جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

سوره نور

500

بازدید

تفسیر سوره نور ( تفسیر نمونه)   جزء: ۱۸، حزب: ۳

۱-اگر شیطان را به معنی وسیع کلمه یعنی در هر موجودی موذی و تبکهار و ویرانگر تفسیر کنیم گستردگی این هشدار در تمام ابعاد زندگی روشن می شود هرگز یک انسان پاکدامن و با ایمان را نمی شود یک مرتبه در آغوش فساد پرتاب کرد (آیه ۲۱)
۲-کسانی که زنان پاکدامن و بیخبر از هر گونه آلودگی و مومن را به نسبتهای ناروا متهم می سازند در دنیا و آخرت از رحمت الهی دروند و عذاب عظیی در انتظار آنهاست در واقع سه صفت برای این زنان ذکر شده است: حضات ( زنان پاکدامن) غافلات ( دور از هر گونه آلودگی) و مومنات ( زنان با ایمان ) آیه ۲۳
۳-خبثیات و خبثیون اشاره به زنان و مردان آلوده دامان است و به عکس طیبات و طیبون که به زنان و مردان پاکدامن اشاره می کند در طول تاریخ مواردی را می بینیم که با این قانون هماهنگ نیست مثل: همسر نوح و همسر لوط زنان بدی بودند و به آنها خیانت کردند و در مقابل همسر فرعون از زنان با ایمان و پاکدامنی بود ( آیه ۲۶)
۴-آداب و معاشرت و دستورهای اجتماعی اسلام: طرز ورود به خانه های مردم و چگونگی اجازه ورود گرفتن است بدون اجازه وارد خانه مردم نشوید حتی اجازه گرفتن باید کاملا مودبانه و دوستانه و خالی از هر گونه خشونت باشد. (آیه ۲۹)
۵-در بعضی روایات آمده باید سه بار اجازه گرفت، اجازه اول را بشنو و به هنگام اجازه دوم خود را آماده ساز و به هنگام اجازه سوم اگر خواستند اجازه دهند و اگر نخواستند اجازه ندهند و در میان اجازه ها باید فاصله ای باشد ( آیه ۲۸)
۶-مبارزه با چشم چرانی و ترک حجاب: هنگامی که با زن نامحرمی روبرو می شود بخواهد چشم خود را به کلی ببندد ادامه راه رفتن و مانند آن برای او ممکن نیست اما اگر نگاه را از صورت و اندام او بر گیرد و چشم خود را پایین اندازد گویی از نگاه خویش کاسته است و آن صحنه ای را که ممنوع است از منطقه دید خود به کلی حذف کرده است. (‌آیه ۳۰)
۷-فلسفه حجاب: حجاب یکی از ویژگی زنان است: ۱- آنها نباید زینت خود را آشکار سازند جز آن مقدار که طبیعتا ظاهر است ۲- آنها باید خمارهای خود را بر سینه های خود بیفکنند ۳- زنان می توانند در موارد خاص حجاب خود را بر گیرند (‌آیه ۳۱)
۸-ترغیب به ازدوج آسان: یکی از راه های مبارزه با فحشا ازدواج آسان و بی ریا است که برای برچیدن بساط گناه باید از طریق اشباع صحیح و مشروع غرائز وارد شد به تعبیر دیگر هیچگونه مبارزه منفی بدون مبارزه مثبت مؤثر نخواهد شد ( آیه ۳۲)
۹-ازدواج یک سنت الهی است: بعد از ازدواج شخصیت انسان تبدیل به شخصیت اجتماعی می شود و خود را شدیدا مسئول حفظ همسر و آبرو داری خانوده و تامین وسایل زندگی فرزندان آینده می بیند به همین دلیل سعی خود را می کند تا بر فقر چیره شود (آیه ۳۴)
۱۰-نور ایمان که در قلب مومن است دارای چهار عاملی است که در یک چراغ پر فروغ موجود است: «مصباح»، «زجاجه» «مشگاه» در شجره مبارکه زیتونه» (آیه ۳۵)
۱۱-هر کانونی که به فرمان خدا بر پا شده نام خدا در آن برده شده در هر صبح و شام مردان با ایمانی که زندگی مادی آنها را به خود مشغول و از یاد خدا غافل نمی کند و به تسبیح و تقدیس در آن مشغولند. چنین خانه هایی مرکز مشکلات انوار الهی و ایمان هدایت است و خداوند تمام اعمال آنها را بر معیار و مقیاس بهترین اعمالشان پاداش می دهد. (آیه ۳۷)
۱۲-اعمالی همچون سراب: اعمال افرادی بی ایمان نخست به نور کاذبی تشبیه شده که همچون یک سراب در بیابان خشک و سوزان  ظاهر می شود، سرابی که نه تنها عطش تشنه کامان را فرو نمی نشاند بلکه به خار دووندگی بیشتر آن را افزایش می دهد پس از این نور کاذب که اعمال ظاهر فریب منافقان بی ایمان است وارد مرحله باطن این اعمال می شود (ایه ۳۹).
۱۳-تسبیح عمومی موجودات عالم: تمامی ذرات این عالم اعم از آنچه آن را عاقل می شماریم یا بی جان یا غیر عاقل همه دارای نوعی درک و شعورند و در عالم خود تسبیح و حمد خدا می گویند هر چند ما قادر به درک آن نیستیم منظور از تسبیح و حمد همان چیزی است که ما آن را زبان حال می نمامیم. (آیه ۴۱)
۱۴-مجموعه نظام هستی و اسرار شگفت انگیزی که در هر یک از موجودات این عالم نهفته است، با زبان بی زبانی، با صراحت و به طور آشکار از قدرت و عظمت خالق خود و علم و حکمت بی انتهای او سخن می گویند (ایه ۴۲).
۱۵-همانگونه که علم ثابت کرده شب و روز و هم تغییرات تدریجی آنها برای انسان جنبه حیاتی دارد، تابش یکنواخت آفتاب درجه حرارت هوا را بالا می برد و موجودات زنده را می سوزاند اما هنگامی که در لابلای این تابش پرده های ظلمت شب قرار می گیرد آن را کاملا تعدیل می کند و باعث پیدایش فصول چهارگانه می شود و غیره … ایه ۴۴٫
۱۶-منظور از آب نطفه است ولی همه موجودات از آب به وجود نیامدند مثل تک سلولی ها که از طریق تقسیم سلول به وجود آمده اند و می توان این جا این را بیان کرد که اولین موجودی که خدا آفریده آب بوده و انسانها را بعدا از آن آب آفرید و منظور از خلقت موجودات از آب این است که حال حاضر آب ماده اصلی ساختمان بدن آنها را تشکیل می دهد (ایه ۴۵)
۱۷-آیاتی که دلها را به نور ایمان و توحید روشن می کند، افکار انسانها را نور صفا می بخشد و محیط تاریک زندگیشان را عوض می کند (آیه ۴۶)
۱۸-بیماری نفاق: نفاق در حقیقت بیماری وانحراف است انسان سالم یک چهره بیشتر ندارد اگر مومن است تمام وجودش فریاد ایمان می کشد و اگر منحرف است ظاهر و باطنش بیانگر انحراف است و اما اینکه ظاهرش دم از اینمان بزند و باطنش بوی کفر دهد این یکنوع بیماری است (ایه ۵۰)
۱۹-ایمان و تسلیم مطلق در برابر حق کسی که زمام خود را به دست خدا بسپارد و او را حاکم وادارد بدون شک در همه چیز پیروز است چه در زندگی مادی و چه در زندگی معنوی (آیه ۵۱)
۲۰-هر کس طاعت خدا و پیامبر بکند و تقوی پیشه کند آنها نجات یافتگانند و پیروزمندانه در دنیا و آخرت توشه خود را بسته اند (آیه ۵۲)

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۲ امتیازs آثار و برکات خواندن سوره طه/ فضیلت و خواص آیات قدرتمند سوره طه : این سوره،اوّلین سوره ای است که ماجرای حضرت موسی علیه السلام را به تفصیل بیان نموده و حدود هشتاد آیه […]

    راه هایی برای کاهش فشار قبر

    راه هایی برای کاهش فشار قبر ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز راه هایی برای کاهش فشار قبر/ چطور فشار قبر کمتری داشته باشیم؟ منظور از مرگ تنها قرار دادن بدن در یک تکه زمین کنده شده نیست بلکه انتقال انسان به عالم برزخ است. اولین […]

    چگونگی خواندن نماز والدین

    خواندن نماز والدین یکی از حقوقیست که والدین چه در زمان حیات و چه پس از وفات شان بر گردن فرزندان خود دارند. این نماز را بخوانید تا هم والدینتان را شاد کنید و هم فرزندانتان بعدها برای خودتان بخوانند.

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ ۴٫۱۳/۵ (۸۲٫۵۰%) ۸ امتیازs چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ در تاریخ آمده است که حضرت ابا عبدالله وقتی لشکر عمربن سعد در روز تاسوعا قصد شروع جنگ […]

    سریع الاجابه ترین دعاها

    سریع الاجابه ترین دعاها ۳٫۸۳/۵ (۷۶٫۶۷%) ۱۲ امتیازs استجابت دعا، مانند هر پدیده‌ی دیگری، قوانین ، آداب و شروطی دارد که با وجود آن آداب و شرایط است که دعا به اجابت می‌رسد .

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۳ امتیازs عرفا و بزرگان دین دستورالعمل ها و اذکار مختلفی را پیرامون دعا برای رفع مشکلات و گرفتاری های دنیوی و سلوکی و نیز برآورده شدن حاجت بیان نموده اند که در ادامه بررسی می […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi