جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

علائم تیروئید و راه های درمان آن

577

بازدید

۱
زمانیکه تیروئید شما از حالت طبیعی خارج می شود

 

. آیا روز به روز بیشتر احساس خستگی می کنید؟ آیا دچار گیجی و ابهام مغزی(brain fog (، ریزش مو، افزایش وزن و احساس سردی و لرز شده اید؟ و یا اینکه عکس این نشانه ها در موردتان صدق می کند؟ آیا غالبأ برانگیخته، مضطرب و در حال تعرق هستید؟ این احتمال وجود دارد که مقصر، غده تیروئید شما باشد. این تنظیم کننده مهم جسم و روح ، گاهی به ویژه در زنان دچار اختلال می گردد. بهره بردن از درمان صحیح، نقش مهمی در احساس تندرستی شما و پیشگیری از مشکلات جدی سلامتی دارد.

۲

 

غده تیروئید چیست؟

تیرویئد غده ای پروانه ای شکل است که در قسمت جلوی گردن قرار دارد. وظیفه آن،ترشح هورمون هایی است که سرعت متابولیسم را، سیستمی که به بدن در مصرف انرژی کمک می رساند، کنترل می کنند. اختلالات غده تیرویید با ایجاد وقفه و انقطاع در تولید هورمون های تیرویید، منجر به کاهش و یا افزایش سرعت متابولیسم می شوند. هنگامیکه سطح هورمون ها خیلی بالا و یا پایین می روند، شما دامنه گسترده ای ازعلایم را تجربه خواهید کرد.

۳

نشانه: افزایش و کاهش وزن

تغییر غیرقابل توضیح در وزن ، یکی از مهم ترین نشانه های اختلال غده تیروئید می باشد. افزایش وزن معمولا نشان از سطح پایین هورمون های تیروئید دارد، حالتیکه کم کاری تیروئید hypothyroidism) ( نامیده می شود.

در مقابل، اگر تیروئید بیش از آنچه بدن نیاز دارد، هورمون تولید کند، امکان کاهش وزن بطور غیرقابل انتظار وجود دارد.این حالت، پرکاری تیروئید hyperthyroidism)) نامیده می شود. البته کم کاری تیروئید خیلی شایع تر است.

۴

نشانه :تورم گردن

تورم و یا بزرگ شدن گردن علامتی قابل مشاهده می باشد که حکایت از اختلال غده تیروئید دارد. در هر دو حالت پرکاری و کم کاری تیروئید، گواتر رخ می دهد. گاهی اوقات تورم گردن نتیجه سرطان تیروئید و یا وجود گره هایی است که داخل تیروئید رشد می کنند. احتمال دارد که این تورم به علتی غیر قابل مرتبط با تیروئید نیز باشد.

۵

نشانه: تغییر ضربان قلب

هورمون های تیروئید تقریبا برتمام اندام های بدن اثر داشته و همچنین بر سرعت ضربان قلب تاثیر می گذارند.در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، ضربان قلب آهسته تر از حالت معمول می باشد. از طرفی، پرکاری آن به افزایش ضربان قلب منجر می شود. علاوه براین پرکاری سبب بالا رفتن فشارخون و ایجاد احساس تپش قلب می گردد.

۶

نشانه: تغییرات خلق و انرژی

اختلالات تیروئید اثر قابل ملاحظه ای بر سطح انرژی و خلقیات فرد دارند.کم کاری تیروئید معمولا افراد را خسته، تنبل و افسرده می سازد.در مقابل، پرکاری تیروئید، نگرانی، مشکلات خواب، ناآرامی و زودرنجی را موجب می شوند.

۷

نشانه: ریزش مو

ریزش مو از دیگر علایمی است که بهم خوردن تعادل هورمون های تیروئید را بیان می کند. کم کاری و پرکاری تیروئید، هردو، ریزش مو را در پی دارند. در بیشتر موارد، پس از درمان اختلال تیروئید، موی از دست رفته مجددا رشد می کند.

۸

نشانه: احساس سردی و گرمی بیش از حد

اختلالات تیروئید قابلیت تنظیم دمای بدن را با مشکل مواجه می سازند.افراد مبتلا به کم کاری، ممکن است بیش از مواقع معمول احساس سردی و لرز کنند. در مقابل، پرکاری اثر معکوس داشته و به تعریق اضافی و ناسازگاری در برابر گرما می انجامد.

۹

دیگر نشانه های کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید علایم دیگری را بوجود می آورند که عبارتند از:

-خشکی پوست و شکنندگی ناخن ها

-بی حسی و احساس سوزش در دست ها

– یبوست

-عادات ماهیانه شدید

۱۰

دیگر نشانه های پرکاری تیروئید

پرکاری نیز علایم بیشتری را بهمراه دارد که عبارتند از:

-ضعف عضلات و لرزش دست ها

-مشکلات بینایی

-اسهال

-عادات ماهیانه نامنظم

۱۱

یائسگی یا اختلال تیروئید؟

از آنجا که اختلالات تیروئید می توانند موجب تغییراتی در سیکل ماهیانه و خلقیات فرد شوند، نشانه های این اختلال گاهی با علائم یائسگی اشتباه گرفته می شود. هنگامیکه وجود مشکل تیروئید مورد سوال باشد، یک آزمایش خون ساده می تواند مشخص کند که مقصر اصلی، اختلال تیروئید ، یائسگی و یا ترکیبی از هردو می باشد.

۱۲

چه افرادی باید مورد آزمایش قرار گیرند؟

طبق نظر انجمن تیروئید آمریکا، تمامی افراد بالای سی و پنج سال لازم است هر پنج سال یکبار جهت مشکل عملکرد تیروئید، مورد آزمایش قرار گیرند. افراد دارای علائم و فاکتورهای خطر طی فواصل کوتاه تری باید آزمایش شوند. زنان بالای شصت سال معمولا بیشتر به کم کاری تیروئید مبتلا می شوند. پرکاری تیروئید نیز در زنان و افراد بالای شصت سال شیوع بیشتری دارد. سابقه خانوادگی معمولا ریسک را در مورد هر دو نوع اختلال افزایش می دهد.

۱۳

آزمایش تیروئید گردن

نگاهی دقیق در آینه کمک می کند تا تیروئیدی متورم را که نیازمند بررسی توسط پزشک است، تشخیص دهیم. سر را کمی عقب برده و جرعه ای آب بنوشید و همانطور که آنرا فرومیدهید، گردن خود را در قسمت زیرین سیب آدم و بالای استخوان شانه، بررسی کنید. به دنبال برآمدگی و فرورفتگی بوده و این فرآیند را چندین مرتبه دیگر تکرار کنید. در صورتیکه متوجه برآمدگی و یا گره ای شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

    14

    تشخیص اختلالات تیروئید

    اگر پزشک به اختلالی در تیروئید شما مشکوک باشد، یک آزمایش ساده خون در یافتن پاسخی به این تردید کمک می کند. این آزمایش، سطح هورمون تحریک کننده تیروئید(TSH) را تعیین می کند، نوعی از هورمون بنیادین که عملکرد غده تیروئید را تنظیم می کند. اگر TSH بالا باشد، به این معنا است که کارایی تیروئید بسیار پایین می باشد ( کم کاری تیروئید). در صورتیکه TSHپایین باشد، عموما به این مفهوم است که تیروئید بیش از اندازه فعال است. ( پرکاری تیروئید). امکان دارد پزشک سطح دیگر هورمون های تیروئید را نیز اندازه بگیرد.در برخی از موارد نیز مطالعات تصویربرداری و نمونه برداری جهت تعیین نابهنجاریهای تیروئید، انجام می شوند.

    15

    بیماری هاشیموتو Hashimoto))

    عمومی ترین علت کم کاری تیروئید، بیماری هاشیموتو می باشد. این بیماری نوعی اختلال خود ایمنی است که طی آن بدن به غده تیروئید، حمله می کند. نتیجه، تخریب غده و بازداشتن آن از تولید کافی هورمون ها می باشد. بنظر می رسد که بیماری هاشیموتو، جنبه وراثتی دارد.

    16

    دیگر دلایل کم کاری تیروئید

    در برخی از موارد، کم کاری در نتیجه اشکالی در غده هیپوفیز ، که در ساقه مغز قرار دارد، ایجاد می شود. این غده هورمون TSH را که نقش آن تعیین وظیفه تیروئید است، تولید می کند. اگر غده هیپوفیز ، این هورمون را به میزان کافی تولید نکند، سطح هورمون های تیروئید افت می کنند. از دیگر دلایل کم کاری می توان التهاب موقتی تیروئید و داروهایی را نام برد که بر عملکرد این غده اثر می گذارند.

    17

    بیماری Graves

    معمول ترین دلیل پرکاری تیروئید، بیماری Graves می باشد. این بیماری نوعی اختلال سیستم خودایمنی است که به غده تیروئید حمله کرده و رهاسازی مقادیر بالای هورمون های تیروئید را هدف قرار می دهند. یکی از نشانه های این بیماری، تورمی قابل مشاهده و ناراحت کننده در پشت چشم ها می باشد.

    18

    دیگر دلایل پرکاری تیروئید

    پرکاری تیروئید همچنین می تواند ناشی از گره های این غده باشد. اینها گره هایی هستند که داخل غده تیروئید رشد کرده و گاهی نیز هورمون های غده مذکور را تولید می کنند. گره های بزرگ، به تشکیل گواتر قابل توجهی می انجامند. برای تشخیص گره های کوچکتر از اشعه فراصوت استفاده می شود.

    19

    پیچیدگیهای اختلالات تیروئید

    در صورتیکه درمانی صورت نگیرد، کم کاری تیروئید می تواند سبب افزایش سطح کلسترول شده و فرد را در معرض خطر بیشتری از نظر سکته و حمله قلبی قرار دهد. در موارد شدید، سطوح بسیار پایین هورمون های تیروئید به از دست دادن هوشیاری و افت تهدید کننده دمای بدن منجر می گردند. پرکاری تیروئید درمان نشده نیز مشکلات شدید قلبی و شکنندگی استخوانها را در پی دارد.

    20

    درمان کم کاری تیروئید

    اگر در مورد شما کم کاری تیروئید تشخیص داده شده است، به احتمال زیاد، پزشک شما هورمون های تیروئید را به شکل قرص برایتان تجویز می کند و معمولا به پیشرفتهای قابل توجهی در طی چندین هفته می انجامد.درمان طولانی مدت منجر به افزایش انرژی، پایین آمدن سطح کلسترول و کاهش تدریجی وزن می شود. بیشتر افراد مبتلا به کم کاری، می باید تا آخر عمر، هورمون های تیروئید را مصرف کنند.

    21

    درمان پرکاری تیروئید

    معمول ترین درمان پرکاری ، استفاده از داروهای ضد تیروئید می باشد که هدف آنها، پایین آوردن سطح هورمون های تولید شده توسط این غده می باشد. هرچند با گذشت زمان این مشکل از بین می رود، اما بسیاری از بیماران می باید تا مدت های طولانی به داروهای خود ادامه دهند. داروهای دیگری نیز ممکن است جهت کاهش ضربان سریع قلب و رعشه تجویز شوند. راهکار دیگر، استفاده از ید رادیواکتیو می باشد که منجر به تخریب غده در طی شش تا هجده ماه می شود. به محض آنکه غده تخریب شده و یا با عمل جراحی برداشته می شود، بیشتر بیماران می باید استفاده از هورمون ها را به صورت قرص آغاز کنند.

    22

    جراحی اختلالات تیروئید

    هرچند برداشتن غده تیروئید، پرکاری را درمان می کند، اما این فرایند تنها زمانی توصیه می شود که داروهای ضد تیروئید کارا نبوده و یا گواتر خیلی بزرگ شده است. همچنین جراحی در مورد بیمارانی که گره های تیروئید دارند، توصیه می شود. هنگامیکه غده تیروئید برداشته می شود، بیشتر بیماران به مکمل های روزانه هورمون های تیروئید بمنظور جلوگیری از گسترش پرکاری نیاز دارند.

    23

    سرطان تیروئید

    این سرطان بسیار نادر بوده و کمترین میزان کشندگی را دارد. نشانه اصلی، وجود گره و یا تورمی در گردن می باشد.کمتر از ده درصد گره های تیروئید، سرطانی می باشند. زمانیکه سرطان تیروئید تشخیص داده می شود، در بیشتر موارد، از جراحی و به دنبال آن درمان ید رادیواکتیو و تابش های خارجی استفاده می شود.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟

    چه کنیم تا قند خون نگیریم ؟ ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز ۱. شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید: خوردن غذا‌هایی که شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده دارند، می‌توانند ریسک و خطر ابتلا به دیابت را بیشتر کنند. بدن […]

    جراحان آمریکایی با موفقیت کلیه یک خوک را به یک بیمار پیوند زدند

    برای نخستین بار کلیه یک خوک به انسان پیوند زده شد، آن هم بدون رخ دادن واکنش حاد رد پیوند از سوی سیستم ایمنی بدن بیمار.

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای

    طراحی سایت پزشکی حرفه ای: امروزه با پیشرفت اینترنت و دسترسی بسیاری از افراد به آن بسیاری از خرید ها و دریافت خدمات از طریق اینترنت انجام می شود.سایت هایی وجود دارند که هر یک در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند برخی از […]

    اگر غلظت خون دارید بخوانید

    اگر غلظت خون دارید بخوانید ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز درمان قطعی و سریع غلظت خون با چند راهکار ساده را در این مطلب بخوانید. غلظت خون یعنی چه؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟

    آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟ در حالی که خبرها از واکسن کرونا روز به روز بیشتر می شود و امیدها افزایش می یابد این پرسش مطرح است که چنین واکسنی چه عوارضی دارد؟

    تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف

      عنوان مقاله: تفاوتهای اصلی میان روشهای هایفو و آر اف       فناوریهای جدید، روشهای کم تهاجمی را برای مبارزه با علائم پیری به ارمغان آورده است. اما موثرترین روشی که باید انتخاب کنید چیست؟ با افزایش سن، پوست ما خاصیت ارتجاعی […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi