جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

کنترل کیفیت عکاسی گوشی با HDR

740

بازدید

عکاسان با گوشی‌های هوشمند، معمولاً با گزینه HDR در عکاسی گوشی خود روبه‌رو هستند که در بسیاری از موارد، کاربرد آن برای آن‌ها مشخص نیست. این در حالی است که گزینه HDR می‌تواند تأثیر بسیاری بر کیفیت عکاسی شما داشته باشد و برعکس، استفاده نابجا از آن به شدت منجر به ضعف کیفیت عکس‌ها شود…..

اما HDR چیست؟

HDR مخفف ترکیب High Dynamic Rang یا عکاسی با دامنه بالای پویایی است که در واقع یک تکنیک قدیمی عکاسی است که امروزه در حکم گزینه‌ای در تنظیمات عکاسی در گوشی‌های هوشمند و برخی گوشی‌های اندرویدی نیز وجود دارد.

آن گونه که در آغاز به نظر می‌رسید، فعال کردن این گزینه در تنظیمات عکاسی به شکل قابل ملاحظه‌ای، منجر به بهبود کیفیت عکاسی و تصاویر به دست آمده می‌شود؛ اما واقعیت آن است که استفاده از این تکنیک و گزینه، بسته به موقعیت و سوژه عکاسی شما، می‌تواند نتایج کاملاً متفاوتی داشته باشد.

در اینجا قصد داریم نگاهی به چگونگی کار HDR داشته باشیم و اینکه چه زمانی باید از این گزینه برای عکاسی با گوشی هوشمند استفاده کرد.
HDR چگونه کار می‌کند؟

این تکنیک و ابزار، همان گونه که از نام آن برمی‌آید، به این منظور استفاده می‌شود که دامنه پویایی بیشتری را به تصاویر شما بیفزاید. در واقع به این معنا که نسبت طیف نور بیشتری را از روشن تا تاریک در عکس، مورد استفاده قرار دهد.

نحوه عملکرد این ابزار این گونه است که به جای گرفتن یک عکس، HDR سه عکس با سه نور متفاوت از سوژه مورد نظر می‌گیرد و پس از آن گوشی شما، خودکار با ترکیب این سه عکس، بهترین ترکیب از نور و رنگ را در یک تصویر یکپارچه شده به شما می‌دهد؛ این کار توسط عکاسان و دستی و با نرم‌افزارهایی چون فتوشاپ انجام می‌شود.

نتیجه این امر این خواهد بود: عکسی که در پایان تهیه می‌شود، بیش از همه با آنچه چشمان شما می‌بیند، تطابق دارد؛ البته در این مورد، زمان بیشتری برای انجام پروسه و ایجاد عکس نهایی در گوشی صرف می‌شود:

به همین دلیل است که کاربرانی که معمولاً گزینه HDR روی تنظیمات عکاسی دوربین گوشی خود را فعال کرده‌اند، بعضاً تصاویری با کیفیت و جزئیات دقیق‌تری را تجربه می‌کنند.
چه زمانی باید از تکنیک HDR استفاده کرد؟

همان‌گونه که ذکر شد، HDR برای این وجود دارد که کیفیت تصاویر عکاسی شده شما را به خصوص در شرایطی خاص، بهبود بخشد. اما در چه مواردی باید از HDR استفاده کرد؟

اساساً می‌توان گفت در سه موقعیت کلی زیر باید برای بهبود کیفیت تصاویر، از گزینه HDR استفاده کرد:

ـ چشم‌اندازها و مناظر طبیعی

معمولاً مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی و بزرگ، کنتراست یا مغایرت زیادی در نور و رنگ میان زمین و آسمان دارند که این امر منجر به آن می‌شود که دوربین گوشی شما نتواند به خوبی از پس ترکیب همه این‌ها تنها با یک عکس برآید. با فعال کردن گزینه HDR در این مورد، می‌توانید بدون فوکوس بر بخشی خاص و از دست دادن جزئیات و نور بخش‌های دیگر، به خوبی تصویری کامل و با کیفیت را با دوربین گوشی خود ثبت کنید.

ـ تصاویر پرتره در نور آفتاب

نور، از مهم‌ترین بخش‌های یک عکاسی خوب است. اما نور بیش از اندازه، همچون تابش نور خورشید بر چهره، می‌تواند اثرات بدی بر عکاسی همچون، سایه، درخشندگی بیش از حد یا سایر مواردی داشته باشد که اساساً کیفیت تصویر را به شدت به هم می‌ریزد. در این مواقع فعال کردن گزینه HDR می‌تواند به تنظیم نور صحنه و روی سوژه و همزمان حفظ ترکیب و حس طبیعی رنگ‌ها کمک شایانی بکند.

ـ نور پایین یا نور پشت سوژه

گاهی سوژه عکاسی، ناچار در یک موقعیت با نور کم واقع شده یا در وضعیتی است که تابش نور از پشت سر، مانع دیده شدن آن در تصویر می‌شود. در این مواقع، فعال کردن گزینه HDR منجر به آن می‌شود که همزمان نور صحنه بالا رفته و در عین حال نور پشت سر نیز با ترکیب واقعی خود بماند.
چه زمانی نباید از HDR استفاده کرد؟

هر چند در همه این موارد، می‌توان از HDR برای بهبود کیفیت تصاویر استفاده کرد، اما مواردی خاص نیز وجود دارد که برخلاف انتظار شما، استفاده از HDR منجر به بدتر شدن کیفیت تصاویر می‌شود:

ـ عکاسی حین حرکت یا عکاسی از سوژه متحرک

اگر در حین حرکت در حال عکاسی هستید یا آنکه سوژه عکاسی شما متحرک است، HDR تنها سودی که برای شما خواهد داشت، این است که به احتمال قوی، یک تصویر کاملاً مبهم و محو را به شما تحویل می‌دهد. این امر به این دلیل است که HDR، سه عکس پیاپی از سوژه می‌گیرد و اگر در میان این سه عکس، سوژه حرکت داشته باشد،‌ تصویر نهایی محو و مبهم خواهد بود.

ـ صحنه‌هایی با هدف کنتراست بالا

برخی از تصاویر، بنا به هدف، نیاز به آن دارند که کنتراست بالایی را بر یک سوژه‌ی به خصوص حفظ کنند؛ برای نمونه، اگر قصد آن را دارید که در صحنه مورد نظر خود، یک سایه یا یک درخشندگی را پررنگ جلوه دهید، HDR گزینه مناسبی نیست، زیرا منظور اصلی شما را در صحنه نادیده می‌گیرد و کنتراست صحنه را یکسان می‌کند.

ـ رنگ‌های زنده

اگر صحنه مورد نظر شما برای عکاسی، از نور پایین یا رنگ‌های غیر طبیعی برخوردار است، HDR کمک می‌کند که بخشی از این امر، بهبود چشمگیری داشته باشد. اما اگر در صحنه شما نور کافی و رنگ‌های زنده وجود دارد، بهتر است، گزینه HDR را غیر فعال کنید، زیرا منجر به آن می‌شود که تا حدی رنگ‌ها از وضعیت اصلی خود فاصله بگیرند.

برخی از گوشی‌های هوشمند که از گزینه HDR در عکاسی خود بهره می‌برند، دو عکس را به کاربر تحویل می‌دهند: یکی با HDR خاموش و دیگری با HDR فعال. در نتیجه کاربر می‌تواند بین این دو مورد، عکسی را که با کیفیت بهتری تهیه شده، انتخاب و حفظ کند.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    تأثیر هوش مصنوعی بر آینده کودکانمان

    تأثیر هوش مصنوعی بر آینده کودکانمان ۱٫۰۰/۵ (۲۰٫۰۰%) ۱ امتیاز کلسی پایپر، روزنامه نگار امریکایی و از کارکنان سایت “وُکس” است جایی که او برای ستون Future Perfect می‌نویسد که موضوعات مختلفی را از دیدگاه نوع دوستی موثر پوشش می‌دهد. پایپر نگران خطرات فاجعه […]

    عجیب ترین تکنولوژی های آینده

    عجیب ترین تکنولوژی های آینده : شاید چیزی که هنگام تماشای فیلم‌های علمی‌تخیلی و آینده‌نگر انسان را به هیجان می‌آورد، امید به دیدن و تجربه‌ی چنین تکنولوژی‌هایی در آینده‌ی نزدیک است.

    نگرانی از توسعه هوش مصنوعی

      نگرانی از توسعه هوش مصنوعی مروری بر شاخص‌ترین نگرانی‌های کارشناسان در مورد توسعه سریع و شتاب‌زده هوش مصنوعی و تهدیدات بالقوه این فناوری، نشان می دهد که عواقب این فناوری اعتماد، اخلاق و دموکراسی را نشانه می گیرد.

    شناخت بهترین گوشیها برای بازی

    در ادامه به معرفی بهترین گوشی‌های موبایل موجود در بازار ایران می‌پردازیم که نه تنها برای هر مقدار بودجه‌ای مناسبند بلکه در انجام بازی‌هایی با گرافیک بالا عملکرد خوبی نیز دارند.

    بررسی اهمیت المنت دیزل ژنراتور

      بررسی اهمیت المنت دیزل ژنراتور   مقدمه المنت دیزل ژنراتور یکی از اجزای مهم و کاربردی در موتور های دیزل ژنراتور می باشد. در واقع وجود این المنت سبب می شود که دمای آب موتور گرم شده و موتور عملکرد صحیح خود را […]

    راهنمای خرید درب ضد سرقت

    اگر قصد خرید درب ضد سرقت را داشته و به فروشگاه‌های عرضه این محصول در بورس درب مراجعه کنید؛ حتما با انبوهی از مدل‌های این کالا مواجه می‌شوید. حتی در فروشگاه‌های اینترنتی نیز تنوع بالایی از درب‌های ضد سرقت به مشتریان عرضه می‌شود.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi