جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

پارانشیم پهن برگان

1,270

بازدید

پارانشیم پهن برگان ۴٫۸۳/۵ (۹۶٫۶۷%) ۶ امتیازs

زیست شناسی گیاهی

پارانشیم در پهن برگان به دو دسته تقسیم میشه پارانشیمهای محوری و پارانشیم های عرضی که اول از پارانشیم های محوری شروع میکنم . راستی درصد پارانشیم ها هم نسبت به حجم چوب ۰-۲۳ % هستش .
پارانشیم های محوری :
پارانشیم های محوری همون طور که از اسمشون پیداست پارانشیم هایی هستند که در جهت طولی در داخل درخت قرار دارند یعنی ….

تو درخت از بالا به پایین قرار دارند . پارانشیم های طولی یا محوری از سلولهای دوکی شکل کامبیوم ساخته میشن مثل فیبر ها و آوندها ولی طولشون از سلولهای دوکی شکل کامبیوم کوچیکتره و دیوارشون خیلی نازکه و منافذ روشونم از نوع ساده هستش . وظیفشونم همون طور که میدونید ذخیره غذا هستش .
خوب ما دو جور پارانشیم محوری داریم :
پارانشیم آپوتراشال ( مستقل از آوند ) و پارانشیم پاراتراشال ( همراه آوند )
پارانشیم آپوتراشال (مستقل از آوند ) :
خود این پارانشیم به سه دسته تقسیم میشه . منفرد – نواری – خطوط پیوسته ( گروهی پراکنده ) . که تنها مثالی که اینجا داریم برای نوع منفردش هست که شمشاد و انجیلی پارانشیم آپوتراشال منفرد دارن.

 پارانشیم پاراتراشال ( همراه آوند ) :
خود این پارانشیم به دسته های زیر تقسیم میشه که درختهایی هم که این نوع پارانشیم ها رو دارند روبه روشون نوشتم :
نواری ( مماسی ) ابتدایی – که در ابتدای حلقه رویش یا همون دایره رویش هستند و در گونه های بخش روزنه ای دیده میشن کلمه کلیدی بخش روزنه ای که یادتون نرفته؟ ( بلاوام!)
نواری ( مماسی ) انتهایی – که در انتهای حلقه رویش دیده میشن و در گونه های استوایی وجود دارند .
دور آوندی – بلوط و ون
دور آوندی پیوسته – دورآوندی بالدار – که مثالهاشون میشه به اقاقیا , لیلکی و توت اشاره کرد .
خوب این از پارانشیم های محوری بود به همین راحتی J میریم سراغ پارانشیمهای عرضی که خیلی مهم و باحالن!
پارانیشم عرضی :
پارانشیم عرضی یا همون اشعه چوبی یا همون پره چوبی پارانشیم هایی هستند که در عرض درخت قرار دارند از مرکز به سمت خارج دیده میشن . این پارانشیم ها از سلولهای مادر پره ها به وجود میان کلا هر چی تو درخت در جهت عرضی ساخته بشه از سلولهای مادر پره ها ساخته میشه . دیواره پارانشیم های عرضی خیلی نازکه و وظیفشونم ذخیره مواد و حمل و نقل مواد در جهت عرضیه !
پارانشیم آبکشی
بافت غربالی در گیاهان دو لپه ای علاوه بر آوندهای غربالی و سلولهای همراه با آن شامل سلولهای پارانشیمی طویلی است که در جهت عمودی قرار دارند. شکل این سلولها که به پارانشیم آبکشی موسوم اند با هم متفاوت است و اشکال استوانه ای ، منشوری، چند وجهی و یا کروی دارند. محتویات این سلولهای پارانشیمی نیز بسیار متفاوت بوده،ممکن است محتوی تانن ها، لعابها، لاتکسها، اکسالات کلسیم و غیره باشند. پارانشیم آبکشی ممکن است ناجور و با عناصر دیگری همراه باشد. مثلاً در بلوط ها سلولهای پارانشیم آبکشی به علت داشتن هسته کوچک و معمولی از سلولهای همراه با آوند غربالی که دارای هسته درشت هستند به آسانی تمیز داده می شوند. سلولها پارانشیم آبکشی هیچ گونه خصوصیت معینی که آنها را از سلولهای دایره محیطیه و حتی پارانشیم پوستی مشخص سازد، ندارند.وجود پارانشیم آبکشی در تمام گیاهان نهاندانه عمومیت نداشته،در غالب گیاهان تک لپه یی دسته های غربالی منحصراً از لوله های غربالی و سلولهای همراه تشکیل می یابند.
پارانشیم کلروفیلی
سلولهای پارانشیم کلروفیلی محتوی دانه های کلروپلاست فراوان بوده ممکن است شکل چند وجهی داشته پایه علت لعابی شدن خفیف تیغه میانی شکل مدور یا بیضی پیدا کرده، تشکیل بافت مآدار را بدهند اگر لعابی شدن آنها خیلی پیشرفته باشد، پیوستگی برخی از سلولهای بافت از بین رفته، حفره های بزرگ در بافت ایجاد می گردد مانند بافت پارانشیم حفره یی.
پارانشیم کلروفیلی سبب رنگ سبز اندامهای هوایی گیاه مانند برگ و ساقه های جوان می گردد. در ساقه های جوان و علفی پارانشیم کلروفیلی بیشتر قسمت خارجی ناحیه پوست را تشکیل داده در برگها بنام مزوفیل (Mesophylle) تمام فضای داخلی یا ضخامت برگ را پر می سازد. بافت پارانشیمی کلروفیلی در ساقه های جوان گیاهان چوبی و برگ برخی از تک لپه ها مانند زنبق و ذرت ساختمان یکنواخت و مشابه دارد ولی در برگ گیاهان دولپه ای پارانشیم کلروفیلی ساختاری ناجور و متفاوت نشان می‌دهد.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    کدام خصلت ها را از پدر یا مادر به ارث می بریم ؟

    کدام خصلت ها را از پدر یا مادر به ارث می بریم ؟ ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز جنسیت بچه: پدر جنسیت بچه توسط پدر تعیین می شوداین حقیقت یکی از شناخته ترین خصیصه ها است که جنس بچه از پدر به ارث می رسد. […]

    عجائب هستی …

    عجائب هستی … ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱۵ امتیازs – آیا میدانید استفاده از هدفون در هر ساعت باکتری های موجود در گوش شما را تا هفتصد برابر افزایش می دهد؟ – آیا میدانید نود و هشت ونیم درصد از ژنهای انسان و شامپانزه یکسان می […]

    طراحی هوشمند در DNA

    طراحی هوشمند در DNA 4.13/5 (82.61%) 23 امتیازs طراحی هوشمند در DNA و مقایسه آن با هاردهای امروزی همانطور که میدانید در هسته بیشتر سلول های بدن DNA ها وجود دارند،که محتوی ماده ژنتیک سلول و اطلاعات آن هستند و به نوعی اگر هر […]

    پروژه ژنوم انسان

    پروژه ژنوم انسان ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز         برای آنکه انسان بتواند شرایط زیستی اش را تغییر دهد یا بهبود ببخشد لازم است که از مهندسی معکوس استفاده کند، و برای شناخت اجزای زیستی سرمایه گذاری کند.  یکی از این موارد […]

    مقاله آلودگی آب

    مقاله آلودگی آب ۳٫۱۲/۵ (۶۲٫۴۲%) ۳۳ امتیازs   آلودگی آب (Water Pollution) دید کلی آلودگی آب مشکل بزرگی است. به طوری که نتایج پژوهش پیرامون آن از صدها بلکه هزاران مقاله ، مجله و کتاب تجاوز می‌کند. تاریخچه در نوامبر سال ۱۹۸۶ بر اثر […]

    شبکه آندوپلاسمی، لیزوزوم،واکوئل

    شبکه آندوپلاسمی، لیزوزوم،واکوئل ۳٫۳۳/۵ (۶۶٫۶۷%) ۶ امتیازs دید کلی شبکه آندوپلاسمی بزرگترین اندامک داخل سلولی محسوب می‌شود. فضای داخل شبکه آندوپلاسمی لومن نام دارد و در سال ۱۹۶۴ توسط آنشلیم نامگذاری شد. این فضا که اغلب همگن است از ماده زمینه‌ای سیتوپلاسمی ، تراکم […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi