جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

علم و ویژگیهای آن

368

بازدید

برخى کوشیده‌اند علم را از راه تقسیم کردن به حوزه‌هاى گوناگون تعریف کنند مانند علوم انسانى طبیعى و … و براى هریک از این نام‌ها تعریفى بدست داده‌اند بى‌آنکه به تعریف خود علم توجه نمایند، امروزه براى تعریف علم تلاش و توجه بیشترى شده است.

دانشمندان علم و ویژگى‌هاى آنان را به‌طرق ذیل تعریف مى‌نمایند:

۱. علم عبارت است از مطالعه یا جمع‌آورى سازمان یافته دانش…..

۲. رشته‌اى از مطالعات که در آن پدیده‌ها مشاهده و رده‌بندى و معمولاً قانون‌هاى کمیتى تنظیم و بررسى مى‌شود که لازمه آن کاربرد استدلال‌هاى ریاضى و تجزیه و تحلیل داده‌ها و اسناد و مدارک در مورد پدیده‌هاى طبیعى است.

۳. آرایش انتظام‌یافته‌اى از آگاهى‌هاى یقینی، شامل روش‌هائى که با آن این آگاهى‌ها گسترش یافته است و شیوه‌هائى که درستى آنها را مورد آزمایش قرار مى‌دهد.

۴. علم معمولاً این ویژگى را دارد که آنچه در آن گفته مى‌شود قابل نوعى بررسى و اثبات است.

۵. علم آزمودنی، قابل ضابطه‌بندى و قابل تجسم است، هم‌چنین مى‌توان آن را تغییر و رده‌بندى کرد.

۶. علم عبارت است از بررسى نظام‌دار و عینى پدیده‌هاى تجربى و آگاهى‌هاى بدست‌آمده از این بررسى‌ها

۷. علم شکلى است از شعور اجتماعى و معرف دستگاهى از آگاهى‌ها مى‌باشد که در طى تاریخ رشد یافته و با تجربه‌هاى علمى جامعه پیوسته بررسى و دقیق‌تر شده است.

پس علم آنگونه دانستنى‌ها و آگاهى‌هائى است که داراى ویژگى‌هاى زیر باشد:

۱. قابل مشاهده باشد.

۲. قابل بررسى تجربى و آزمایش باشد.

۳. قابلیت تقسیم و رده‌بندى داشته باشد.

۴. داراى نظام و قانون‌مندى باشد.

۵. قابلیت تعمیم داشته باشد.

– علم چگونه پدید مى‌آید؟

علم یک محصول اجتماعى است و از شناخت عمومى بشریت در طى تاریخ و در مرحله‌هاى خاصى از تکامل اقتصادى و فرهنگیش سرچشمه مى‌گیرد و با پیدایش و تکامل خویش موجب توسعه تعالى و تکامل بیشتر جوامع انسانى مى‌گردد و به‌دنبال آن تکامل بیشتر جامعه و تکامل روزافزون را در پى دارد.

یک فرضیه یا حتى نظریه علمى ممکن است در اوضاع و احوال خاصی، بى‌توجه به نیازهاى جامعه و تنها بر اثر نبوغ و هوشمندى دانشمندى پدیدآمده ولى اثبات و ادامه تکامل آن مستلزم پیدایش اوضاع و احوال مناسب و نیازهاى اقتصادى باشد البته گاه ممکن است به‌رغم وجود نیاز اقتصادی، کارآئى کشف یا اختراعى بر اثر مقاومت اندیشه‌هاى کهنه و افکار عمومى براى مدتى مورد توجه قرار گرفته باشد ولى در هرحال سرانجام جامعه ناگزیر از گردن نهادن به آن شده و نهایتاً مورد توجه جوامع انسانى قرار گرفته و رشد و تکامل یافته است.

– علم چگونه رشد مى‌کند؟

پیشرفت و تکامل علم وابسته به شرایط جامعه و میزان پذیرش جوامع علمى و افکار عمومى بوده چرا که اگر جامعه پاسخگوى نیازهاى واقعى قشر علمى خود نباشد نه تنها نیروهاى علمى خود را درگیر فعالیت‌هاى جانبى نموده بلکه با پدیده فرار مغزها مواجه خواهد بود. هم‌سو بودن علم با نیازهاى جامعه وابسته حمایت‌هاى جامعه از علم و پدیدآورندگان آن نه تنها موجب رشد و شکوفائى علم نشده بلکه از نظر اقتصادى نیز موجب جلب سرمایه‌گذارى‌هاى داخلى و خارجى گشته و ثروت ملى کشور را افزایش مى‌دهد.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    نکاتی ساده که خیلی ها نمی دانند

    ♣ هنگام سکسکه تا جایی که میتوانید نفس خود را حبس کنید و بعد به آرامی تنفس کنید . ♣ اگر در جاده به دنبال ناهار یا شام هستید ، از جایی که کامیون ها نگه داشته اند غذا بخورید .

    این ۹ کار را اول صبح انجام ندهید

    زدن دکمه خاموش کردن آلارم ساعت بیش از یک بار: یک بار به راحتی می‌تواند به پنج بار تبدیل شود و همچنین به مغز می‌آموزد که بیداری را به تعویق بی‌اندازد. بیرون آمدن از رختخواب در اولین روز از هفته یا بعد تعطیلات ممکن […]

    معرفی شاخه های علوم غریبه

    معرفی شاخه های علوم غریبه ۳٫۴۳/۵ (۶۸٫۵۷%) ۷ امتیازs شاخه های مختلف علوم غریبه شامل کیمیا , لیمیا , سیمیا , هیمیا , ریمیا است. علوم غریبه از جمله علومی است که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند.

    ۹ واقعیت درمورد افراد مطالعه گر

    از کودکی به ما گفته‌اند که کتاب خواندن کار ارزشمندی است و برای ما مفید است. زمانی که سن کمی داشتیم متوجه اهمیت کتاب خواندن نمی‌شدیم و این کار را چندان جدی نمی‌گرفتیم اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ارتباط با افراد تاثیرات […]

    همه چیز درباره ویزای الکترونیکی

    با فراگیر شدن سیستم های الکترونیکی در دنیا اغلب کشورهای سامانه ویزای الکترونیکی برای اتباع خارجی را راه اندازی کرده اند.

    ویتامین U

    ویتامین U از ترکیبات مفید موجود در برخی خوراکی ها از جمله سبزیجات چلپیایی است که بر خلاف نام آن نوعی ویتامین محسوب نمی شود . از جمله فواید احتمالی آن می توان به درمان زخم معده، سلامت ریه، کبد و کلیه، کاهش کلسترول […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi