی در فیلم‌هایش، شهرت و محبوبیت زیادی در میان منتقدان و مخاطبان سینما پیدا کرده است.

    نحوه پخت کیک آناناس وارونه

    نحوه پخت کیک آناناس وارونه ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز اگر به دنبال یک کیک جدید برای دسر و یا عصرانه هستید، پیشنهاد ما به شما کیک آناناس وارونه است. در این مقاله شما را با دستور تهیه این کیک خوشمزه آشنا خواهیم کرد.

    آموزش کاردستی کوسن فانتزی + ۱۰ ایده کوسن های زیبا

    آموزش کاردستی کوسن فانتزی + ۱۰ ایده کوسن های زیبا ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۲ امتیازs وجود کوسن‌ها با طرح ها و رنگ های مختلف به دکوراسیون خانه عمق و روح تازه ای می‌بخشد. دوختن کوسن چندان سخت نیست و تنها به کمی خلاقیت نیاز دارد.

    روبان دوزی خلاقانه

    روبان دوزی خلاقانه ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۳ امتیازs

    ۲۰ تا از متداول ترین خطاهای آشپزی

    ۲۰ تا از متداول ترین خطاهای آشپزی ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز ۱. مزه‌دارکردن گوشت در ظرف فلزی؛ از اشتباهات آشپزی رایج. مزه‌دارکردن گوشت فقط این نیست که گوشت را داخل کاسه‌ای قدیمی بگذاریم تا ۲۴ ساعت در مواد و سس باقی بماند.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi