جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

بهترین صابون برای شما

372

بازدید

همه انواع صابون های مرغوب از ترکیبات اساسی یکسانی چون نمک قلیایی اسیدهای چرب و ماده پاک کننده درست شده اند. پاک کننده موجود در صابون، که مواد فعال در سطح نامیده می شود، به چربی و کثیفی اجازه می دهد تا با آن مخلوط شده و با آب شسته شود و از بین برود.

صابون و پوست

حتما شما هم سۆالاتی در مورد صابون ها و انواع مختلف دارید. این مطلب نکات زیادی را در اختیار شما می گذارد که بر اساس آنها می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

آیا بعد از دستشویی، دست های خود را می شویید؟

بر اساس تحقیقات، تنها ۵ درصد از افراد پس از توالت رفتن، دست های خود را به درستی می شویند. در این بررسی، محققان عادت شستن دست ۳۷۴۹ نفر را در دستشویی های عمومی بررسی کردند و نتیجه ای که به دست آوردند به این شرح است: ۹۵ درصد کسانی که از توالت استفاده می کردند، ۱۵ تا ۲۰ ثانیه (زمان لازم برای کشتن میکروب ها) را برای شستن دست های خود اختصاص نمی دهند. حتی بدتر از آن، ۳ درصد افراد به خود زحمت استفاده از صابون را نمی دادند و ۱۰ درصد بقیه هم کلا پس از خروج از دستشویی، دست های خود را نمی شستند.

 

تحقیقات نشان می دهد ۷ درصد زنان و ۱۵ درصد از مردان اصلا دست های خود را نمی شویند. در میان مردان، تنها نیمی هنگام شستن دست ها، از صابون استفاده می کنند، اما زنان حتما دست ها را با صابون می شستند.

 

برخی افراد فکر می کنند دست های شان بعد از دستشویی تمیز است، اما حقیقت این است که بیرون آمدن از توالت با دست های کاملا پاکیزه کار بسیار دشواری است. بیشتر به این دلیل که آنجا محل بسیار پر ترافیکی است.

 

بسته به نوع باکتری های قرار گرفته روی در و دستگیره توالت، شیر آب، جا دستمالی و سایر سطوح همگانی ای که با آن تماس پیدا می کنید، میکروب های خطرناکی مثل ای کولای و استافیلوکوکوس می توانند به راحتی منتقل شوند. این باکتری ها با زدن دست به دهان و یا خوردن غذا به بدن شما وارد می شوند. آنها می توانند باعث ایجاد عفونت شوند.
طبق بررسی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC)، استفاده از صابون های آنتی باکتریال ضرورتی ندارد، اما شستن دست ها با صابون معمولی و آب گرم از تاثیرگذارترین راه ها بر ضد بیماری های واگیردار و عفونی است

شستن دست ها باید ۲۰ ثانیه طول بکشد

بهترین روش، شستن دست ها با آب و صابون بلافاصله پس از توالت است. صابون به جدا شدن باکتری ها از پوست و ضد عفونی شدن آنها کمک می کند. هنگام آبکشی هم از شستشوی کامل آنها اطمینان حاصل کنید. کل روند شستن دست ها باید ۲۰ ثانیه طول بکشد.

 

استفاده از ژل ها و مواد ضدعفونی کننده دست باید در درجه دوم اهمیت قرار بگیرد و بهتر است همیشه از آب و صابون برای تمیز کردن دست ها استفاده کنید، زیرا فرمولاسیون الکلی این مواد تنها باکتری های سطحی پوست را از بین می برد، نه تمام باکتری ها را.

 

چطور صابون کثیفی ها را از بین می برد؟

برای ساخت صابون، باید یک ماده اسیدی و یک ماده بازی (قلیایی) را با هم ترکیب کنید. این ماده اسیدی از چربی (اسیدهای چرب و تری گلیسیریدها) و ماده قلیایی از هیدروکسید سدیم (NaOH) تشکیل شده است. این ترکیب موجب جدا شدن اسیدهای چرب از تری گلیسیریدها و آمیختن آن با یون های هیدروکسید و تشکیل نمکی به نام «صابون» می شود.

 

صابون دارای دو ویژگی کلی است: کاهش کشش سطحی آب و چسبیدن به چرک و روغن و باکتری ها.

دلیل اینکه صابون این خواص را دارد این است که یک بخش از مولکول صابون، هیدروفیلیک یا علاقمند به آب و بخش دیگر آن هیدروفوبیک یا گریزان از آب است. بخش هیدروفیلیک به اسیدهای چرب هیدروفوبیک اجازه می دهد تا با سایر مواد هیدروفوبیک، مانند چرک در حال پاک شدن روی سطوح، رابطه برقرار کند.

 

وقتی لایه ای از کثیفی به اسیدهای چرب صابون می پیوندد، به قطرات محصور شده در آب تبدیل می شود. چرک، چربی و باکتری به راحتی از بین رفته و در این وضعیت معلق شسته می شود. پس صابون معمولی هم باکتری ها را از بین می برد، اما آیا صابون ضدباکتری (آنتی باکتریال) کاری بیش از این انجام می دهد؟

 
صابون مایع

صابون آنتی باکتریال بهتر است یا صابون معمولی؟

اجزای آنتی باکتریال صابون ها برای اینکه به خوبی اثر کنند، باید حدود ۲ دقیقه روی سطح کثیف باقی بمانند، ولی بسیاری از افراد اینقدرها هم صبور نیستند و قبل از اینکه ترکیبات آنتی باکتریال بتوانند وظیفه خود را انجام دهند آن را می شویند.

 

برخی پژوهشگران طرفدار این فرضیه هستند که باکتری ها می توانند در طول زمان در برابر عوامل نابودکننده باکتری مقاوم شوند و در نتیجه مواد ضدعفونی کننده، میکروب هایی مقاوم ایجاد می کنند.

 

بعضی باکتری ها برای انسان مفید هستند. این باکتری ها نه تنها عرق ما را تجزیه می کنند، بلکه به دفاع از ما در برابر باکتری های مضر نیز کمک می کنند.

بسیاری از بیماری های شایع ویروسی هستند، از این رو آنها به وسیله مواد آنتی باکتریال از بین نمی روند.

 

طبق بررسی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC)، استفاده از صابون های آنتی باکتریال ضرورتی ندارد، اما شستن دست ها با صابون معمولی و آب گرم از تاثیرگذارترین راه ها بر ضد بیماری های واگیردار و عفونی است.

 

صابون جامد بهتر است یا مایع؟

هنگامی که صابون به لوازم بهداشتی افراد اضافه شد، تا مدت های زیادی تنها صابون های جامد وجود داشتند. پس از آن صابون های مایع، فومی (کفی) و ژل های ضدعفونی کننده به بازار آمدند.

 

همه انواع صابون های مرغوب از ترکیبات اساسی یکسانی چون نمک قلیایی اسیدهای چرب و ماده پاک کننده درست شده اند. پاک کننده موجود در صابون، که مواد فعال در سطح نامیده می شود، به چربی و کثیفی اجازه می دهد تا با آن مخلوط شده و با آب شسته شود و از بین برود.

 

مثل خیلی از محصولات زیبایی و بهداشتی، هر دو نوع صابون های جامد و مایع دارای مزیت ها و معایبی هستند.
استفاده از صابون های جامد و یا مایع، یک انتخاب شخصی است و بستگی به سلیقه شما دارد. کاری که شما باید انجام دهید، این است که مراقب مواد افزودنی موجود در آنها مانند مواد معطر و مرطوب کننده ها باشید

یکی از معایب صابون های جامد این است که علاوه بر آلودگی ها، همه مواد روی پوست را از بین می برد. صابون های جامد ناملایم، رطوبتی که پوست شما برای سلامت خود نیاز دارد را از آن می گیرد.

 

صابون های مایع اغلب دارای مرطوب کننده هستند، اما بیشتر آنها دارای بوها و افزودنی های دیگری هستند که می توانند باعث آسیب پوست های حساس شوند.

 

اگر شما فرد مقتصدی باشید، به احتمال زیاد متوجه شده اید که صابون های جامد با صرفه تر از صابون های مایع هستند. از نظر حفظ محیط زیست، صابون جامد نسبت به صابون مایع سالم تر است، چون اغلب صابون جامد در بسته بندی کاغذی یا مقوایی قرار دارد که مواد بسته بندی آن نه تنها قابل بازیافت است، بلکه نسبت به بسته بندی پلاستیکی صابون های مایع راحت تر به چرخه حیات باز می گردد و تجزیه می شود.

 

از مشکلاتی که در مورد صابون مایع وجود دارد، هدر رفتن آن است. شما می دانید که برای شستن خود چه مقدار صابون جامد را روی لیف حمام و یا دست خود بزنید تا به اندازه کافی کف کند، اما صابون های مایع چون معمولا به صورت پمپی یا قوطی های فشاری هستند، اتلاف در مصرف آنها امری رایج است.

 

در نتیجه، استفاده از صابون های جامد و یا مایع، یک انتخاب شخصی است و بستگی به سلیقه شما دارد. کاری که شما باید انجام دهید، این است که مراقب مواد افزودنی موجود در آنها مانند مواد معطر و مرطوب کننده ها باشید.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    بهترین ترجمه جنین شناسی لانگمن کدام است + مقایسه

    بهترین ترجمه جنین شناسی لانگمن کدام است + مقایسه ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۸ امتیازs بهترین ترجمه جنین شناسی لانگمن کدام است + مقایسه   جنین شناسی یکی از چالش برانگیز ترین دروس علوم پایه است که مطالعه آن خود چالش های خاص خود را دارد. […]

    خواص آلو برای دیابت چست؟

    خواص آلو برای دیابت چست؟ ۴٫۸۸/۵ (۹۷٫۶۱%) ۶۷ امتیازs خواص آلو برای دیابت چست؟ امروزه می‌توان با مصرف بسیاری از میوه‌ها از مصرف داروهای شیمایی تا حد بسیار زیادی جلوگیری نمود چرا که افرادی که دارای دیابت هستن با مصرف قرص و داروهای شیمایی […]

    اگر می خواهید خیلی زود جذاب شوید !!

    اگر می خواهید خیلی زود جذاب شوید !! ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز اگر لبخند می‌زنید، هر چه لبخندتان صادقانه تر و بزرگتر باشد، زیباتر به نظر خواهید رسید. و به همین ترتیب شخص دیگر هم می‌تواند بیشتر جذب شما شود .

    خرید کفش اسپرت مناسب

    خرید کفش اسپرت یکی از مهمترین بخش‌های خرید هر فردی است. چرا که یک کفش مناسب باعث داشتن پاهای سالم و درنتیجه انجام اقدامات سریع‌تر به سمت رویاها می‌شود. درست است که مراجعه به مراکز خرید شاید اولین گزینه‌ای باشد که به ذهن می‌رسد اما […]

    عناوین شغلهای پردرآمد دنیا و ایران

    متخصص هوش مصنوعی و یادگیری ماشین/ تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۴ ارزش مشاغل مرتبط با یادگیری ماشین، حدود ۳۱ میلیارد دلار باشد. این گفته به معنای آن است که طی یک دوره زمانی شش ساله، نرخ رشد سالیانه این حوزه بیش از ۴۰ […]

    معرفی بازی‌های Tekken 3 و GTA San Andreas

    معرفی بازی‌های Tekken 3 و GTA San Andreas در این مقاله به بررسی و معرفی GTA San Andreas و Tekken 3  می‌پردازیم که محال است هیچ گیمری نامی از این دو بازی نشنیده باشد. این دو بازی در هنگام عرضه در زمان خود توانستند رکوردهای فروش بازی را جا بجا کنند و به شاهکارهای فراموش‌نشدنی تبدیل شوند که به دلیل استقبال فراوان […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi