جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

روح انسان، پاره ای از وجود خدا

1,149

بازدید

بِسْمِ ﭐللَّهِ ﭐلرَّحْمَـنِ ﭐلرَّحِیمِ

وَﭐلْعَصْرِ إِنَّ ﭐلْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ
عصر عصاره هر چیزی است . در این آیه شریف عصر عصاره مقطعی از زمان است ……

 دقایق پایانی هر روز ، عصر(عصاره) آن روز است . دقایق و ساعات پایانی هفته ، ماه و سال عصاره آنهاست. پایان دوره کودکی و جوانی عصاره مقطع کودکی و جوانی است . پایان ۴۰ یا ۵۰ یا ۶۰ سالگی عصاره مقاطع عمر انسان است .
« و » حرف قسم است . قسم خوردن در الفاظ و اشیاء گوناگون در قرآن بمعنی توجه کردن ، دقت کردن و تامل در موضوع قسم است. ( ال ) حرف معرفه است یعنی به چیزی که میخواهی توجه کنی باید با تمام وجودت و با تمام دقت و خرد در آن موضوع توجه و تدبر کنی .
بنابر این در پایان روز در عملکرد روز و در پایان سال به عملکرد سال و در پایان برهه ای از زمان مثل ۴۰ یا ۵۰ یا ۶۰ سالگی به عملکرد گذشته زندگیت توجه کن ، تامل و تدبر کن . و بقول امروزی ها فید بک ( Feedback) آنرا بگیر و آن را تجزیه و تحلیل کن ببین گوهر وقت را چگونه به خیرگی و بطالت از دست داده ای . قرآن بصراحت بیان میکند که اگر انسان چنین تدبر و تاملی داشته باشد قطعاً آنرا با خســران خواهد دید .ای کاش این خسران ، خسران مادی بود در اینصورت آدمی یا از خیر این ضرر و زیان اقتصادی میگذشت و یا با تکاپوی جانفرسایی در حداقل زمان ممکن این خسران و زیان را جبران میکرد ، لکن این خسران جنبه مادی ندارد.
این خسران ، خسران معنوی است . ضربه هایی است که بر پیکر « روح » انسان خورده است . مقام « خلیفه الهی » انسان را خدشه دار نموده است . روح انسان ، یعنی پاره ای از وجود خدا را نشانه گرفته است  . بنابر این اگر وقتی در پایان شصت سالگی در عصاره ۶ دهه زندگی مان ، غور کنیم و سر در جیبِ تفکر فرو بریم خسران را با تمام وجودمان احساس خواهیم کرد .
اگر به جیب تفکر فرو بری سر خویش . . . . . . . . . . گذشته های قضا را ادا توانی کرد

جامعه شناسان معتقدند که تاریخ حماقت انسان بیش از تاریخ عقل اوست. اگر این تدبر و تامل و تعقل دور از فریبکاری و تعارفات شیطانی صورت گیرد مطمئناٌ نتیجه این خواهد بود که حماقت اکثر مردم مثل بنده حقیر بیش از آن بیشتری میباشد که جامعه شناسان فرض گرفته بودند . این تدبر و تامل اولین قدمی است که انسان میتواند برای تزکیه روح بردارد و مطمئن باشد که مسافرت هزار فرسنگ با یک قدم شروع میشود .یکی از شگردهای بعد شیطانی انسان موکول کردن انجام کارهای نیک به آینده است و معنی آن این است که آن کار دیگر انجام نخواهد گرفت و گرنه انسان چقدر باید احمق باشد که در طول ۶۰ سال زندگی ( حدود ۵۲۰۰۰ ساعت) نتواند یکساعت برای تعالی و رستگاری و آرامش خود فکر کند . زیرا پیامبر اکرم (ص) فرمودند : یک ساعت تفکر بهتر از یک عمر عبادت است . ای کاش این بخش از دعای کمیل را میتوانستیم نه به صورت افواه لکن با دل و جان راز و نیاز میکردیم .

إِلَهِی قَلْبِی مَحْجُوبٌ وَ نَفْسِی مَعْیُوبٌ وَ عَقْلِی مَغْلُوبٌ وَ هَوَائِی غَالِبٌ
و آن موقع بود که به تلاطم می افتادیم که  « فَکَیْفَ حِیلَتِی »؟
خوشبختانه خسران معنوی هم تا وقتی که انسان زنده است قابل جبران است برای اعاده حق الناس میتوان برنامه ریزی کرد و برای حق الله برنامه ریزی محکمی لازم نیست ، کافی است از دل و جان استغفار نمایی چون خودش فرموده :
لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَهِ ﭐللَّهِ إِنَّ ﭐللَّهَ یَغْفِرُ ﭐلذُّنُوبَ جَمِیعاً

کافی است در جرگه صالحان قرار بگیریم و توصیه به حق و صبر را از خود شروع کنیم . تا فرصت هست از اعضای خانواده و دوستان و وابستگانی که بهر نحوی از انحا، جاهلانه در حق شان بدی کردایم یا رفتار و گفتارمان موجب رنجش و آزردگی آنها شده و مدیون آنها هستیم عاجزانه استدعا کنیم از سر خطاها و تقصیر های ما بگذرند و ببخشند .

مطمئناً بخشندگی از صفات باریتعالی است و کسی که براحتی می تواند دیگران را ببخشد مورد بخشودگی درگاه حق قرار میگیرد و خود نیز نیز دلمان را از هر رنجش و از هر کسی پاک کنیم .

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۲ امتیازs آثار و برکات خواندن سوره طه/ فضیلت و خواص آیات قدرتمند سوره طه : این سوره،اوّلین سوره ای است که ماجرای حضرت موسی علیه السلام را به تفصیل بیان نموده و حدود هشتاد آیه […]

    راه هایی برای کاهش فشار قبر

    راه هایی برای کاهش فشار قبر ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز راه هایی برای کاهش فشار قبر/ چطور فشار قبر کمتری داشته باشیم؟ منظور از مرگ تنها قرار دادن بدن در یک تکه زمین کنده شده نیست بلکه انتقال انسان به عالم برزخ است. اولین […]

    چگونگی خواندن نماز والدین

    خواندن نماز والدین یکی از حقوقیست که والدین چه در زمان حیات و چه پس از وفات شان بر گردن فرزندان خود دارند. این نماز را بخوانید تا هم والدینتان را شاد کنید و هم فرزندانتان بعدها برای خودتان بخوانند.

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ ۴٫۱۳/۵ (۸۲٫۵۰%) ۸ امتیازs چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ در تاریخ آمده است که حضرت ابا عبدالله وقتی لشکر عمربن سعد در روز تاسوعا قصد شروع جنگ […]

    سریع الاجابه ترین دعاها

    سریع الاجابه ترین دعاها ۳٫۸۳/۵ (۷۶٫۶۷%) ۱۲ امتیازs استجابت دعا، مانند هر پدیده‌ی دیگری، قوانین ، آداب و شروطی دارد که با وجود آن آداب و شرایط است که دعا به اجابت می‌رسد .

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۳ امتیازs عرفا و بزرگان دین دستورالعمل ها و اذکار مختلفی را پیرامون دعا برای رفع مشکلات و گرفتاری های دنیوی و سلوکی و نیز برآورده شدن حاجت بیان نموده اند که در ادامه بررسی می […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi