جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

مختصری درباره رشته جغرافی

830

بازدید

مختصری درباره رشته جغرافی ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۲ امتیازs
تعریف و توصیف
که؟ کجا ؟ کی ؟ چه ؟ چرا ؟ چگونه ؟
این شش سوال اساسی علم جغرافیارا تشکیل می دهد . چرا که جغرافیا در مواجهه با هر پدیده ای به این سوالها پاسخ می گوید و از این راه به تحلیل و تصمیم گیری درباره موضوعات و مشکلات عمده ای که انسانها با آن روبرو هستند می پردازد . به همین دلیل منشور بین المللی آموزش جغرافیا معتغد است که همه مسائل مهم کره زمین از جمله حرکات جمعیت ،غذا و گرسنگی ،شهر نشینی ،تفاوتهای اجتماعی –اقتصادی ،بی سوادی، فقر ، بیکاری ،پناهندگان و اشخاص آواره از وطن ،متجاوزین به حقوق انسانی ،بیماری ، جنایت ،تخریب و انحدام جنگلها ، فرسایش ، بیابان زایی ، بلایای طبیعی ، ضایعات هسته ای و سمی ف تغییر آب وهوا ، آلودگی جوی ، آلودگی آب ، حفره های ازن ، محدودیت منابع ، محدودیت رشد ، کار بری ارازی ، نزاع های قومی ، جنگ ، ناحیه گرایی ، ملیت گرایی و جهان گرایی دارای بعد قوی جغرافیایی هستند .
دکتر بهلول علیجانی استاد جغرافیای دانشگاه تربیت معام تهران در معرفی این علوم می گوید :
 “موضوع جغرافیا مکان است و این علم تا جایی که به انسان مربوط می شود ،مطالعه می کند و در این مطالعه سعی دارد سطح زمین را از نظر تمام ویژگی ها ی آن مانند سردی و گرمی ، حاصلخیزی ، سختی و سستی ،شوری و شیرینی ، جنگلی و علفزاری ، خشکی و رطوبت و هزاران ویژگی دیگر بشناسد .به همین دلیل مشاهده مستقیم زمین ، روش اصلی مطالعه جغرافیایی است ” .
دکتر لشگری استاد جغرافیا ی دانشگاه شهید بهشتی نیز در معرفی این علوم می گوید :
 “موضوع بحث جغرافیای طبیعت و انسان و چشم انداز حاصل از کنش این دو پر یگدیگر است “
شیرین عزتی دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا در معرفی این علم می گوید :
” شناسایی پراکندگی عوامل طبیعی و انسانی در جهان و تحلیل عوامل ایجاد ، تشدید و تضعیف این پدیده ها در گستره گیتی به علم جغرافیا باز می گردد .
برای مثال این که بزرگترین صادر کننده گندم در جهان ، آمریکا است  . بیشترین استخراج نفت در حوضه خلیج فارس صورت می گیرد . حداکثر بارندگی در دامنه هیمالیا است و نوار خشک جهان در بین المدارین می باشد . از جمله مسائل جالبی است که در این علم مطرح می شود .
“جغرافیا ” یعنی کشور شناسی این دیدگاهی است که در ذهن بسیاری از دانش آموزان وجود دارد زیرا دانش آموزان در کتا ب  جغرافیا ی خود بیش از هر چیز درباره وسعت محصولات و وضعیت آب و هوا ی کشور های مختلف مطالعه می کنند در حالی که در رشته جغرافیا فقط یک درس در شاخه جغرافیای طبیعی تحت عنوان ” جغرافیای قاره ها ” وجود دارد و تمام مباحث این رشته کاربردی و فنی است . در یک کلام می توان گفت که موضوع جغرافیا ” مکان ” است . واین علم مکان را تا جایی که به زندگی انسان مربوط می شود مطالعه می کند ودر این مطالعه سعی دارد سطح زمین را از نظر تمام ویژگی های آن  مانند سردی و گرمی ، حاصلخیزی ، سستی و سختی ، شیرینی و شوری ، خشکی و رطوبت و هزار ویژگی دیگر بشناسد . به همین دلیل مشاهده مستقیم زمین روش اصلی مطالعه جغرافیا است .
البته امروزه  با توجه  به تحولی که در کتابها ی درسی دوره متوسطهایجاد شده است حتی دانش آموزان نیز می دانند که یک درس تعریفی محض نیست . بلکه زیر بلا و بستر فعالیت های اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی می باشد .
    اهمیت و ضرورت
اهمیت و ضرورت این رشته در گرایش ها یی مثل گرایش ژئو مورفولوژی است . ژئو مورفولوژی بیشتر به فرایند های سطحی و بیرونی زمین متمرکز است و ارتفاعات پستی و سستی زمین را مطالعه می کند .
الف)گرایش آب و هوا شناسی : در این گرایش بیشتر مسائل آب و هوا  عناصر و عوامل اقلیمی در فعالیّت انسان و مسائل و بهره برداری از زمین کشاورزی مطرح می شود و این برای کشاورزی مفید است که از وضع اب و هوا خبر داشته باشد.
ب) گرایش جغرافیای شهری : جغرافیای شهری به مطالعه ی مسائل مهمی از جمله گسترش شهرها ،مسائل اقتصادی و جمعیتی شهرها و بحث روز جغرافیای شهری ،یعنی توریسم می پردازد بر روی نحوه اشغال فضا ، نوع تمرکز و پراکندگی شاغل در یک شهر و چگونگی جابه جایی از محل کار به سکونت ، ارتباط شغل و مسکن بر قرار است مطالعه می کند و این برای شهر نشینی ها اهمیت بسیاری دارد .
ج) گرایش جغرافیای رو ستای : این گرایش بر روی شهر وروستا ، برنامه ریزی و توسعه ی روستای ، نو سازی و آینده روستاها ، علل و عوامل مهاجرت رو ستائیان ، بهداشت واوقات فراغت روستائیان و … می پردازد و این اطلاعات برای روستائیان و روستانشینان حائز اهمیت است.
    تحصیلات
جغرافیا علم گسترده ا ی است و از این رو شاخه های شناخته شده بسیاری دارد . بطوری که اتحادیه
جغرافیدانان آمریکا ۵۷شاخه برایی  جغرافیای موضوعی و ۶۲ شاخه برای جغرافیای ناحیه ای مشخص کرده اند . در دانشگاها و مراکز آموزش عالی کشور ما نیز علم جغرافیا در مقطع کارشناسی در دو رشته مجزای جغرافیا (در مفهوم عام آن )و جغرافیای سیاسی – نظامی ارائه می شود که رشته جغرافیا خود دارای سه شاخه اصلی جغرافیای طبیعی ، جغرافیای انسانی و کارتو گرافی است . همچنین شاخه جغرافیای طبیعی دارای دو گرایش پزئو مورفولوپژی و آب و هوا شناسی ( اقلیم ) و شاخه جغرافیای انسانی دارای سه گرایش شهری ، روستای ، جغرافیا و برنامه ریزی شهری است . البته گرایش های فوق در دوره کارشناسی تفاوت محسو سی با یکدیگر ندارند چرا که واحد های تخصصی هر یک از این گرایش ها کمتر از ده واحد است .
دکتر لشگری در همین زمینه می گوید : جغرافیا در مقطع کارشناسی در سه شاخه اصلی جغرافیای طبیعی ، انسانی و کارتو گرافی ارائه می شود و هر یک از گرایشها ی جغرافیای انسانی و انسانی دارای گرایشهای متعددی هستند . البته تفاوت هر گرایش با گرایش دیگر تنها در هشت واحد تخصصی است . وبه همین دلیل بسیاری از دانشگاها در دفترچه راهنمای آزمون سراسری گرایشهای موجود در دانشگاه خود را ذکر نکرده و تنها به شاخه های اصلی جغرافیا که در دانشگاه تدریس می شود اشا ره نموده اند .
محسن شهرابی فارغ التحصیل جغرافیا نیز معتغد است که داو طلب رشته ی جغرافیا نباید هنگام انتخاب رشته به نوع گرایش توجهی داشته باشد . چرا که دانشجوی دوره لیسانس در هیچ یک از گرایش های ژئو مورفولوژی ، اقلیم ،روستایی ، شهری و گرایشهای دیگر متخصص نمی شود و تنها اطلاعاتی کلی در باره ی یکی از شاخه های طبیعی و انسانی و یا کا رتو گرافی به دست می آید .
دروس مشترک برای کارشناسی جغرافیا
جغرافیای آبها
جغرافیای خاکها
جغرافیای زیستی
آب و هوای ایران
ژئومورفولوژی ایران
منابع و مسایل آب ایران
اصول و روشهای برناه ریزی ناحیه ای
مبانی جغرافیا ی جمعیت
مبانی جغرافیای روستا ئی
مبانی جغرافیای اقتصادی ۱ : کشاورزی
مبانی جغرافیای اقتصادی ۲ : صنعت ، حمل و نقل و انرژی
جغرافیای سیاسی
مبانی جغرافیای شهری
جغرافیای کوچ نشینی
پژوهش میدانی در جغرافیا ( روش تحقق عملی )
زمین در فضا
ریاضیات ۱و۲
آمار و احتمالات ۱
منابع و ماخذ جغرافیای ایران
فلسفه جغرافیا و جغرافیای کاربردی ایران
تاریخ علم جغرافیات
کارتوگرافی (نقشه کشی )
نقشه برداری ۱و۲ ( نظری و عملی )
نقشه خوانی
جغرافیا در مقطع کار شناسی در ۵ شاخه اصلی جغرافیای طبیعی ، جغرافیای انسانی ، کارتوگرافی جغرافیا و برنامه ریزی شهری و جغرافیا سیاسی –نظامی ارائه می شود و هر یک از گرایش های جغرافیای طبیعی و انسانی دارای شاخه های متعددی است .البته تفاوت هر گرایش با گرایش دیگر تنها در واحد تخصصی است و به همین دلیل بسیاری از دانشگاه ها در دفتر چه راهنما ی آزمون سراسری گرایش های موجود در دانشگاه خود را ذکر نکرده و تنها به شاخه های اصلی جغرافیا که در آن دانشگاه تدریس می شود اشاره نموده اند .
۱-    شاخه ی جغرافیای طبیعی : شاخه جغرافیای طبیعی علمی اس که محیط طبیعی و تاثیرعوامل وعناصر محیطی بر زندگی و فعالیت انسانی را مطالعه می کند این علم در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش ژئومورفولوژی و آب و هوا شناسی است .
الف) گرایش ژئومورفولوژی : ژئومورفولوژی بیشتر به پدیده های سطح زمین توجه دارد ریخت یا چهره زمین را مطالعه می کند به همین دلیل این علم ارتباط بسیاری با زمین شناسی دارد و تحت تاثیر یافته های علم زمین شناسی است چرا که شکل ظاهری زمین تبلور اتفاقات درون زمین می باشد . البته زمین شناسی بیشتر به اعماق و لایه ها ی درونی زمین می پردازد اما ژئومورفولوژی فرایند های بیرونی یا سطحی زمین را مطالعه می کند .
دروس تخصصی گرایش ژئومورفولوژی :
ژئومورفولوژی مناطق شهری ، نقشه ها و نمودارهای ژئو مورفولوژی ،هیدرولوژی کاربردی ، کاربرد ژئومورفولوژی در برنامه ریزی شهری و منطقهای ، تفسیر نقشه (توپوگرافی و زمین شناسی )
ب)گرایش آب و هوا شناسی : رشته آب و هوا شناسی فرایندها ی حاکم بر جو از جمله انرژی و توزیع آن دذر سطح سیاره زمین ،حرکات جو و قانونمندی ها ی حاکم بر آن و تاثیر این فعالیت ها را بر روی زیست و فعالیت انسان ها ، جانداران و محیط بی جان سیاره زمین مطالعه می کند در این گرایش بیشتر مسائل آب و هوا عناصر و عوامل اقلیمیدر فعالیت انسان و مسائل بهره برداری از زمین مثل کشاورزی مطرح می شود .
دروس مشترک در شاخه های مختلف جغرافیا:
جغرافیای آب ها ،جغرافیای خاکها ، جغرافیای زیستی ، آب و هوای ایران ، ژئومورفولوژی ایران ، مناب و مسائل ایران ، اصول و روش های برنامه ریزی ناحیه های ، مبانی جغرافیای جمعیت ، مبانی جغرافیای روستائی ، مبانی جغرافیای اقتصادی ، مبانی جغرافیای اقتصادی ( صنعت ) ، حمل و نقل انرژی ، جغرافیای سیاسی ، مبانی جغرافیای شهری ، جغرافیا یکوچ نشینی ، پژوهش میدانی در جغرافیا ، زمین در فضا ، ریاضیات ، آمار و احتمالات ، منابع و ماخذ جغرافیا ی ایران ، فلسفه جغرافیا ، جغرافیای کاربردی ، تاریخ علمی جغرافیا ، کارتوگرافی ،نقشه برداری ، نقشه خوانی ، روش تحقق ، اصول سنجش از دور ، کاربرد عکسها ی هوای و ماهواره ای در جغرافیا ، کامپیوتر در جغرافیا ، مبانی علم جغرافیا ، زیست شناسی برای جغرافیا ، مبانی اقلیم شناسی ، آب و هوای کره زمین و  مبانی ژئومورفولوژی .
دروس اصلی مشترک در گرایش های جغرافیای طبیعی :
جغرافیای قاره ها ، زمین شناسی ، زمین شناسی ایران ، مسائل جغرافیای مناطق خشک ایران ، حفاظت خاک ، جنگل و مرتع و مسائل مربوط در ایران ، جغرافیای ناحیه ای ایران ، متون جغرافیای طبیعی به زبان خارجی ، جغرافیای انسانی ایران ، نقشه برداری تکمیلی ، مبانی محیط زیست ، ژئومورفولوژی اقلیمی ، کاربرد جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی شهری و منطقه ای ( با تاکید بر ایران ) .

۲-     شاخه کارتو گرافی : کارتوگرافی هنر ،علم و فن تهیه انواع نقشه برای استفاده درساختار اقتصادی ، فرهنگی ، دفاع ملی ، روابط بین الملل ، تعلیم و تربیت ، جهانگردی و موارد متنوع دیگر است . یعنی یک جغرافیدان به یاری نقشه ، اطلاعات دقیقی در مورد موقعیت ها و پراکندگی ها به دست می آورد . با توجه به این که ما صدها نوع نقشه داریم مشخص است که تهیه یک نقشه نیاز به مهارتی خاص دارد که این مارت را دانشجو یشاخه کارتو گرافی بدست می آورد .
دروس پایه و اصلی  :
 ریاضیات ، سنجش از راه دور ، ژئومورفولوژی ایران ، جغرافیای آبهای ایران منابع و ماخذ
جغرافیای ایران ،  متون جغرافیای به زبان خارجی ، جغرافیای خاکها ، جغرافیای نظامی ایران ، مبانی جغرافیای سیاسی ، فلسفه جغرافیا ، زمین در فضا ،  زمین شناسی برای جغرافیا ، مبانی آب و هوا شناسی ، جغرافیای آبها ، ژئومورفولوژی عمومی ، جغرافیای زیستی ، کاربرد آمار در جغرافیا ، جغرافیای اقتصادی عمومی ، جغرافیای جمعیت ، جغرافیای روستایی ،جغرافیای شهری ( عمومی و ایران ) .
دروس تخصصی :
آمار و احتمالات ، کامپیوتر ، فیزیک نور ، کلیات جغرافیای جهان ، تئوری خطاها ، فتوگرامتری ، تغییر عکس ، هیدروگرافی ، نقشه برداری ، کارتوگرافی ریاضی ، کارتوگرافی موضوعی ، عکاس و فن چپ ، گرافیک ، نقشه برداری هیدرو گرافی ، پروژه کارتوگرافی ، کارتوگرافی کامپیوتری ، جغرافیای خلیج فارس ، ژئودزی عمومی ، نجوم ژئودزی ، کارتوگرافی ، متون جغرافیا به زبان خارجی ، جغرافیای آبها ی ایران ،جغرافیای نظامی در ایران .
 شاخه جغرافیای انسانی :
جغرافیای انسانی به عنوان یکی از شاخه های مهم علم جغرافیا در دو گرایش جغرافیای شهری و روستای در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور مان ارائه می شود .
گرایش جغرافیای شهری :
جغرافیای شهری به مطالعه مسائل مهمی از جمله گسترش شهرها ، مسائل اقتصادی و جمعیتی شهرها و بحث روز جغرافیای شهری ، یعنی  توریسم می پردازد . بررسی نحوه اشغال فضا ، نوع ، تمرکز و پراکندگی مشاغل در یک شهر و چگونگی جابجایی از محل کار به سکونت ، ارتباط شغل و مسکن و
تاثیر ات متقابل و چند جانبه ای که میان متغییرها برقرار است در جغرافیای اجتماعی شهرها بررسی می شود .
دروس اصلی مشترک در گرایش های مختلف جغرافیای انسانی :
جغرافیای جمعیت ایران ، جغرافیای روستای ایران ، جغرافیای شهری ایران ، جغرافیای اقتصادی ایران حمل و نقل انرژی ، اصول علم اقتصادی ، نظریه های اقتصادی و اقتصاد توسعه ، متون جغرافیای انسانی به زبان خارجی ، نقشه ها و نمودارها ی موضوعی در جغرافیای انسانی ، ویژگی های جغرافیای انسانی مناطق خشک ایران ، جغرافیا و صنعت توریسم ، ویژگی های جغرافیای کشور های توسعه یافته ، ویزگی های جغرافیای کشورها ی اسلامی ، ویزگی های جغرافیای آسیای میانه ، کاربرد جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی شهری و روستای ، جغرافیای تاریخی ( با تکید بر ایران ) .
دروس تخصصی گرایش جغرافیای شهری :
 اقتصاد شهری ، شهرها و شهرکهای جدید ، روابط متقابل شهر و روستا با تاکید بر ایران ، اصول و روشهای برنامه ریزی شهری ، برنامه ریزی شهری در ایران و منطقه ای ( روش تفسیر طرح ها ی شهری و منطقه ای ) پایان نامه .
گرایش جغرافیای روستایی :
این گرایش به بررسی رابطه  شهر و روستا ، برنامه ریزی و توسعه روستایی ، نوسازی و آینده روستاها ، روستاهای آینده ، عللو عوامل مهاجرت روستا نشینان ، بهداشت و اوقات فراغت روستائیان ، حفظ محیط زیست ، نحوه حمل و نقل ، کیفیت زندگی و وضعیت اقتصادی روستاها میپردازد .
دروس تخصصی گرایش جغرافیای روستای :
اصول و روشها ی برنامه ریزی روستای ، اقتصاد روستای ، روابط متقابل شهر و روستا با تاکید بر ایران ، برنامه ریزی روستای در ایران ، کارگاه برنامهد ریزی روستای ، پایان نامه .
۴ – شاخه جغرافیا و برنامه ریزی :
شاخه جغرافیا و برنامه ریزی شهری تلاش می کند تا با توجه به عوامل انسانی و طبیعی موجود در هر شهر ، برای مسائل جمعیتی ، اقتصادی و زیست محیطی آن ، برنامه ای بیندیشد تا مطابق این برنامه مهندس ین معمار عمران ، سازه و تاسیسات ، بخش های مختلف شهر را طراحی کرده و مشکلات شهر را حل نمایند .
۵ – شاخه جغرافیای نظامی – سیاسی :
 این شاخه از جغرافیا به بررسی نقش عوامل جغرافیایی در سرنوشت جنگل می پردازد عواملی مثل وضعیت ارتفاعات ،آب و هوا یا وضعیت کشور های همسایه که می تواند نقش بسزایی در سرنوشت یک جنگل و در نتیجه در وضعیت سیاسی یک کشور داشته باشد .
دروس پایه و اصلی : 
تهیه و تفسیر نقشه های هوا و اقلیم سازمانهای بین المللی ، نظامیان و سیاست ف مبانی و اصول جغرافیای نظامی ، اصول روابط بین المللی ، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران ، مقدمه ای بر روش تحقق د رجغرافیا ، نقشه خوانی ، مبانی عکسهای هوایی ، تفسیر عکسهای هوایی ، اصول سنجش از دور ، آشنایی با رشته های نظامی ، اطلاعات و عملیات ، طرح و عملیات ، اصول آفند و فدافند .
دروس تخصصی :
آب و هوای مناطق نظامی ایران ، تهیه و تفسیر نقشه های ژئومورفولوژی ، ژئومورفولوژی ایران ، جغرافیای نظامی ایران ، مسائل سیاسی و نظامی ایلات و عشایر ایران ، جغرافیای ترکیه و عراق ، جغرافیای کشور های حاشیه خلیج فارس ، جغرافیای نظامی افقانستان و پاکستان ، جغرافیای نظامی شوروی ، مسائل نظامی و استراتژیک معاصر ، جغرافیای سیاسی ایران ، تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران ، جغرافیای سیاسی خلیج فارس ، جغرافیای اقتصادی و سیاسی جهان سوم ، سیاست خارجی ایران ، نقشه های مو ضوعی ، جغرافیای آبهای ایران ، متون جغرافیا به زبان خارجی .
توانایی های لازم :
آمار و توانایی های لازم در رشته  جغرافیا اهمیت  ویژه ای دارد زیرا تهیه مدلهای مختلف و نمایش آنها مانند محاسبه سطح جزر و مد دریا ، محاسبه بارش باران  یا محاسبه آبها ی زیر زمینی از طریق علم آمار و احتمالات و زبان ریاضی ممکن است . همچنین هندسه و ریاضی دو پایه مهمگرایش کارتوگرافی است و به همین دلیل به اعتقاد بسیاری از استادان رشته جغرافیا بهتر است که برای این گرایش از بین داوطلبان گروه ریاضی فیزیک دانشجو پذیرفته شود علاوه بر هندسه و ریاضی دانشجوی این رشته بخصوص دانشجوی جغرافیای انسانی باید به علوم اجتماعی علاقه داشته باشد و درک خوبی از مسائل اجتماعی داشته باشد تا بتواند مسائل اجتماعی و جمعیتی شهر را بررسی کند و راه حل های مناسبی برای مشکلات موجود ارائه دهد .
موقعیت شغلی در ایران :
 فارغ التحصیلان گرایش آب و هوا شناسی می توانند در سازمان هواشناسی ، وزارت جهاد سازندگی ، وزارت نیرو ، وزارت کشاورزی ، سازمان حفاظت محیط زیست ، شهرداری ها ، ستاد حوادث غیر مترقبه وزارت کشور و مراکز نظامی مشغول به کار شوند . دانشجویان گرایش ژئومورفولوژی نیز میتوانند در وزارت کشاورزی مشغول به کار شوند . موسسه تحقیقات آبخیزداری جهاد سازندگی نیز که لایه های سطحی زمین را برای کنترل فرسایش مطالعه مکند مرکز مناسبی برای جذب فارغ التحصیلان این رشته و در نهایت باید به سازمان زمین شناسی به عنوان یکی از مراکز اشتغال فارغ التحصیلان این رشته اشاره نمود فارغ التحصیلان کارتوگرافی نیز می توانند در مراکز متعددی مانند سازمان نقشه برداری کشور ، سازمان جغرافیای نیروی مسلح و وزارت خانه های نیرو و معادن مشغول به کار شوند .
فارغ التحصیلان جغرافیای انسانی می توانند به عنوان محقق در سازمان برنامه و بوجه ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ف بنیاد مستضعفان و جانبازان ، سازمان جغرافیای نیروی مسلح ، سازمان محیط زیست شهر داری ها و وزارتخانه ها ی آموزش و پرورش ، مسکن و شهر سازی ، کشور ، جهاد کشاورزی و معادن و فلز ات ، دفاع و نفت مشغول شوند و در بخش بازاریابی کارخانجات کشورفعالیت کنند . همچنین در حال حاضر در اکثر کشورها ی جهان که در صنعت توریسم کار می کنند فارغ التحصیلان شهری هستند . چون بخش مهمی از دروس جغرافیای شهری در زمینه توریسم است استانداری ها و شهرداری ها نیز از مراکز اصلی فعالیت فارغ التحصیلان جغرافیای شهری می باشند . جغرافیای نظامی نیز در مقطع لیسانس یک رشته کاربردی است به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته به راحتی جذب سازمانهای نظامی ، انتظامی وسیاسی شده و در مراکز ی مانند ستادهای تخصصی و عمومی و مراکز مطالعه وزارت امور خارجه فعالیت می کنند .
اسامی دانشگاه هاو مراکز عالی دارای رشته ی جغرافیا : 
اصفهان ، تبریز ، تربیت معلم تهران ، تربیت معلم سبزوار ، تهران ، زابل ، زنجان ، سیستان و بلوچستان ، زاهدان ، شهید بهشتی تهران ، شهید چمران اهواز ، فردوسی مشهد ف مازندران ، بابلسر ، یزد ، امام حسین تهران ، موسسه آموزش عالی غیر انتفایی و غیر دولتی طبرستان و چالوس .
    خصوصیات جسمی و توانایی بدنی لازم برای اشتغال
خصوصیات جسمی برای رشته جغرافیا متفاوت است در این رشته عمدتا باید سالم بود و بعضی از این شاخه ها را مورد بررسی قرار می دهیم .
در شاخه جغرافیای طبیعی  در این شاخه باید تقریبا سالم بود ه و در گرایشها ی مختلف این شاخه مثل گرایش ژئومورفولوژی در این گرایش باید چشم ها و دستها و پاها سالم بوده و موارد دیگر مثل حس های شنوائی ، بویایی و گفتاری باید تا حدالمکان سالم بوده .
در گرایش آب و هوا شناسی : در این گرایش هم باید مثل گرایش قبل خصوصیات قبلی را داشته .
شاخه کارتوگرافی : در این شاخه باید حس های گفتاری ، شنوایی و دیداری و حدالمکان دست وپا ها یکی سالم باشد .
گرایش جغرافیای شهری : در این گرایش باید همه حس ها سالم باشند .
 گرایش جغرافیای روستایی : در این گرایش باید مثل گرایش قبلی همه حس ها سالم باشند .
 شاخه جغرافیا و برنامه ریزی : باید حس های گفتاری و بینایی سالم و دستها نیز سالم و بقیه حس ها حدالمکان سالم باشند .
شاخه جغرافیای سیاسی – نظامی : در این رشته باید تمام اعضای بدن سالم به غیر از پاها که یک پا
باید سالم باشد .
   خصوصیات شخصیتی لازم برای موفقیت در مشاغل مربوط
آمار و مبانی ریاضی در رشته جغرافیا حائز اهمیت است زیرا تهیه مدلهای مختلف و نمایش آنها مانند : محاسبه جزر و مد دریا ، محاسبه بارش باران یا محاسبه آب ها ی زیر زمینی از طریق علم آمار و احتمالات و زبان ریاضی ممکن است . همچنین هندسه و ریاضی دو پایه مهم گرایش کارتوگرافی است و به همین دلیل به اعتقاد بسیاری از استادان رشته جغرافیا بهتر است که برای این گرایش از بین داوطلبان گروه ریاضی فیزیک دانشجو پذیرفته شود علاوه بر هندسه و ریاضی  دانشجوی این رشته بخصوص دانشجوی رشته جغرافیا انسانی باید به علوم اجتماعی علاقمند بوده و درک خوبی از مسائل اجتماعی و جمعیتی شهر را برسی کرده و راه حل های مناسبی برای مشکلات موجود ارائه دهد و نقش جنسیت تقریبا مهم نیست ولی بهتر است مرد باشد تا زن .
    توانمندی ها ی ذهنی لازم
در این رشته باید دانشجو به رشته جغرافیای و دروس دانشگاهی این رشته علاقه مند باشد علاوه بر این باید علم آمار واحتمالات و ریاضی او قوی باشد و علاوه بر هندسه و ریاضی دانشجو ی این رشته بخصوص دانشجوی جغرافیای انسانی باید به علوم اجتماعی و جمعیتی شهر را بررسی کرده و راه حل های مناسبی برای مشکلات موجود ارائه دهد .
   وسایل و ابزار مناسب برای اشتغال
وسایل و ابزار معمولا یک میز ویک دفتر ویک کامپیوتر و … است ولی اگر در بخش دولتی مشغول به کار شود وسایل کار را خود آن شرکت در اختیار  فرد می گذارد .
    سرمایه مالی مورد نیاز بعد از تحصیل
سرمایه چندانی نمی خواهد اگر در بخش خصوصی باشد به اندازه خرید یک میز و دفتر ، کاپیوتر  یعنی ۵ میلیون کافی است و اگر در بخش دولتی مشغول به کار شود سرمایه چندانی نیاز نیست و در آمد این کار کمتر است ۲۵۰هزار تومان نیست .
   شرایط فیزیکی  لازم برای محیط کار
شرایط فیزیکی برای محیط کار بستگی به گرایش های آن رشته دارد مثلا فردی که به جنگل ، کوه ،دشت و … می رود نباید معلوم باشد .
    آینده شغلی در دهه های آینده
آینده شغلی دردهه های آینده چندان مناسب نیست چون مراکز مربوط سرمایه کمی را در اختیار این رشته ها می گذارند و کسانی که در این رشته تحصیل کرده اند توصیه های خوبی برای این رشته در آینده نمی کنند .   
دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    دانلود کتاب طاق

    دانلود کتاب طاق ۳٫۳۳/۵ (۶۶٫۶۷%) ۶ امتیازs کتاب ” طاق روستایی در دامنکوه دامغان” در ۱۷۴ صفحه وزیری تهیه شده است که ۱۲ صفحه پایانی آن شامل تصاویری رنگی از روستا می باشد .

    معرفی شهر تاریخی زرقان

    معرفی شهر تاریخی زرقان ۴٫۲۵/۵ (۸۵٫۰۰%) ۴ امتیازs معرفی شهر تاریخی زرقان/ معرفی شهر تاریخی زرقان/ معرفی اجمالی بخش زرقان: بخش زرقان یکی از بخش‌های ۵ گانه شهرستان شیراز می‌باشد. مرکز آن شهر زرقان است که در ۲۵ کیلومتری شیراز واقع شده است (نزدیک‌ترین […]

    چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا

    چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز     چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا دنیا پر از مکان ها و دیدنی های باورنکردنی ، اما واقعی است. این مکان ها آن قدر جالب و شگفت انگیز هستند که می توانند توجه هر […]

    مقاله جزایر ایرانی خلیج فارس

        وقتی در اکثر نقاط کشور مردم از برف و سرما در مضیقه قرار می گیرند، بیشتر جزایر خلیج فارس دوره آب و هوای دلپذیرشان را سپری می کنند. گیاهان و  گل های خاص آن دوره زیبایی و شکوفایی را تجربه می کنند […]

    اطلاعاتی درباره “اورست”

    قله اورست با ارتفاع ۸۸۴۸ متر از سطح دریا ، بلندترین نقطه زمین محسوب میشود . این کوه که در جنوب قاره آسیا در بخش های مرزی نپال و چین بوده ، یکی از قله های رشته کوه هیمالیاست که به بام دنیا نیز […]

    همه چیز در مورد کشور نروژ

    همه چیز در مورد کشور نروژ ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز همه چیز درباره مهاجرت به بهترین کشور دنیا ! نروژ کشوری در شمال اسکاندیناوی است که از سوی سازمان ملل، عنوان بهترین و بالاترین استانداردهای زندگی در دنیا را به خود اختصاص داده است.نروژ، […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi