جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

جهانگردی و هتلداری ۱

2,417

بازدید

جهانگردی و هتلداری ۱ ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۵ امتیازs
مقدمه
امکانات ارتباطی که دوران معاصر و کنونی در اختیار انسان قرار می‌دهد امکان جا به جا شدن شمار قابل ملاحظه ای انسان را در پهنه نسبتا وسیعی ممکن کرده است و حرکت واقعی جهانگردی، جهانگردی توده ای و گروهی به سوی کشف افق‌های دور دست خصوصا افق هایی که دارای فرهنگ و عاد فرهنگی اصیل و کهن می‌باشند از مدتها قبل شکل گرفته و اکنون در حال گسترش می‌باشد. اگر جابجایی جمعیت را در درون کشورها به این مسئله بیفزاییم اهمیت مسافرت بعنوان یک نیاز طبیعی، روحی، روانی، اجتماعی و … از هر نظر بیشتر روشن خواهد شد. زمانی گردشگری معنای واقعی خود را خواهد یافت که علاوه بر تسهیل شرایط انجام آن در فضایی مطلوب اتفاق افتد.
در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما پدیده مسافرت کردن در حال گسترش می‌باشد و توسعه آن نیز ضرورت دارد به دلایل مختلف از جمله جاذبه‌های متنوع و متفاوت در بسیاری زمینه امکان گسترش فعالیت توریستی چه داخلی و چه خارجی وجود دارد و هتل به عنوان یکی از مجموعه فضاهای توریستی اقامتی، فراغتی، اجتماعی، فرهنگی و … اقتصادی با توجه به جلوه‌های متعدد و متنوع آن به عنوان زمینه طراحی معماری مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است.
نکات مطرح شده حکایت از نگرشی جدید در زمینه فوق دارد به نگرشی که حاصل دوره‌های جدید حرکت توریسم جمعی و گروهی است یعنی جامعه ای کنجکاو، پرسشگر، آنسوی نگرد رو به پیش که علاوه بر طرح مسائل مختلف و توجه به آنها محیط زیست خود را نیز مطرح می‌کند.
 
بیان مسئله
با گسترش و توسعه سمع و خارق العاده وسایل و امکانات حمل و نقل هتل داری و هتل به صنعتی واقعی تبدیل گردید به طریقی که هتل به صورت هر محصول صنعتی دیگری تولید می‌شود، یقینا هتل و هتل داری می‌باید سود آوری مورد انتظار و متعارف سرمایه گذار را تامین کند، اما هتل دارای وجود دیگری نیز هست بسیار و متنوع و شگرف زیرا فضایی است که مانند دیگر فضاها به شیوه خاص خود انسان- جمعی انسان- را به صورت فردی و گروهی مورد خطاب قرار می‌دهد جمعی که فرد فرد آن دارای ویژگی‌های خاص خود بوده و نباید در قالبی از پیش فرض شده و قرارداده شود. بنابراین میهمان خانه، هتل، هتل آپارتمان، زائرسرا، مسافرخانه، متل، فضای اقامت موقت و … بخشی از فضای اجتماعی است که در آن برخوردهای اجتماعی باید ممکن گردد و از این منظر هتل بخشی از فضای برخورد اجتماعی و گاه آمیزش با فضای فرهنگی است که باید از اهداف صرفا تجاری فراتر رود.
فضای هتل و جو ایجاد شده توسط آن باید به استفاده کننده امکان تازه کردن نفس را بدهد و نیز عرضه کننده جزیره غنی کردن خود باشد. هتل یا آنچه در این مکان و فضا می‌گذرد باید امکان تجربه فردی خاطره انگیز یا زمینه ساز اتفاقات و برخوردهای مناسب انسانی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و … را میسر نماید. در این نگرش هتل اهمیتی ویژه می‌یابد که باید به کمک معماری هماهنگ و منطبق بر نیازها و حالت آن مکان و سازماندهی در خور به طیفی از امکانات دست یافته به طیفی از امکانات هم زبان، بدیع، پویا، زنده، مفرح، متنوع، ساده و به بیانی دیگر هدف و انگیزه باید تلاش در ابعاد و خلق یک فرهنگ فضا (عادت و رفتار) و عملکرد آن یعنی جمع بندی از تمامی یا اکثر خواسته‌ها و تمایلات فرد در جمع انسانها و فرهنگ او باشد.
معماری یک هتل می‌تواند ایجاد حس تعلق به آن فضا و محیط را تسهیل کند و در نتیجه باعث حس امنیت و اطمینان شود. پس می‌تواند چنین پنداشت که هتل قابل زنجیره شدن و تکرار مشابه از این مکان به آن مکان با تشابهات اغراق آمیز حتی در جزئیات و ابراز آن یعنی فضای مدل هویت خاص نمی‌باشد بلکه فضایی است مانونس که می‌توان به آن احساس تعلق کرد.
 
اهداف پروژه:
شهر مشهد به عنوان یکی از شهرهای زیارتی ، با منابع طبیعی و باستانی بی شمار هر ساله جماعت زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.
بنابراین برنامه ریزی جهت آسایش مسافران و حتی ساکنان خود شهر مشهد ضرورت پیدا می‌کند.
جهت طراحی روی این پروژه سایت هتل ؟ لاله بنابر دلایلی که در طول مطالعات ذکر خواهد شد انتخاب شده است.
یکی از اهداف طراحی این پروژه ایجاد اقامتگاه جهت مسافران می‌باشد.
مسافرانی که جهت سیاحت و زیارت به شهر مشهد سفر می‌کنند و در نزدیکی مجتمع تفریحی کوهسنگی ساکن می‌شوند.
هدف دیگر از این پروژه اسکان مسافرانی است که به همراه بیماران خود از شهرستان‌ها به بیمارستان‌های واقع در خیابان کوهسنگی از قبیل بیمارستان‌های ۱۷ شهریور- قائم – مهر و … و حتی امام رضا مراجعه می‌کنند.
اما شاید اصلی ترین هدف پروژه بالا بردن سطح فرهنگ عمومی و غنی کردن آن می‌باشد. بوسیله ایجاد اقامتگاه موقت جهت مسافرانی که در محدوده کوهسنگی اتراق کرده، درکناراستخر آن آشپزی می‌کنند، بساط خود را پهن کرده و در کنار خیابان شب را به صبح می‌رسانند.
ایجاد اقامتگاه مناسب جهت این شمار از کسانیکه به مشهد مسافرت می‌کنند و چهره زیبای کوهسنگی را کمرنگ می‌کنند.

 
اوقات فراغت:
اوقات فراغت فراغت از کارهای روزانه است که شخص همان را انجام می‌دهد که می‌خواهد، تفریج برای تجدید نیرو و کاستن از یکنواختی زندگی حرفه ای ضروری است. اولین کارکرد اوقات فراغت ایجاد استراحت جهت کاستن از هیجان‌های دائم است، دیگر کارکرد آن تفریح می‌باشد که کسالت ناشی از زندگی را از بین می‌برد و آخرین کارکرد آن رشد شخصیت افراد است. از نکات قابل توجه در امر گذراندن اوقات فراغت در نظر گرفتن مسئله جنسیت است و دنیاهای متفاوتی که از اولین روزهای زندگی هر فرد شکل می‌گیرد حتی بررسی رفتارها و بازی‌های کودکان هم این نکته را مشخص می‌کند.
اوقات فراغت را می‌توان به شرح زیر تقسیم بندی کرد:
۱-    اوقات فراغت روزانه که شامل چند ساعت فراغت از کارهای روزانه است که از نمونه‌های نحوه گذراندن آن تماشای تلویزیون ، گردش و پیاده روی، ورزش و … را نام برد.
۲-    ایام فراغت یک روز شامل تعطیلات آخر هفته و یا تعطیلات مختلف یک روزه در طول سال که اکثر در نواحی خارج از شهر و در دامان طبیعت سپری می‌شود.
۳-    ایام فراغت چند روزه که علاوه بر گذراندن این روزها به طرق قبلی، سفر عمده ترین شیوه گذراندن این ایام است.
جهان گردی:
یکی از راههای مفید گذراندن اوقات فراغت جهانگردی است. جهانگردی موقعیت‌هایی را فراهم می‌کند که می‌تواند جوابگوی یک سلسله نیازهای فردی و اجتماعی باشد. تحولات صنعتی شرایطی را به وجود آورده که از جمله دستاوردهای آن اشاعه جهانگردی فردی و گروهی و انبوه است که در اثر بالا رفتن موقعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاصل می‌شود به زبان ساده تر
۱- جهانگردی موقعتی برای گذراندن اوقات فراغت به منظور بازیابی انرژی از دست رفته است.
۲-    جهان گردی بعنوان موقعیتی است در جهت اعتلای رشد فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی
۳-    در برخی از موارد جهانگردی از الگوهای مصرفی تبعیت می‌کند در این شیوه جهانگردی موقعیتی است برای نمایش قدرت خرید واقعی یا کاذب افراد. این نوع از جهانگردی اغلب از طریق انتخاب مناطق لوکس، نمایش لباس و ملزومات، مسابقات ورزشی و … متجلی می‌گردد.
جهانگرد: شخص جهانگرد عامل جهانگردی است که تقاضای بازار را شکل می‌دهد:
جاذبه‌های جهانگردی:
کلیه عواملی که میل به سفر را بر می‌انگیزد جاذبه‌های جهانگردی گویند این جاذبه‌ها سرمایه جهانگردی کشور می‌باشد و از لحاظ اقتصادی جزو سرمایه‌های ملی محسوب می‌گردد و معمولا به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:
الف- جاذبه‌های جهانگردی مهیا: عبارت است از عواملی که بهره وری از آنها مستلزم هیچ نوع خرج اضافی برای خود سرمایه نیست از قبیل آب و هوا، مناظر زیبا، دریا، شکار، کوه و …
ب- جاذبه‌های جهانگردی نامهیا: عناصری که بهره برداری از آنها مستلزم سرمایه گذاری در تجهیز آنها می‌باشد مانند آثار تاریخی، آبهای معدنی، موزه‌ها و …
ج- جاذبه‌های کمکی: جاذبه هایی هستند که فرد در کنار استفاده از آنها از جاذبه‌های مهیا مثل آب و هوا و … هم استفاده می‌کند در جاذبه‌های کمکی مانند مکانهای تفریحی و … نیاز به ساخت و ساز می‌باشد.

انواع جهانگردی:
۱-    از نظر طول مدت اقامت:
الف) اقامت بلندمدت که طول مدت اقامت بیشتر از یک ماه است.
ب) کوتاه مدت که طول مدت اقامت کمتر از یک ماه است.
۲- فردی یا گروهی:
از جهانگردی فردی منظور این نیست که فرد بدون داشتن همراه یا خانواده و به تنهایی سفر کند بلکه غرض این است که مسافرت اعم از اینکه به تنهایی یا به اتفاق عده ای دیگر صورت گیرد به طور مستقل انجام شود بدین معنی که مسافرت طبق یک برنامه قبلی نبوده و هزینه‌های مربوط به کالاها و خدمات مورد نیاز جهانگرد در طول سفر مستقیما به عرضه کننده کالاها و خدمات پرداخت گردد. از طرف دیگر جهانگردی دسته جمعی نه تنها باید به صورت جمعی و گروهی و معمولا در وضعیت یک راهنمای آشنا به زبان مادری جهاگردان صورت پذیرد بلکه معمولا یک شرکت حمل و نقل یا آژانس مسافرتی با ترتیب دادن گردش‌های دسته جمعی برای بازدید یک یا چند کشور خاص کلیه هزینه جهانگردی را یکجا از جهانگردان وصل می‌کند و برنامه ای خاص برای مسافرت جهانگردان ترتیب می‌دهد.
۲-    جهان گردی داخلی و جهان گردی خارجی
جهانگردی بین المللی هنگامی مصداق پیدا می‌کند که جهان گرد از مرز کشور محل اقامت خود عبور کرده و وارد کشوری دیگر شود از نقطه نظر اجتماعی بین جهانگردی بین المللی و داخلی وجه تمایز عمیقی وجود ندارد بدین معنا که اصل ایجاد تفاهم بین ملل مختلف و آشنایی با سنن و فرهنگ‌های نواحی دیگر و بالا رفتن وسعت دید انسان در نتیجه آشنایی با طرز زندگی مردم مناطق دیگر کم وبیش در هر دو نوع جهانگردی وجود دارد با این تفاوت که در جهانگردی بین المللی اصول مزبور جهانگردی آن کشور را تشکیل می‌داده و از نظر اقتصادی تمایز خاص بین ایندو عبارت است از تاثیر جهانگردی بر روی موازنه ارزی و تراز پرداخت‌های کشور.
۳-    جهانگردی داخلی کلیه مسافرت‌هایی است که در چارچوب تعریف جهانگردی در داخل کشور صورت می‌گیرد و کلیه کشورها با تهیه واجرای برنامه‌های مختلف تبلیغاتی و فراهم آوردن تسهیلات لازم برای جهانگردان داخلی افراد کشور را تشویق به مسافرت در داخل کشور می‌نماید زیرا جهانگردی در داخل گرچه بر خلاف جهانگردی بین المللی موجب انتقال ارزهای خارجی از یک کشور نمی‌شود معهذا نباید تصور کرد که تاثیر آن در توسعه اقتصادی داخلی قابل توجه نیست زیرا توسعه مسافرت مردم در داخل کشور به هر نحوی که صورت گیرد منجر به افزایش مصرف داخلی است و از جایی که جهانگردی فعالیتی است که مستلزم استفاده از خدمات و کالاهای متنوع داخل است لذا مصارف جهانگردان داخلی در حقیقت به صورت در آمد تولید واحدهای تولید مختلفی که کالاها و خدمات آنها مورد نیاز جهان گردان می‌باشد، بین آنها توزیع می‌گردد و شکی نیست که این امر علاوه بر اینکه موجب افزایش درآمد ملی می‌شود زمینه را برای سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی و دولت در زمینه توسعه واحدهای عرضه کننده خدمات و کالاهای جهانگردی فراهم می‌سازد.
انگیزه‌های جهانگردی:
انگیزه‌های جهانگردی، انگیزه هایی هستند که انسان به خاطر آنها سفر می‌کند و این انگیزه‌ها میل به سفر را در انسان بر می‌انگیزانند.
انگیزه‌های جهانگردی به موارد زیر تقسیم می‌شود:
۱-    جسمانی و کالبدی: در رابطه با استراحت و کسب آرامش جسمانی و سلامتی، شرکت در فعالیتهای ورزشی، تفریح در سواحل دریا- استفاده از چشمه آب معدنی و حمام درمان کننده و …
۲-    فرهنگی: شناخت اقوام مختلف، آشنایی با فرهنگ‌های مختلف، آشنایی با موسیقی و آداب و رسوم و سنت‌ها، نقاشی‌ها، ادبیات، اعتقادات و زبان جوامع دیگر. استفاده از موزه‌ها و مراکز فرهنگی و فرهنگسراها و…
۳-    ارتباط فردی: میل به ملاقات با اقوام و آشنایان، دیدار با کسانی که مدت‌ها از آنها دور بوده ایم، یافتن دوستان جدید و…
۴-    علمی: در راه کسب علم، شرکت در مجامع علمی، کنفرانس‌ها، استفاده از محضر عالمان و ….
۵-    تجارتی: به منظور انجام معامله و تامین معاش و کسب شغل
۶-    مقام و موقعیت اجتماعی: کمال طلبی، کسب موقعیت اجتماعی و کاری و پیشرفت شخصی
۷-    سفرهای مذهبی و زیارتی: سفر برای صله ارحام، کارهای خیر، سفرهای جهادی، فرار از جامعه ظلم و سفر به فرمان خدا و پیامبر و …
تاثیرات جهانگردی:
جهانگردی برای بالا بردن سطح معلومات عمومی و اجتماعی و تکامل تکنولوژی و پیشرفت اقتصادی نقش ارزنده ای دارد. رفت و آمد و حشر و نشر انسانها غیر از اینکه موجب تبادل فرهنگی میان آنها و آشنایی با سنن مختلف می‌شود، موجب آشنایی با دیگر فرهنگ‌ها و آداب و رسوم ملتهای دیگر و در نتیجه موجب رشد و ارتقاء سطح دانش عمومی می‌شود. همچنین تاثیرات روحی و روانی مثبت در جهانگردان دارد و موجب نشاط و سرحالی آنها می‌شود. طبق آمار  به دست آمده سفر اشتیاق به کار را افزایش و امر طلاق را کاهش داده است.
 
اهمیت صنعت توریسم:
اهمیت صنعت توریسم به دلایل زیر می‌باشد:
۱-    تجارت و سودآوری: پایداری و ثبات آن در برابر نوسان‌های اقتصادی، درآمدهای ارزی و …
۲-    اشتغال زایی در رفت و آمد، نیاز جهانگردان به مکان‌های اقامتی و …)
۳-    تنها صنعت توریسم در دنیا بدون آلودگی است.
۴-    بهره برداری مناسب از اوقات فراغت و تاثیرات مثبت روحی- روانی
بررسی توریسم در ایران:
تا قبل از جنگ جهانی دوم توریسم در ایران رونق نداشته و پس از آن به علت ایجاد راه‌های ارتباطی به ویژه راه‌های زمینی و وسایل مسافرت. کشور ما به صورت یکی از ممالک پذیرای جهان گردان درآمد. از این برای اولین بار در سال ۱۳۱۴ در وزارت کشور اداره امور جهانگردی به وجود آمد فعالیت این اداره محدود به چاپ نشریاتی به صورت کتابچه‌های کوچک راهنمای سیاحان و جهانگردان و معرفی ایران از نظر جغرافیایی، سیاسی و اجتماعی بود.
در سال ۱۳۴۲ سازان جلب سیاحان تاسیس شد و یک واحد آماری به منظور مطالعه خصوصیات جامعه جهانگردان خارجی و بازارهای جهانگردی تشکیل داد و سعی در فراهم آوردن تسهیلات گوناگون و آموزش لیزری شاغل در زمینه مربوط به امور جهانگردی کرد و شناسایی و بهره برداری از جاذبه‌های کشور را آغاز کرد.
اینک صنعت جهانگردی در ایران دوران فتوت خود را پشت سرگذاشته و با بذل توجه مسئولین به درآمدهای غیرنفتی و اهمیت توریسم در اقتصادی کشور گام‌های مقدامتی در جهت توسعه توریسم برداشته شده است.
اما متاسفانه به توریسم داخلی به دیده اغماض نگریسته شده است یکی از دلایل این امر را باید روشن نبودن استراتژی توسعه توریسم داخلی دانست همچنین توسعه توریسم داخلی و مسائل مربوط به آن از توریسم خارجی تفکیک نشده است.
همچنین به دلیل نرخ‌های بالای آژانس‌های سیاحتی داخلی، استقبال چندانی از سری مردم صورت نپذیرفته است. باید به این امر توجه داشته جهانگردی خارجی بدون توام یافتن سیاحت داخل پیشرفت نخواهد کرد چون آنجایی که مردم یک مرز و بوم از وضع و آثار و نحوه زندگی هموطنان خود آگاهی ندشاته باشند چگونه می‌توانند کشور خود را به خارجی‌ها بشناسانند.

بررسی توریسم در خراسان:
ایران با وسعت بسیار زیاد و آب و هوای متنواع و گوناگون از لحاظ جاذبه‌های توریستی یکی از ۱۰ کشور بزرگ جهان محسوب می‌شود.
منابع و جاذبه‌های توریستی خراسان به دلیل گسترش جغرافیایی و آب و هوای متنوع و نیز اماکن مذهبی و موقعیت‌های ویژه دارای پتانسیلهای بالفعل و بالقوه است. جاذبه‌های طبیعی این استان کم نظیر است. جاذبه هایی همچون منابع آبی، مناطق ییلاقی، چشمه‌سارها، آبشارها، دریاچه بزنگان و … که در صورت بهره برداری مناسب تبدیل به مناطق جاذب توریست می‌شود. همچنین جاذبه‌های تاریخی و باستانی چون بازمانده‌های کاروانسراها، کلات نادر، بقعه هارونیه، مساجد قدیمی و غیره. در کنار این جاذبه‌ها جاذبه‌های مذهبی نیز وجود دارد. مانند حرم مطهر امام رضا(ع)، امامزاده‌ها و … بنابراین در سطح استان خراسان اماکن مذهبی و متبرکه، بازارها، کاروان سراها، کتیبه‌ها و نقاط دیدنی و گردشگری باستانی، تاریخی و طبیعی بسیاری وجود دارد که درامر برنامه ریزی توسعه توریسم باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

بررسی تورسیم در مشهد:
مشهد بزرگترین مرکز شهری در شرق کشور با جمعیت زیادمی باشد وجود مرقد مطهر امام رضا نه تنها زیارتگاه ایرانیان بلکه زیارتگاه ایرانیان بلکه زیارتگاه کل شیعیان جهان می‌باشد و سالانه جمعیت زیادی به این شهر مسافرت می‌کنند که باعث رونق اقتصادی شهر مشهد و حتی سایر مناطق استان بوده است بنابراین نباید بدان بی توجهی نمود همچنین جاذبه‌های توریستی شهر مشهد از قبیل طرقبه، شاندیز، باغ وکیل آباد، کلات نادری و کوهسنگی و … سالانه جمعیت زیادی را به سمت خود می‌کشاند.
نتیجه گیری
بنابراین هر ساله جمعیت بسیار زیادی به مشهد مسافرت می‌کنند که باید برای افزایش جمعیت که در تابستان و دوره تعطیلات بیشتر و در فصلهای دیگر کمتر ولی باز هم غیر قابل چشم پوشی است برنامه ریزی هایی انجام داد بخصوص از نظر اسکان مسافران، ایجاد هتل‌ها و مهمانپذیرهایی با کیفیت خوب و قیمت مناسبت حائز اهمیت می‌باشد.

 
اماکن اقامتی:
اماکن اقامتی به مکانهایی گفته می‌شود که مسافران و جهانگردان مدتی بیش از سه روز و کمتر از یک ماه را در آن برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات و استراحت به دور از هیاهوی شهری سپری می‌کنند و شامل هتلها و مکانهایی است که در مقابل پرداخت وجه دو سرویس غذا و جا را ارائه می‌دهند اماکن اقامتی شامل هتلها، متل‌ها، کمپینگ‌ها، هتل آپارتمان‌ها، پلاژها و غیره می‌باشند و در راستای تامین نیاز جهانگرد و جذب توریست می‌بایست تاسیسات و امکانات مختلفی را داشته باشند که از آن جمله امکانات اطلاع رسای سریع و درست و حمل و نقل مناسب و پیشرفته، امکانات و تاسیسات اقامتی، رفاهی مناسب و … می‌باشد.
مراجعین به اماکن اقامتی:
بعنوان اولین پارامتر سطوح در طراحی پروژه به موضوع اقامت اشاره می‌کنیم که یکی از مهمترین موضوعات این طرح را تشکیل می‌دهد.
همانطور که می‌دانیم مراجعه کنندگان به اماکن اقامتی به چند دسته تقسیم می‌شوند که بسته به نیازها به میزان متفاوتی از نظر زمانی در این مجموعه به سر می‌برند همچنین شرایط اقتصادی مراجعه کنندگان نیز عامل دیگر وجود تفاوت بین فازهای قابل طراحی برای آنهاست.
۱-    مراجعین کوتاه مدت که قصد عبور از کنار این مجموعه را دارند و فقط مدت کمی در آن سپری می‌کنند بنابراین ایجاد فضاهای اقامتی در حد سرپناه مانند پلاژ یا فضاهای پیک نیک می‌تواند در رفع نیاز این گروه موثر باشد.
افراد بومی و ساکن در منطقه که امکانات تفریحی و ورزشی پروژه می‌تواند جوابگوی نیازهای آنها باشد
۲-    مراجعین بلندمدت: گروه دیگری هستند که قصد اقامت چندروزه را دارند به انواع مختلفی از نظر جمعیت و وضعیت اقتصادی تقسیم می‌شود گروه اول این گروه شامل جوانان و یا خانواده‌های کم درآمد می‌باشد که می‌توان به ایشان یک سری کمپینگ بنابراین سادگی  عدم تجمع در محل اقامتشان مطابق با روحیه ایشان می‌باشد.
گروه دوم شامل خانواده هایی با جمعیت زیاد و درآمد متوسط‌تر می‌باشد که قصد اقامت چند روزه را دارند این گروه به اماکن اقامتی با امکانات رفاهی مناسب تر نیاز دارند.
گروه سوم شامل خانواده‌های مرفه می‌باشند و شامل بعضی مقامات و توریست‌های خارجی که فضای مناسب برای این گروه به صورت یک هتل لوکس قابل طراحی می‌باشد این هتل می‌تواند امکانات رفاهی مختلفی را دارا باشد. تا در سطح مجموعه قابلیت سرویس دهی داشته باشد.
در زیر به اختصار در مورد انواع تاسیسات اقامتی که از مهمترین بخش‌های تاسیسات جهان گردی به شمار می‌رود صحبت می‌کنیم.
انواع تاسیسات جهانگردی به سه بخش تقسیم می‌شود:
۱-    تاسیسات جهانگردی ارزان شامل هتل‌های یک ستاره، کمپ‌ها، اقامتگاه جوانان، رستوران‌ها، چایخانه‌ها و … می‌باشد.
۲-    تاسیسات جهانگردی متوسط که شامل هتل‌های ۲ ستاره، کنار چشمه‌های آب معدنی، مراکز تفریحی ویلایی سدها و رودخانه‌ها می‌باشد.
۳-    تاسیسات جهانگردی تجملی: شامل هتل‌های ۳ ستاره و بیشتر مراکز جهانگردی کشور
تاریخچه سفر و اماکن اقامتی:
آغاز سیر و سفر به قصد تفریح مصادف با زمانی است که عامل خطر در سیر و سفر از بین رفت و امنیت جانی و مالی بیشتر شد. از قرن ۱۸-۱۶ میلادی مراکز و دولتهای قدیمی با ایجاد کاخ‌ها و شهرهای پرشکوه و مراکز علمی عمل اقدام به ایجاد مراکز توریستی نمودند و بالاخره قرن ۱۸ با افزایش تعداد مسافران خارجی که با مقاصد جهانگردی به فرانسه می‌آمدند تشکیلاتی جهت ارائه اطلاعات ضروری به جهانگردان در فرانسه ایجاد گردید و استراحت گاههای بین راهی و مراکز دینی، فرهنگی، تفریحی رسما نام مراکز توریستی را به خود پذیرفت.
وقوع رنسانس عامل موثر دیگری بود که باعث افزایش جمعیت نقاط جاذب جهانگرد و رونق و توسعه خوابگاه‌های مراکز جهانگردی و تفریحی و سایر امکانات و تجهیزات خوابگاهی گردید.
انقلاب صنعتی و در نتیجه رشد فعالیت‌های صنعتی در شهرها، تغییر بافت و معماری شهر عامل موثر دیگری در به وجود آمدن مراکز تفریحی بود چون در نتیجه مهاجرت مردم به شهرها، تقاضا به نیروی کار با پیشرفت تکنولوژی و خارج شدن سکونت‌گاه‌ها از حالت افقی به حالت عمومی احتیاجات جدیدی برای ساکنین و شهروندان به وجود آورد. در نتیجه یکی از نیازها اقامتگاه‌های بدون شهری در مرکز تفریحی و توریستی بود که بتواند زمینه استراحت و آسایش ساکنان شهرها را در محیطی سالم و خارج از هوای آلوده شهرها فراهم سازد این تشدید نیاز صنعت توریست و جهانگردی را بیش از پیش رونق داد.
اماکن اقامتی در ایران:
در ایران هم آغاز سیر و سفر مصادف با زمانی است که امنیت جانی و مالی بیشتر شد و خطر جاده‌ها از بین رفت. در گذشته فضاهایی مثل ساباط، رباط، کاروان سرا، کاربان خان، مهمانخانه و … نقش مهمی را در ایجاد امکانات سیر و سفر در داخل ایران ایجاد می‌کردند در حال حاضر اماکن اقامتی به مکان‌های گفته می‌شود که مسافران و جهانگردان مدتی در آن برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات و استراحت و تفریح، بازدید از مناطق تاریخی و دیدنی و سایر مقاصد در آن مقیم شوند که شامل هتل‌ها، متل‌ها، پلاژها، ویلاها، مسافرخانه‌ها و … می‌باشد.
 
ضوابط و استاندارها:
در ساخت و ساز هتل‌ها همانند هر ساختمان دیگری باید ابعاد و اندازه‌های ساخت با ضوابط و استانداردهای موجود مطابقت داشته باشد تا فضاها به شیوه مطلوبتری عرضه شود. در این بخش به طور خلاصه قسمتی از ضوابط و مقررات ارشاد برای هتل سازی در جدولی آورده شده است که به شرح زیر می‌باشد.
ضوابط معماری ساختمانی و درجه بندی هتل‌های کشور
ردیف    مشخصات    1ستاره    2ستاره    3 ستاره    4ستاره    5 ستاره    ملاحضات
۱    رعایت مفاد این ضوابط برای مهمانخانه هایی که بعد از تاریخ تصویب این ضوابط با احداث آنها موافقت خواهد شد لازم اجرا است .                       
۲    حداقل  تعداد اطاق (مسافر )برای مهمانخانه‌های تبدیلی مذکور است برابر :    10    20    30    50    100    در موارد استثنایی و وجود موقعیت خاصی که مراتب توسط کارشناس فنی به صورت گزارش مستندل ارائه و مورد قبول کمیته فنی جهانگردی واقع شود میتوان حدکثر تا ۱۰% در اعداد ذکر شده است
۳    حداقل تعداد اطاق برای مهماخانه‌های تبدیلی مذکور برابر است با:                        در موارد استثنایی و وجود موقعیت خاصی که مراتب توسط کارشناس فنی به صورت گزارش مستدل ارائه مورد قبول کمیته فنی جهانگردی واقع شود میتوان اعداد ذکر درصد شده را حداقل به ۸ و۱۳ تقلیل داد.
۴    طرح ساختمانهای احداثی و ساختمانهای تبدیلی در مناطق حفاظت شده از نظر معماری و شهر سازی باید به تائید سازمان میراث فرهنگی کشور نیزبرسد                        اسامیی این مناطق طبق لیستی است که از طرف آن سازمان اعلام خواهد شد.
۵    نقشه‌های معماری،محاسباتی و تاسیساتی که توسط متقاضی ارائه می‌شود بایدبه ترتیب توسط مهندسان معماره محاسب و تاسیساتی که دارای پروانه اشتغال به کار از وزارت مسکن وشهر سازی هستند تهیه و با درج تاریخ امضاء شوند. (ارائه ، فتوکپی ،پروانه اشتغال به کار الزامی است.)                       
۶    نقشه هایی که توسط متقاضی جهت تایید و صدور مجوزباید او که شود عبارتند از:                       
۷    الف- یک برگه نقشه ۲۰۰۰۰/۱ (تهیه شده در سازمان نقشه برداری کل کشور) که محل زمین با ساختمان بر روی آن مشخص شده وبه تایید شهر داری محل یا دفتر فنی استان و یا اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان موبوطه رسیده است.                       
۸    کروکی موقعیت زمین ویا ساختمان تبدیلی نسبت تبدیلی به ایوان ساختمانها ، تاسیسات و مناظر اطراف که تا شعاع حداقل ۳۰۰ متری باید مشخص و به تائید اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان مربوطه رسیده باشد                       
۹    نقشه‌های معماری شامل نقشه مجموعه و محوطه سازی کلیه طبقات ، مقاطع طولی و عرضی،نماید (باید مناسب مهمانخانه طراحی شده و با مقیاس بزرگتری نشان داده شود.)
پارکینگ (مانبراتومبیلها مشخص شده باشد)نقشه داخلی (نحوه قرارگیری مبلمان و تجهیزات)اطاق و سرویسهای بهداشتی اطاق‌ها (با مقیاس بزرگتر )ضمناً طرح باید با رعایت شرایط اقلیمی محلی و معماری سنتی تهیه شود.                       
۱۰    تبصره زمین یا ساختمان باید دسترسی مستقیم به خیابان با حداقل عرض مندرج در ستونهای مقابل داشته و ازمکان‌های نظامی ،محل‌های شلوغ و مزاحم از قیبل بیمارستانها،گاراژمکانهای نظامی،محلهای شلوغ و مزاحم از قیبل بیمارستانها ،گاراژ،حمام عمومی ،تعمیرگاه،کارنجات ،پمپ ببزین و به طور کلی مکان‌های نامناسب به دور باشد.                       
۱۱    تبصره حداقل مساحت زمین برای شهر مشهد با توجه به شرایط خاص برحسب درجه به مترمربع برابر است با:    200    600    1000    2000    2500   
۱۲    حداکثر نسبت به زیر بنای هر طبقه به مساحت زمین (زیر زمین و پارکینگ جزو زیر بنا محسوب نمی‌شوند.    70%    60%    50%4    25%0    40%    در موارد استثنایی ،نیاز  مبرم به و وجود موقعیت خاص که دلایلی به صورت گزارش مستدلی ارائه مورد موافقت کمیته فنی جهانگردی واقع شود میتوان نسبت‌های ذکر شده را افزایش داد.
۱۳    پارکینگ: درصورتی که شهر دارای طرح جامع و تفصیلی باشد تعداد پارکینگ جهت اتومبیل سواری باید برابر تعداد معین شده در طرح مربوطه باشد درغیر این صورت به ازاء هر چند اطاق مهمان ذکر شده در ستونهای مقابل یک واحد پارک باید درنظر گرفته می‌شود.    –    –    –    –       
۱۴    مشخصات پارکینگ:
الف-از هر خیابان یا کوچه فقط یک راه ورودی برای پارکینگ مجاز خواهد بود.مگر آن که طول زمین بیش از ۲۰ متر باشد.که در این صورت از دو درب وردی برای پارکینگ استفاده نمود.    –    –    –    –    –   
۱۵    ب)حداقل ارتفاع ورودی پارکینگ ۲ متر می‌باشد.    –    –    –    –    –   
۱۶    ج)زیر زمین به منظور استفاده پارکینگ باید دارای دسترسی مستقیم به طبقات باشد(پله و آسانسور)    –    –    –    –    –   
۱۷    د) حداقل عرض وامپ جهت دسترسی به پارکینگ برای حداکثر۲۰ واحد ۵/۳ متر و از ۲۰ واحد به بالا حداقل۵ متر است.ضمناً می‌توان دو راه ورودی و خروجی هر یک عرض ۵/۳ متر بیش بینی نمود.(با در نظر گرفتن بند الف)    –    –    –    –    –   
۱۸    و) فضای لازم برای هر پارک۵*۳ متر می‌باشد و چنانچه پارک دو ماشین در کنار یکدیگرپیش بینی شد فضای معادل ۵*۵ متر مربع(اکس به اکس ستون)مورد نیاز بوده.ضمنا عرض مسیر مانور اتومبیل بایستی ۵ متر اکس به اکس پیش بینی گردد.اتومبیل‌ها نباید هنگام ورود وخروج مزاحم یکدیگر باشند.    –    –    –    –    –   
۱۹    تبصره ۳:چنانچه هتل دارای سالن‌های متعدد از قیبل جشن ها، کنفرانس، برگزاری مراسم،سمینارها و یا رستوران وتریای در ارتباط با خارج مهمانخانه باشد. علاوه بر تعداد پارکینگ ذکر شده باید متناسب با ظرفیت سالن به تعدا واحد                       
۲۰    ورودی مهمانخانه
در ورودی مهمانخانه باید عرض وکاملا ًمشخص باشد وبه خیابان باز شود. در صورت وجود شرایط خاص اقلیمی باید از درب‌های دوبله (با فضای مناسب مابین) استفاده گردد.
ضمناًمقابل درب ورودی مهمانخانه باید محلی جهت توقف و انتظار سائط نقلیه به منظور پیاده یا سوارکردن مسافران مهمانخانه و مقابل در ورودی مسافران را پیاده یا سوار نمایند.                       
۲۱    تبصره: مساحت لابی مهمانخانه یک ستاره به نسبت هر اتاق حداقل ۹/۰ متر مربع و دو ستاره حداقل ۱/۱ متر مربع  مشروط بر آنکه حداقل از۱۸ و ۲۳ متر مربع کمتر نباشد.                       
۲۲    سر سراسری ورودی شامل:
میز اطلاعات  پذیرش، ذخیره اتاق ، صندوق امانات انتظار ،نشمین ،پذیرایی(لابی) با امکان سرو نوشیدنی‌های سرد وگرم با پیش بینی محلی برای تماشای تلویزیون و سرویس‌های مجزای زنانه ومردانه در محل مناسب حداقل مساحت سالن لابی نسبت  هر اتاق برای هتل چهارستاره ۷۵/۱مترمربع پنج ستاره ۲ متر مربع می‌باشد.مشروط آن که جهت  مساحت لابی برای چهار ستاره از ۱۸۰ متر مربع و برای پنج ستاره از ۳۲۰ متر مربع کمتر نباشد.                        
    امور اداری شامل اتاق مدیره مسلمین حسابداری ، کارگزینی –                       
    ??  سن مخصوص تماس‌های راه دور حداقل در محل مناسب سراسری ورودی                        
    سالن رستوران باید متناسب با وضع مهمانخانه در نظر گرفته شود به ازاء هر اتاق حداقل سطح لازم به متر مربع برابر است با:            5/1    18    2    رستورانی که پنجره به فضای آزاد داشته باشد مناسب تر است.
    حداقل نسبت مساحت آشپزخانه با مساحت رستوران برابر است با:    40%    25%    50%    55%    %60   
    آشپزخانه باید مجهز و مطابق  با مقررات و آئین نامه‌های بهداشتی بوده وپنجره‌های با سطحی مناسب به فضای آزاد داشته باشد.                       
    آبدر خانه متناسب با ظرفیت سالن رستوران                       
    فضای لازم فیلتر بین رستوران و آشپزخانه جهت جلوگیری از پخش بو، سرو صدا و دیدی با پیش بینی تهویه هوا                       
    سرویس‌های بهداشتی مجزای زنانه و مردانه جهت مهمانان  با پیش ورودی (فیلتر) مناسب در مجاورت سالن رستوران                        برای هتل‌های یک و دو ستاره با توجه به امکانات طرح باید پیش بینی شود.
    سالن چایخانه ( کافی شاپ) و آبدر خانه مخصوص آن متناسب با موقعیت و ظرفیت آشپزخانه                          این سالن باید در رابطه با فضاهای  عمومی از قیبل لابی با دیدی از خیابان یا درکنار آن مشرفبه مناظر زیبا پیش بینی شود.
۲۸    مغازه‌های مختلفی گل فروشی ،عطریات ، جواهرات غرفه صنایع دستی، عتیقه  فروشی ، نمایشگاه و سایر منازه‌های مناسب مهمانخانه راه مشروط بران که ارتباط مستقیم با خیابان یا معابر نداشته باشد میتوان در نظر گرفت.                       
     تبصره  حداقل ۳۰% از کل اتاق‌های مسافرین باید دو نفره یک تخته باشد.                       
    حداقل مساحت اتاق دو نفره یک تخته یا تخت خواب به ابعاد ۳*۵/۱ از کل اتاق‌های و راهرو ورودی به متر مربع     9    11    13    14    15   
    کلیه اتاق‌ها باید دارای نور طبیعی به فضای آزاد باشند و ارتفاع کف پنجره نباید از ۲۰/۱ متر بیشتر باشد و سطح پنجره‌ها نیز باید متناسب با آب وهوای منطقه در نظر گرفته می‌شود.                       
    حمام در کلیه  اتاق‌ها دستشویی توالت و دوش دیواری یا زیر درشی به مساحت حداقل ۳ متر مربع                        
    تبصره ۱:در مورارد خاص با  با موافقت کمیته فنی جهانگردی درصدی از اتاق‌ها را میتوان بدون دوش و توالت اختصاصی  و فقط با نصب دستشویی  در نظر گرفت در این صورت دستشویی با آب سرد و گرکمم و شیر مخلوط باید در محل مناسب اتاق به طریقی که درمعرض دید مستقیم مسافر نباشد نصب شود.                       
    تبصره ۳: سرویس ‌های بهداشتی عمومی در طبقات جهت اتاق‌های بدون سرویس مندرج در  بالا شامل دو قسمت زیر است:                       
    الف) توالت و دستشویی  زنانه و مردانه باید به طور مجزا از یکدیگر و در محل مناسبی پیش بینی و دارای فضای به عنوان ورودی برای نصب دستشویی بوده و برای ورود به توالت‌ها از این محوطه باید استفاده شود تعداد توالت باید حداقل یک دستگاه مردانه نسبت مجموع اتاق‌های بدون سرویس  بهداشتی مندرج در مقابل باشد. چنانچه تعداد اتاق‌های بدون سرویس در هر طبقه کمتر از اعداد ذکر شده و در بالا باشد وجود یک دستگاه توالت و دستشویی  مردانه الزامی  است.                       
    ب) حمامهای زنانه و مردانه باید به طور جدا (زن و مرد) از هم در محل مناسبی  پیش بینی و هر واحد آن باید دارای فضای  رختکن  وفضای  دوش مجزا از رختکن (به وسیله دیوار) باشد تعداد آن باید یک دستگاه زنانه و یک دستگاه مردانه به نسبت مجموع اتاق‌های بدون سرویس بهداشتی  مندرج در مقابل باشد.                       
    چنانچه  تعداد اتاق‌های بدون سرویس هر طبقه کمتر از اعداد ذکر شده در بالا باشد وجود یک دستگاه  حمام زنانه و یک دستگاه حمام مردانه مجزا با رختکن الزامی است.                       
    تبصره ۳: توالت و دستشویی و همچنین حمامهای زنانه  عمومی باید  در یک فضا و درمحل مناسب (انتهای راهرو) ودور از سرویس‌های عمومی مردانه که مشابه  انها باشد پیش بینی  شوند.                       
    تبصره ۵: فضای توالت  و حمامهای عمومی باید  به فضای آزاد یا محیط خلوت  مناسب (انتهای راهرو) و دور از سرویس‌های عمومی مردانه که مشابه انها می‌باشد پیش بینی شوند.                       
    تبصره ۶ :فضای دستشویی‌های عمومی باید طوری طراحی شود که با باز بودن در آن از راهرو یا حال ، داخل فضای دستشویی دیده نشود.                       
    تبصره۷: محل دستشویی زمین شوی ها، سطل آشغال و وسائل نظافت نمازخانه حوضچه با آب سرد گرم ،انبار مواد پاک کننده وضدعفونی کننده باید در قسمت جداگانه از فضای سرویس‌های عمومی پیش بینی  شود.                       
    حمام در کلیه اتاق شامل دستشویی توالت ودوش دیواری یا زیر نوش  یا وان به مساحت  حداقل ۵/۳ متر مربع                        
    حمام در کلیه اتاق‌ها شامل دستشویی ، توالت  ودوش دیواری  با زیر نوش یا وان به مساحت حداقل برابر اعداد مندرج در مقابل (به متر مربع):                       
    سوئیت شامل اتاق خواب نشمین  و با تلویزیون ،میز کار، آبدارخانه  کوچک با کابیت در گوشه مناسب اتاق به صورت باز و بسته و مجهز به هود،یخچال ، حمام .و سرویسهای بهداشتی  به نسبت حداقل ۱۰% اتاق‌های مسافرین.                        اتاق خواب و نشمین باید طراحی شوندکه هردو دارای پنجره به فضای خارج بوده و ارتباط معماری مناسبی باهم داشته باشند.
    تبصره : چنانچه هتل‌های سه ستاره و یا پایین تر نیز کار آبدرخانه کوچک با کابیت در گوشه مناسب اتاق به صورت باز یا بسته و مجهز به هود، یخچال ،حمام و سرویس‌های بهداشتی به نسبت حداقل ۱۰% اتاق‌های مسافرین.                        اتاق  خواب نشمین باید طوری طراحی شوند که هر دو دارای پنجره به فضای خارج بوده و ارتباط معماری مناسبی باهم داشته باشند.
    تبصره:چنانچه هتل‌های سه ستاره و یا پایین تر نیز دارای سوئیت باشند رعایت شرایط مندرج و در بالا الزامی است.                       
    بالکن یا سایه بان                       
    در صورتی که بالکن (تراس ) برای اتاق مسافرین  پیش بینی شود باید مجزا از بالکن‌های مجاورش بوده و نسبت به بالکن دیگر اشراف نداشته باشد.                       
    ارتفاع  اتاق یا نشمین مسافر (مهمان ) در سقف‌های افقی از ۶۰/۲ متر در سقف شیب دار به طور متوسط از۴۰/۲ متر نباید کمتر باشد.                       
    در مهمانخانه سه ستاره و به بالاکه کلیه اتاق دارای سرویس بهداشتی اختصاصی است در هر طبقه و در محل مناسبی باید یک حمام با رختکن پیش بینی شود.                       
    تبصره ۱: در هتل‌های یک و دو ستاره نیز در صورت لزوم در هر طبقه باید محل مناسبی  به عنوان اتاق سرویس در نظر گرفته شود.                       
    تبصره ۳: پله و آسانسور سرویس باید ارتباط غیر مستقیم  با آشپزخانه ( از طریق آبدارخانه مجاور) داشته باشد تا اینکه بوی پخت و پز آشپزخانه از طریق آنها در طبقات پخش نشود.                       
    فضای  واقع در مقابل پله و آسانسور مسافری بری باید متناسب و وسیع در نظر گرفته شود.                       
    پله قرار باید در محل مناسب  و مطابق اصول ایمنی (مورد تایید ارگان ذیرربط ) برا ی ساختمانهای بیش از دو طبقه بر روی همکف پیش بینی شود.                       
    تبصره ۲: حداکثر فاصله پله فرار از دورترین اتاق نباید بیش از ۳۰متر بوده و پله فرار باید در طبقه همکف به محوطه باز ویا معبر عمومی مرتبط شود.                       

    اتاق مسافرین (مهمان) عموما از طبقه اول (بالای همکف )شروع میشود وحتی المقدور تر طبقه همکف  نباید اتاق مسافرین در نظر گرفته شود اما چنانچه این امر اجتناب ناپذیر باشد جهت جلوگیری از مشرف شدن به داخل اتاق‌ها ارتفاع کف پنجره نسبت به کف محوطه اطراف ساختمان نباید از ۲ مترکمتر باشد(در این صورت ارتفاع کف طبقه همکف نسبت به محوطه مجاور نباید از ۲۰/۱ کمتر باشد. )                       
    عرض راهرو و طبقات باید متناسب یا طولش بوده ولی در هر صورت تا ۱۸ متر طول نباید دارای عرض کمتر از اعداد مدرج در مقابل (به متر ) باشد.                       
    تبصره : در انتهای راهرو حتی امکان  پنجره  به فضای آزاد پیش بینی شود تا راهروها  روشن و در فصول معتدل هوای معتدل  هوای انها تهویه می‌شود.                       
    در صورت در نظر گرفتن اتاق مسافرین در دو طرف راهروها در ورودی  اتاق حتی امکان نباید در مقابل یکدیگر قرار گیرند.                       
    در صورتی که اتاق مسافرین به ناچار از نور حیاط خلوت استفاده نمایند. حداکثر تا چهار طبقه نباید عرض حیاط خلوت از ۵/ ۳متر و مساحت ان از ۱۴ متر مربع کمتر باشدو بازاء هر طبقه بیشتر از ۴ طبقه ۲۵ سانتی متر به عمق فضای مقابل پنجره‌ها باید اضافه شود.                       
    اتاق‌های مسافرین نباید دارای پنجره‌های مشرف به یکدیگر باشند.                       
    تبصره : بالای در اتاق مسافرین نباید کتیبه تعیبه شود مگر آن که از جنس کدر مانند چوب و غیره باشد.                       
    کلیه سرویسهای بهداشتی اتاق‌ها باید به فضای آزاد و یا به حیاط خلوتی که اتاق‌ها از آن نور نمی‌گیرند پنجره داشته و یا باید از طریق هواکش‌های برقی به وسیله کانالهای با سطح مقطع حداقل ۴۰۰ سانتیمتر مربع به هوای آزاد پشت بام مرتبط باشند.                       
    حداقل ارتفاع کف تا زیرسقف  سرویس‌های بهداشتی اتاق‌ها و سرویس‌های عمومی نباید از ۲۰/۲ متر کمتر باشد.                       
    حداقل ابعاد زیر دوشی با لبه باید ۹۰*۱۰ سانتیمتر و حداقل عرض وان ۷۵ و طول آن ۱۶۰ سانتیمتر باشد.                       
    کلیه توالت‌های ایرانی باید ۹۰*۱۰ سانتی متر و حداقل عرض وان ۷۵ و طول ان ۱۶۰ سانتیمتر باشد.                       
    کلیه توالت‌های ایرانی باید دارای فلاش تانک‌های ایستاده (توالت‌های عمومی و همچنین توالت‌های داخل اتاق‌های و کلیه  توالت‌های فرنگی باید دارای سیفون‌های انباری (مخزن دار)باشند.                       
    نمازخانه مردانه وزنانه مجزا با پیش ورودی (کفش کن) باید درمحل مناسب مهمانخانه (ساکت و آرام ) در نظر گرفته شود.                       
    تبصره۲: پیش ورودی با کفش کن کوچک باید طوری در نظر گرفته شود که در موقع بازکردن در آن،فضای داخل نماز خانه درمعرض دید مستقیم قرار نگیرد.                       
    تبصره۳: نماز خانه باید دارای مکانی جهت وضو گرفتن باشد این محل باید در خارج از فضای نمازخانه و درمجاورت ان پیش بینی شده و دارای دستشویی با کف شور فاضلاب باشد.بدیهی است در صورتی که سرویس بهداشتی زنانه عمومی و مردانه در فاصله نزدیک نماز خانه پیش بینی شده باشد،دیگر نیازی به محل وضو نخواهد بود.                       
    سالن‌ها اجتماعات مجزای زنانه و مردانه با ورودی مستقل از خیابان یا محوطه هتل با سرویس‌های به تعداد لازم باید در محل مناسب (مجاور سالن)پیش بینی شود . مساحت سالن مجموعا برای زنانه و مردانه به ازاء هر اتاق حداقل برابر اعداد مندرج در مقابل (به هر متر مربع) می‌باشد.                       
    تبصره۳: در صورت پیش بینی برگزاری همزمان سمینارها ، جلسات و اجتماعات  متعدد سالن را باید چندین سالن مجزا را با سرویس‌های مجزای زنانه ومردانه به تعداد لازم در نظر گرفت.                       
    پیش بینی محل مناسب برای فوریت‌های پزشکی و کمک‌های اولیه یا پزشکی در دسترس و خدمت مسافران                       
    پیش بینی امکانات سرگرمی فکری و تفریح سالم برای کودکان و نوجوانان (سر پوشیده ویا سرباز) از قیبل سالن تماشای فیلم وبا بازی با سطح متناسب .                       
    تبصره۱: مهمانخانه‌های یک و دوستاره نیز حتی الامکان باید دارای چنین ورودی باشند.                       
    تبصره ۲: در صورتی که در مهمانخانه ای کارگر  زن کار کندرختکن و سرویس بهداشتی مطابق بالا باید به طور مجزا مردانه برای زنانه نیز پیش بینی شود.                       
    اتاق استراحت کارگران باید در محل مناسب (خارج از طبقات منحصر به اتاق مسافرین به انضمام  سرویس‌های بهداشتی مندرج در بالا پیش بینی  شود.                       
    تبصره : چنانچه درمهمانخانه ای کارگر زن کار کند در صورتی که تعداد آنها بیش از سه نفر باشد،اتاق استراحت (مجزا از مردانه ) مطابق بالا پیش بینی شود.                       
    اتاق غذا خوری خصوصی برای کارگران باید در محل مناسب (خارج از طبقات منحصر به اتاقهای  مسافرین)پیش بینی این اتاق الزامی  است.                       
    تبصره : در صورتی که مهماخانه یک و دو ستاره نیز دارای رستورانی به مساحت بیش از ۵۵ متر مربع باشد، پیش بینی این اتاق الزامی است.                       
    ورودی مجزا جهت حمل مواد غذایی و نیازمندهای مهماخانه باشد.                       
    تبصره۱: ورودی ذکر شده در بالا باید دور از دید مسافرین مهمانخانه باشد.                       
    تبصره ۳: در صورت لزوم این ورودی می‌تواند با ورودی مجزای کارتران که قبلا ذکر آن شد ادغام گردد.                       
    تبصره ۴: پیش بینی  ورودی برای ورود و خروج کارگران و همچنین حمل مواد غذایی  ازمحوطه پارکینگ  بلامانع  است مشروط بر آنکه در معرض دید  مستقیم مسافرانی  که اتومبیل خود را در آن محطوطه پارک کرده و از آسانسور یا پله  بالا می‌روند ، قرار  نداشته باشند.                       
    اتاق تحولداری  و توزیع بار انداز مقابل آن                       
    تبصره : درهتل‌های یک و دو ستاره نیز در صورت داشتن رستوران وسیع لازم است.                       
    اتاق مسئول تداکارت و انبار داری                        
    انبار مواد غذایی خشک و حجیم متناسب  با نیاز رستوران                        
    تبصره : در هتل‌های یک و دوستاره نیز در صورت داشتن رستوران لازم است.                       
    انبار ظروف و لوازم مخصوص آشپزخانه و رستوران متناسب با ظرفیت رستوران                        
    انبار مرکزی خانه داری و محل نگهداری پتومحلفه ونیز متناسب با ظرفیت رستوران                       
    انبار وسائل فنی و تاسیساتی متناسب با ظرفیت مهمانخانه.                       
    تبصره: در هتلهای  یک و دوستاره بیش از ۴۰ اتاق نیز لازم است.                       
    روم سرویس مجهز به تلفن و میز و صندلی برای مسئول ان که باید در محل مناسب (مجاور آبدرخانه و یا در داخل آبدارخانه یا آشپزخانه اصلی )پیش بینی شود.                       
    سردخانه نگهداری انواع گوشت (زیر صفر)                       
    تبصره : هتلهای یک و دو ستاره ای که رستوران وسیع دارند باید دارای سردخانه  باشند.                       
    رختشویی خانه و اتوکشی  مجهز به ماشین‌های لباسشویی متناسب با ظرفیت هتل                       
    لباسشویی (لاندری)شامل آب شویی، خشک شویی ، خیاطی ،اتوکشی و… متناسب با ظرفیت هتل                       
    موتور خانه با سطح کافی باید در طبقه زیرین ساختمان قرار گرفته  و دور از راههای تردد مسافرین بوده و حتما پنجره به فضای آزاد داشته باشد.                       
    تبصره :پیش بینی محل دستگاه سختی یر در موارد مورد لزوم                        
    اتاق  برق جهت کنتورها، تقسیم و فیوزها و…                       
    تبصره: در هتل‌های یک و دو ستاره بزرگ لازم است                       
    محل مناسبی جهت نصب دستگاه ژانراتور برق (اضطراری ) باید پیش بینی شود به طوری که دور از دید مسافرین بوده و درموقع روشن شدن دستگاه،صدای آن مزاحم افراد نشود.                       
    تبصره: محل تخلیه نباید در معرض دید مسافرین یا رهگذاران باشد.                       
    اتاقهای و فضاهای مختلف باید به وسیله  رادیاتور واز طریق  سیستم شوفاژمرکزی یا مشابه آن گرم شوند.                       
    اتاقهای و فضاهای مختلف باید از طریق سیستم فن کویل (یا تهویه و مطبوع)به وسیله رادیاتوربا درجه بندی تنظیم یا مشابه آن گرم شود.                       
    تبصره: برای هتلهای سه ستاره و به بالا در مناطق خاص اقلیمی که مثلا  دارای رطوبت زیاد یعنی شرجی غیر متعارف و یا بالعکس خشکی و همچنین دائم هوا هستند، جهت گرم یا ایجاد خنکی وهمچنین جهت کنترل مقدار رطوبت و یا خشکی هوا باید از دستگاههای هواساز یا مشابه  آن استفاده شود.                       
استاندارد فضاهای لازم در رستوران
هر صندلی  48/1 تا ۱۵/۲ متر مربع
نسبت محوطه سرویس با مساحت کل    20-50 درصد
محوطه خالص آشپزخانه  15-25 درصد
برای ۱۰ نفر ۳ متر مربع فضا لازم است.
آشپزخانه و انبار غذا
بهتر است در سطح سالن غذا خوری باشد.
محوطه آشپزخانه به قسمت‌های زیر تقسیم می‌شود.
سرویس دهی
محوطه  برای پخت ،سرخ و کباب کردن ، تهیه سوپ وسبزیجات
بوفه سرد (گوشت ،سالاد ، میوه ، ماهی و نوشیدنی )
محوطه برای تهیه شیرینجات ، بستنی ، دسر و میوه
انبار برای ضرفشویی
انبار غذا
اتاق آماده سازی جهت سرو
نان پزی
ظروف  آشغال که خارج ازمحیط است و به محوطه مستقیماً راه دارد.
اطاق‌های فرعی
مثلاً توالت ، اطاق و رختکم کارمندان  ، برای دستگاه شوفاژ و تهویه  مطبوع در زیر زمین است اطاق رختکن مخصوص  برای اطاق غذا خوری لازم نمی‌باشد. صندوقدار نزدیک درب خروجی قرارمی گیرد.
طرح بندی میزهای سالن غذا خوری
یک گذرگاه پهن بین هر ردیف میز(چهار نفر) لازم است محوطه لازم برای سر میز شامل گذرگاه (محوطه شور دار) ۲۰/۲*۴۲/۱ متر مربع، محل لازم برای هر میهمان به علاوه فضای جلو درها تقریباً ۵/۱ متر باشد. فضای بین دو میز را یم توان با میز کوچک ۴۵۰تا ۴۶۰ میلیمتر پهنا رد کرد.
طرح بندی قطریمیز‌ها (۴ نفر هر میز)
مساحت لازم برای هر میز، شامل گذرگاه‌ها ۷۰/۱*۹۵/۱ =۳۱/۳ متر مربع
مساحت لازم برای مهمان ۸۳/۰ متر مربع
مساحت لازم برای مهمان مسائل محوطه دسترسی ۱ متر مربع
هیچ فضایی اگر میزها گروهی ترتیب یابند صرفه جویی نمی‌شود.
ستونها بهتر است درگوشه بین میزها قرار می‌گیرد.
کیوسکهای فروش تنقلات
این کیوسکها اتاقکهای کوچکی هستند با ابعاد ۲*۲ و یاکمتر در گوشه و کنار فضای پارک ویا مکانهای عبور و یا محلهای ایستادن قرار دارد که تنقلاتی  از قیبل انواع کیکها و آبمیوه و نوشیدنی‌های دیگر فروش روزنامه و غیره را بعهده داشته که این کیوسکها نقش اصلی درنگاه داشتن مرز در فضاهایی مثل پارک و گذراندن وقت بیشتری در این مکانها بعهده دارد.
نگهبانی واطلاعات
در سایتی  با این وسعت یک نگهبانی نمی‌تواند نقش واقعی خود را انجام دهد بلکه باید در ابتدای هر ورودی یک نگهبانی و اطلاعات وجود داشته باشند تا رفت وامد بازدید کنندگان و توریستها به مجموعه را کنترل کنند و تحت نظر داشته باشند و اطلاعات لازم را به بازدید کننده ارائه دهند..
نگهبانی و اطلاعات مشابه به صورت مجموعه ای شامل: اتاق اصلی نگهبانی (محل استقرار نگهبان )،اتاق استراحت آبدارخانه و سرویس می‌باشد.
این مجموعه  به غیر از اتاق نگهبان همه دور از دید می‌باشد و تنها اتاق نگهبانی در مکانی جلوتر از آنها ومشرف به قسمت وسیعی از پارک که ورودی هم در آن است ، قرار می‌گیرد. فرمهای معماری نگهبانی لازم است ضمن شاخص بودن آن به عنوان یک ورودی با معماری کل مجموعه نیز هماهنگ داشته باشد.
پارگینگ
در پارکینگ اتومیبل همیشگی ، خط ورودی‌ها باید بطور وضوع با نوار ایمنی برای پیاده روها علامت گذاری شده باشد . برای هر اتومبیل  با خطهای  عبور ولی بدون گذرگاه اصلی خروجی پارکْ۹۰ تقریبا ۲۰متر مربع
پارک ْ۴۵ درجه تقریبا ۲۳ متر مربع
دهانه ورود به پارکینگ برای هر اتومبیل ۵*۸۰/۱ مترو همچنین محلی برای دو چرخه و موتور سیکلت نیز در نظر گرفته می‌شود.
اداری
مکان اداری در دسترس و مسلط به کل مجموعه شامل:
وسایل ارتباطی و حفاظتی ساختمان اداری فرق می‌کند اما بر حسب امار بیشتر دفاتر دارای محور اصلی شرق- غرب است زیرا نفوذ آفتاب صبح وعصر نامطلوب  بوده ولی آفتاب جنوب را به آسانی بوسیله پرده کرکره می‌توان مهار نمود. محور اصلی باید برای رسیدن آفتاب به تمام اطاقهای شمال – جنوبی باشد اطاق‌های سمت شمال کریدرو غیر استفاده بوده وفقط برای اطاق‌های عمیق اجرا می‌شود که در این صورت رسیدن روشنایی طبیعی برای تمام دفاتر قابل انجام می‌باشد.
اطاق مدیر
در مقابل فضای باز در مجاور کارمندان بوده و اندازه آن بستگی به وسعت مجموعه داشته از ۲۵ تا ۳۰ متر مربع متغیر است.پیش اطاقی بجای دفتر و اطاق انتظار در حدود ۲۵ متر مربع می‌باشد.
اطاق کارمندان
دارای میزهای  باندازه ۸۰/۰ *۵/۱ متر برای ۴ تا ۶ نفر ، اشکاف  جداگانه ، توالت با دستشویی وقفسه بعمق ۶۰/۰ متر لازم است.
قسمت کارمندان باید دارای رختکن باتوالت مجاور و فضای کافی برای کتابخانه کارمندان باشد»
از الزامات  یک مجموعه سرویسهای بهداشتی عمومی آن می‌باشد که در نقاط مختلف بخصوص مکانهای تجمع قرار دارد و شامل دو سمت زنانه ومردانه می‌باشد. و به ازای هر توالت یک دستشویی باید قرار بگیرد.

 
خصوصیات فضاهای مخصوص برگزاری مراسم وفعالیتهای
فضا    کاربری    نوع هتل    گنجانش نشیمن    جلوه‌های اصلی
سالن  جشن    جلسات ضیافات مراسم نمایشگاه    هتل میان راه
هتل تفریحی، هتل جهت اقامتهای کوتاه گرد همایی    GR-2-5/1
GR-5/1-5/0
GR-5/2-2    قابل تقسیم، سقف  مرتفع،دارای دسترسی مستقیم به غذا،فاقد ستون،
سرسرای
سالن جشن    مراسم
ثبت جلسات جریان جمعیت    هتل میان راه، هتل جهت
 اقامتهای کوتاه
هتل تفریحی
گرد همایی    BR-2/0

BR-25/0
BR-3-25/0    A/V توکار دسترسی مستقیم به غذا مطلوب خواهد بود.
اتاقهای جلسات    جلسات ضیافات    هتل جهت
 اقامتهای کوتاه مدت ،
هتل تفریحی
گرد همایی .    BR-4/0-2/0

BR-/06-4/0    قابل تقسیم ، دسترسی مستقیم به غذا
اتاقهای ضیافات    ضیافات
جلسات
مراسم    هتل جهت
 اقامتهای کوتاه مدت ،
 گرد همایی    BR-4/0-2/0
BR-6/0-4/0
    نازک کاری بسیار عالی ، مجزا  از سایر اتاقهای  جلسات
اتاق هیئت مدیره    جلسات
ضیافات    هتل جهت اقامتهای کوتاه مدت، گرد همایی    GR-1/0-5/1
    نازک کاری بسیار عالی ، مجزا از سایر اتاقهای جلسات

GR یعنی تعداد اتاق خوابها ، BR یعنی گنجاش سالن جشن
انواع تختخواب اتاقهای خواب

    نوع    اندازه
دونفره    دو تخت یک نفره    2*1
دوبل دوبله    دو تخت دوبله     2*25/1 متر
کوئین دو نفره    یک تخت کوئین سایز     2*25/1 متر
کینگ     یک تخت کیلنگ سایز    2*2 متر
کینگ کالفرنیا     یک تخت کینگ سایز     2*8/1 متر
دو نفره بزرگ     دو تخت یک نفره     2*15/1 متر
دوبل کوئین     دو تخت کوئین سایز   
دوبل کاناپه قابل تبدیل به تخت    یک تخت دوبله ویک کاناپه قابل تبدیل به تخت    
کوئین – کاناپه قابل تبدیل به تخت     یک تخت کینگ سایز و یک کاناپانه قابل تبدیل به تخت    
کینگ قابل  تبدیل به تخت     یک تخت کینگ سایز و یک کاناپه قابل تبدیل به تخت    
کاناپه قابل تبدیل به تخت     یک کاناپه قابل تبدیل به تخت    
تخت دیواری    یک تخت دیواری    

 
بررسی نمونه‌های داخلی:
هتل هایت I
اگر از طراحی داخلی فضاهای هتل بیرون بیابیم و به طراحی  معماری و نمای آن بپردازیم  یک نمای مردولار و منظم با پس زمینه‌های مشکل در جبهه اصلی هتل  خواهیم دیداین برخورد ساده و منظم با نمای هتل باعث شده تا هتل به یک اثر ماندگار در طول زمان شود بطوریکه هرگونه ببیندهای را به خود جذب می‌کند یکی از دلایل  ماندگار بودن این نما این است که طراح سعی کرده  که همان سادگی و نظم پلان  را در نمای مجموعه هتل خود بصورت یک شبکه مودلار و منظم  که از تناسبات  و اندازه‌های پنجره‌های و تلاش‌های خود پیروی میکند استفاده کند.
 

 
هتل لاله
هتل لاله با زمینی حدود ۱۱۲۵ مترمربع در خیابان کوهسنگی مشهد واقع شده است و هتلی با کاربری اداری- اقامتی می‌باشد. حدود ۱۰۰% مساحت زمین زیربنا می‌باشد دارای ۱۳۰ اتاق، دو رستوران با ظرفیت ۱۰۰ نفر، پارکینگ با ظرفیت ۴۰ ماشین و یک سالن کنفرانس و اجتماعات با ظرفیت ۱۰۰ نفر می‌باشد. فضای سبزی که برای بازی کودکان در نظر گرفته شده است در سمت دیگر خیابان مقابل هتل قرار دارد که عبور و مرور کودکان را با خطر تصادف با اتومبیل مواجه می‌سازد.
مجموعه‌های توریستی نمک آبرود
مجموعه شهر جدید و توریستی نمک آبروددردوازده کیلومتری غرب شهرستان چالوس در یکی از دیدنی ترین نقاط ساحلی استان سرسبز مازندان می‌باشد.
این شهر در دو بخش شهرسازی و صنعت توریسم  در دست اجرا است ، که در بخش شهرسازی به مساحت ۳۲۰۰۰۰۰ متر مربع به پنچ منطقه تقسیم گردیده است و برای آن امکانات و تاسیسات  زیر بنایی  از جمله تامین تصیفه و توزیع آب آشامیدنی  و ابیاری  فضای سبز،جمع آوری و هدایت آبهای سطحی ، برق آب ، تلفن و گاز شهری در نظر گرفته شده است و در بخش صنعت توریسم مساحت شهر را در بر می‌گیرد تله کابین نمک آبرود ،هتل انقلاب خزز پیست دو چرخه سواری، زمین اسکیت ،زمین تنیس دریاچه مصنوعی،تفرجگاه ساحلی، قهوه خانه سنتی ،مرکزی تجاری و رستورآنها از حلقه‌های ایجاد شده زنجیر تاسیسات توریستی نمک آبرود می‌باشد.
شهر توریستی نمک آبرود
شهر توریستی نمک آبرود بدلیل نزدیکی به کوه و دریا طرح آن در دو بخش سکوت و تفریحی ریخته شده است امکانات و تسهیلات تفریحی و گردشگری آن برای مسافران و گردشگران در نظر گرفته شده است که دارای پیست دومیدانی است .اصطبل  و انبار علوفه از امکانات دیگری است که در نظر گرفته شده است . پیست اسکیت وم پیست اتومیبلرانی،پیست دوچرخه سواری مخصوص آقایان و بانو بطور مجزا  که درمحوطه محصور جنگلی بسیار زیبا قرار دارد.دریاچه مصنوعی h شکل قایهای پدالو و کایاک برای قایقرانی در این دریاچه در دسترس هستند.یک جزیره مصنوعی زیبا در داخل دریاچه در ضلع شمالی آن ایجاد شده است .زمین تنیس، بازی شطرنج ، قطار و شکبه ریلی  که تا خود تله کابین میرود از تاسیسات وتجهیزات دیگر این شهر توریستی می‌باشد. تاسیسات توریستی نمک آبرود شامل ۲ رستوران ، ۲ کافی شاپ و۲۲ واحد تجاری می‌باشد. چادرهای پنج قلو از جمله دیگر تجهیزات شهر توریستی نمک آبرود می‌باشد . یک چادر اصلی و بزرگ چادر کوچک در اطرفش که اصطلاحا چادر بادی به آنها می‌گویند .یکی از این چادرها  بادی به آنها می‌گویند . یکی  از این چادرها بادی قفس پرندگان است که برای یکهزار نمایش زیبا طراحی شده است.
مهمترین مرکز اقامتی و پذیرایی برای شهرتورستی نمک آبرود هتل انقلاب  خزر می‌باشد از جمله امکانات  دیگر این شهرتوریستی نیروی انتظامی مستقر در مجموعه  است و حدود ۵۰ تا نیرو پرسنل انتظامات دارد که دارای بیسیم  و گشت ثابت و سیار محله ای است و این شهرتوریستی یک درمانگاه  و یک آمبولانس  فصلی دارد که در فصل تعطیلات  فعال است .
بخشی از منابع مالی شهر نمک آبرود از بلیط ورودی تامین می‌شود که مقداری  از آن به بیمه تعلق  دارد و بقیه  عمران و آبادی  شهر می‌شود.
تفریجگاه  ساحلی نمک آبرود
درساحل دریای خزر روبروی شهر توریستی نمک آبرود در جوار هتل انقلاب خزر،  پارک ساحلی زیبایی توسط  شرکت عمران شهر جدید نمک آبرود احداق شده است. از جمله  امکانات و تسهیلات  گردشگری این تفرجگاه  میتوان اسکله روی رودخانه نمک آبرود اشاره کرد که به شکل زیبای ساخته شده است و قایقهای پدالو و جت  اسکی امکان  قایقرانی و اسکی روی آب را تا ۲ کیلومتر  در داخل رودخانه فراهم نموده است و روشنایی در مسیر رودخانه امکان قایقرانی را در شب فراهم ساخته است صندلی‌ها و نیمکت هاهی بتنی و سطلل زباله  با روکش چوب وسرویسهای بهداشتی از جمله تجهیزات دیگر این تفرجگاه  محسوب می‌شود . این تفرجگاه  دارای یک چایخانه سنتی  است که در فصب تعطیلات  محل اجرای  کنسرت موسیقی سنتی می‌باشد که طرفداران زیادی دارد .جنگل‌های شمشاد اطراف این تفرجگاه که به پارک جنگلی نمک آبرود  معروف می‌باشد قبل از انقلاب مورد استفاده عموم بود اما بعد از انقلاب به دلیل وجود  گونه‌های نایاب گیاهی و با وجود جانوارنی چون خرس ، پلکنگ و قرقاول در حال حاضر  یک منطقه حفاظت شده است و شکار در آنجا ممنوع می‌باشد.  تفرجگاه ساحلی نمک آبرود همچنین دارای یک رستوران و کافی شاپ نیز می‌باشد ولی لازم است که نسبت به تفرجگاه  ساحلی توجه و عنایت بیشتری شود و این پارک زیبای  ساحلی را تجهیز  و گسترش دهند.
 

هتل هایت II
 
فرانت آفیس  این مجموعه  در سمت چپ ورودی قرار گرفته است و توسط ستونهای سازه ای  بنا تفکیک  فضای  داخل آن صورت  پذیرفته است . تین قسمت در جوار خارجی خود دارای  نمای از سنگ گرانیت مشکی بوده و شفافیت سطح کف تمامی این تصویر در سطح زمین  منعکس کرده است دیواره فرانت آفیست  با تقوش مسی آذین بسته شده است. در مجموعه امور اداری این هنر در طبقه منفی یک شکل که  راه پله ای از سمت چپ پیش خوان دسترسی دارد این فضای اداری به صورت خطی شکل گرفته به طوری که یک راه رو واضح و اتاقها در ای اف آن می‌باشد .
 
بررسی نمونه‌های خارجی:
هتل موغال شراتون

هتلی ۵ ستاره با ۲۹۰ اتاق که کنار باغ هاد و آشبارها برای اقامت بازدید کنندگان ازتاج محل و فاتح وپور دیگری در محور تاج محل خلاص شده است از سه لنگ‌های قرمز بلوک ساختمان فاتح پور سیکری بطور گسترده ای در باغ‌های هتل استفاده شده است. و از م م  سفید همان که برای تاج محل استفاده شده بود ، فضاهای عمومی شکل گرفته است . تمام ساختار و مصالح ساختمان هنری است این هتل فرهنگ و نسبت‌های غنی معماری منطقه را با مجموعه ای کامل از فرمهای معاصر که از نیازهای عملکردی نتیجه می‌شود توصیف  می‌کند. در طراحی سازه این ساختمان از مصالح بومی و تکنولوژی در دسترس ، نیروی کارفراوان وصنعتگران محلی برای رسیدن خلاقیتی جدا از سمبل‌های معماری اسلامی استفاده کامل شده است .
 
هتل اسکوار چهار گوش
پاریس فرانسه
این هتل مربع شکل در سال ۱۹۹۷ به تمکیل  رسید، موقعیت بسیار ممتازی را کسب نمود در شکبه رادیویی ماسون پاریسیها بعنوان بهترین ساختمان  سالهای ۶۰ معرفی  گردید . رستوران  مجلل  این هتل بیشترین جا را در طرح ساختمان به خود اختصاص دارد که متشکل از منزل، کنسرت موسیقی  مدارس، میدان‌های عمومی ، اداره پست و حتی پارکینگ  و بازار بود . بخش جلویی این ساختمان که به شکل پوزه کشتی  بود خیلی زود برنواحی  اطراف ثاثیر گذارده و حتی در خانه رادیو اعلام گردید که با گشایش  این محل ؛، ملاقات تمام مردم پاریس میسر شده است.
معماری این ساختمان توسط در دریان صورت گرفت  که البته معمارانی چون الیوانی تیلبرت  بازرس کارلودها لارد نیز در آن همکاری داشتند این هتل مجلل و با شکوه با آن گالری  نقاشی اش ، اتاقی نیز تحت عنوان لانگ کلوپ داشت که برای پذیرایی ، نمایش و دیگر هنرهای موجود تعیین شده بود که کل ساختمان به شکل پوزه کشتی بود که از هر سوی ساختمان به بهترین نحو نما کاری شده بود و گرانیت هایی  باآینه کاریها همراه شده بودند. این هتل دارای ۱۶ اتاق و ۶ تالار می‌باشد که ابعاد ان همه به طرح ساختمان محدودند تمام جزئیات ساختمان ، درها تخت‌ها و شکل رسمی و شکل  رسمی  اسباب اثانیه آن همگی  ،بر تجمل و احساس آرامش آن می‌افزایند.
راهروهای برجسته ای که در مقابل این اتاقها وجود دارند هر کدام به تنهایی اتاق جداگانه ای بوجود می‌آوردند که از اتاق جداگانه بوجود می‌آورند که از اتاق داخل بیرون تر دیده می‌شوند.
این ساختمان مربع شکل سبک تازه ای را از تمام زوایا نمایش می‌دهد
 
هتل ساحلی میرامار
 
این هتل در کشور مصر ۵ و ستاره می‌باشد دارای ۲۸۴ اتاق و همچنین شامل دو رستوران با دوبار،استخرهای متنوع استخر ورزشی کودکان می‌باشد.
 این هتل  به دریاچه و کانالهای آب مربوط است مکان  پروژه در منطقه ای  به وسعت ۱۵۰۰۰ متر مربع بر روی دریای سرخ قرار دارد . خط ساحلی تقریبا ۵۰۰متر طول دارد و عرض آن ۳۰۰ متر است دریای سرخ در شرق آن واقع است.
طرح هتل  بیشتر از اب دریا به عنوان چشم انداز سود می‌برد و معماری آن برگرفته  از معماری بومی منطقه می‌باشد.
 
هتل راپونچی  پرینس
هتل راپونچی پرینس در یکی از مناطق شلوغ و تفریحی  شهر توکیوواقع شده است این هتل در حالی که قبلا سفارت خانه فتلاتر بود، ساخته شده جلوی ساختمان هتل به یک ساختمان هتل به یک خیابان باریک است که از دهنه یک خیابان اصلی انعشاب  شده است. طراحان این هتل سعی داشتند که یک هتل  جدید (نوعی نو آوری ) بر خلاف  هتل هایی که تا حل  موجود خلق کنند. چون این زمین بلند جای خوبی برای این امر به حساب می‌آمده است طراحان این هتل تلاش کردند که این امر بالقوه را بالفعل کنند.
این هتل ارای ۲۲۱ اتاق است و با هتل‌های زنجیره ای پرنس که می‌توان از Takanava prince، sjomjilu prince، Tokyo prince، shinagawa prince) نام برد کاملا متفاوت است و می‌توان گفت ازلحاظ پلان کاملا در یک خط جدید قرار دارند یک سالن جدا کننده
 
هتل هاتسان
هتل هادسان که در اکتبر سال ۲۰۰۰ افتتاح شد نمونه ای  ازهتل هایی  که سده تازه آغاز شده ساخته خواهند شد. این هتل در پرجنب و جوش بخش نیویوریک از نظر اقتصادی و فرهنگی واقع شده است فضاهای این هتل برپایه اندیشه‌های  طراح فرانسوی فیلیب استارک شکل گرفته است . قلب هتل فضای سبز خصوصی روستایی  آن است که درعمل از همه جای مجموعه می‌توان آن را دید این فضا میزبان خوبی است روی قهوه خوری ، غذا خوری ، تماشای برنامه‌های موسیقی ،نمایش و… و هر نوع برنامه دیگری از این دست
اگر این فضای سبز هتل بدانیم اتاق‌ها همچون روح هتل عمل می‌کنند.تضاد در رنگها  چه درمعماری و چه در ظاهر بخش‌های داخلی این هتل، در روح و کالبد هم فضاها به یکسان وجود دارد.تضاد مفهموم اصلی فلاحل این فضاست و می‌شود آن را در بازی نور تنوع عنصرهای به کار رفته است در اینجا ایجاد کرد. سقف‌های کوتاه و صندلیهای بسیار راحت کافی تریا را به فضایی رنج و خود نمایی تبدیل کرده است.
 
مطالعات تکمیلی:
هتل و شناخت آن: با گسترش و توسعه سریع و خارق العاده وسایل حمل ونقل هتل داری و هتل مانند هر صنعت و محصول دیگری تولید می‌شود یقیناً هتل و هتل داری می‌باید سود آوری مورد انتظار و متعارف سرمایه گذار را تامین نماید اما هتل دارای وجوه دیگری نیز می‌باشد، زیرا فضایی است که مانند دیگر فضاها به شیوه خاص خود انسان- انسان جمعی- را به صورت فردی و گروهی مخاطب قرار می‌دهد، بنابراین میهمان خانه، هتل، هتل آپارتمان، زائرسرا و … بخشی از فضاهای اجتماعی می‌ابشد که در آن باید برخوردهای اجتماعی صورت گیرد و از این منظر هتل بخشی از فضای برخورد اجتماعی و گاه آمیزش با فضایی است فرهنگی که باید از اهداف صرفا تجاری فراتر رود.
هتل یا آنچه در این فضا می‌گذرد باید امکان تجربه فردی خاطره انگیز یا زمینه ساز اتفاقات و برخوردهای مناسب خواهد انسانی، روانی، اجتماعی و فرهنگی، و … مسیر نماید.
بنابراین معماری یک هتل علاوه بر ایجاد آرامش و امنیت برای مسافران باید بتواند ایجاد حس تعلق به فضا و محیط را تسهیل نماید.
روابط بخش‌های مختلف یک هتل و عملکردهای آنها حس امنیت و آراشم و راحتی مسافران حتی و کارکنان و پرسنل بسیار تاثیر گذار می‌باشد در نتیجه برای ایجاد عملکرد مناسب باید ابتدا تک تک قسمتهای هتل مورد بررسی و شناخت قرار گیرد که در اینجا به فضاهای مختل موجود در یک هتل اشاره می‌شود و در مورد هر کدام به اختصار توضیحاتی داده خواهد شد.
۱-    اتاق‌های خواب:
فعالیت‌هایی که در فضای اتاق‌ها انجام می‌شود قیمت عمده فعالیت‌های داخل هتل را که توسط مهمان‌ها انجام می‌شود تشکیل می‌دهند این فعالیتها عبارتند از خوابیدن و استراحت کردن استحمام- مطالعه گذراندن اوقاتی که در قسمت‌های عمومی هتل‌ها نمی‌گذرد و در مجموع فعالیت «اقامت‌» در اتاق شکل می‌گیرد. به این لحاظ حدا کردن فضاهای مختلف از هم مهم جلو می‌کند پلان اتاق‌ها باید طوری طراحی شود که فعالیت‌ها با هم در یک زمان قابل انجام باشند و فضاهای هر فعالیت وارد فضای دیگری نشود.
اتاق خواب هتل گنجایش یک تا ۴ نفر یا بیشتر را دارد که گاها چند نوع فعالیت نیز در آن به طور همزمان صورت می‌گیرد.
این پلان پنج بخش اتاق خواب را نشان می‌دهد.
 
گذشته از ساعات شب، استفاده از اتقا‌ها در روز متغیر است و بستگی به نوع سفر دارد معمولا در سفرهای تفریحی و تجاری بیشتر ساعات روز در بیرون از هتل سپری می‌شود.

شخص استفاده کننده از فضا:
مهمانانی که از اتاق‌ها استفاده می‌کنند معمولاً به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند که جدول زیر نشان دهنده خصوصیات مهمانان است:
شخص استفاده کننده از فضا: به طور عمده از فضای اتاق‌ها استفاده می‌کنند. مهمانان به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند. جدول زیر نشان دهنده خصوصیات مهمانان است.

خصوصیات مهمانان    هدف از مسافرت    فاکتورهای طراحی اتاقهای خواب
زوجها: اشغال اتاق به صورت دو نفری، اقامت ۱ تا ۷ شبه، هزینه متوسط تا بالا    تور، کلوپها، معاشرت، بازدید از مناظر، تئاتر، ورزش، برنامه‌های آخر هفته، خرید، صرف تعطیلات    تخت کینگ سایز، میز مناسب برای غذاخوری و کار گنجایش مناسب کمد، حمام چند قسمتی
تک نفر، اشغال اتاق به صورت مناسب برای کارشناسان جوان دارای نرخ متوسط تا گران    تور، کلوپ، معاشرت، بازدید از فضاهای فرهنگی، هنری، تئائر خرید    تخت کوئین سایز، سطح مناسب جهت غذاخوردن و میز کار، وان استاندارد
کاری
گروهی، اشغال اتاقها به صورت تک نفره یا دو نفره، اقامت ۲ الی ۴ روزه ۷۶% آقا ۲۵% خانم (رو به افزایش) حساسیت کمی نسبت هزینه اتاق دارند    گردهمایی، کنفرانس، ارتباطات تخصصی، جلسات تجاری و آمورشی    تخت کینگ سایز، تخت دو نفره، دوبل، دارای وان و اتاق رختکن دارای اتاق نشیمن با فضای کاری خوب
انفرادی اشغال اتاق به صورت تک نفره اقامت ۱ الی ۲ شبه، ۸۵% آقا، ۱۵% خانم حساسیت فوق العاده کمی نسبت به نرخ‌های اتاق دارند.    کارهای شرکتی: تجاری، گردهمایی، کنفرانس    تخت کینگ سایز، دارای وان استادارد با دوش، دارای فضای نشیمن با یک فضای کاری فوق العاده خوب
تفریحی
خانوادگی اشغال اتاق به صورت دوبله یا بیشتر (که شامل کودکان نیز میشود) اقامت ۱ الی ۴ شبه که این مدت در هتل‌های تفریحی بیشتر هم می‌شود، نرخ‌های ارزان یا متوسط    تعطیلات خانوادگی؛ بازدید از مناظر؛ فعالیتهای ورزشی، خانوادگی    تخت دوبله، کاناپه قابل تبدیل به تخت سایز یا اتاقهای مرتبط به هم دارای ناحیه نشیمن و تلویزیون، دارای دستشویی چند قسمتی بزرگ؛ بالکن، دسترسی به خارج

 
ابعاد اتاق‌های خواب در جدول زیر آمده است.
فضای نشیمن    حمام    کل اتاقهای خواب
ابعاد(متر)    مساحت    ابعاد(متر)    مساحت    ابعاد (متر)    مساحت
هتل ارزان قیمت ۵/۴*۵/۳    16    5/1*5/1    3/2    2/6*5/3    9/21
هتل با نرخ متوسط۵/۵*۶/۳    1/20    3/2*5/1    4/3    6/6*6/3    29
درجه یک ۸/۵*۱/۴    8/23    7/1*6/2    4/4    6/8*1/4    2/35

بافت دیواره اتاق‌ها باید قابل شستشو و زیبا باشد همچنین برای بزرگتر جلوه دادن اتاق‌ها از رنگهای روشن استفاده می‌کنیم.
تناسبات:
برای احساس روانی بهتر و به عتل عرض کم راهرو و ارتفاع آنها را هم با استفاده از سقف کاذب کوتاهتر نشان می‌دهم اما ارتفاع اتقاها بستگی به اقلیم دارد مثلا در نواحی سرد سقف کوتاه و در نواحی گرم سقف بلند بهتر است.
عرض اتاقهای خواب در هتل به صورت مدول کلی طرح عمل می‌کند و کلیه فضاها مضربی از عرض اتاقها خواهد بود.
خانه داری: مستخدم خانه داری شخص استفاده کننده از بخش خانه داری است و معمولا هر ۱۵-۱۲ اتاق یک خانه داری نیاز دارد که مواد شوینده و مورد نیاز جهت نظافت در آن نگهداری می‌شود و به دلیل اینکه احتمال حریق این مواد زیاد است باید نکات ایمنی اشتعال و حریق رعایت شود. حداقل اندازه اتاق خانه داری ۳*۲ می‌باشد. خدمات خانه داری باید بین هم اتاق‌های یک طبقه سکان توزیع شود و بهتر است که در هر طبقه دسترسی مستقیم و فاصله کوتاهی از اتاق‌ها داشته باشد.
فضای خانه داری احتیاج به دید و منظر خاصی ندارد ولی فضای اتاق‌ها باید دارای دید و منظر زیبا باشند.
سوئیت‌ها: در هتل علاوه بر اتاق‌ها می‌توانیم تعدادی سوییت طراحی کنیم که انواع و اشکال مختلفی دارد و معمولا در طبقات بالاتر قرار می‌گیرد و برای پر کردن دهانه‌های بزرگ مغازه به کار می‌روند.
هتل سوئیت‌ها فضاهای خواب و نشیمن را با هم ترکیب کرده و معمولا به وسیله مبلمان شیک مبله می‌شوند.
برای هر بیست تا سی اتاق باید پله و فضای جهت تجمع در نظر گرفته می‌شود. همچنین بخش اقامتی هتل باید مجهز به پله فرار باشد.
مبلمان اتاقهای خواب
یکی از تصمیم گیریهای مهم در طراحی اتاق خوابها که بیشترین تاثیر را در پلان هتل دارد ، انتخاب عرض خالص اتاق است. این تصمیم تعیین کننده مدول سازه تمام ساختمان می‌باشد که شامل فضاهای عمومی و خدماتی در طبقات پایین ترنیز است . معمول ترین اندازه ۷/۳ متر است .این اندازه به صورتی انتخاب شده تا گنجانش مبلمان  لازم را داشته باشد . یعنی دو تخت دوبل در کنار یک دیوار و یک جا چمدانی یا میز تحریر یا میز تلویزیون درکنار دیوار روبرویی که فضای عبوری مناسبی نیز بین آنها وجود داشته باشد .
پلانهایی که در صفحات نشان داده شده استانداری برای طرحهای اتاق خواب می‌باشند .
سوئیت‌ها
یکی از روشهای اصلی که یک هتل میتواند بوسیله آن امکانات مختلف کیفی خود را ارادئه نماید، گنجاندن تعدای سوئیت  مهمان،  در بین ترکیب اتاق خوابهاست. در تعریف سوئیت ، اتاق نشیمنی است که به یک یا چند اتاق خواب مرتبط می‌باشد.
 
 یکی از تصمیم گیریهای مهم در طراحی اتاق خوابها که بیشترین تاثیر را در پلان هتل دارد ، انتخاب عرض خالص اتاق است. این تصمیم تعیین کننده مدول سازه تمام ساختمان می‌باشد که شامل فضاهای عمومی و خدماتی در طبقات پایین ترنیز است . معمول ترین اندازه ۷/۳ متر است .این اندازه به صورتی انتخاب شده تا گنجانش مبلمان  لازم را داشته باشد . یعنی دو تخت دوبل در کنار یک دیوار و یک جا چمدانی یا میز تحریر یا میز تلویزیون درکنار دیوار روبرویی که فضای عبوری مناسبی نیز بین آنها وجود داشته باشد .
پلانهایی که در صفحات نشان داده شده استانداری برای طرحهای اتاق خواب می‌باشند .

 

سوئیت‌ها
یکی از روشهای اصلی که یک هتل میتواند بوسیله آن امکانات مختلف کیفی خود را ارادئه نماید، گنجاندن تعدای سوئیت  مهمان،  در بین ترکیب اتاق خوابهاست. در تعریف سوئیت ، اتاق نشیمنی است که به یک یا چند اتاق خواب مرتبط می‌باشد.
 

بخشهای اقامتی هتل بر اساس اقلیم، قابلیت سنجی اراضی- نتایج به دست آمده از سایت آنالیز و … دارای پلان‌های متفاوتی هستند که نمونه‌های آن در زیر آمده است:
الف) پلان یک وجهی: هتل Alameda Palaza در کانزاس سیتی در ایالت میسوری آمریکا): این پلان، یک طح یک وجهی را با آسانسورها و پلکان  که هیچ نسبتی نیز با سازه اتاقهای خواب ندارد، نشان می‌دهد.

ب) پلان دو وجهی(هتل Hartford sheraton، واقع در هارتفورد، در ایالت کنکتیکت آمریکا): این طرح یک آسانسور که از نظر اقتصادی به صرفه است را نشان می‌دهد که فضای خدماتی آن نیز در پشت آسانسورهای عمومی قرار دارد.
نورگیری بهتر است جنوبی باشد و به همین خاطر ترجیحاً اتاق‌ها جنوبی شمالی قرار می‌گیرد.
اتاق‌ها بخاطر آلودگی صوتی بهتر است که در طبقه اول قرار نگیرد. در مکان‌های شلوغ بهتر است از شیشه‌های دوجداره استفاده شود. بوهای رستوران از آشپزخانه خارج نشود. و بهتر است سرویس‌های بهداشتی، دارای تهویه مناسب باشد و خلاصه اینکه اگر در فضاها بوی خوبی نمی‌توانیم ایجاد کنیم بهتر است که بوی بد هم نداشته باشیم.
۲- پلان دو وجهی (هتل   Hyaatt Regency Flintدر شهر فلینت در ایالت میشیگان): این طرح، آسانسورهای را نشان می‌دهد که به صورت برجسته در خارج از برج قرار داده شده اند؛ پلکان فرار نیز در حوزه دستشویی‌های سوئیت
واقع شده اند.
۳- پلان دو وجهی غیر هم محور (افست) (هتل Westin در شهر تولسا در ایالت اکلاهوما): کر آن که معادل است با سه اتاق خواب، در مرکز این افست قرار دارد، پلکان به وسیله طویل نمودن اتاق‌های انتهایی قرار داده شده اند.
۴- پلان L شکل دو وجهی (هتل Boston Marriot یاCopelex Place  در بوستوان ایالت ماساچوست): این پلان شامل آسانسورهایی است که در گوشه L مانند قرار گرفته‌اند و از نظر اقتصادی همانند شکل افست است.

۵- پلان مربعی با راهروی H (هتل Noble Inn در تمپا واقع در فلوریدا): این طرح سیرکولاسیون و کری بسیار اقتصادی را نشان می‌دهد.
۶- پلان صلیب شکل (هتل Hohday Inn انتاریو، کانادا): در این طرح پلان راهرو بسیار با صرفه است اما محیط ساختمان افزایش یافته است.
۷- برج دایره ای شکل (هتل Westin در سیتل واقع در واشنگتن): این ترکیب با پلانی بسیار کارآمد را بوجود آورده و دارای کری بسیار کمپکت بوده و دستشویی‌های اتاق‌های خواب دارای پلان خوب می‌باشند.
 
۸- برج مثلثی (هتل New Oteni در لوس آنجلس، کالیفرنیا): این طرح کر را که دارای شکل و ترکیب مناسبی می‌باشد، نشان می‌دهد که در آن دسترسی‌های خوبی نیز به انتهای برج وجود دارد.
۹- پلان فرفره‌ای شکل (هتل Berlshire Common در شهر پیتزفیلد واقع در ماساچوست): این پلان ترکیب ساده ای از ۱۶ اتاق را در ۴ پلان همانند نشان می‌دهد که این پلان با استفاده از پلکان قیچی گونه بسیار کارآمد می‌باشد، اما راهروهای آن که تا گوشه‌های ساختمان امتداد یافته، بیش از حد می‌باشد.
 
لابی و ورودی:
لابی: در حالی که اتاق‌های خواب بیشترین فضای یک طبقه را تشکیل می‌دهد چیزی که تفاوت بین هتل‌ها را بیشتر می‌کن فضاهای عمومی آنهاست. یک هدف کلی در برنامه ریزی و خلاص فضاهای عمومی هتل این است که فضاهای عمومی آن پیرامون لابی تجمع کنند. این نوع چیدمان فضاها به گونه ای است که مبلمان‌های هتل بتوانند فضاهای گوناگون در هتل را با حداقل مشکل بیابند. در بین فضاهای عمومی لابی مهمترین تاثیر را به مهمانان می‌گذارد.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    دانلود کتاب طاق

    دانلود کتاب طاق ۳٫۳۳/۵ (۶۶٫۶۷%) ۶ امتیازs کتاب ” طاق روستایی در دامنکوه دامغان” در ۱۷۴ صفحه وزیری تهیه شده است که ۱۲ صفحه پایانی آن شامل تصاویری رنگی از روستا می باشد .

    معرفی شهر تاریخی زرقان

    معرفی شهر تاریخی زرقان ۴٫۲۵/۵ (۸۵٫۰۰%) ۴ امتیازs معرفی شهر تاریخی زرقان/ معرفی شهر تاریخی زرقان/ معرفی اجمالی بخش زرقان: بخش زرقان یکی از بخش‌های ۵ گانه شهرستان شیراز می‌باشد. مرکز آن شهر زرقان است که در ۲۵ کیلومتری شیراز واقع شده است (نزدیک‌ترین […]

    چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا

    چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز     چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا دنیا پر از مکان ها و دیدنی های باورنکردنی ، اما واقعی است. این مکان ها آن قدر جالب و شگفت انگیز هستند که می توانند توجه هر […]

    مقاله جزایر ایرانی خلیج فارس

        وقتی در اکثر نقاط کشور مردم از برف و سرما در مضیقه قرار می گیرند، بیشتر جزایر خلیج فارس دوره آب و هوای دلپذیرشان را سپری می کنند. گیاهان و  گل های خاص آن دوره زیبایی و شکوفایی را تجربه می کنند […]

    اطلاعاتی درباره “اورست”

    قله اورست با ارتفاع ۸۸۴۸ متر از سطح دریا ، بلندترین نقطه زمین محسوب میشود . این کوه که در جنوب قاره آسیا در بخش های مرزی نپال و چین بوده ، یکی از قله های رشته کوه هیمالیاست که به بام دنیا نیز […]

    همه چیز در مورد کشور نروژ

    همه چیز در مورد کشور نروژ ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز همه چیز درباره مهاجرت به بهترین کشور دنیا ! نروژ کشوری در شمال اسکاندیناوی است که از سوی سازمان ملل، عنوان بهترین و بالاترین استانداردهای زندگی در دنیا را به خود اختصاص داده است.نروژ، […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi