جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

رشد قدی کودکان به چه چیزهایی وابسته است؟

340

بازدید

آمارها گویای این واقعیت تلخ هستند که گروهی از کودکان ایرانی به دلیل کمبودهای تغذیه‌ای از کوتاهی قد، لاغری و ضعف رنج می‌برند، زیرا کمبود‌های تغذیه‌ای کودک را از رشد بالقوه باز می‌‌دارد و موجب کاهش سرعت رشد جسمی، اختلال در رشد بدنی و کم شدن توانمندی ذهنی می‌شود، متاسفانه اغلب این کمبودها، بیش از این که به فقر و نداشتن امکان تهیه غذا مربوط باشد، به بی‌اطلاعی خانواده‌ها از تغذیه سالم ربط پیدا می‌کند. طبق بررسی‌های صورت گرفته، کمبود برخی ویتامین‌ها و عناصر معدنی از جمله ویتامین A و D، آهن، روی و کلسیم در کودکان و نوجوانان بویژه دختران نوجوان بسیار شایع است.

پیامدهای دریافت ناکافی غذا تنها لاغری ظاهری کودک نیست بلکه عوارضی بمراتب بیشتر از آنچه شما تصور می‌کنید، خواهد داشت؛ به طوری که در چنین کودکانی، کارایی جسمی و ذهنی کاهش می‌یابد و نتیجه‌ آن افت تحصیلی و تحمیل بار مالی بر جامعه و خانواده خواهد بود.

 

همچنین کوتاهی قد و بد شکلی اندام‌ها به دلیل کافی نبودن سلامت استخوان‌ها، کندی بهبود جراحات، زود به زود بیمار شدن و دیر بهبود یافتن، نامرتب شدن دوران ماهانه در دختران و بی‌حس و حالی، از حال رفتن و خواب آلودگی از این عوارض هستند. اگر چه تغذیه نقش کلیدی در رشد کودک دارد، اما علاوه بر آن، عواملی مانند وراثت (ژنتیک)، بیماری‌های مزمن، عوامل روحی ـ روانی و هورمون‌ها نیز در ضرباهنگ رشد تاثیرگذار هستند.

تاثیر خواب، استرس و ورزش در رشد دانش‌آموزان
 
در فصل تابستان اغلب بچه‌ها زمان‌های طولانی از شب را بیدار هستند و خیلی دیر می‌خوابند و صبح‌ها نیز خیلی دیر بیدار می‌شوند. به این ترتیب، تنظیم خواب دانش‌آموز به هم می‌خورد و بیدار شدن صبح زود، برایش بسیار سخت است و تا بخواهد به این شرایط عادت کند، وی و خانواده‌اش به زحمت زیادی می‌افتند. بنابراین لازم است والدین قبل از شروع سال تحصیلی، زمان خواب فرزندان‌شان را سر و سامان دهند تا در روزهای اول مهر دچار دردسر نشوند.البته برخی دانش‌آموزان در برابر این مساله مقاومت می‌کنند و همچنان طی سال تحصیلی دیر می‌خوابند. این در حالی است که دیر خوابیدن، یا نامنظم خوابیدن به وضعیت تغذیه آنها لطمه وارد می‌کند. بسیاری از این کودکان، چاق یا بسیار لاغر و گاه کوتاه قد خواهند شد. بنابراین داشتن زمان مشخص برای خوابیدن (در ایام تعطیل و غیرتعطیل) و فضایی آرام و دور از هیجان، ضروری است.

علاوه بر اینها، خواب مناسب دانش‌آموز بر فعالیتش در مدرسه، یادگیری و رفتارش با دیگران تاثیر مثبت دارد.

به طور مثال یک کودک ۶ تا ۱۲ ساله حدود ۸ تا ۱۰ ساعت در ٢۴ ساعت به خواب نیاز دارد.

اگر می‌خواهید کودکتان خواب عمیق و مناسب داشته باشد، با گرسنگی او را به بستر نفرستید و قبل از خواب، مواد غذایی سنگین و محرک نظیر کافئین، شکلات و چای نیز در اختیارش نگذارید.

از عوامل دیگری که بر تغذیه و رشد کودکان تاثیرگذار است، می‌توان به استرس اشاره کرد. تحمل کودکان مختلف در مقابل فشارهای روحی متفاوت است. برخی کودکان بسیار حساس هستند و هر نوع استرسی بر اشتهای آنها اثر می‌گذارد که در صورت تداوم می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

حتی در بزرگسالان فشارهای روحی، مقدار غذای دریافتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بعضی افراد هنگام ناراحتی و استرس، اشتهای خود را از دست می‌دهند، در حالی که بعضی دیگر در این اوقات به پرخوری روی می‌آورند.

این روزها نقش و اهمیت ورزش در سلامت بخصوص در کودکان در حال رشد کاملا اثبات شده است. البته ورزش روزانه مناسب (نه شدید) به سلامت و رشد مناسب و محکم شدن استخوان‌ها کمک شایانی می‌کند، اما ورزش‌هایی که نیاز به کنترل (کاهش دادن) وزن کودک دارد، به رشد آنان لطمه جدی می‌زند و لازم است در این دوره سنی از کنترل وزن خودداری شود.

بسیاری از پسران که به ورزش‌های رزمی سنگین روی می‌آورند و نیز دخترانی که فعالیت‌هایی از قبیل ژیمناستیک یا حرکات موزون (مثل باله) را انتخاب کرده‌اند، به کوتاهی قد مبتلا می‌شوند.

توصیه می‌شود تا قبل از بلوغ، کودکان بیشتر از یک ساعت در روز به فعالیت ورزشی شدید نپردازند.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    نکاتی ساده که خیلی ها نمی دانند

    ♣ هنگام سکسکه تا جایی که میتوانید نفس خود را حبس کنید و بعد به آرامی تنفس کنید . ♣ اگر در جاده به دنبال ناهار یا شام هستید ، از جایی که کامیون ها نگه داشته اند غذا بخورید .

    این ۹ کار را اول صبح انجام ندهید

    زدن دکمه خاموش کردن آلارم ساعت بیش از یک بار: یک بار به راحتی می‌تواند به پنج بار تبدیل شود و همچنین به مغز می‌آموزد که بیداری را به تعویق بی‌اندازد. بیرون آمدن از رختخواب در اولین روز از هفته یا بعد تعطیلات ممکن […]

    معرفی شاخه های علوم غریبه

    معرفی شاخه های علوم غریبه ۳٫۴۳/۵ (۶۸٫۵۷%) ۷ امتیازs شاخه های مختلف علوم غریبه شامل کیمیا , لیمیا , سیمیا , هیمیا , ریمیا است. علوم غریبه از جمله علومی است که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند.

    ۹ واقعیت درمورد افراد مطالعه گر

    از کودکی به ما گفته‌اند که کتاب خواندن کار ارزشمندی است و برای ما مفید است. زمانی که سن کمی داشتیم متوجه اهمیت کتاب خواندن نمی‌شدیم و این کار را چندان جدی نمی‌گرفتیم اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ارتباط با افراد تاثیرات […]

    همه چیز درباره ویزای الکترونیکی

    با فراگیر شدن سیستم های الکترونیکی در دنیا اغلب کشورهای سامانه ویزای الکترونیکی برای اتباع خارجی را راه اندازی کرده اند.

    ویتامین U

    ویتامین U از ترکیبات مفید موجود در برخی خوراکی ها از جمله سبزیجات چلپیایی است که بر خلاف نام آن نوعی ویتامین محسوب نمی شود . از جمله فواید احتمالی آن می توان به درمان زخم معده، سلامت ریه، کبد و کلیه، کاهش کلسترول […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi