جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

دریاچه تخت سلیمان

787

بازدید

دریاچه تخت سلیمان ۴٫۶۷/۵ (۹۳٫۳۳%) ۳ امتیازs

از: لوتار، آرنو، ویلکه

ازدریاچه تخت سلیمان در قرن چهارم میلادی نامبرده شده است. در صومعه« واتوپدی » در« آتوس » دستنویسی حفظ می شودکه در آن از یک افسانه ریشه گرفته از ارمنستان گزارش شده است.«ابودلف» نیز در قرن دهم از این افسانه یاد میکند. بر اساس این افسانه هرمز پادشاه ایران فرستاده ای با ….

روغن مقدس و کندر به بیت اللحم می فرستد. چون پیشگویان و ستاره شناسان با تعبیر وتفسیرستارگان به او خبر تولد بچه ای را می دهند که معجزه می کند و برای تغییر و تحول جهان تصمیماتی اتخاذ مینماید. فرستاده سفرش را با ستارگان تطبیق می دهد و این سفر هفت ماه طول می کشد او بچه ای را در غاری پیدا می کند و آنچه را که پادشاهش هدیه کرده است برای بچه می برد. مریم مادر بچه به منظور تشکرکیسه ای از خاک مقدس پر می کند وبه او می دهد تا آن را با خود به ایران ببرد. هنگامی که فرستاده به نزدیک محل تولد میرسد ضعف بر او غلبه می کند و به ناچار خود را با آخرین نیرو به در یاچه معجزه دهنده می رساند. در آنجا کیسهای را دفن کرده و در می گذرد. درباره دریاچه گفته میشودکه هر هزار سال یک بارباید باکره ای در آن استحمام کند وبا قدرت زرتشت پسری به دنیا آورد که موبد موبدان شود. هرمز سه سال در انتظار فرستادن مفقودش می ماند، سپس کسانی را برای گرفتن خبراعزام می کند یکی از آنان کنار دریاچه مقدس میرسد و کیسه کوچکی را می بیند که به شکلی مرموزاز زیر زمین می درخشد. روز بعد بقایای جسد فرستاده را می یابد وتمام موضوع را به پادشاهش گزارش می نماید. شاه پس از اطلاع از این واقعه، دراین محل آتشکده بزرگی بنا می کند.
در قرن دهم میلادی دریاچه مرکز یک شهر می شود. در این گزارش همچنین ذکر شده است که در یاچه عمقی غیر قابل اندازه گیری دارد و هرگز خشک نمی شود.
البته روشن به نظر نمی رسد که در یاچه روی تخت سلیمان همان در یاچه ای باشد که در گزارش های ارمنی « هفت آسیاب » را به کار می انداخته است. این گزارش ها مربوط به قرن هشتم میلادی هستند و محل دریاچه را دقیقا توصیف نمی کنند.
حمداله مستوفی در قرن چهاردهم میلادی می نویسد که دریاچه روی تپه به اندازه ارتفاع تپه عمق دارد. آبش هرگز سر ریز نمی کند و با وجود اینکه هفت آسیاب رابه کار میاندازد هرگز کم نمی شود.
در قرن نوزدهم میلادی « سر روبرت کرپورتر » ، «اچ . سی . راولینسون » و « هتوم شیندلر »  توصیفاتی در مورد این دریاچه عرضه داشتند. « کارل ریتر » نیز در سال ۱۸۴۰ آن را برکه کوچک بیضی  شکلی توصیف می کند که به گفته اهالی محلی عمقش نا معلوم است.
رنگ آب دریاچه را مانند قرن دهم میلادی، سبز زبرجد و بسیار زلال توصیف می کنند. « ریتر » از یک کانال کوچک به عرض  و عمق  پا در سمت شرق صحبت می کند که مثل آبشار از روی دیواره تپه مرتفع به کف دره فرو می ریزد. « کلنل مونتیت » عمق دریاچه را با شاغول تا حد ۴۰۰ پا اندازه گیری کرد و به کف دریاچه دست نیافت. اهالی محلی در قرن نوزدهم اطمینان دارند که لبه دریاچه سال به سال بلندتر می شود. از یک منبع گاز که  آب این  دریاچه را بالا می فرستد ، صحبت می کند.
طبق اندازه گیری یکی از خوانین افشار در قرن نوزدهم ،عمق دریاچه باید ۴۰ زراع باشد. در اینجا نیز صحبت از دو جوی آب است و موضوع دیگر اینکه آب دریاچه حتی با باز کردن جویهای متعدد باز هم کاهش نمی یابد.
هیأت آمریکایی در سال ۱۹۳۷ از دو جوی آب و نا معلوم بودن عمق دریاچه گزارش می کند.
نتیجه اندازه گیری عمق دریاچه توسط ما با شاغول،از لب دریاچه بین۴۶ تا ۴۹  متروعمیق ترین نقطه آن از وسط دریاچه در بخش شمالی دریاچه،۶۴ متر بوده است. در یک نقطه در بخش شمالی ، دریاچه ۱۱۲ متر عمق داشته و ما در این اندازه گیری دو شاغول از دست دادیم. وجود یک حفره عمیق به قطر دو متر در این نقطه به نظر حتمی است. عمق دریاچه نزدیک این حفره ۶۲ متر بود و شانس با ما یاری کرد تا توانستیم آن را بیابیم . اندازه گیری مجدد آن حدود پنج ساعت طول کشید، چون یافتن حفره کار بسیار سختی بود.
دریاچه در حال حاضر دارای دو جوی آب است که یکی از آنها در شمال با عمق ۱۷ و عرض ۴۰ سانتیمتر ودیگری در جنوب با عمق ۱۴ و عرض ۴۰ سانتیمتر قرار دارد.جدا از آنها بریدگی های زیادی در لب دریاچه است که نشان میدهد در گذشته جویهایی در بالای سطح آب وجود داشته است . بر این اساس سطح آب در آن زمان ۷۵ سانتیمتر بالا تر از حد امروز بودهو پنج جوی آب داشته است . در حال حاضر یک جوی آب دیگر وجود دارد که ۱۵ سانتیمتر بالاتر از سطح فعلی است.
مطمنا ابن جویها نمی توانند وجه تشابهی با جویهایی داشته باشند که در گذشته هفت آسیاب را به کار می انداخته است. برای تشخیص آنها عملیات غواصی انجام گرفت و نتیجه این شد که دریاچه در زیر سطح آب کاملا شکل دیگری داشته است. همان گونه که تصویر چهار نشان میدهد لبه های دریاچه بر اثر رسوبات  پیش آمدگی پیدا کرده است. این لایه رسوبی در بالای سطح آب به طور متوسط نود سانتیمتر ضخامت دارد ودر درون دریاچه حدود ۲۰/۱ متر پایین رفته است. این پوشش سپس به صورت افقی تا حد دیواره عمود دریاچه بسط یافته است. در این دیواره عمودی هفت جوی آب به قطر ۵۰/۱ متر وجود دارد که هنوز هم به خوبی قابل تشخیص است. بالای آن طوری بسته شده که شکل یک لوله را پیدا کرده اند. این جویها در عمق ۵۰/۴ متری قرار گرفته اند.بدون هیچ شک و تردیدی میتوان گفت که سطح آب از آن زمان که هفت آسیاب کار می کرده، حدود ۵۰/۴ متر بالا آمده وتپه مرتفع نیز حدود ۴۰/۵ متر رشد عرضی داشته است. در عمق ۵۰/۱۰ متر، امروزه هنوز دو جوی آب وجود دارد. یک جوی دیگر نیز در عمق ۵۰/۱۲ متری قرار گرفته است.
چشمه در وسط دریاچه واحتمالا در عمق ۱۱۲ متری است . از آنجا که لبه دریاچه رویش گیاهی دارد  وگیاهان مانند پردهای به ارتفاع پنج متر به درون دریاچه آویخته شده اند، پس کف دریاچه باید با انبوهی از گیاهان کنده شده وسقوط کرده پوشیده شده باشد. آب در شهریور ماه روشن و زلالنبود و به خاطر رویش گیاهی رنگ بسار کدری داشت( زرد رنگ ). به همین دلیل نیز جستجوی قعر دریاچه با دوربین تلویزیونی مشکلاتی به دنبال داشت. بیرون آوردن اشیاء به کمک چنگک و طناب نیز عملی نبود، چون قعر دریاچه دندانه دندانه است و چنگک فورا در لای سنگها گیر میکرد وبه همین علت ما دو چنگک را از دست دادیم.
با آنچه که توصیف شد می توان به درستی تشخیص داد که دریاچه در گذشته خیلی بزرگتر و بیضی شکل تر بوده است و سطح آب در زمان جویهای هفتگانه ۵۰/۴ متر پایین تر از امروز قرارداشته است.لازم است در حفریات آینده این موضوع مد نظر قرار گیرد.
دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    دانلود کتاب طاق

    دانلود کتاب طاق ۳٫۳۳/۵ (۶۶٫۶۷%) ۶ امتیازs کتاب ” طاق روستایی در دامنکوه دامغان” در ۱۷۴ صفحه وزیری تهیه شده است که ۱۲ صفحه پایانی آن شامل تصاویری رنگی از روستا می باشد .

    معرفی شهر تاریخی زرقان

    معرفی شهر تاریخی زرقان ۴٫۲۵/۵ (۸۵٫۰۰%) ۴ امتیازs معرفی شهر تاریخی زرقان/ معرفی شهر تاریخی زرقان/ معرفی اجمالی بخش زرقان: بخش زرقان یکی از بخش‌های ۵ گانه شهرستان شیراز می‌باشد. مرکز آن شهر زرقان است که در ۲۵ کیلومتری شیراز واقع شده است (نزدیک‌ترین […]

    چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا

    چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز     چشم اندازهای شگفت انگیز دنیا دنیا پر از مکان ها و دیدنی های باورنکردنی ، اما واقعی است. این مکان ها آن قدر جالب و شگفت انگیز هستند که می توانند توجه هر […]

    مقاله جزایر ایرانی خلیج فارس

        وقتی در اکثر نقاط کشور مردم از برف و سرما در مضیقه قرار می گیرند، بیشتر جزایر خلیج فارس دوره آب و هوای دلپذیرشان را سپری می کنند. گیاهان و  گل های خاص آن دوره زیبایی و شکوفایی را تجربه می کنند […]

    اطلاعاتی درباره “اورست”

    قله اورست با ارتفاع ۸۸۴۸ متر از سطح دریا ، بلندترین نقطه زمین محسوب میشود . این کوه که در جنوب قاره آسیا در بخش های مرزی نپال و چین بوده ، یکی از قله های رشته کوه هیمالیاست که به بام دنیا نیز […]

    همه چیز در مورد کشور نروژ

    همه چیز در مورد کشور نروژ ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز همه چیز درباره مهاجرت به بهترین کشور دنیا ! نروژ کشوری در شمال اسکاندیناوی است که از سوی سازمان ملل، عنوان بهترین و بالاترین استانداردهای زندگی در دنیا را به خود اختصاص داده است.نروژ، […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi