جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

مکتب پارمیندس

769

بازدید

یونانیان در عقاید واعمال خود با میانه روی میانه ای نداشته اند. هرالکیتوس بر آن بود که همه چیز تغییر می کند پارمیندس در پاسخ گفت که هیچ چیز تغییر نمی کند.
پارمیندس اهل الئا بود که در جنوب ایتالیسات. وی در نیمه اول قرن پنجم پیش از میلاد به بار آمد. بنا به قول افلاطون، سقراط در جوانی محضر پارمیندس را که در آن هنگام پیر بود درک کرده و چیزهای بسیاری از او آموخته است. فلاسفه جنوب ایتالیا و سیسیل بیش از فلاسفه ایومن که تمایلاتشان عموما علمی و شکاکی بود، مشرب عرفانی داشتند. غالبا گفته می شود که پارمیندس در شعری تحت عنوان درباره طبیعت تشریح شده است. پارمیندس حواس را فریبنده می دانست و همه اشیای محسوس را بدین عنوان که وهم و فریبی بیش نیستند محکوم می کرد. یگانه حقیقت ذات احدیت است که نامتناهی و نامرئی است وآن بر خلاف آنچه در حکمت هراکلینوس آمده است مجموعه اضداد نیست زیرا که اضدادی وجود ندارد…….

چنین پیداست که پارمیندس می اندیشیده است که فی المثل (سرد) فقط به معنی غیر گرم و تاریک فقط به معنی غیر روشن است ولی احدیث را چنان تصور نمی کرده است که ما خدا را تصور می کنیم. به نظر می رسد که ویروسها احدیت را به عنوان یک وجود مادی و بسیط می انگاشته است زیرا که از آن به عنوان یک کرده نام می برد. لیکن احدیت او را نمی توان تقسیم کرد زیرا که تمام آن در همهجا حضور دارد.
پارمیندس تعالیم خود را دو بخش می کند یک بخش طریق حقیقت و بخش دیگر طریق عقیده نامیده می شود. نیازی نداریم که به طریق دوم بپردازیم. زیرا نکات اساسی آنچه ویروسها درباره طریق حقیقت می گوید تا آنجا که گفته های او باقی مانده است از این قرار است:
«نمی توان بر آنچه نیست آگاه شوی – این امری است محال- و نیز نمی توانی آن را بیان کنی، زیرا که هر چه بتواند به اندیشه در آید می تواند باشد»
پس چگونه آنچه هست می توانددر آینده باشد. یا چگونه نتوانسته است هست شود؟ اگر هست شده است پس نیست و نیز آگر در آینده خواهد بود پس نیست. بدین گونه شدن نابود می شود و از میان رفتن نیز دیگر به گوش نخواهد رسید. »
«چیزی که می تواند به اندیشه در آید و چیزی که اندیشه به خاطر آن وجود دارد یک چیز است، زیرا نمی توان اندیشه ای یافت بی آن که چیزی باشد که اندیشه بدان بیندیشد.
در زمینه فلسفه این نخستین نمونه براهین است که از اندیشه و زبان گرفته شده و با دنیای واقع منطبق گشته اند. البته این برهان را نمی توان صحیح دانست ولی ارزش این را دارد که ببینیم چه مایه حقیقت در آن نهفته است.
پارمیندس چنین فرض می گیرد که کلمات معانی ثابت دارند این در واقع اساس برهان اوست که پارمیندس آن را غیر قابل تردید می پندارد.
پارمیندس می گوید که چون ما می توانیم آنچه را معمولا گذشت می نماند در زمان حال بدانیم، پس آن چیزی نمی تواند در واقع گذشته باشد، بلکه باید به یک معنی اکنون هم وجود داشته باشد. پارمیندس از این مقدمه نتیجه می گیرد که چیزی که تغییر نامیده می شود وجود ندارد.
آنچه از عقاید پارمندس تا همین ایام اخیر در فلسفه پذیرفته می شد. نظریه بقای جوهر بود. کلمه جوهر در آثار اخلاف بلافصل پارمیندس نیامده است. لیکن مفهوم آن در افکار آنان دیده می شود. فرض شد جوهر موضوع باقی و ثابت محموله های متغیر است، و این فرض یکی از مفاهیم اساسی فلسفه و روانشناسی و فیزیک والهیات شده و بیش از دو هزار سال دوام کرد. این فرض برای این پیشنهاد شد که بی آن که حقایق آشکار و انکار شوند در حق برهان پارمیندس نیز شرط عدالت رعایت شده باشد.
دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    بهترین ترجمه جنین شناسی لانگمن کدام است + مقایسه

    بهترین ترجمه جنین شناسی لانگمن کدام است + مقایسه ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۸ امتیازs بهترین ترجمه جنین شناسی لانگمن کدام است + مقایسه   جنین شناسی یکی از چالش برانگیز ترین دروس علوم پایه است که مطالعه آن خود چالش های خاص خود را دارد. […]

    خواص آلو برای دیابت چست؟

    خواص آلو برای دیابت چست؟ ۴٫۸۸/۵ (۹۷٫۶۱%) ۶۷ امتیازs خواص آلو برای دیابت چست؟ امروزه می‌توان با مصرف بسیاری از میوه‌ها از مصرف داروهای شیمایی تا حد بسیار زیادی جلوگیری نمود چرا که افرادی که دارای دیابت هستن با مصرف قرص و داروهای شیمایی […]

    اگر می خواهید خیلی زود جذاب شوید !!

    اگر می خواهید خیلی زود جذاب شوید !! ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز اگر لبخند می‌زنید، هر چه لبخندتان صادقانه تر و بزرگتر باشد، زیباتر به نظر خواهید رسید. و به همین ترتیب شخص دیگر هم می‌تواند بیشتر جذب شما شود .

    خرید کفش اسپرت مناسب

    خرید کفش اسپرت یکی از مهمترین بخش‌های خرید هر فردی است. چرا که یک کفش مناسب باعث داشتن پاهای سالم و درنتیجه انجام اقدامات سریع‌تر به سمت رویاها می‌شود. درست است که مراجعه به مراکز خرید شاید اولین گزینه‌ای باشد که به ذهن می‌رسد اما […]

    عناوین شغلهای پردرآمد دنیا و ایران

    متخصص هوش مصنوعی و یادگیری ماشین/ تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۴ ارزش مشاغل مرتبط با یادگیری ماشین، حدود ۳۱ میلیارد دلار باشد. این گفته به معنای آن است که طی یک دوره زمانی شش ساله، نرخ رشد سالیانه این حوزه بیش از ۴۰ […]

    معرفی بازی‌های Tekken 3 و GTA San Andreas

    معرفی بازی‌های Tekken 3 و GTA San Andreas در این مقاله به بررسی و معرفی GTA San Andreas و Tekken 3  می‌پردازیم که محال است هیچ گیمری نامی از این دو بازی نشنیده باشد. این دو بازی در هنگام عرضه در زمان خود توانستند رکوردهای فروش بازی را جا بجا کنند و به شاهکارهای فراموش‌نشدنی تبدیل شوند که به دلیل استقبال فراوان […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi