جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

اثرات مخرب قرص های روان گردان

5,812

بازدید

اثرات مخرب قرص های روان گردان ۲٫۰۰/۵ (۴۰٫۰۰%) ۱ امتیاز
امروزه اعتیاد مشکل بزرگ جوامع است و خساراتی که این معضل یا بلای خانمان سوز به جا می گذارد بسیار زیانبار است زیرا نیروی جوان را از چرخه تولید خارج می کند . اعتیاد وابستگی جسمی یا روانی به چیزی است . اعتیاد می تواند به مواد شیمیایی یا مواردی مانند اینترنت باشد .

اعتیاد به ترکیبات شیمیایی رایجترین نوع موجود است و مواردی که به طور معمول به کار می روند شامل داروهای مسکن و خواب آور ، محرک های مغزی ، مواد استنشاقی ، الکل ، مواد افیونی و یا حشیش هستند …….

داروهای مسکن و خواب آور شامل گروه داروهای بنزودیازپین هستند و این ترکیبات باعث اختلال عملکرد شغلی و اجتماعی خواب آلودگی و اختلال درک است . از علایم آن پوست سرد و نمناک و عوارض آن ناراحتی کبدی و گوارشی در نهایت در اثر مصرف زیاد مرگ را به دنبال دارد .

گروه دیگری از مواد اعتیادآور که ممکن است کمتر جلب توجه کند مواد استنشاقی است مانند چسب موکت ، تینر ، بنزین ، گاز فندک اتر و مایع خشک شویی است . پس از مصرف این مواد فرد دچار نشیگی ، سردرد ، تهوع ، پرخاشگری ، اختلال تکلم ، افزایش ضربان های قلب است .

این گونه مواد باعث از بین رفتن سلول های مغزی ، کاهش بهره هوشی و آسیب های جدی به کبد و کلیه و عضلات و ریه می شود . اما از آنجایی که این مواد مستقیم اثر بر مغز دارد احتمال کم خونی و سکته بسیار زیاد است .

ترکیبات دیگر مواد الکلی مانند انواع مشروبات الکلی هستند که سبب به هم خوردن تعدل و کندی پاسخ می شود و از علایم آن استشمام ، بوی الکل ، سیگار کشیدن زیاد و استفراغ است . در چنین افرادی خط ابتلا به سرطان سر و گردن و آسیب کبد بسیار بالاست .

مشهورترین گروه مواد اعتیادآور مواد افیونی مانند تریاک ، شیرۀ کدیین ، مرفین و هرویین هستند . این مواد حالت نشیگی گرما و گیجی ایجاد می کنند . مشخص ترین علامت مصرف تنگی مردمک چشم این افراد است .

همچنین ، حساسیت ، کاهش وزن ، کاهش میل جنسی و تیره شدن پوست است و احتمال ابتلا به هپاتیت ، کزاز و ایدز در این گونه افراد بسیار بالاست و مرگ بیشتر در این گروه اتفاق می افتد . گروه دیگر مواد اعتیادآور کانابیس است که شامل حشیش ، ماری جوانا ، گراس و بنگ و … است . در این گونه افراد تمرکز از بین رفته و اشتها افزایش می یابد . از علایم مصرف آن قرمز شدن چشم است . این مواد به سلول های مغزی آسیب جدی وارد می کند و با درصد بالایی سبب سرطان ریه می شود .

و اما گروه جدیدی از مواد اعتیادآور که محرک های مغزی هستند . این مواد گروه های از آمفتامین دیتالین و مشتقات آنها هستند . از مشتقات آن می توان به MDMA که امروزه به نام های اکستاسی ، اکستازی ، اکس و یا قرص شادی بخش ناخته شده است XTC دربین عامه مردم اسم های دیگری نیز دارد از جمله :

X , E , MDMA , ROLL , Adam , XTC .

Ecstasy (304 – methylene Dioxy meth Amphetamine)

● سرگذشت اکستازی

شرکت شیمیایی مرگ در سال ۱۹۱۳ یک ماده شیمیایی مشتق از آمفتامین به نام متلین دیوکسی آمفتامین (MDMA) سنتز کرد و یک سال بعد با شماره ۳۵۰/۲۷۴ آن را به ثبت رساند که مقدر بود سرگذشت پر ماجرایی در قرن بیستم پیدا کند . در آن هنگام شرکت مرگ فکر می کرد که می توان این ماده را به ماده شیمیایی ذکر نشده بود و مرگ هم هیچگاه این ماده را دارد بازار نکرد . در طول سال های بعدی خود آمفتامین و مشتقات دیگر آن برای استفاده هایی دارویی مختلف عرضه شدند . آمفتامین در دهه ۱۹۳۰ به عنوان داروی ضد اشتها و کاهنده وزن به کارمی رفت ، اما به زودی به علت خط وابستگی و سایر عوارض بازار خارج شد . مشتق دیگر آمفتامین متیلن دیوکسی آمفتامین (MDMA) در سال ۱۹۵۶ به عنوان مهارکننده سرفه و در سال ۱۹۶۱ به عنوان ضداشتها ثبت شد ، اما هیچگاه به عنوان دارو وارد بازار نشد . متیلن دیوکسی آمفتامین (MDMA) چهار دهه به فراموشی سپرده شد تا از اوایل دهه ۱۹۵۰ ارتش آمریکا آزمایش سمت MDMA و سایر مشتقات آمفتامین را بر روی حیوانات آزمایشگاهی مثل خوکچه هندی ، موش ، میمون و سگ آغاز کرد . قصد ارتش آمریکا بررسی امکان استفاده از این مواد به عنوان جنگ افزار شیمیایی بود . MDMA به عنوان وسیله ای برای اعتراف گیری یا به اصطلاح سرم حقیقت گویی مورد آزمایش قرار گرفت اما برای این مقصود مناسب نبود . یک دهه بود ، دانشمندی به نام آلکساندر شالگین پژوهش جدی بر روی MDMA را آغاز کرد . در سال ۱۹۶۷ برای اولین بار مقدار اندکی از MDMA به طور زیرزمینی ساخته شد و معدودی از افراد آن را امتحان کردند . در سال ۱۹۶۸ شالگین شخصاً شروع به امتحان این ماده روی خودش کرد و آن را به دگران نیز معرفی کرد . او تجربه خودش را از MDMA اینگونه توصیف کرد . بعد از مصرف ۱۲۰ میلی گرم هنگامی که اثرات ماده شروع به ظاهر شدن کرد ، احساس کرد که به تنگنا افتاده ام و توجهم را باید به آن معطوف کنم . کاملاً ترسیده بودم و صورتم سرد و خاکستری شده بود . ولی حالت رویایی زیبایی داشتم . شالگین بسیار شیفته این ماده شده بود .

بین سال های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۸ معدودی از درمان کران تجربی از آن در جلساتی درمانی استفاده کردند . ادعا بر این بود که MDMA اثری همولی زا (empathogenic) دارد و فرد را قادر به بیان احساسات درونی خود می کند . لذا برخی از درمان گران در درمان اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) از جمله در سربازان بازگشته از جنگ ویتنام آن را به کار بردند . از ابتدای دهه ۱۹۸۰ مصرف غیرپزشکی و تفریحی MDMA به خصوص در ایالت تگزاس آمریکا تحت نام اکستازی در خرده فرهنگ حاکم بر کلوپ های رقص رواج یافت . ظاهراً استفاده MDMA در تشدید تجربه اجتماعی و موسیقایی باعث استفاده اولیه از آن شد . در فاصله های سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۸ مصرف اکستازی در ایالات متحده از ۱۰ هزار روز درسال به ۳۰ هزار روز در ماه رسید و از دارویی که تنها در مجالس زیرزمینی یافت می شد به ماده ای در دسترس همه بدل شد و قیمت آن از مشروبات الکلی هم کمتر بود . در سال ۱۹۸۵ بود که سازمان مبارزه با مواد مخدر آمریکا مصرف اکستازی را غیرقانونی اعلام کرد و آن در فهرست داروهایی که مصرف پزشکی ندارند و احتمال بالای سوء مصرف آنها وجود دارد . در همان سال کمیته کارشناسی وابستگی به دارو در سازمان جهانی بهداشت به کشورها توصیه کرد این ماده را غیرقانونی اعلام کنند .

● اکستازی

پایه شیمیایی اکستازی شبیه مسکالین و Speed است . به اعتقاد بسیاری از متخصصان اکستازی مانند LSD جزو اصلی گروه مواد مخدر توهم زا و سرخوش آور به شمار می رود . در ساخت اکستازی موادی همچون استون ، نیترواتان ، کلورفورم و یا حتی فرومالید به عنوان مواد پایه به کار می روند . موادی که همگی در صفت شیمیایی و داروسازی کاربرد داشته و می توان به طور کاملاً قانونی آنها را تهیه و بعضی از این مواد را بدون هیچ منعی استفاده کرد . عموماً ساخت این مواد در آزمایشگاه های زیرزمینی صورت می گیرد . اما در مورد اکستازی قضیه فرق می کند این ماده نه تنها در لابراتورهای کوچک زیرزمینی تولید می شود بلکه در کارخانجات بزرگ نیز هست .

اکستازی از طریق دهان و به صورت قرص همراه با آب مصرف می شود ولی تزریق هم می توان کرد . که روش استفاده متداول آن استفاده از قرص است . این قرص ها با اسامی مختلفی چون فراری ، دلار ، فولک ، هات (HOT) ، انتیمت (Intemet) ، لاو (Love) میتسوبیشی ، دکتر هاوس ، آدمک خندان و …. در بازار موجود است . در سطح خارجی این قرص ها اغلب اشکال و حروفی دارند که به همراه رنگ و ترکیبات رنگی ، شدت مدت زمان تأثیر و نوع ماده مؤثر آن را برای مصرف کننده مشخص می کند هر چند درستی این کدها قابل اطمینان نیست .

اعتیاد جدید که در انتهای آن مرگ به انتظار نشسته است . نام علمی آن متیل دی اکسی متیل آمفتامین می باشد . اثر هر قرص پس از خوردن بعد از ۱۵ تا ۹۰ دقیقه در فرد آشکار می شود و تا ۲۴ ساعت باقی می ماند . در لغت به معنای شادی مفرط بوده . اکستازی داروی سفید رنگ بدبو تلخ مزه است و به راحتی در آب حل می شود و به شکل های قرص کپسول آدامس نوشابه پودرهای طمع دار تولید و عرضه می شود و گاه نیز به صورت تزریق وریدی مورد استفاده قرار می گیرد .

اعتیاد به این ماده روانی و ترک آن بسیار دشوار است . متأسفانه میزان مصرف این ماده خطرناک در ایران در حال افزایش است و خطر مرگ با مصرف آن وجود دارد و هیچ پادزهری تا امروز برای مسمومیت با اکس شناسایی نشده است . اعتیاد بیشترین آسیب را به جوامع می زند پیشگیری راحت تر از درمان است .

● عوارض اکستازی

از دلایل مصرف این قرص ها عوارض کوتاه مدت خوشایندی است که در بدن انسان می گذرد افزایش شدید احساس خوب بودن در فرد ، افزایش انرژی فرد ، احساس تمایل برای ارتباط با دیگران و احساس تعلق فیزیکی به دیگران احساس عشق و سرخوشی ، دست و دل بازی ، افزایش هوشیاری و درک موسیقی ، افزیش حواس بویایی و چشایی ، احساس تجربیات و حالات روحی جدید در زندگی ، احساس روشنایی ، تمایل برای در آغوش گرفتن و بوسیدن دیگران و اینکه به علت افزایش انرژی در مصرف کنندگان ، وجود تمایل برای فعالیت شدید و رقص های طولانی همه و همه اثراتی است که جوانان را به دنبال خود می کشاند و حتی بسیاری از مصرف کنندگان عدم وجود فضای تفریحی کافی برای خود را از دلایل مصرف این قرص ها می دانند .

▪ اثرات منفی

اما بعد از به پایان رسیدن این میهمانی ها مصرف کنندگان کم کم وجود اثرات منفی را در خود احساس می کنند ، اثراتی چون کاهش اشتها تغییرات بینایی ، گشاد شدن مردمک ها که باعث می شود مصرف کنندگان در محل های مصرف مانند : پارتی ها با وجود نور کم ، مجبور به استفاده از عینک های آفتابی در شب شوند (که علت آن تحریک پذیری با نور) ، حرکات غیر طبیعی چشم (نیتاگموس) ، توهم بینایی (هالوسیناسیون) افزایش ضربان قلب و فشار خون (تا کی کاردی ، عیپرتانسیون) تغییر در حفظ نظم دمای بدن را احساس می کند . فک زدن های طولانی (افراد مصرف کننده برای جلوگیری از حالت قفل شدن فک ، مجبور به مصرف آدامس هستند و گاهی تا ساعت ها پس از مصرف ، این حالت فک زدن های غیرطبیعی موجود است) .

لرزیدن ، عصبی شدن عدم تمایل برای استراحت ، تمایل شدید برای مصرف مجدد این ماده ، پس از افت تأثیر اولیه همه اثرات منفی این قرص در روزهای پس از مصرف است .

▪ اثرات منفی شدید

اما مصرف این قرص ها در دراز مدت اثرات منفی شدیدی بر بدن افراد می گذارد از جمله اثرات شدید احساسی ، اختلال خواب ، کابوس های شبانه ، اضطراب ، دیوانگی ، انقباض شدید فک و پارگی زبان در اثر فک زدن های طولانی ، عدم تمرکز ، فراموشی ، اختلال در یاردگیری ، افزایش دمای بدن و کاهش آن بدن (در پارتی ها دارو مصرف می شود ، افراد مجبور به مصرف آب فراوان و مکرر هستند و این مسأله خطرات خاص خود را به دنبال دارد) تهوع و استفراغ ،کاهش سدیم خون در اثر مصرف زیاد مایعات (هیپو ناترمی) سردرد و سرگیجه و تشنج ، آنمی پلاستیک (سرکوب شدید خون سازی مغز استخوان) افت شدید خلق در روزهای پس از مصرف ، احتمال اعتیاد جسمی کم است ولی اعتیاد روانی به همراه دارد ، احتمال مسمومیت کبدی ، صدمه به اعصاب مغزی ، بزرگ شدن پستان در آقایان (ژینکوماستی) ، اقتباس ادراری ، ……… در ضمن دختران جوان به علت اثرات هورمون های جنسی زنانه ، در صورت مصرف اکستاسی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افت سدیم خون و به دنبال آن تشنج هستند .

هنوز در مورد عوارش دراز مدت سوء مصرف اکستازی اطلاع دقیقی در ست نیست . اما در این نکته که سوء مصرف اکستازی با خلوص بالا و به دفعات ، کارایی و عملکرد سیستم عصبی مغز ا به شدت دچار آسیب می کند شکی وجود ندارد ریال بیش از همه حافظه کوتاه مدت مغز دچار اختلال می شود . بعضی مصرف کنندگان می گویند که در حالت نشیگی حافظه کوتاه مدتشان را به کلی از دست داده اند اما در بعضی موارد حافظه دراز مدتشان فعال شده است . اکستازی مانند مواد مخدر سیستم ایمنی بدن را به شدت تضعیف می کند و آسیب پذیری بدن را در برابر بیماری های عفونی و ویروسی به شدت افزایش می دهد . علاوه بر آن ارگان هایی که کار دفع مواد سمی زاید بدن مثل کلیه و کبد را بر عهده دارند دچار صدمات جبران ناپذیری می شوند .

افرادی که مصرف را تازه شروع کرده اند زندگی روزمره شان هنوز تحت تأثیر مصرف قرار ندارد ، اما پس از حدود شش ماه مصرف مداوم ، اشتیاق مفرط و غیرقابل کنترل به مصرف دایمی در آنها به وجود می آید . ضمن این که اشتیاق به مصرف مواد مخدر دیگر مانند حشیش ،کوکایین و حتی بعضی داروهای پزشکی روان گردان سوق می دهد .

● علایم مصرف اکستازی

البته علایم آنی مصرف اکستازی با فاکتورهای مختلفی مانند میزان دفعات مصرف ، میزان خلوص ماده مؤثر ، وضعیت روحی و جسمانی ، انگیزه و موقعت مکانی مصرف کننده ارتباط مستقیم دارد .

در واقع اکستازی همانند بسیاری از مواد مخدر دیگر فقط احساس اولیه مصرف کننده را تشدد می کند . این مواد تغییر اجاد نمی کنند ، مثلاً احساس سرخوردگی ، اندوه ، تبدیل به شادی و سرخوشی نمی شود . شاید به همین دلیل اطلاق مواد روان گردان به انواع محصولات اکستازی چندان درست به نظر نیاید .

همچنین برای بسیاری از افراد اکستازی محرک هیجان آور و در عین حال آرامش بخش است و علاوه بر آن تأثیرات توهمی ، تحریک فانتزی را نیز به دنبال دارد . اما مصرف کنندگان پیش از آن که عوارض روانی مواد را احساس کنند ابتدا عوارض جسمانی مصرف مواد را تجزیه می کنند .

در افرادی که برای اولین بار اکستازی مصرف می کنند ، حدود ۳۰ دقیقه پس از مصرف معمولاً افزایش ضربان قلب ، تعریق شدید ، انقباض عضلانی ، عدم احساس درد بروز می کند . اما افرادی که به دفعات این مواد را مصرف می کنند احساس سوزن سوزن شدن بدن ، بیقراری ، نا آرامی و اضطراب را توصیف می کنند.

برای تشخیص عوارض ناشی از مصرف مواد ، همواره باید علامت ها و عوارض مصرف با مشاهدات به دست آمده آزمایشگاه های داروسازی و آزمایش های کلینیکی و نتایج بررسی و آزمایش قرص ها مقایسه شوند ، تا در حد ممکن بتوان دریافت چه ماده مؤثری مصرف شده است .

افزایش دمای بدن ، فشار خون و همچنین افزایش فزاینده توان بدنی از آثار آنی جسمانی مصرف مواد هستند . از عوارض ناخواسته ای که نیز ممکن است بروز کند می توان به تهوع ، خشکی دهان ، انقباض عضلات فک و همچنین عدم تعادل اشاره کرد . علاوه بر این مصرف اکستازی همراه با فعالیت شدید بدنی ممکن است عوارض جسمانی ـ روانی مانند کم آبی شدید ، استفراغ ؛ ترس و واهمه شدید را در پی داشته باشد . این عوارض معمولاً پس از حرکت های شدید و طولانی در محل گرم و پرجمعیت به ویژه محفل های شبانه و پارتی ها بروز می کند که در موارد نادر منجر به سکته قلبی و یا مغزی نیز شده است . مصرف کنندگان گاه تا حد مرگ می رقصند تا جای که آب بدنشان به شدت کاهش یافته و به دلیل مصرف مواد ، سیستم گیرنده های درد در بدنشان مختل شده و شخص مشکلات ناشی از کم آبی شدید را احساس نمی کند .

● گرایش جوانان به اکستازی

بروز و شیوع ناهنجاری های اجتماعی در میان جوانان ادامه دارد و این در حالی است که مصرف داروهای روان گردان ابعاد تازه تری یافته است . با کاهش قیمت این قرص ها از ۱۰ هزار تومان به ۳۰۰ تومان ، جوانان زیادی برای رهایی از قیدهای ذهنی و باورهای رسمی جامعه ، به مصرف این قرص ها تمایل پیدا کرده اند . آنها اکس مصرف می کنند تا شاد شوند و نیروی مضاعف پیدا کنند ، اما بعد از مدتی گرفتار اختلال های روحی ، روانی و جسمی عمده ای می شوند که به مراتب خطرناک تر از عواقب مصرف مخدرهایی نظیر تریاک و هرویین است .

قرص اکستاسی (ECSTASY) اگر چه به معنای لذت یا شدی عمیق است ، اما بعد از چندین بار مصرف منجر به افسردگی و کاهش هیجانات لذت بخش در فرد می شود و از این رو مصرف آن از دهه هشتاد در اروپا غیرقانونی و ممنوع اعلام شده است . قرص شادی آور نخستین بار درسال ۱۹۱۴ توسط شرکت داروسازی مرگ در آلمان ساخته و به ثبت رسید . هم اکنون مصرف این قرص ها در کشورهای آمریکا ، انگلیس ، فرانسه و آلمان شیوع بیشتری دارد و مصرف آن در ایران نیز با پایین آمدن قیمت آن ، روند رو به رشدی در میان جانان رده سنی ؟؟ تا ؟؟ سالگی یافته است . دکتر ارسلان ضرابی روان پزشک ، با اشاره به این که اثرات روحی ـ روانی این قرص ها در طول زمان به مراتب شدیدتر از اثرات جسمانی آن است . مسمومیت ناشی از مصرف آن تأثیرات جسمانی مثل : افسردگی ، اضطراب های مزمن ، تخریب کبدی و کلیوی است و البته همراه با تحریکات روانی بسیار شدیدی مثل کارهای جنایی و خشونت شدید را به دنبال دارد . از همه بدتر تأثیری است که بر روابط جنسی می گذارد . افراد پس از مصرف ، شرم و حیای ایجاد رابطه جنسی را از دست می دهند و به شهوترانی کشیده می شوند .

دکتر ضرابی معتقد است : در ایران بیشتر تکیه بر اثرات جسمانی ان است ، در حالی که باید بر اثرات روحی ـ روانی آن تأکید شود . چرا که فرد از لحاظ روانی به شدت وابسته به حفظ حالات پس از مصرف می شود .

اکستاسی دارای خاصیت انرژی زایی شدید است . البته این انرژی ، کاملاً کاذب و غیرطبیعی است و اگرچه فرد پس از مصرف بسیار فعال ، شاد و هوشیار می شود و حرکات او سریع و به نحوی غیرمعمول می شود ، اما این حالات پس از آن که ساعت تأثیرگذاری دارو به پایان رسید ، به شدت افول کرده و وضعیت فرد مصرف کننده تا مصرف مجدد قرص در وضعیتی آشفته باقی می ماند .

دکتر سعید صفاتیان ، مدیرکل امور درمانی و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر در توضیح چنین حالاتی می گوید : عوارض جسمانی مصرف اکستاسی به طور طبیعی ، از بین رفتن نیاز خوردن و خوابیدن ، تهوع ، تب ، لرز ، تعریق ، توهّم شنوایی و بینایی و از همه بدتر عدم تشخیص فاصله است . به طوری که ساختمان ۱۰ متری را یک متر می بیند و این خود موجب تصادفات مرگبار می شود.

وی در ادامه می افزاد : حالات روحی ـ روانی پس از مصرف نیز شامل افسردگی ، تحریک پذیری ، آشفتگی و عدم آگاهی به مکان و زمان و واکنش به اطراف می شود . این واکنش بخصوص در محیط های کاری نسبت به اطرافیان بسیار خطرناک است .

اگرچه گرایش به مصرف اکستاسی در میان جوانان تحت عنوان ارضای حس کنجکاوی و ماجراجویی و یا به دنبال راهی برای کاهش هیجانات و اضطراب های حاصل از زندگی ماشینی تفسیر شده است ، ولی صرفاً چنین دلایلی گرایش رو به رشد جوانان ، به مصرف این قرص را توجیه نمی کند .

اگر در میان محافل علمی ، سخن از کنترل خانواده ها و در نهایت جامعه است ، ولی گرایش جوانان به مصرف این مواد ، معلول یک علت است و حال باید به دنبال علت بود . شاید به تعبیری بتوان گفت که خانواده و جامعه خود علت و مسبب ظهور چنین پدیده ای در میان جوانان هستند .

دکتر حسین تنهایی ، جامعه شناس و استاد دانشگاه با تأکید به این که جامعه علت اصلی بروز چنین گرایشی است ، معتقد است : در یک جامعه ، ساختارها و نیازها در هم تنیده شده است . به عبارتی ساختارهای جامعه باید برای رفع نیازهای افراد آن شکل گیرند و بنا شوند . جوان امروزی به دنبال شادی و نشاط است . نیاز اصلی او همین است . خنده و شادی اساس رشد جسم یک روح سالم است . یک جوان می خواهد آن را به دست آورد . حال بستگی دارد در آن فرهنگی که زندگی می کند ، چه چیز در دسترسی برای جبران شادی و هیجاناتش پیدا کند . در جوامع جهان سوم ، شاید ارزانترین وسایل ممکن برای لحظاتی خوش بودن ، مصرف قرص های شادی آور باشد.

وی در ادامه ، مصرف این قرص ها را با سرکوفتگی نیاز های اصلی جوانان مرتبط می داند و می گوید : هنگامی که نیاز اصلی جوان امروزی یعنی شاد بودن ، سرکوب شود ، نیازهای کاذب جلوه می کنند و لذا جوان برای رفع نیازهای کاذب خود ، گرایش به مصرف هرگونه موادی را پیدا می کند . باید پرسید در جامعه ما کدام نهاد برای رسیدگی به هیجانات و شادی های انباشته شده در جوانان تأسیس شده است ؟ لذا در اثر همین کمبودهاست که موسیقی در بازار آزاد شکل می گیرد . چرا باید نسل جدید را نسل عصیانگر و ضد اجتماع بخوانیم . آنها نیز با تعاریف خاص خود زندگی می کنند . این وظیفه جامعه و نهادهای ذیربط آن است که به رفع آن نیازها که اصلی ترین آنها ، شادی و نشاط در زندگی است ، پاسخگو باشد.

شادی به معنای ایجاد انگیزه و نشاط ، خاص یک جامعه نیست . تحقیقات نشان می دهد شاد بودن به عنوان یک شاخص اصلی باعث افزایش کارایی جامعه می شود . محیط های بسته و خشک در دنیای امروز دیگر پاسخگوی نیاز به شادی و لذت در جوانان نمی تواند باشد . برای بروز شادی باید عوامل آن مهیا باشد . اغلب کشورها کوشش می کنند که اگر نمی توانند همه عناصر لازم را برای بروز شادی فراهم کنند ، لااقل ابتکارهایی برای سوق دادن جامعه ، به سمت شادزیستن انجام دهند . از به راه انداختن سرگرمی های جمعی گرفته تا اجرای موسیقی شادی بخش در ملاءعام ، همگی از موارد ایجاد زمینه های شادی در جامعه است . جوان جامعه ما نیز به دنبال چنان شادی ها و هیجاناتی است . اگر او امروز نمی تواند این سرخوشی را به طریق صحیح از درون ساختارهای جامعه بیاید ، برای جبران ان به سراغ مصرف قرص هایی می رود که دیگر ننگ خماری ندارند . او تنها ، فردی پرانرژی و با نشاط است که پس از هر بار مصرف قرص ، خود را بیشتر به آغوش مرگ می سپارد . به نظر م یرسد ، جامعه ما نیز ، باید بنا به نیازهای اصلی جوانانش که همان تخلیه هیجانات و احساسات است ، با مهیا کردن بسترهای اجتماعی و فرهنگی ، زمینه شادی را در جامعه فراهم کرده و آن را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کند تا بتواند از گریش جوانان به مصرف قرص های شادی آور برای لحظاتی محدود جلوگیری کند .

دکتر ضرابی ، عامل اعتیاد وراثتی را در زمینه گرایش جوانان به مصرف قرص های اکستاسی ، بسیار ضعیف می داند و بر این باور است که : اگرچه در زمینه هایی دیده شده است که افرادی ، به صورت ژنتیکی دارای زمینه گرایش به اعتیاد هستند ، ولی عامل مصرف قرص های روان گردان در جوانان بیشتر به محیط خانواده برمی گردد . زمینه های اختلال خانوادگی و عدم الگوهای مناسب رفتاری در گرایش جوانان به این قرص ها می تواند مؤثر باشد . نکته این جاست که در خیلی از موارد ، اگر جوانی دست به مصرف قرص اکستاسی می زند اولین گرایش او نیست . بلکه از قبل موارد دیگری هم مصرف می کرده است .

دکتر صفاتیان نیز ، علت استفاده جوانان ایرانی از این قرص ها را علاوه بر عوامل فردی مانند : ترک تحصیل و عدم اعتماد را نیز ذکر می کند و می گوید : از همه مهم تر عوامل محیطی است که شامل غفلت خانواده از فرزندان و عدم آگاهی آنان نسبت به مصرف این قرص هاست . چرا که اغلب پدر و مادران فکر می کنند اعتیاد با حالاتی چون خمودگی ، سیاهی دور چشم و خواب آلودگی همراه است در حالی که شادی و نشاط بیش از حد جوانان نیز می تواند زنگ خطری برای آنان باشد.

بالا بردن سطح آگاهی جوانان و خانواده ها در مورد خسارت زیانبار مصرف این قرص ها ، در زمره اول وظیفه نهادهای دولتی و غیردولتی ذیربط به شمار می اید . این وظیفه رسانه های گروهی است تا با آموزش همگانی خانواده ها ، آنان را نسبت به مشاهده عدم تعادل روانی در جوانان نظیر افسردگی ، خستگی و اضطراب حساس کنند و علایم هشدار دهنده ای را به خانواده ها نشان دهند .

از عوامل مهم در مصرف مواد شادی آور در بین جوانان :

– بیکاری جوانان

– عدم برنامه و انگیزه کافی برای زندگی

– عدم تحریک و جنب و جوش کافی برای تخلیه شدن انرژی جوان

– اشتیاق برای درک حالتی متفاوت از زندگی روزانه

– عدم مهارت نه گفتن در نوجوانان و جوانان

– عدم اعتماد به نفس

– افسردگی و دلزدگی از زندگی

– عدم مهارت های علمی برای اشتغال و برای زندگی

– فرار لحظه ای از زیر بار مشکلات و ناراحتی ها و کمبودهای عاطفی

افزایش حضور جوانان دختر و پسر در پارتی های دوستانه ، زنگ خطری را برای برخی خانواده ها به صدا در آورده است . به عقیده بسیاری از جوانانی که در این مهمانی ها حضور می یابند ، فرار از مشکلات و گذراندن لحظاتی شاد با حضور در میهمانی های موسوم به rave به دست می آید . ساعت های متمادی رقص با موسیقی الکترونیکی در پارتی های مختلطی که امروزه در گوشه و کنار تهران و شهرهای بزرگ با حضور دختران کم سن و سال با بزک های تند عروسکی و پسران جوانی که شادی را با اکس تجربه می کنند ، جوانان را به سمت دنیای خیالی می کشاند .

بنا به اعلام پژوهشگران اجتماعی ، تشدید اختلاف سنت و مدرنیسم و تمایل جوانان به زندگی کردن با مد روز موجب شده است ، روابط بعضاً نامتعارفی در حوزه تعاملات اجتماعی جوانان مشاهده شود .

پارتی های شبانه که اغلب در اواخر هفته و در مناطق دور افتاده شهر برگزار می شود ، دغدغه برخی جوانان ایرانی موجب شده است و حتی آنهایی که تمایلی به حضور در این گونه جشن ها ندارند ، آماده اند که برای یک بار آن را امتحان کنند .

مونا کاشفی پژوهشگر اجتماعی با تحقیقی بر روی ۲۳۰ جوان و نوجوان دختر و پسر دریافته است که نزدیک به ۵۶ درصد جوانان علاقه دارند که همراه با دوستانشان در میهمانی های شبانه شرکت کنند . همچنین ۶/۴۳ از این عده ، بیش از یکبار در میهمانی های مختلط به همراه دوستانشان شرکت کرده اند .

یافته های این تحیقی نشان می دهد ، ۸۸ درصد از افرادی که حضور در پارتی های مختلط را تجربه کرده اند ، بدون اطلاع خانواده هایشان در چنین جشن هایی شرکت نکرده اند .

۳۱ درصد از جوانان پاسخ داده اند که از ترس خانواده هایشان در چنین جشن هایی شرکت نمی کنند .

این یافته ها همچنین بیانگر آن است که ۱۲ درصد جوانان اصلا تمایلی به حضور در میهمانی های مختلط ندارند با این حال به نظر می رسد که صرفنظر از یافته های پژوهشگران ، آمارهای تکان دهنده از حضور جوانان در میهمانی های مختلط تا حدود زیادی نگران کننده به نظر می رسد .

یک متخصص بیماری های آمیزشی ، افزایش روابط غیرمتعارف جوانان در پارتی ها را که با مصرف انواع مواد مخدر و لذت های خطرناک همراه است ، هشدار برانگیز می داند .

مهیار فروغی می افزاید : بیماری های مقاربتی و آمیزشی و عفونت های تناسلی به علت افزایش روابط غیرمتعارف جنسی در بین جوانان در حال افزایش است ، که مهمترین این بیماری ها ایدز ، هپاتیت B ، تب خال و زگیل تناسلی است که موارد آن در سال های اخیر قطعاً افزایش یافته است .

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مبتلایان به این بیماری ها اصلا به پزشک مراجعه نمی کنند و به طور کلی مراجعه به پزشک در مورد بیماری های مقاربتی در جامعه فرهنگ نشده است ، می گوید : تا زمانی که علایم بیماری در حد بالایی بروز نکند مسیله آشکار نمی شود و بنابراین نمی توانیم آمار دقیقی از افزایش این نوع بیماری ها در جامعه ارایه کنیم .

این متخصص عامل اصلی بروز چنین مسایلی در میان جوانان و به خصوص نوجوانان ، را افکار لجام گسیخته و عدم آموزش صحیح روابط اجتماعی و پایبند نبودن به اصول اخلاقی دانسته و می افزاید : اکثر والدین نیز از وضعیت فرزندان نوجوان خود بی اطلاع هستند و اصلا نمی دانند که فرزندان آنها کجا می روند با چه کسانی حشر و نشر دارند .

وی افزود : جمعیت جوان کشور ما که یک پتانسیل بزرگ محسوب می شود متأسفانه در حال گرفتار شدن به مسایل جدیدی است که باید مسیولان جامعه و به خصوص خانواده ها نسبت به آن هشیار باشند .

این پزشک متخصص خاطر نشان کرد : ۱۴ درصد جمعیت کشور در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال قرار دارد و افزایش رفتارهای پر خطر جنسی و بیماری های مقاربتی ناشی از آن مسیله ای است که روز به روز افزایش آن در جامعه محسوس تر می شود .

وی گفت : نوجوانان با شرکت در پارتی ها و میهمانی های مختلط به مصرف الکل ، انواع قرصهای اکستازی و مواد مخدر مبادرت می کنند ، سی دی های مبتذل در این پارتی ها به نمایش در می آید و محفل هایی با نام sex پارتی در حال افزایش است .

حسین عمادی یکی دیگر از متخصصان بیماری های آمیزشی می افزاید : این نوع مجالس به طور کلی در شهرهاب بزرگ و حاشیه آنها بیش از نقاط دیگر است و به خصوص در اقشار بسیار مرفه و خیلی فقیر چشمگیرتر است بنابراین باید هر چه زودتر برای کنترل تبعات غیرقابل جبران آن هر چه زودتر وارد عمل شویم .

وی گفت : نمی توان همه مشکل را در خانواده ها دانست و والدین را مسیول اصلی آن بدانیم جامعه نیز در مورد چنین مسایلی مسیولیت دارد در همه دنیا نیز چنین مسایلی وجود دارد که دولت و وزارت آموزش و پرورش با آموزش مهارت های زندگی نوجوانان را نسبت به خطراتی که مصرف مواد مخدر ، قرص های روانگردان و شرکت در مجالس غیرمتعارف دارد ، نوجوانان و خانواده های آنها را نسبت به خطرات چنین اقداماتی آن هشیار می کنند در حالی که در کشور ما وزارت آموزش و پرورش همواره در مقابل آگاه سازی نوجوانان به این مسایل مقاومت نشان داده است .

عمادی افزود : سال ۸۲ قرار بود مبحثی با عنوان مهارت های زندگی در کتاب هاب درسی مقطع تحصیلی اول دبیرستان گنجانده شود و آموزش هایی در این زمینه به خصوص در مورد پیشگیری از ایدز به دانش آموزان داده شود اما در نهایت با این کار مخالفت شد و اجازه انتشار این آموزش ها را در مدارس ندادند .

هر فردی ممکن است به دلایل مختلفی داروهای نشاط آور را امتحان کند . بسیاری از جوانان تحت تأثیر سخنان دوستان خود ، در مورد ایجاد احساسات هیجان انگیز کاذب و از بین رفتن ممنوعیت های اخلاقی ، از این ماده استفاده می کنند . تنش و مشکلات خارج از توان فرد مشوقی نیرومند برای مصرف چنین موادی است ، اما به تنهایی نمی تواند دلیل قانع کننده ای برای شروع مصرف آنها باشد . بعضی از افراد برای رهایی از آلام ناشی از صدمات روحی یا مشکلات جسمی به این داروها پناه می آورند . فرار از افسردگی ، رسیدن به آرامش ، داشتن زندگی شادتر ، و ایجاد تنوع در روند یکنواخت و مأیوس کنندۀ زندگی از دلایل روی آوردن جوانان به این قبیل مواد است .

● اکستازی و آمار مصرف کنندگان

همۀ شرکت کنندگان میهمانی های ریو اکستازی مصرف نمی کنند ولی همۀ آنها شاهد مصرف این قرص ها خواهند بود . فروشندگان این قرص ها می گویند که اکستازی بی خطر است . شما را آرام می کند و درکتان را بالا می برد . کمک می کند تا شادتر باشید و بهتر زندگی کنید . اما این حالات تنها مدت زمان کوتاهی وجود دارند . اکستازی شادی کاذبی را در شما به وجود می آورد و پس از گذشت چند روز ، بدترین لحظات زندگی تان را تجربه خواهید کرد .

بر اساس نتایج آماری ، در فاصلۀ سال های ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ ، موارد مرگ ناشی از مصرف اکستازی ۴۰۰ درصد افزایش یافته است . همچنین ، از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ ، اورژانس بیمارستان های سراسر دنیا با ۹ برابر افزایش شمار مسمومیت با اکستازی مواجه شده اند . یعنی ، تعداد موارد مسمومیت در این دوره زمانی از ۳۱۹ نفر به ۲۸۵۰ نفر رسید . کثریت قربانیان کمتر از ۲۵ سال سن داشتند .

بعضی از جوانان معتقدند که میزان اکستازی مصرف شده در این مهمانی ها بسیار بیشتر از مقادیر حقیقی گزارش شده است . آنها برای کاستن از نگرانی والدینشان ، مخاطرات ناشی از مصرف اکستازی را جزیی جلوه می دهند .

یکی از علل افزایش مصرف این دارو تبلیغات غلط در مورد آن است . مبلغان آن می گویند که آثار مضر این دارو بیشتر از الکل و تنبکو نیست .

هر فردی که در میهمانی ریو شرکت می کند ، در معرض خطر استفاده از اکستازی قرار می گیرد . شروع مصرف این ماده ، حتی در حد یک تجربه ، مرگ آور است . کسانی که زندگی شان با مصرف این دارو نابود شده است از این قرص با عنوان کوکایین میهمانی ریو نام می برند .

سازمان غذا و داروی امریکا شمار مصرف کنندگان اکستازی را در سال ۲۰۰۱ ، ۸/۱ میلیون نفر ذکر کرده است . به نظر می رسد که این رقم در سال جاری در حدود ۶/۵ میلیون نفر افزایش یافته باشد . در فاصلۀ سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱ ، تعداد افراد افراد ۱۰ تا ۱۸ ساله ای که از این ماده استفاده کرده اند در حدود ۱۴۰ درصد افزایش یافته است . همچنین ، ۹۲ درصد افرادی که مصرف اکستازی را شروع کرده اند ، بعدها به مواد دیگری مانند ماری جوانا ، آمفتامین ، کوکایین و هرویین روی آورده اند .

این آمار و ارقام توسط ۲۳ نهاد و سازمان درگیر با آسیب های اجتماعی تحقیق و تهیه و منتشر گردیده است . جامعه شناسان شرایط فعلی اجتماعی ما را شورش سفید نامیده اند .

آمارها می گویند سن بزهکاری در ایران در سال های اخیر به زیر ۱۰ سال ، کف سنی فحشا به ۱۴ سال و کف سنی اعتیاد به ۱۲ سال رسیده است . نزدیک به ۱۴ میلیون نفر در کشورمان با مشکلات روحی و روانی دست به گریبانند . طبق همین آمار در دهه دوم پس از انقلاب آسیب های اجتماعی سالانه رشدی معادل ۵ درصد داشته است و در مقایسه با سال هر سال خشونت های خانگی از قبیل شوهرکشی ، زن کشی ، والدین کشی و فرزند کشی رشد ۳۵ درصدی را نشان می دهد . رشد اعتیاد ۲۷ درصد ، رشد آمار جوانان و نوجوانان در معرض اعتیاد ۶۰ درصد ، فرار دختران از خانه ۲۳ درصد ، طلاق ۱۷ درصد و رشد ازدواج موقت را ۲۰ درصد شاهد بوده ایم .

افزایش مواردی نظیر خودکشی و عقاید شیطان پرستی رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی ـ داشته و رشد صد در صدی ایدز در مقاطع دانش آموزی گزارش گردیده است . گزارش ها حاکی از ، توزیع و پخش مواد روان گردان و مشروبات الکلی در مدت زمانی کمتر از دو هفته پس از تولید در سطح کشور توسط باندهای گسترده است . هم چنین روزنامه آفتاب یزد در تاریخ آبان ماه ۸۵ به نقل از مدیرکل مبارزه با جرایم اقتصادی ناجا خبر از افزایش ۱۰۲ درصدی کشفیات داروی قاچاق و ۱۱۹ درصدی کشفیات سوخت قاچاق و تشکیل بیش از ۸ هزار پرونده مفاسد اقتصادی برای دانه درشت ها خبر می دهد .

حال نگاهی بیاندازیم به جامعه نخبگان ، المپیادهای جوان و آینده سازان و چشم و چراغ های ملت و دلخوشی سازمان های ـ آموزشی و تربیتی کشور .

مطالعات و تحقیقاتی که توسط صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۰۴ بر روی ۱۶ کشور جهان به عمل آمده است نشان می دهد که ایران با خروج سالیانه بیش از ۰۰۰/۱۵۰ نفر از نخبگان کشورش به امید یافتن جایگاهی والاتر و جامعه ای سالم تر مقام اول را در جهان کسب نموده است .

این مطالعات دلایل مهاجرت نخبگان ایرانی را به امید یافتن شرایط بهتر اقتصادی ، اجتماعی ، علمی ، امنیت سیاسی ، اعتقادی و شغلی و گریز از جامعه تک صدایی ، اعمال تبعیضات ، عدم دسترسی به امکانات مساوی اجتماعی ، عدم رعایت حریم های شخصی و تحمل عقاید متفاوت دینی و سیاسی بر شمرده است .

به تأیید آقای دکتر معین وزیر علوم وقت و از قول خبرنگاری ایسنا در سال ۱۳۸۰ تعداد نخبگانی که از کشور مهاجرت کردند ۰۰۰/۲۲۰ نفر بوده است . آقای زاهدی وزیر علوم دولت نهم نیز سال گذشته رقم ۰۰۰/۱۸۰ نفر را ذکر کرده است و اما آمارهای قوه قضاییه از اختلافات و درگیری های روزانه و زندانی ها …

روزنامه اعتماد ملی مورخ ۱۶ آبان ۸۵ به نقل از رییس قوه قضاییه می نویسد : ما در سال ۸۱ حدود ۸۰۰ هزار بازداشت موقت داشته ایم که اکنون به ۶۰۰ هزار نفر رسیده . ایران از لحاظ تعداد زندانیان در جهان مقام پنجم را دارد . تعداد زندانیان ما سه برابر ظرفیت زندان هایمان است . زندان های ما ظرفیت ۵۰ الی ۶۰ هزار نفر را دارد .

● خانواده و جوانان

از آنجایی که مواد مخدر سنتی نظیر تریاک اثرات مخرب ظاهری نیز دارد ، بسیاری از جوانان با فریب حرف هایی نظیر تابلو نشدن قیافه و سادگی مصرف ، به استفاده از این دسته از قرص ها روی می آورند غافل از اینکه خطرات مصرف این مواد و به خصوص انواع تقلبی آن زندگی جوانان را به تباهی خواهد کشاند .

این مواد توهّم زا که در شکل قرص ساخته می شوند به دلیل تغییر الگوی مصرف مواد مخدر به وجود آمده اند و شناسایی و تشخیص آنها اکنون پس از حدود سه سال آموزش مداوم مأموران و بازرسان سریع تر صورت می گیرد .

اغلب این قرص ها به جای قرص های ویتامین در میان جوانان توزیع می شود و جهت پیشگیری از آلوده شدن دانش آموزان در مدارس با مدیران مدارس دخترانه و پسرانه مقاطع راهنمایی سراسر کشور تبادل نظر لازم است . تهیه فیلم های مستند و به نمایش گذاشتن آنها در مدارس ، آموزش و اطلاع رسانی به این قشر آسیب پذیر و ساخت برنامه های تلویزیونی و سی دی های واقعی از جمله برنامه ای پیش گیرانه در زمینه این آسیب اجتماعی نقش مؤثری دارد .

البته موارد یاد شده نمی تواند به تنهایی عامل مؤثری باشند بلکه باید با ایجاد مکان هایی شاد و سالم و ورزشی محلی را برای تخلیه انرژی جوانان در نظر گرفته شود .

هنگفت و گرایش نسل جوان و قشر زنان ، شرایط نگران کننده ای ایجاد کرده است که باید از دیدگاه های مختلف فرهنگی ، اجتماعی و امنیتی مورد ملاحظه قرار گیرد . اهمیت توجه خانواده ها به تمایلات و خواسته های فرزندان امری بدیهی است اما لزوم این توجه زمانی بیشتر خودنمایی می کند که بدانیم امروزه عواملی که زمینه اعتیاد جوانان را فراهم می کنند نشانه و علایم قابل توجهی ندارند . آنچه جوانان امروز به عنوان نساز اصلی خود از آن نام می برند ، همه اش ، تأمین نیاز های مالی نیست ، بلکه ایجاد نشاط و شادی از اولین آنهاست . این یک واقعیت است که جوان امروز داشتن روحیه شاد و اجرای برنامه های مناسب در اوقات فراغت را به هر چیز دیگری ترجیح می دهد و اگر این نیاز طبیعی او ، از راه ها و با روش های درست تأمین نشود ، برای ایجاد روحیه شاد به راه های نادرست متوسل خواهد شد که قرص های روان گردان یا به تعبیر عام قرص اکس ، یکی از همین روشهای نوین !! ایجاد شادی کاذب در جوانان است .

۵۰ درصد مشکل جوانان با شاد نگه داشتن آنها و برنامه ریزی های مناسب برای اوقات فراغت آنان رفع می شود . همانطور که گفته شد ، مصرف مخدرهای صنعتی نشانه و علایم قابل توجه و شناخته شده ای که معمولاً معتادین به مخدرهای سنتی در سیما و رفتارهای خود دارند و یا بروز می دهند ، ندارد ، ولی علایم عمومی مصرف آن در فرد می تواند یکی ، چند تا و یا همه حالت هایی چون ابزار احساسات بی دلیل ، حساسیت بیش از حد به نور ، قفل شدن فک ، نوشیدن بیش از اندازه مایعات و تعریق زیاد بدن ، رفتارهای خطرناک نسبت به خود و یا دیگران ، بروز دادن تمایلات جنسی غیر معمول و … باشد .

هر چند که آثار جانبی ناشی از قطع مصرف اکستازی در نظر مصرف کننده غیر قابل مهار و وحشتناک است ، باز هم راه حل هایی وجود دارد اولین قدم ، فهمیدن علت اعتیاد فرد به مادۀ اعتیادآور است . در سال ۱۹۶۹ ، هنگامی که مصرف این گونه مواد به حداکثر خود رسیده بود ، محققی نوشت : فردی که افسرده و دردمند است و با دارو درمانی از لحاظ جسمی به آرامش نمی رسد ، خود به خود کشف می کند که با استفاده از مواد مخدر آرام می شود .

جوانان امیدهای آینده اند . والدین باید با فرزندان خود صحبت کنند و وقت بیشتری را به آنها اختصاص دهند . به مشکلات جوانان گوش فرا دهید . آرزوهایشان را بشنوید . از تلاش های انها ، هر چند بدون نتیجه باشد ، قدردانی کنید . توانایی های آنها را تمجید و روحیه شان را تقویت کنید . با آنان در مورد داروهای خطرناک و استفاده نابجا از آنها صحبت کنید شما می توانید زندگی فرزند خود را نجات دهید .

● اکستازی و راه مقابله

برای مقابله با این معضل که دامنگیر جوانان و خانواده ها شده است ، اگر بخواهیم با روشهای معمولی جلوی مبادله و مصرف این مواد را بگیریم (همانند راه های مبارزه با مواد مخدر) راه به جایی نخواهیم برد ، چرا که این مواد از مرز بخصوصی وارد کشور نمی شوند . بلکه از کشورهای مختلف و از طرق گوناگون وارد کشور ما می شوند و نیز به سهولت در آزمایشگاه های کوچک و حتی خانگی ساخته شده و عرضه می شوند و برخلاف مواد مخدر که از فرد به فرد منتقل می شود ، الگوی مصرف این مواد از گروه به گروه است . پس باید از منظر دیگر مشکل را حل کرد .

یکی از بهترین راه های جلوگیری از گرایش جوانان به استفاده از هر گونه مواد مخدری را پر کردن اوقات فراغت جوانان است باید هر قدمی که برای پر کردن اوقات فراغت جوانان برداشته می شود هدفمند بوده و جوانان را در مسایل سیاسی و اجتماعی و زمینه هایی که گرایش به آسیب های اجتماعی را کمتر می کند فعال کنیم . اگر اقدامی جدی برای آگاه سازی جامعه در مورد عوارض و خطرات داروهای نشاط از جمله اکستازی انجام نشود ، در آینده با گسترش بیشتز این داروها در میان جوانان و گرایش آنها به مواد خطرناکتری نظیر خرویین و کوکایین رو به رو خواهیم بود . همه ما باید دست به دست هم بدهیم تا در درجه اول بتوانیم از گرایش افراد سالم به این مواد جلوگیری کرده و سپس درصد بهبود افراد معتاد برآییم .

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    ازدواج هایی که عاقبت خوشی ندارند

    ازدواج هایی که عاقبت خوشی ندارند ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز بسیاری از رابطه‌ها و ازدواج‌ های امروزی به علت برخی ویژگی‌های اخلاقی طرفین و نداشتن شناخت کافی نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد.

    بیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟

    بیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟ ۲٫۶۷/۵ (۵۳٫۳۳%) ۳ امتیازs شخصیت شما بر هر چیزی، از دوستان‌تان گرفته تا کاندیدی که به او رای می‌دهید تاثیرگذار است؛ اما با این حال خیلی از افراد وقت زیادی را صرف فکر کردن به ویژگی‌های شخصیتی‌شان […]

    شیوه های پاداش به کودکان

    شیوه های پاداش به کودکان ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز قبل از هر چیز باید تعریفی صحیح از پاداش داشته باشیم . قانون اثر در روانشناسی بیان می کند که وقتی به دنبال یک رفتار اتفاق خوشایندی روی می دھد احتمال تکرار شدن آن رفتار […]

    مهم ترین نشانه های تفاهم زوجین

    در مورد عشق از یکدیگر سوال نمی کنند می‌دانید که طرفتان را دوست دارید و او هم دوستتان دارد و هیچ شکی درمورد هیچکدام از اینها در ذهنتان نیست. کاملاً احساس امنیت می‌کنید و از رابطه‌تان خوشحالید. و حتی اگر ذاتاً آدم نگرانی باشید، […]

    نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان

    نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان ۳٫۳۶/۵ (۶۷٫۲۷%) ۱۱ امتیازs نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان/ جهانی بودن حالات صورت و رواج آن در بین انسانهای سراسر جهان نشان می دهند که این حالات در بیولوژی ذاتی ما انسانها ریشه دارند و حاصل میلیونها […]

    اختلال سلوک در کودکان

    اختلال سلوک در کودکان ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۵ امتیازs اختلال سلوک چیست؟ این اختلال وضعیتی است که کودکان و نوجوانان دچار آن می‌شوند. کودکان درگیر این اختلال از آزاررساندن به مردم و انجام‌دادن کارهای ناشایست لذت می‌برند.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi