جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

آرزوهای خود را به واقعیت تبدیل کنید

831

بازدید

آرزوهای خود را به واقعیت تبدیل کنید ۴٫۶۰/۵ (۹۲٫۰۰%) ۵ امتیازs
در آیات الهی و ادعیه ای که از رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار بدست ما رسیده است،توصیه های بسیار گرانبها و طلایی برای رسیدن به اهداف و آرزوها بیان شده است،توصیه هایی که با عملی کردن آنها سرعت ما در رسیدن به خواسته های خود چندین برابر خواهد شد.

از جمله این ادعیه،دعای روز دهم ماه مبارک رمضان است که شیخ عباس قمی آن را در کتاب شریف مفاتیح الجنان نقل می کند

توکل

همه انسان ها از روزی که به بلوغ عقلی و فکری دست پیدا می کنند،برای خود اهداف و آرزوهایی دارند و هر کدام به نحوی برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنند؛ از داشتن یک ماشین گرانقیمت و خانه ای در فلان منطقه شهر گرفته تا رسیدن به یک موقعیت اجتماعی و همچنین رسیدن به یک مقام معنوی از جمله آرزوها و اهدافی است که افراد برای رسیدن به آن تلاش می کنند.

اما در این میان واقعیتی تلخ وجود دارد و آن اینکه تنها درصد کمی از افراد به آرزوها و اهداف خود دست پیدا می کنند و بقیه تنها در خیال رسیدن به اهداف خود ، روزها را شب و ایام و سال های متوالی را سپری می کنند.

حقیقت این است که برای رسیدن به اهدافی که از پیش تعیین کرده اید، نیازمند رعایت قوانینی هستید که با اجرایی کردن دقیق آنها در مسیر رسیدن به خواسته های خود قرار بگیرید و هیچ فردی بدون رعایت این قوانین به اهداف خود نرسیده است،مگر کسانی که اهداف شیطانی بر سر داشته و مسلم است که این آرزوها پایدار نبوده و فنا شدنی است.

در آیات الهی و ادعیه ای که از رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار بدست ما رسیده است،توصیه های بسیار گرانبها و طلایی برای رسیدن به اهداف و آرزوها بیان شده است،توصیه هایی که با عملی کردن آنها سرعت ما در رسیدن به خواسته های خود چندین برابر خواهد شد.

از جمله این ادعیه،دعای روز دهم ماه مبارک رمضان است که شیخ عباس قمی آن را در کتاب شریف مفاتیح الجنان نقل می کند:

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلِینَ عَلَیْکَ       

         ای خدا مرا در این روز از آنان که بر تو توکل کنند

وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَیْکَ                

           و نزد تو فوز و سعادت یابند قرار ده

وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ إِلَیْکَ                 

         و مرا از آنان که مقربان درگاه تو باشند قرار ده

بِإِحْسَانِکَ یَا غَایَهَ الطَّالِبِین                    

                 به حق احسانت ای منت‌های آرزوی طالبان.

بسیاری از پیامبران و بندگان الهی که یکی از ارکان مهم در رسیدن به اهداف خود را توکل به خداوند متعال قلمداد کرده و هیچ گاه آن را فراموش نمی کردند

در این دعای شریف به یکی از مهمترین قوانین برای تبدیل آرزوهای به واقعیت ،اشاره شده است،قانونی به نام توکل است که هر قفل بسته ای را در زندگی باز و هر آرزویی را به واقعیت تبدیل می کند،به همین جهت در این دعای شریف می خوانیم که :

«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلِینَ عَلَیْکَ:ای خدا مرا در این روز از آنان که بر تو توکل کنند قرار بده»

هرچند که برای رسیدن به اهداف و آرزوهایی که در سر دارید، عوامل مهمی چون :

۱-برنامه ریزی

۲-سعی و تلاش

۳-و تجربه و تخصص

لازم است اما ، مطالعه صفحات تاریخ نشان می دهد که افرادی که به این امور اکتفا کرده اند،در مسیر موفقیت با شکست مواجه شدند و هیچ گاه نتوانستند،اهداف خود را اجرایی کنند،چرا که این افراد از یک قانون طلایی به نام توکل غافل بودند ، قانونی که خداوند متعال در آیات الهی آن را در سایه معرفی زندگی برگزیدگان خود برای ما به تصویر می کشد؛ زندگی افرادی که در برابر مشکلات و سختی ها و در مسیر اهداف و آرزوهای خود هیچ گاه این نسخه طلایی را فراموش نمی کردند و همراه با این کلید موفقیت در مسیر سعادت و خوشبختی قدم بر می داشتند:

از حضرت نوح گرفته که وقتی با مخالفت های شدید قوم خود مواجه می شد تنها یک جمله بر زبان جاری می کرد:
حضرت نوح علیه السلام

«وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ نُوحٍ إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ یَا قَوْمِ إِن کَانَ کَبُرَ عَلَیْکُم مَّقَامِی وَتَذْکِیرِی بِآیَاتِ اللّهِ فَعَلَى اللّهِ تَوَکَّلْتُ فَأَجْمِعُواْ أَمْرَکُمْ وَشُرَکَاءکُمْ ثُمَّ لاَ یَکُنْ أَمْرُکُمْ عَلَیْکُمْ غُمَّهً ثُمَّ اقْضُواْ إِلَیَّ وَلاَ تُنظِرُونِ: و بر آنها داستان نوح را بخوان، آن گاه که به قوم خود گفت: اى قوم من، اگر اقامت من (در میان شما، یا قیامم به امر نبوت) و تذکراتم به نشانه‏ هاى خدا بر شما گران است (از این رو قصد کشتن یا تبعید مرا دارید) من بر خدا توکل کردم، پس شما با شریکانتان (بت‏هایى که پندارید شما را یارى مى‏دهند) در کار خود تصمیم بگیرید تا کارتان بر شما مبهم و پوشیده نباشد، آن گاه کار مرا یکسره کنید و هیچ مهلتم ندهید.»[یونس :۷۱]

تا حضرت یعقوب علیه السلام که وقتی پسران خود را برای مأموریتی مهم به مصر فرستاد،برای رسیدن به هدف خود فرمود:

«وَقَالَ یَا بَنِیَّ لاَ تَدْخُلُواْ مِن بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُواْ مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَهٍ وَمَا أُغْنِی عَنکُم مِّنَ اللّهِ مِن شَیْءٍ إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَعَلَیْهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ: و (در بدرقه آنها) گفت: اى پسران من، همگى از یک در (از دروازه‏هاى شهر یا دربار عزیز) وارد نشوید و از درهاى متفرق وارد شوید (تا مورد حسد حسودان یا خطر بد چشمان یا سوء ظن درباریان قرار نگیرید) و من هرگز از شما چیزى را که از سوى خداست دفع نتوانم کرد فرمان نافذ و حکومت (بر جهان هستى) جز براى خدا نیست، بر او توکل کردم و توکل کنندگان باید تنها بر او توکل کنند.»[یوسف :۶۷]

و بسیاری از پیامبران و بندگان الهی که یکی از ارکان مهم در رسیدن به اهداف خود را توکل به خداوند متعال قلمداد کرده و هیچ گاه آن را فراموش نمی کردند.

در آیات و روایات اسلامی از توکل به عنوان رمزی مهم برای پیروزی در تمام ابعاد زندگی نام برده شده است،رمزی که با وجود آن تمام مشکلات حل خواهد شد .

خداوند متعال از این رمز مهم در آیات متعددی از قرآن مجید پرده برداشته است:

«الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ: همان کسانى که مردم به آنها گفتند که مردم (مکه) براى (نبرد با) شما اجتماع کرده‏اند، از آنان بترسید، اما (این خبر) بر ایمان آنان افزود و گفتند: خدا ما را کافى است و او خوب وکیلى است.»[ آل‏عمران:  173]

اینکه، توکل رمزی است برای تبدیل رزوهای شما به واقعیت چنانچه امیر مومنان علی علیه السلام فرمودند:«هرکه به خدا توکل کند،دشواری ها بر او آسان شود و اسباب برای او فراهم شود»

آری داشتن توکل در زندگی سبب می شود که نه تنها انسان از هیچ مشکلی هراسی نداشته باشد،بلکه در مقابل به جنگ با مشکلات اقدام کند و یقین داشته باشد که او پیروز نهایی این میدان است .

به استقبال مشکلات رفتن یکی از تکنیک های مهم و اساسی برای پیروزی است، چنانچه لقمان حکیم در توصیه ها و پند های خود به فرزندش به این حقیقت اشاره می کند و می فرماید:

«فرزند عزیزم به خداوند اعتماد کن و آنگاه در میان مردم پرس و جو کن[ببین] آیا کسی هست که به خدا اعتماد کرده باشد و خداوند او را نجات نداده باشد؟

فرزند عزیزم،به خدا توکل کن و آنگاه در میان مردم پرس و جو کن و ببین کیست که به خدا توکل کرده و خداوند کفایتش نکرده است.[بحارالانوار،ج۷۱،ص۱۵۶]

و جمله اخر اینکه،توکل رمزی است برای تبدیل آرزوهای شما به واقعیت چنانچه امیر مومنان علی علیه السلام فرمودند:«هرکه به خدا توکل کند،دشواری ها بر او آسان شود و اسباب برای او فراهم شود»[غررالحکم،ح ۹۰۲۸]

دوباره دست به دعا بر می داریم و از خداوند متعال در این روز مسئلت می کنیم که ای خدا مرا در این روز از آنان که بر تو توکل کنند و نزد تو فوز و سعادت یابند قرار ده و مرا از آنان که مقربان درگاه تو باشند قرار ده به حق احسانت ای منت‌های آرزوی طالبان.

آمین یا رب العالمین

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۲ امتیازs آثار و برکات خواندن سوره طه/ فضیلت و خواص آیات قدرتمند سوره طه : این سوره،اوّلین سوره ای است که ماجرای حضرت موسی علیه السلام را به تفصیل بیان نموده و حدود هشتاد آیه […]

    راه هایی برای کاهش فشار قبر

    راه هایی برای کاهش فشار قبر ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز راه هایی برای کاهش فشار قبر/ چطور فشار قبر کمتری داشته باشیم؟ منظور از مرگ تنها قرار دادن بدن در یک تکه زمین کنده شده نیست بلکه انتقال انسان به عالم برزخ است. اولین […]

    چگونگی خواندن نماز والدین

    خواندن نماز والدین یکی از حقوقیست که والدین چه در زمان حیات و چه پس از وفات شان بر گردن فرزندان خود دارند. این نماز را بخوانید تا هم والدینتان را شاد کنید و هم فرزندانتان بعدها برای خودتان بخوانند.

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ ۴٫۱۳/۵ (۸۲٫۵۰%) ۸ امتیازs چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ در تاریخ آمده است که حضرت ابا عبدالله وقتی لشکر عمربن سعد در روز تاسوعا قصد شروع جنگ […]

    سریع الاجابه ترین دعاها

    سریع الاجابه ترین دعاها ۳٫۸۳/۵ (۷۶٫۶۷%) ۱۲ امتیازs استجابت دعا، مانند هر پدیده‌ی دیگری، قوانین ، آداب و شروطی دارد که با وجود آن آداب و شرایط است که دعا به اجابت می‌رسد .

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۳ امتیازs عرفا و بزرگان دین دستورالعمل ها و اذکار مختلفی را پیرامون دعا برای رفع مشکلات و گرفتاری های دنیوی و سلوکی و نیز برآورده شدن حاجت بیان نموده اند که در ادامه بررسی می […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi