جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

جهانگردی و هتلداری ۲

3,393

بازدید

جهانگردی و هتلداری ۲ ۳٫۹۷/۵ (۷۹٫۳۵%) ۳۱ امتیازs

عناصر و فضاهای موجود در لابی
بدون تردید لابی یا سراسری اصلی با اهمیت‌ترین بخش هتل است این فضا به عنوان تقسیم کنده اصلی، برقرار کننده ارتباط بین کلیه فضاهای عمومی هتل است و نتیجتا مفصل بسیاری از کانال‌های ترافیکی است از جمله ورودی اصلی هتل.
ورودی: به طور کلی ورودی اصلی هتل به ۲ دسته تقسیم می‌شوند:
الف- ورودی که مستقیما از بر خیابان بوده و دارای یک پیش فضای سازماندهی شده برای ورودی نمی‌ابشد و در تماس مستقیم با جداره شهری است.
ب- ورودی که داخل سایت قرار گرفته و دارای یک پیش فضای سازماندهی شده قبل از ورودی اصلی است مانند هتل هما، که برای شاخص کردن آنها می‌تواند از المان یا سایه بان در مقابل نور طبیعی استفاده کرد.
بهترین مکان برای مشاهد و سیمای معماری هتل، سیرگذرهایی است که به درب‌های ورودی ساختمان منتهی می‌شود که در این مسیر مشاهد و جزئیات محوطه و طراحی بیرونی بنا، منظر سازی، نورپردازی و … در ایجاد اشتیاق نسبت به مدت زمانی که مهمانان در هتل به سر می‌برند موثر می‌باشد.
۲- پیشخوان پذیرش:
طبق استانداردهای بی املل می‌توان معادل یک فوت مربع به ازای هر اتاق برای پیشخوان در نظر گرفت. محل قرارگیری آن باید به گونه ای باشد که مراجعنی به محضل ورود به هتل آن را مشاهده کنند بنابراین این فضا در مجاورت سالن اصلی لابی و و ورودی اصلی قار رداده می‌شود تا ضمن اینکه قابل رویت باشد کنترل کامل به ورودی هتل و ایستگاه آسانسورهای عمومی هتل را داشته باشد.
۳- آسانسورهای عمومی و سرویس پله: باید در جایی واقع شوند که از پیشخوان پذیرش قابل رویت و کنترل باشند.
۴- فضای پذیرایی یا لانچ:
باید دارای مبلمان راحت باشد و مناسب با امکانات سرو نوشیدنی‌های سرد و گرم، همراه با کیک و بستنی و دیگ‌های خوراک‌های سبک همچنین فضایی مناسب برای تجمع و استراحت مهماان پدید آورد.
استفاده از فضای سبز  جهت دلپذیر کردن فضای مذکور، با اهمیت است ولی می‌تواند از نظر بصری با بخش نشیمن لابی در ارتباط باشد.
۵- سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه: سرویس‌ها باید طوری قرار گیرند که در دید مستقیم نباشند.
می توان ۲ فضای مجزا جهت خانم‌ها و آقایان برای برپایی نماز در نظر گرفت به همراه کفش کن و سرویس بهداشتی جهت وضو گرفتن. اگر نزدیک به سرویس‌های عمومی قرار گیرند نیاز به سرویس مجزا نمی‌باشد.
۶- بخش  نشیمن: فضایی جهت نشستن در نزدیکی پیشخوان لابی  و ورودی این قسمت می‌تواند با تیرهای لابی نیز ارتباط داشته باشد.
۷- فضای نگهداری چمدان‌ها و پادو:
اشیا و محل استقرار پادو نزدیک به پیشخوان لابی، آسانسورها و ورودی در نظر گرفته می‌شود. اتاق‌های مستقلی نیز باید جهت قرار دادن چمدان‌ها، چرخ‌های حمل بار و انبار قفل در نظر گرفته شود.
 

رستوان اصلی:
این محل عمده ترین یگان سرو غذا در هتل به شمار می‌رود بنابرای باید دارای شرایطی متناسب با این عملکرد باشد از این رو رستوان اصلی هتل  ضمن اینکه بیشترین مساحت و امکانات را به خود اختصا می‌دهد بایستی در محلی قرار گیرد که دسترسی به آن به سهولت صورت گیرد. از این بابت مناسب‌ترین محل برای رستوران اصلی، طبقه هم کف هتل در نزدیکی لابی می‌باشد. در غیر این صورت با در نظر گرفت تمهیدانی از قبیل دید کافی و دسترسی مناسب از فضاهای دیگر رستوان می‌تواند در نیم طبقه و یا مکان دیگری قرار بگیرد. در هر صورت به لحاظ اینکه بیشترین حجم غذا به صورت عادی از طریق رستوان اصلی هتل سرو می‌شود مجاورت آن با آشپزخانه اصلی هتل ضروری است.
علاوه بر این برای تامین تنوع در دید برای مهمانان بهتر است که رستوان اصلی هتل به محوطه باز و فضای سبز بیرون از طریق پنجره‌های بزرگ مرتبط شود که به منظور استفاده از شرایط مناسب آب و هوایی خصوصا در شبهای تابستان جاذبه بسیار خوبی را ایجاد می‌نمایند.
طراحی داخلی و دکوراسیون رستوران  اصلی هتل ضمن اینکه بایستی از کیفیت و تنوع لازم برخوردار باشد بهتر است که بیشتر در قالب فضاهای عمومی انجام شود به طوری که هماهنگی لازم را با این فضاها حفظ نماید.
به منظور جلوگیری از انتقال بوی غذا و سر و صدا از آشپزخانه به سالن رستوان می‌باید یک فضای فیلتر مانند ایجاد شود، این فضا ضمن اینکه به صورت فیلتر بین آشپزخانه اصلی و سالن رستوارن عمل می‌نماید می‌تواند بعنوان Pantry (پنتری) نیز مورد استفاده قرار گیرد که برای نگهداری ظروف رستوان و برخی مواد مصرفی و همچنین آماده سازی استفاده می‌شود. در نزدیکی سالن رستوران سرویس‌های بهداشتی زنانه و مردانه باید به صورت اختصاصی تامین شود (هر ۱۰۰ نفر ۲ توالت و ۳ دستشویی).
نکاتی که باید در طراحی رستوران مد نظر باشد:
     سلسله مراتب ورود: سرسرای ورودی برای احساس جو رستوران در هنگام ورود.
     کانون توجه: بهتر است چیدمان مناسب صندلی‌ها برای توجه به نقاط داخلی مانند یا به یک نقطه خارج از فضای غذاخوری متوجه باشد.
     میزبان: مکانی برای استقرار میزبان در منار ورودی رستوان پیش بینی شود.
     فضاهای نشیمن: استفاده در اختلاف سطح و پارتیشن‌ها و …. برای ایجاد فضاهایی دوستانه و تقریبا خصوصی (چند فضا در رستوران)
     ویترین غذا: قراردادن یک ویتری غذا در نزدیکی ورودی یا به صورتی که در میزها مرکزیت داشته باشد.
     آشپزی و پخت و پز نمایشی: برای تبلیغ سبک غذاهای خاص یا نشان دادن مکان یک رستوران خاص
     نورپردازی برای خصوصی‌تر کردن فضاها: نورپردازی باید به گونه‌ای باشد که برای هر میز روشنایی برای تنظیم جو رستوان استفاده کرد.
رستوران چشم انداز:
یک رستوران ویژه بعنوان رستوران چشم انداز در بالاترین طبقه هتل‌های برج مانند با پنجره‌های فراوان به طوری که امکان بیشترین دید را به فضای بیرون هتل در ارتفاع زیاد فراهمآورد می‌توان پیش بینی کرد.
ویژگیهای عملکرد این رستوان بایستی با توجه به محدودیت تامین دسترسی عمودی به وسیله آسانسورها در حجم ترافیک دسترسی تامین نشود.
از این رو پیشنهاد می‌شود که مساحت سالن رستوان اصلی هتل تعیین شود. علاوه بر این ماهیت عمومی پذیرایی از میهمانان می‌باید به طریق تنظیم شود که برای هر صندلی یک سرو در هر وعده صورت پذیرد این بدان مفهوم است که میهمانانی که به رستوران چشم انداز مراجعه می‌کنند می‌توانند زمان نسبتا زیادی را در رستوران بگذرانند.
دکوراسیون رستوران چشم انداز می‌تواند متاثر از جو آن به طور کاملا خاص و مستقل طراحی شود و از این بابت نیاز به هماهنگی با سایر فضاهای هتل ندارد.
آرایش مبلمان با توجه به تامین بهترین دید برای صندلیها تنظیم خواهد شد. نورپردازی باید به گونه ای باشد که شدت روشنایی داخل سالن به مزان حداقل مورد نیاز تامین شود.
بهتر است پنتری رستوان چشم انداز به عموان یک آشپزخانه مستقل عمل نماید و در آن غذاهایی سرو شود که دارای حجم کم و از نظر پخت و پز نیاز به تجهیزات و امکانات زیادی نداشته باشد.
سایر فضاهای جنب رستوران چشم انداز شامل ایستگاه آسانسورهای عمومی، سراسری ورودی، سرویسهای بهداشتی زنانه و مردانه جداگانه، پله سرویس و آسانسورهایی سرویس می‌باشد که متناسب با احتیاجات و استانداردها در نظر گرفته می‌شود.
سالن اجتماعات و جشن‌ها
در هتل‌هایی بزرگ چهارستاره و پنج ستاره امروزی جهت برگزاری مجالس مهمانی، جشن و عروسی و همچنین سمینار، کنفرانس و اجماعات، سالن‌هایی با امکانات مناسب فراهم می‌آید. اینگونه سالن‌ معمولا دارای ورودی مستقل از خیابان یا محوطه می‌باشند و در قسمتی از هتل پیش بینی می‌شود که ترافیک آن در کار عادی هتل اختلال ایجاد ننماید.
از آنجا که طراحی این سالن‌ها معمولا جهت هر دو منظور (جشن و کنفرانس) انجام می‌پذیرد پیش بینی انبار مناسب صندلی‌ها و مبلمان ضروری به نظر می‌رسد نحوه چیدمان مبلمان با توجه به نوع عملکرد فضا تعیین می‌گردد و وابسته به فعالیتی می‌باشد که در سالن انجام می‌پذیرد، طبق ضابطه در قسمت طراحی سالن به منظور استفاده از سالن جهت مجالس جشن و عروسی، سالن‌های اختصاصی خانم‌ها و آقایان با سرویسهای بهداشتی جدا از هم در نظر گرفته می‌شود.
در هتل ۵ ستاره به ازای هر اتقا ۴ متر مربع زیربنا برای این سالنها پیشنهاد شده است. واضح است که امکانات سرویسها یا شام، برای استفاده کنندگان از این سالن‌ها پیش بینی می‌شود، به طوری که غذا به صورت سلف سرویس کامل روی میز صورت می‌پذیرد.
یکی از روش‌هایی که برای استفاده‌های متفاوت از این سالن‌ها می‌توان به کار گرفت استفاده از دیواره‌های متحرک (پارتیشن) جهت تقسیم بندی آنها می‌باشد.
با این روش بسه به ظرفیت مورد نیاز و نوع فعالیتی که در سالن انجام می‌شود می‌توان سالن اصلی را به چند سالن کوچکتر با ابعاد متفاوت و فضاهای مورد دلخواه تقسیم نمود.
از مسائل دیگری که در مورد طراحی این سالن‌ها مورد توجه است نورپردازی و سیستم صوتی سالنها می‌ابشد ایجاد نور و صدای مناسب از عواملی می‌باشد مه در ایجاد فضای متناسب با فعالیتهای متفاوت تاثیر بسزایی دارد.
ارتباط این سالنها با سالنهای کنفرانس دسترسی آسان آنها به پارکینگ- که ظرفیت آن برای استفاده این سالنها هم منظور شده- پیش بینی مکانی برای تهیه و ثبت گزارش و همچنین محلی به نام عقد، حوزه عملکردی این سالنها را گسترش می‌دهد و بر کیفیت آنها می‌افزاید کسانی که برنامه ریزی جلسات را بعهده دارند بیشتر هتلی را انتخاب می‌نمایند که امکانانت کاملی برای برگزاری جلسات داشته باشد این امر بهینه خود باعث افزایش مراجعین هتل می‌شود.
در هتلهای تفریحی که تقاضاهای فصلی برای امکانات تفریحی در طی چند ماه از سال پایین می‌آید گردانندگان هتل‌ها شروع به افزایش بخش‌های کنفرانسی نموده اند تا بدین وسیله تقاضا برای اتاق‌های خواب را در طی فصول کم مشتری افزایش دهند در تمامی هتل‌های بزرگ احداث فضای مخصوص برگزاری مراسم و فعالیت‌ها بخش ضروری برا موفقت هتل به نظر می‌رسد موفقیت در به اجاره رفتن، فضاهای جلسات و ضیافات بستگی به نکاتی در طراحی دکوراسیون داخلی نوپردازی مناسب مهندسی آکوستیکیو تاسیسات و ضوابط فنی دیگر دارد.
بخش اداری:
بخش اداری را ازیک دیدگاه می‌توان بعنوان مهمترین بخش یک هتل و یا هر کاربری به شمار آورد. سیاستها و اصول اداره یک هتل می‌تواند بیشترین تاثیر را در جذب مسافرین و بازدهی مالی یک هتل داشته باشد. همین مسئله نیز باعث می‌شود که مدیریت هتل حساسیت بیشتری نسبت به کارمندان بخش اداری داشته باشد زیرا این قسمت علاوه بر یک سری مسئولیتهای منحصر به فردی که دارد مثل پذیرش امور مالی و حسابداری کار نظارت بر بخشهای دیگر را نیز بر عهده دارد بنابراین سازماندهی بخش اداری باید به صورتی باشد که علاوه بر اینکه بخش‌های مختلف اداری با هم همکاری داشته باشند، بتوانند با سایر قسمت‌های دیگر مثل امر آشپزخانه، امور نظارت و خانه داری ارتباط نزدیک داشته باشند.
تقسیم بندی اداری:
بخش اداری یک هتل شامل یک سری مسئولیت‌ها و زیر مسئولیت‌هایی می‌باشد که در راس آنها مدیریت هتل است که کار نظارت بر کلیه امور اداری و به تبع آن کلیه امور یک هتل را عهده دار می‌باشد مدیر هتل بر بخش‌های دیگر اداری نظارت می‌کند که این بخشها عبارتند از:
۱-    امور اداری و کارگزینی ۲- تاسیسات ۳- مدیران داخلی ۴- حراست ۵- خدمات ۶- امور مالی ۷- تولید ۸- تدارکات ۹- غذا و پذیرایی
لازم به ذکر است که هر کدام از این مسئولیت‌ها نیز خود به زیر مسئولیت‌های دیگری نیز تقسیم می‌شود که در دیاگرام صفحه بعد آورده شده است.
مدیریت: در راس تمام مسئولیت‌های هتل مدیریت قرار دارد که وظایف گسترده ای بر عهده دارد که عبارتند از برنامه ریزی کوتاه مدت و بلندمدت برای ؟ مالی، اجرایی و توسعه هتل، کنترل و هماهنگی امور مربوط به سرپرستاران قسمت‌ها، نظارت و کنترل بر جریانات پولی و تامین اعتبارات هتل و …

زیربنای مورد نیاز جهت اتاق مدیر علاوه بر دفتر کار شخصی مدیر هتل باید یک فضای کنفرانس با ظرفیت حداقل ۷۵% از کل پرسنل اداری هتل و همچنین اتاق منشی و فضای انتظار در نظر گرفته شود.

حسابداری: این بخش با ۳ یا ۴ پرسنل وظیفه حسابداری هتل را به عهده دارند که این قسمت تحت نظر سرپرست امور مالی قرار دارد به لحاظ ارتباط کری با صندوق پذیرش بایستی در مجاورت و یا نزدیکی این فضاها قرار داشته باشد. فضای مورد نیاز برای اتاق حسابداری حدوداً ۲۵ مترمربع می‌باشد.
امور سرپرستی و کارگزینی: وظیفه این قسمت رسیدگی به امور مربوط به پرسنل هتل همچنین موارد استخدامی و شرایط اشتغال افراد می‌باشد که این قسمت  تحت نظر مدیریت هتل کار می‌کند و زیربنای لازم برای آن حدوداً ۲۰ مترمربع است.
حراست: وظیفه این قسمت نظارت و کنترل بر امور انتظامات و حراستی هتل می‌باشد و تحت نظر مدیریت هتل کار می‌کند زیربنای مورد نیاز برای آن ۱۲ مترمربع است.

البته علاوه بر فضای در نظر گرفته شده در محل‌های خاص مانند ورودی و خروجی‌ها برای مسئول حراست میزی در نظر گرفته می‌شود تا امنیت بیشتری لحاظ گردد.
رزرواسیون: صنعت هتل داری به رزرواسیون بستگی دارد تا ار پر شدن اتاق‌های هتل اطمینان حاصل آید ولی می‌تواند به طرق مختلفی از جمله تلفن- تلکس- فکس- سیستم کامپیوتری و مراجعه حضوری صورت گیرد و توسط یک یا دو منشی انجام یم شود فضای مورد نیاز برای این کار ۱۲ مترمربع است و بعلت رابطه تنگاتنگ رزرواسیون و پذیرش باید در مجاورت هم قرار گیرند.
تلفنخانه: این محل علاوه بر برقراری و انتقال مکالمات تلفنی داخلی و خارجی هتل می‌تواند به سیستم پیجینگ و پخش صوتی نیز مجهز باشد و فضایی در حدود ۱۲ مترمربع برای آن کانی می‌باشد.
برخی دیاگرام‌های ارتباطی بخش اداری به صورت زیر می‌باشند:

 
 
پلان بخش اداری در یکی از هتل‌ها به صورت زیر است

 
فعالیت
امروزه ارائه امکانات ورزشی در هتل‌ها افزایش پیدا کرده است. این امکانات از یک استخر کوچک گرفته تا کلوپ‌های بزرگ بدنسازی که حتی شامل زمین فوتبال، بسکتبال و … در هتلهای خارج از شهر می‌باشد.
در هتلهایی که از نظر قیمت متوسط هستند امکانات ورزشی، پیشخوا عرضه نوشیدنی، فضاهای غیر رسمی و فضاهای اجتماعات همراه است. این مجموعه شامل استخر، جکوزی، تنیس، بازی کودکان و … است.

تفریحی:
مجموعه آی از فضاهای مستقلی را تشکیل می‌دهد که معمولا شامل یک سالن بزرگ جشن، سالن‌های ضیافت با اندازه‌های متفاوتی هستند. معمولا هتل‌های کوچک دارای یک سالن جشن چند کاربردی می‌باشند و هدف از آن ایجاد فضایی جهت برگزاری یک سری از جلسات کوچک، جشن‌ها و نمایشگاهی از تولیدات است. همچنین بعضی از هتل‌ها از این طریق درآمدهای سرشاری دارند.
تجاری:
همانطور که می‌دانید طراحی این بخش باید به شکلی باشد که سوددهی قابل قبولی داشته باشد نظر به نقش فرهنگی هتل این بخش معمولا شامل فروشگاه‌های صنایع دستی، پوشاک و سوغات آن منطقه است. لازم به یادآوری که از هر صنفی فقط یک مغازه باشد. تعداد فروشگاه‌های هر مجتمع تجاری بسته به فعالیت هتل و موقعیت و شرایط آن هتل دارد.
ساعات استفاده

ورزشی
در بخش ورزشی هتل ساعات استفاده چندان مطرح نیست به جز بخشی از رشته‌های ورزشی که نیاز به خدمات خاصی دارند می‌توان از امکانات ورزشی در ساعت دلخواه استفاده نمود. البته این بستگی به امکانات موجود و توانایی مجموعه در ارائه خدمات می‌باشد.
زمان استفاده شده
نوع خدمات    12-9    16-12    23-18    9-23
تجاری    کم    کم    متوسط    زیاد
ورزشی    –    کم    متوسط    زیاد
تفریحی    کم    –    متوسط    زیاد
تفریحی
نظر به اینکه بخش تفریحی بسته به مدیریت هتل می‌تواند هتل می‌تواند بطور مستقل یا در اختیار مسافرین باشد یا هر دو به تبع آن ساعات استفاده از مکان تفریحی می‌تواند متفاوت باشد.

تجاری:
در قسمت تجاری معمولا صداهای مزاحم (نوفه) وجود ندارد. به همین دلیل و بخاطر جذبه ای که این بخش در خود دارد مانعی بین بخش و سایر قسمت‌ها قرار نمی‌دهد.
نوع فعالیت    پر سر و صدا    کم سر و صدا    ساکت    توضیحات
در شرایط متفاوت هر کدام از بخشها سه حالت ممکن است
تجاری    –    *    –   
تفریحی    *    –    –   
ورزشی    *    –    –   

نور
ورزشی: واضح است استفاده از این مکان و نوع مکان مورد استفاده (از لحاظ سر پوشیده بودن یا باز بودن و نوع پوشش) نور مورد استفاده نیز متفاوت است. نور مصنوعی معمولا در سالنهای بدنسازی و بعضی از سالنهای دیگر استفاده می‌شود در حالی که نور طبیعی در زمین‌های چمن (گلف، تنیس و فوتبال) استفاده می‌شود.
تفریحی:
در بخش تفریحی نور معمولا به شکل مصنوعی است در این قسمتها از نور مصنوعی در اهدافی به جز روشنایی (مثل نور موضعی، بازی با نور، و…) استفاده می‌شود. البته این مانع از قرار دادن بازشوها برای ورود نور نمی‌شود.
تجاری:
تامین نور در این بخش اکثر به طریق مصنوعی است. خصوصا اینکه این شیوه روشنایی کمک زیادی در ویترین سازی و تزئینات این بخشها دارد.
ارتباط بین عملکردها:
ورزشی:در محیطهای ورزشی ارتباط با فضای بیرون به صورت مستقیم نیز وجود داشته باشد بطوریکه اگر لازم شد .شهروندان هم بتوانند از آن هم استفاده کنند. بدیهی است این قیبل فضاها باید از قسمتهای اقامتی تا حد ممکن دور باشد.

فرم کلی در فضا
تجاری ،ورزشی تفریحی جحم هتل است یا خارج از آن ، این فرمها که بصورت فرعی با اصلی در طراحیها به چشم می‌خورد ممکن است با فرم همخوانی داشته باشد و یا از فرم کلی تبعیت  نکند. نکته دیگر که قابل ذکر است ، در مورد ایده گرفتن از این مکانها برای طراحی است با فرم همخوانی داشته باشد و یا از فرم کلب تبعیت نکند . نکته دیگر که قابل ذکر است ، در مورد ایده گرفتن از این مکانها برای طراحی است . (یعنی رسیدن از جزء به کل برای طراحی هتل ، مانند هتل shanghai واقع در چین.
تجاری :
 چون تجاری در داخل لابی است می‌تواند هماهنگ یا متضاد یا فرم اصلی باشد اگر هماهنگ را فرم اصلی باشد یک نوع هماهنگی ویکپارچگی در داخل فضا بوجود می‌آورد.اما تضاد هم باعث تنوع و شاخص شدن قسمت تجاری میشود. اگر این تضاد و تنوع چنانچه بیش از حد باشدباعث ایجاد اغنتشاش می‌شود.
تفریحی :
قسمت تفریحی یک مجموعه یک طبقه را برای مجموعه در نظر می‌گیرند و چون این طبقه را داخل  هتل است پس باید از فرم کلی پیروی کند و باآن هماهنگ باشد. البته در قسمت ریز فضاهای می‌تواند از فرم اصلی چون این امکان صدمه دیدن در قسمتهای ورزشی قابل پیش بینی است . لازم است از لحاظ ایمنی بسیار حائز است به عنوان مثال نوع کف بسیاری دربخش ورزشهای آن خیلی موم است یا در قسمت بدنسازی فاصله استاندارد وسایل محافظ آنها ضروری است .
تفریحی
در این بخش امنیت بسیار مهم است به دلیل حجم افراد تحت پوشش این قسمت، پیش بینی در برابر حوداث غیر مترقبته مانند اتش سوزی لازم است.امنیت مالی در این قسمت خیلی لازم به نظر نمی‌رسد. در بعضی از هتلها در این بخش دوربین مدار بسته استفاده می‌شود.
دید و منظر
ورزشی: در این قسمت باید از دید از خارج را محدود نمود چون در قسمتهای مختلف ورزشی مانند استخر، بدنسازی و .. شخص دوست دارد فضایی که ورزش میکند یک محطوطه رنج و راحت باشد نبابراین دید از خارج به داخل را تا حد امکان باید محدود نمود در فضاهای باز این عامل توسط موانع طبیعی  انجام می‌پذیرد.
تفریحی: بسته به فضاهای مختلف و نوع کاربرد آن دید نیز متفاوت است وحتی در سالنهای چند منظوره در زمانهای مختلف دید و بازدیدها محدودمی کند .
تجاری :
در قسمت تجاری چون مسئله عرضه کالا مهم می‌شود. بیرون به داخل باید در بیشترین حالت ممکن باشد و دید از داخل به بیرونچندان الزامی نیست.
دید از بیرون به داخل
به بیرون از درون هتل موضوع بسیار مهمی است که در جذب شهروند ومسافر بسیار اهمیت دارد این دید را می‌توانبه دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تجزیه کرد.
دید مستقیم :به علت اینکه در این نوع دید، تنها چیزی که به چشم می‌خورد حجم ان است . به همین علت فضاهای قابل انعطافی چون تفریحی ، تجاری و یا هر قسمت دیگر از هتل را می‌توان از حجم خارج کرد. یا اینکار هتل خود را بیشتر به نمایش می‌گذارد.
دید غیرمستقیم:در این دید برای جلب توجه قسمت ورودی ویا به علت شرایط موجود محیطی،دید بصورت غیر مستقیم در می‌آید. پس به همین علت کار طراحی مقداری مشکل می‌گردد.
آشپزخانه
در طراحی آشپزخانه بایستی سعی شود، سیکل عملیات از مبدا یعنی  از قسمت ورود موادغذایی تا سرویس وپخش غذا خوری طراحی در محلهایی نصب گردد که مسیر مناسبی برای کارکنان وجود داشته باشد و از رفت و آمدهایی بی مورد که موجب اتلاف وقت وانرژیمی گردد جلوگیری به آید.
مواد غذایی یا مواد خام ابتدا به انبارها و یا سردخانه هدایت وسپس مواد به چهار بخش آماده نمودن گوشت، اماده نمودن سبزی، آماده نمودن برنج و حبوبات و آماده نمودن سالاد و سبزی منتقل می‌گردد.
پس از آماده شدن در این بخش در قسمت اجاق‌ها و دمکن‌ها پخته شده و توزیع می‌گردند ظروف کثیف نیز پس از جمع آوری در مرکز شسشو شده و در انبار نگهداری ظروف تمیز نگهداری می‌شود. طرحی که تجهیزات ان خوب و محل نصب آنها مناسب باشد، راندمان را افزایش و در هزینه‌ها صرفه جویی خواهد نمود.
قسمتهای مختلف یک آشپزخانه
۱-۱* انبار
برای نگهداری مواد اصلی مورد لزوم آشپزخانه ،انبارهای مختلفی ذخیره روز مواد غذایی ساخته می‌شود. شامل
۱-انبار مواد خشک درجه حرارت حد.ود تا ْ۱۰ سانتی گراد – دارای هواکش مناسب که بتواند با تخلیه هوا از فاسد شدن مواد جلوگیری نماید.
در قسمت آماده کردن برنج، حبوبات میز کارهایی با چندی سوراخ در سطح آن وجود دارد همچنین لگن‌های متحرک جهت خیس کردن برنج وجود دارد. در قسمت دیگری از آشپزخانه سبزیجات آماده می‌شوند.
انواع سبزیجات ، سیب زمینی ،هویج و غیره در این بخش سینگهای بزرگ باعمق زیاد جهت شستشوی اولیه و خیساندن و سینکهای دیگر جهت آبکشی وجود دارد. همچنین در آشپزخانه قسمتی جهت تهیه سالاد و دسروجود دارد.
قسمتهای پخت
تجهیزات زیر در قسمت پخت وجود دارند.
اجاق گاز زمینی
اجاق گاز شعله بافر
اجاق گاز با صفحه چرخی
غذا پز گردان با ژاکت بخار
غذاپزگردان با ژاکت جهت سوپ
ماهی تابه گردان جهت سرخ کردن انواع مواد گوشتی
سیب زمینی سرخ کن
دمکن‌های برنج
دستگاه پخت بوسیله بخار جهت غذاهائیکه بایستی با بخار پخته شوند.
منقل کباب پز
۴-۱ قسمت تهیه چای وصبحانه
این قسمت از دستگاه تهیه آب جوش (مخزن بزرگ آب ) و چای تشکیل شده است.
انبار سبزیجات : درجه حرارت Cْ۱۰ سانتی گراد ، جریان هوا و تعویض مناسب جلوگیری از فاسد شدن مواد.
۳- انبار روازنه : مواد ضروری روزانه ازانبارها به این انبار منتقل گردیده و از آنجا به قسمت پخت در آشپزخانه هدایت می‌گردند.
۴- سردخانه‌ها : انواع درجه حرارت سردخانه‌ها به قرار زیر است.
سردخانه عمومی cْ ۵
سردخانه گوشت cْ ۶
سردخانه لبنیات cْ ۵
سردخانه نگهداری زباله cْ ۸
تعداد حجم  این سردخانه بر حسب مواد اولیه معرفی ومیزان مواد غذایی طراحی می‌گردد.
۲-۱ قسمتهای اماده سازی
کار تهیه و آماده نمودن در قسمتهائی ازآشپزخانه که توسط دیوارهای کوتاه ازهم مجزا شده اند انجام می‌گردد. در این فضاها باید به تعداد کافی نیز کاروسینک و غیروجود خواهد داشت.قسمت تهیه و آماده سازی گوشت در نزدیکی سردخانه گوشت قرار دارد. تکیه‌های گوشت در این قسمت پس از خرد یا چرخ شدن آماده و نوزین گردیده و به قسمت پخت منتقل می‌شوند. در این قسمت دستگاه چرخ گوشت- دستگاه اره استخوان – یخچال ایستاده –دستگاه توزنی – تخته ساطور – تعدادی میزکاربا رویه چوبی و فلزی و قلاب‌های آویزان گوشت وجود دارد
۵-۱ قسمت شتسوی ظروف ولوازم
قسمت شستشو  در مجاورت محل سرویس و پخش غذا قرار دارد. ظروف کثیف پس از شستشو تحویل انبارها می‌شود . شستشو بدو طریق ۲ انجام می‌گیرد:
شتسشوی دستی
در این ثسمت چند سینگ جهت خیساندن – شستشو و آب کشیدن وجود دارد.
شستشو  به روش اتوماتیک از نظر سرعت، ظرافت و نظم شتستو مناسب بوده و در هتل‌ها بیشتر از این روش استفاده می‌شود.
محاسبه ظرفیت آشپزخانه
محاسبه ظرفیت و انتخاب تجهیزات به تعداد و نوع غذا در هر وعده بستگی دارد. افرادی که از سرویس آشپزخانه استفاده می‌کنندعبارتند از :
میهمانهای  اتاق
پرسنل
افراد خارج هتل
مصرف سوخت گاز در آشپزخانه بطور متوسط ۳۰ متر مکعب در ساعت برای ۱۰۰اتاق است. مصرف برق اشپزخانه که شامل سردخانه‌ها – یخساز  – مخلوط کن – سیب زمینی – پوست کن – خلال کن برای ۱۰۰اتاق در حدود ۱۰ کیلو وات ساعت می‌باشد.
تاسیسات آشپزخانه
در آشپزخانه مقدار زیادی هوا از طریق هودها از آشپزخانه خارج می‌شود . لذا تامین هوای تازه مورد نیاز اهمیت زیادی خواهد داشت.
مقدار زیادی از حرارتی که توسط اجاق‌ها در پلوپزها ایجاد می‌گردد از طریق هودهایی که در بالای آنها قرار دارند به خارج منتقل می‌شود . لذا درآشپزخانه بایستی  باری جبران باقیمانده حرارت دستگاهها جبران هوای تخلیه شده اقدام گردد. برای انکه بو و حرارت  از آشپزخانه به فضاهای مجاور سرایت نکند. آشپزخانه نسبت به فضاهای جنبی در فشار۱۵% منفی می‌گیرد. اگر سطح هودها در آشپزخانه  حدود ۴۵ متر مربع می‌باشند هوای تخلیه شده هود.
متر مکعب۱۳۵۰ =۳۰ ( سرعت ورودی هوا در دهانه هود متر در دقیقه )*۴۵ تامین این مقدار هوا از فضاهای مجاور به دلیل زیاد بودن آن غیر ممکن است لذا برای آشپزخانه از یک دستگاه شوینده هوا استفاده خواهدشد. این دستگاه در تابستان با استفاده از سیستم تجهیزی هوا، برودت مورد نیاز ودر زمان هوا و حرارت مورد نیاز آشپزخانه را جبران می‌نماید. این دستگاه شوینده هوا در طبقه تاسیسات نصب می‌شود.

رختشویخانه
سه روش برای شستشو و اتوی محلفه در هتل وجود دارد:
۱-    قرار داد با یک شرکت تامین  محلفه تمیز
۲-    قرار داد جهت شستشوی و اتوی  محلفه هتل
۳-    هتل دارای رختشویخانه مجهز می‌باشد.
۴-    مقدار پارچه ای که در رختشویخانه شسته می‌شود ۶۰۰/۳ تا ۰۰۰/۴ کیلوگرم برای هر اتاق در روز است.
مقدار با رستوران جهت رختشوییخانه ۷۰۰ گرم در روز برای هر اتاق است.
مصرف آب
آب مورد نیاز برای هر کیلوگرم  محلفه را میتوان ۳۶ لیتر در نظر گرفت که ۲۷ لیتر آب گرم cْ ۸۰ درجه و ۹۰ لیتر بافی آب سرد می‌باشد.
مصرف بخار آب
مصرف بخارآب برای دستگاههای رختشویخانه  و تولید آب گرم ۲/۲ کیلوگرم برای هریک کیلوگرم ملحفه است.
مصرف الکتریسته و گاز
مصرف برق در رختشویخانه ۱۴۰ وات برای هرکیلوگرم محلفه می‌باشد. اگر جهت خشک کن‌ها و اطوها از گاز استفاده می‌شود. برای هر یک هتل دارای ۱۰۰ اتاق مهمان که ۸۰کیلوگرم در ساعت ملحفه دارد ، مصرف گاز حدود ۱۰ تا ۲۰متر مکعب در ساعت است.
فرمول محاسبه مقدار شتستو :
تعداد روزهای هفته *درصد اشغال در هفته* مقدار کن قایق شستشو در روز = مقدار قابل شتسشو در ساعت تقسیم بر ساعت کار رختشویخانه
با توجه به محاسبات فوق ، تجهیزات رختشویخانه به شرح زیر انتخاب می‌شود.
۱-ماشین لباسشویی
۲-ماشین آبگیر
۳- اطوپرس ، بخار
۴- خشک کم با مصرف بخار
۵-اتو غطکی ۳ متری
۶-مخزن ذخیره آبگرم جهت رختشویخانه
تاسیسات رختشویخانه
رختشویخانه از نظر وجود دستگاههای گرما زا و جبران تخلیه شده نیاز هایی نظیر فضای آشپزخانه دارد. دستگاههایی مانند اتو غلطکی ، اتو پرسی دارای تلفات حرارتی زیاد می‌باشد. که بالاب آنها هودهای مناسب پیش بینی خواهد شد.و دستگاههای نظیرخشک کن نیز خود دارای سیستم تخلیه هوای مستقل می‌باشند. فضای رختشویی خانه عموما مرطوب و بویناک می‌باشد. لذا از این نظر بایستی دقت کافی در تخلیه هوا به عمل می‌آیدبرای رختشویخانه نیز از یک دستگاه شوینده هوا استفاده می‌شود که درموتورخانه مجاور رختشویخانه نصب می‌شود.
سیستمهای حرارتی وبرودتی : برای سرمایش و گرمایش مکانهای بزرگ وبرجها عاقلانه و مقرون به صرفه نمی‌باشد که از کولر ۰آبی یا گازی ) استفاده کرد.( کولر آبی به کانال کشی نیازدارد مو کولرگازی مصرف برق زیاد داشته و نمای ساختمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد)
استفاده ازپکیج نیز مطلوب نمی‌باشد چون یکیچ فقط برای گرم کردن به کار می‌رود.
با توجه به موارد ذکر شده لزوم یک سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی احساس میشود یعنی باید محلی  به نام موتور خانه  و دستگاههایی نظیر دیگ، منابع آب گرم ،چیلر ،برج خنک کن و … داشته باشیم.
معمولا برای گرم وسردکردن اتاقها و فضاهای کوچکتر در یک برج از فن کویل و چیلر استفاده می‌شود وبرای فضاهای بزرگ و عمومی هوا ساز به کار می‌رود.
سیستم تهویه اتاقها باید توسط میهمانها قابل کنترل باشد در صورتیکه سیستم تهویه مکانهای عمومی باید به طور موضعی کنترل شود.همچنین  باید بتوان آن را برای شلوغترین مواقع ( حداکثر بار)
مزیت این سیستم این است که می‌توان در صورت لزوم طبقات مختلف را از سیستم خارج کرد. امادراین سیستم نیاز به لوله کشی بیشتراست.
تاسیسات مکانهای ورزشی و تفریحی
معمولا برجها وساختماهای بلند تاسیسات قسمتهای مختلف مثل استخر و… جدا است.
تاسیسات مورد نیاز برای سونای مرطوب عبارتست از:
تاسیسات مکانهای ورزشی و تفریحی :
معمولا برجها وساختمانهای بلند تاسیسات مختلف مثل استخر و.. جدا است تاسیسات مورد نیاز برای سونای مرطوب عبارتست از :
دیگ بخار کوچک برای سونای مرطوب عبارتست از:
حفظ امنیت در مقابل حریق
به  دلیل استفاده از مواد سوختی در قسمت تاسیسات رعایت نکات و اصول ایمنی در این قسمتها (به خصوص در مقابل آتش سوزی )بسیار ضروری است.
طبق مقررات و ضوابط اماکن عمومی و ساختمانهای بالای ۴ طبقه باید لوله کشی آتش نشانی داشته باشند. و در طول راهروها باید جعبه‌های آتش نشانی نصب شود.
شعاع جوابگویی این جعبه‌ها معمولا در حدود ۲۰ متر است. یعنی اگر طول راهرو ۴۰ متر باشد ، دو جعبه اتش نشانی لازم است.
فضای موتور خانه
ارتفاع سقف موتور خانه باید حداقل ۴ میلی متر باشد ابعاد موتور خانه باید متناسب با ظرفیت دستگاهها تعداد انها و فضای ارتباطی بین انها در نظر گرفته شود.
معمولادر برجها  ساختمهای بلند نمی‌توان یک موتورخانه مرکزی  داشت به این دلیل که فشار خیلی زیاد می‌شود وباعث ترکاندن لوله‌ها و خارج شدن انها از آب بندی می‌گردد. بنابراین هر ۱۸ طبقه یک موتورخانه مجزا قرار می‌گیرد.
نحوه دسترسی و حمل و نقل وسائل
به دلیل سنگین وئ حجیم بودن وسایل باید حتما یک دسترسی ماشین رو وجود داشته باشد که معمولًا به این دلیل  که موتور خانه پایین تر از سطح زمین است از رمپ استفاده می‌شود موتور خانه باید درب بزرگ (m6) داشته باشد .
اطاقهای جانبی مورد نیاز:
اطاق سرپرست باید نزدیک تاسیسات و موتورخانه بوده و از طریق پنجره دید کامل به فضا داشته باشد.حدود    16M2
اظاق ابزار و وسایل تعمیرات
انبار جهت نگهداری تجهیزات اضافی و یدکی
برخوردی متفاوت با سازه و تاسیسات
در برخورد با برجها همزمان با برجهای پست مدرن دست اندر کاران معماری موسوم به تکنولوژی برتر مانند فاستر وراجرز با نمونه هایی  مانند شرکت سهامی بانکداران هنگ لنگ وبیمه لوید زبان جدیدی را وارد زیبایی شناسی برجها کردند در این روند طراحی ، هدف از ایجاد سازه ای برای تعریف فیزیکی فرمی از پیش تعیین شده نیست بلکه یافتن زیبایی شناسی ای قابل انطباق بر خصوصیات سازه است در این روند نموده سازه،در برخی از موارد مانند بیمه لوید یا مرکز
 
ابزارهای دیگری که برای کنترل آتش نشانی استفاده می‌شوند عبارتند از:
(دیتکتور (Detector) و آبفشان خودکار sprinkler)
( دیتکتور: سنسورهایی هستند که به دود و گرمای آتش حساس اند و به محض احساس خطر با به صدا درآوردن زنگ نگهبان قسمت مربوطه را مطلع می‌کنند. آبفشان خودکار همه ساختمانهایی که بیش از ۲۰ متر ارتفاع دارند باید به این آبفشان خودکار مجهز شوند این وسیله برای پشگیری از گسترش آتش در همه فضاها و دسترسی‌ها نصب می‌شود و باید به یک سیستم آبرسان متصل باشد تا هرگاه دمای محیط از حد معینی بالاتر رفت به صورت خودکار آبفشانی کند در مناطق زلزله خیز علاوه بر آب لوله کشی باید مخزن آب دیگری در ساختمان تعبیه شود و ظرفیت آنها به اندازه ای باشد که هم آب مورد نیاز آبفشانی سقفی را تامین کند و هم آب را به مقدار ۴۰۰ لیتر بر دقیقه در لوله‌های آتش نشانی داخلی به جریان در آورد تا در صورتی که شبکه آب لوله کشی شهر بر اثر آسیب دید این مخازن حداقل تا ۳۰ دقیقه آب مورد نیاز را تامین کند، علاوه بر این موارد باید هزاران نکته دیگر را نیز در منطقه بندی  فضاها، دیوارها و درهای آتشپاد و ضوابط مربوط به پله‌های فرار، مسیرهای حفاظت شده برای تخلیه جمعیّت، سیستمهای خاموش کننده خودکار، شبکه خودکار اعلام خبر تخلیه خودکار دود و غیره را در بر می‌گیرد.
تهویه موتورخانه:
به دلیل اینکه موتورخانه فضای سربسته ایست که در آن عمل احتراق صورت می‌گیرد در نتیجه هوای آن گرم و علاوه بر آن اکسیژن هوا نیز کم می‌شود به همین دلیل تهویه این امکان امریست ضروری تهویه موتور می‌تواند به دو صورت شکل بگیرد، مستقیماً به بیرون راه داشته باشد یا داکتها یا هواکشهایی داشته باشد. علاوه بر تهویه خود این فضا باید دودکشهایی جهت تامین اکسیژن مشعلهای دیگ وجود داشته باشد که به اندازه ارتفاع ساختمان بالا روند.

 
بررسی شهر مشهد:
استان خراسان که بزرگترین استان ایران  می‌باشد در شمال شرق کشور واقع شده است و دارای آب و هوا و مناطق گیاهی متفاوت و در نتیجه دارای منابع طبیعی متفاوتی می‌باشد که عده زیادی برای تماشا و گردش و تفریح به آنها مراجعه می‌کنند.  وغیر از اهالی بومی منطقه تفریحگاهها ، مسافرانی را از دیگر مناطق کشور به سمت خود می‌کشاند علاوه براین منابع طبیعی و تفرجگاههای این استان دارای مناطق جالب و دیدنی باستانی همانند مسجدها، کاروانسراها ، آرامگاههاو… می‌باشد
شهر مشهد به عنوان مرکز استان خراسان بزرگترین شهر استام می‌باشدند دارای جاذبه‌های بسیار زیاد و دیدنی طبیعی و غیر طبیعی می‌باشد که برخی از آنها به ترتیب عبارتند از اخلمد –بوژان – در رود – کلمات و…. و نیز آرامگاه فردوسی –آرامگاه نادر- مسجد گوهرشاد آرامگاه ، خیام در نیشابور و…
از هم اینها با اهمیت ترحرم مطهرامام هشتم شیعیان حضرت امام رضا(ع) می‌باشد که در شهر مشهد قرار گرفته است و سالانه جماعت زیادی جهت زیارت به شهر مشهد سفر می‌کنند . بنابراین مسافرانی به مشهد سفر می‌کنند از دیگر شهرهای نه تنها خراسان بلکه ایران بیشتر می‌باشند و به دلیل اینکه اگر به سفر به شهرهای  دیگر فقط جنبه سیاحتی در سفر به استام خراسان جنبه زیارتی  سیاحتی داشته ونیز علاوه بر مسافران داخلی ، تعداد زیادی از دیگر کشورها به خصوص کشورهای مسلمان نشین به مشهد مسافرت می‌کنند.
بنابراین عده زیادی وارد مشهد می‌شوند که برنامه ریزی‌های جهت آسایش ساکنان شهر و مسافران نیاز پیدا می‌کند.
بررسی اقلیم
شهرمشهد و منطقه اطراف آن بخش بزرگی از حوضه آبگیر کشف رود است که از شمال به کوههای هزارمسجد و از جنوب و مغرب به کوههای بنیالود محدود می‌شود وازسطح دریا ۹۸۵ متر ارتفاع دارد با توجه به وضع طبیعی منطقه ۲ نوع آب و هوا در ان وجود دارد یکی آب و هوای مناطق کوهستانی و دیگری نواحی جلگه ای که حداکثر ارتفاع آنها ۱۰۰۰ متر است میزان بارندگی در سال کمتر از ۱۸ درجه سانتی گراد است میزان بارندگی در زمستان بیشتر از فصول دیگر است.
دما و رطوبت هوا:
در تابستان  شرایط اقلیمی منطقه بطرف مناطق گرم وخشک میل می‌نماید البته این شرایط فاصله کمی با محدوده آسایش دارد و می‌توان با افزودن مقدار کم رطوبت به هوای خارج ساختمان این یا هوا در رابطه با آسایش انسان مطلوب ساخت. اما به دلیل برودن هوا در زمستان فاصله شرایط با منطقه آسایش زیاد است و حتی با استفاده از انرژی حاصل از آفتاب هم نمی‌توان هوا را به حد راحتی انسان گرم کرد. در تابستان هوا کمی خشک است ولی در فصلهای دیگر رطوبت به حد کافی وجود دارد.
وزش باد:

جهت وزش باد غالب مشهد در ماههای مختلف سال متفاوت است درصد سرعت و شدت وزش بادهای تابستان بیشتر از سایر فصل هاست اگرچه بادهای پاییزی و زمستانی به ترتیب درصد و سرعت کمتری دارد اما به دلیل سردسیر بودن منطقه و با اهمیت‌تر بودن گرم کردن فضای داخلی نسبت به سرد کردن این فضاها می‌بایست جهت وزش این باد را کاملا مورد توجه قرار داد. جهت وزش بادهای غالب در ماه‌های مختلف سال در جدول زیر آمده است.
 

جهت استقرار ساختمان:
در شهر مشهد همواره می‌بایست با توجه به تابش آفتاب ن جهت وزش بادهای سرد زمستان جهت استقرار بنا را تعیین کرد که حداکثر انرژی و نور خورشید را در مواقع سرد و حداقل آن را در مواقع گرم کسب کند در باطه با باهای سرد زمستان  جهت ساختان باید طوری باشد که جداره بزرگتر بنا در مقابل باهای بی اثر قرار گیرد اصولا هرچه زاویه بی امتداد جهت باد و نمای ساختمان مورد نظر باشد تاثیر باد موثر بر آن نما کمتر است.

فرم ساختمان:
به منظور کاهش تاثیر هوای سرد با سطوح خارجی ساختمان باید نسبت سطوح خارجی نسبت به حجم آن به حداقل برسد بنابراین فرمهای ساختمانی فشرده و متراکم با پلان مربع و حجم نزدیک به مکعب توصیه می‌شود برای جلوگیری از افت ناگهانی دمای داخلی بنا و نیز جلوگیری از ورود باد تعبیه ورودی‌های کنترل شده توصیه می‌شود.
پوشش سطح خارجی:
بهتر است در پوشش سطح خارجی ساختمان از بافت خشن و رنگهای تیره استفاده شود تا ارژی خورشید را بیشتر جذب نماید.
مساحت بازشوها
با توجه به شرایط اقلیمی شهر مشهد بهتر است مساحت بازشوها به حداقل ممکن کاهش یافته و در پنجره‌ها شیشه‌های دو جداره توصیه می‌شود که تعداد جداره‌ها متناسب با افزایش شدت سرما، افزایش می‌یابد.
انتخاب سایت :
اغلب مسافرانی که به مشهد  سفر می‌کنند در جوار حضرت امام رضا در محدوده حرم ساکن می‌شوند ولی جمعه زیادی هستند که در مناطق دیگر شهر و دورترنسبت حرم ساکن می‌شوند، کسانی که سفر آنها جنبه  علمی – اقتصادی و… دورد و در ضمن برای زیارت  به حرم مطهر هم مراجعه می‌کنند.
و دیگر کسانی که سفر زیادی دارند ولی به علت مطهر هم مراجعه می‌کنند. و دیگر کسانیکه سفر زیارتی دارند ولی به علت ازدحام جمعیت و شلوغی در محدوده حرم به اقامتگاه مناسب به دست نیافته اند پس به قسمت‌های دیگر شهر مراجعه می‌کنند. بنابراین در قسمت دیگر شهر نیاز به ساخت هتل با اقامتگاه می‌باشد که یکی از مناسب دیگر شهر نیاز به ساخت هتل یا اقامتگاه می‌باش که یکی از مناسب ترین خیابان ها، خیابان کوهسنگی دست چون به علت وجود مجتمع تجاری زیست خاور و مجتمع تفریحی فرهنگی کوهسنگی شناخته شده می‌باشد.
کوهسنگی با مساحتی حدود مترمربع یکی از بزرگترین در زیباترین مجتمع‌های تفریحی مشهد می‌باشد که به خصوص در تابستان عده زیادی برای تفریح به آنجا می‌روند.
سینما افریقا درکنار تجاری زیست خاور یکی از شناخته شده ترین مراکز تجاری برای عموم مسافران می‌باشد . از دیگر مراکز تفریحی می‌باشد که در خیابان کوهسنگی و حاشیه میدان تقی آباد واقعشده است .
همین طور بیمارستانی هایی است که در خیابان کوهسنگی واقع شده اند و همراهانی که برای بیماران خود از شهرستان مراجعه کرده اند نیاز به مکان اقامتی پیدا می‌کند. بنابراین خیابان کوهسنگی پتاسیل‌های زیادی جهت ایجاد یک مجتمع اقامتی را دارا می‌باشد.
سایت مورد نظربرای این پروژه هتل ماهه بامساحت حدود ۱۱۲۵ مترمربع می‌باشد که تقریبا درمیان راه کوهسنگی و زیست خاور ودر حاشیه خیابان کوهسنگی واقع شده است.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    دانلود کتاب طاق

    دانلود کتاب طاق ۳٫۳۳/۵ (۶۶٫۶۷%) ۶ امتیازs کتاب ” طاق روستایی در دامنکوه دامغان” در ۱۷۴ صفحه وزیری تهیه شده است که ۱۲ صفحه پایانی آن شامل تصاویری رنگی از روستا می باشد .

    معرفی شهر تاریخی زرقان

    معرفی شهر تاریخی زرقان ۴٫۲۵/۵ (۸۵٫۰۰%) ۴ امتیازs معرفی شهر تاریخی زرقان/ معرفی شهر تاریخی زرقان/ معرفی اجمالی بخش زرقان: بخش زرقان یکی از بخش‌های ۵ گانه شهرستان شیراز می‌باشد. مرکز آن شهر زرقان است که در ۲۵ کیلومتری شیراز واقع شده است (نزدیک‌ترین […]

    چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا

    چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز     چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا دنیا پر از مکان ها و دیدنی های باورنکردنی ، اما واقعی است. این مکان ها آن قدر جالب و شگفت انگیز هستند که می توانند توجه هر […]

    مقاله جزایر ایرانی خلیج فارس

        وقتی در اکثر نقاط کشور مردم از برف و سرما در مضیقه قرار می گیرند، بیشتر جزایر خلیج فارس دوره آب و هوای دلپذیرشان را سپری می کنند. گیاهان و  گل های خاص آن دوره زیبایی و شکوفایی را تجربه می کنند […]

    اطلاعاتی درباره “اورست”

    قله اورست با ارتفاع ۸۸۴۸ متر از سطح دریا ، بلندترین نقطه زمین محسوب میشود . این کوه که در جنوب قاره آسیا در بخش های مرزی نپال و چین بوده ، یکی از قله های رشته کوه هیمالیاست که به بام دنیا نیز […]

    همه چیز در مورد کشور نروژ

    همه چیز در مورد کشور نروژ ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز همه چیز درباره مهاجرت به بهترین کشور دنیا ! نروژ کشوری در شمال اسکاندیناوی است که از سوی سازمان ملل، عنوان بهترین و بالاترین استانداردهای زندگی در دنیا را به خود اختصاص داده است.نروژ، […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi