جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

لعابکاری روی فلز -بخش۲

9,091

بازدید

لعابکاری روی فلز -بخش۲ ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۴ امتیازs
زنگ زدائی۱ ( اسید شویی )
شستشو با اسید ( زنگ زدائی ) به منظور زدودن زنگ زدگیهای موجود در سطح قطعات بعد از مرحله چربی زدائی و همزمان زبر نمودن سطح ورق صورت می گیرد . ناهمواری سطح ورق به ویژه برای لعابکاری آستری و لعابهای بی واسطه از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
اسید سولفوریک
بیشتر تجهیزات اسید شویی جدید از اسید سولفوریک به منظور زنگ زدائی از قطعات استفاده می کنند .

مزیت برتر شستشو با اسید سولفوریک نسبت کلریدریک این است که زمان شستشو با اسید سولفوریک را می توان با افزودن میزان بیشتری از اسید و یا افزایش درجه حرارت تنظیم نمود .
 وان نیکل
اگر لعابکاری با لعابهای سفید بی واسطه انجام شود بعد از مرحله اسید شویی عملیات دیگری به نام وان نیکل صورت می گیرد . در این مرحله از وانی استفاده می شود که حاوی محلول داغی از سولفات نیکل اسیدی شده ( عمدتاً با غلظت ۶ تا ۱۱ گرم بر لیتر ) می باشد .
خنثی سازی
پس از مرحله وان نیکل قبل از این که قطعات لعابکاری شوند نیاز به یک مرحله خنثی سازی می باشد .
آخرین مرحله عملیات آماده سازی قطعات ، خشک کردن آنها است که توسط جریان هوای گرم صورت می گیرد .
 در کارخانه های مدرن برای عملیات مقدماتی بر ورق ها ، بیش از ۸ کابین مختلف وجود دارد .
      
فصل نهم
     فرایند پوشش دادن لعابها
        (لعابکاری قطعات)
لعابکاری به روش خیس ۱
 امروزه لعابکاری خیس معمولاً به پنج روش غوطه وری ( دیپ کاری ) ، پیستوله کاری ، الکترواستاتیک ، الکتروفورتیک ونیز استفاده از خلاء صورت می گیرد . هر یک از این    روش ها کاربرد ویژه ای داشته و معایب و فواید مخصوص به خود را در بر دارند .
دیپ کاری(غوطه وری)
برای پوشش دادن اجسام تو خالی همانند ظروف اشپزی. سطلها و گلدانها از این روش استفاده می شود هنوز هم در بسیاری از مواقع این روش یکی از اصلی ترین روشهاست برای لعابکاری یک قطعه عمق دار مقداری لعاب در داخل و پشت قطعه ریخته میشد و با چرخاندن ماهرانه قطعه توسط کارگر لعاب به همه نقاط قطعه می رسید سپس اضافه ان توسط شره کردن خالی می شد وسایل لازم برای فرایند دیپ کردن نسبتا ساده است و تنها شامل یک تانک حاوی دوغاب و یکسری گیره های مخصوص قطعات میباشد اما از انجایی که نیاز به کارگر ماهر دارد هزینه کارگر بالایی دارد مسائل اقتصادی و رقابتی باعث شده این روش روز به روز مکانیزه تر شود در روشهای جدید برای پوشش  دادن ظروف تو خالی با لعابهای استرس قطعات شسته شده به یکسری از گیره های مجهز به اهن ربا متصل می شود سپس در مخزن دیپ فرو می رود و با یک حرکت دورانی از ان خارج می شود انگاه توسط یک یکسری کانویرهای دوار قطعات با در نظر گرفتن شکل و ابعادشان چرخانده شده و در نتیجه لعاب اضافی از گوشه و لبه های قطعه به بیرون هدایت شده و در سینهای شیبدار متصل به دیپ سرازیر میشود بعد توسط دست قطعات لعاب برای خشک شدن به محفظه های خشک کن حمل می شوند
برای لعاب دادن قطعات بزرگتر مانند اجاقهای خوراک پزی نیز ، استفاده از روش دیپ توصیه شده است .
امروزه در مخازن دیپ الکترو پمپهایی نصب می گردد که به طور مداوم لعاب را در مخزن به گردش در می آورد و در نتیجه از ته نشین شدن ذرات آن جلوگیری می نماید . از آنجایی که ضایعات لعاب در روش دیپ بسیار پایین می باشد در صورتی که استفاده از آن میسر باشد نسبت به سایر روش های لعابکاری مقرون به صرفه تر است و استفاده از آن بر سایرین ترجیح داده می شود .
استفاده از خلاء در روش غوطه وری
این تکنیک در واقع روشی است که با تغییر در کاربرد روش دیپ حاصل شده و اصطلاحاً به روش تکنیک خلاء موسوم می باشد و معمولاً برای لعاب کردن قسمت های داخلی ظروف تو خالی با حجمهای بزرگ ( مثلاً دیگ های بخار ) به کار گرفته می شود .در این روش ظرفی کهباید لعاب  شود در مخزن دیپ به حالت معلق قرار داده می شود و سوراخ کوچکی در کف ان به گونه ای که در دوغاب لعاب قرار گیرد ایجاد میگردد در این حالت با ایجاد مقداری خلاء در بالای ظرف لعاب به ذاخل ان مکیده می شود و بر سطح داخلی قطعه می نشیند و با قطع خلاء ورود لعاب به داخل ظرف متوقف می شود.
پیستوله کاری
از آنجایی که در بعضی از قطعات دیپ شده اشکالاتی مشاهده می شود توصیه می گردد که برای لعابکاری قطعات مسطح و بدون خلل و فرج از روش پیستوله کاری ، استفاده شود . در روش های متداول پیستوله کاری لعاب را به کمک هوای فشرده و پیستوله در سطح قطعه اسپری می نمایند . معمولاً پیستوله ها به دو دسته مخزن دار و بدون مخزن تقسیم بندی می شوند . پیستوله های مخزن دار جهت مقادیر کم لعاب و پیستوله های بدون مخزن که با شیلنگ های مخصوص از مخازن بزرگتر تغذیه می شوند ، جهت مقادیر زیاد لعاب مورد استفاده قرار می گیرند . این تجهیزات به منظور تقویت اسپری کردن قطعاتی که لبه های قائم آن قبل و یا بعد اسپری شوند ـ در جائی که سطوح اصلی به طور اتوماتیک پوشش داده شده اند ـ مورد استفاده واقع می شوند . یک پیستوله اتوماتیک افقی دستگاهی است که یک یا چند پیستوله به آن متصل شده و برای اسپری کردن سطح افقی قطعات لعاب را به طور عمودی از بالا بر روی قطعات اسپری می نماید و به کمک حرکات رفت و برگشتی پوشش یکنواختی ایجاد می کند . البته سطوحی که دارای زوایای قائمه هستند باید به طور جداگانه قبل و یا بعد از اسپری کردن قطعه پوشش داده شوند .
برای اجسام تو خالی مانند وسایل آشپزی ، دستگاه های اتوماتیکی وجود دارند که قسمت های داخلی و خارجی قطعات را در حالی که بر روی سینیهای چرخان قرار گرفته اند لعاب می کنند . قابل ذکر است که در این روش تنها بین ۴۰ تا ۶۰ درصد از لعاب به قطعه میرسد و بقیه بصور مختلف یا از طریق هواکشها از کابین خارج میشود ویا در داخل کابینها رسوب می نماید.

الکترواستاتیک به روش خیس
تلاش های انجام شده در زمینه کاهش ضایعات روش پیستوله کاری منجر به توسعه روش الکترواستاتیک۱ گردید .معمولا اشیایی که باید لعاب شوند در یکمیدان الکتریکی با جریان مستقیم داری ذرات بار دار مثبت و منفی می باشند بنابرین ذرات لعاب توسط قطعات جذب می شوند هنگامی که لعاب اسپری میشود ذرات باردار لعاب یکدیگر را دفع نموده و فقط جذب قطعه می شوند .
الکتروفورتیک۲
یکی دیگر از کاربردهای لعابکاری به روش فرایند الکتروفورتیک می باشد . در این قطعات به ویژه قطعات تخت ، بدون عبور از مرحله چربی زدایی مستقیماً وارد کوره شده و فقط نیاز به یک کانویر برای انتقال به کوره می باشد .
لعابکاری به روش خشک ۳
لعاب دادن به روش خشک تنها برای قطعات کوچکی که قبلاً توسط لعاب آستری پوشش داده شده اند مورد استفاده قرار می گیرد . در این روش قطعه را در یک کوره کوچک حرارت داده و سپس با انبر های مخصوصی آن را خارج می نمایند و در حالی که هنوز گداخته است توده ای از پودر لعاب را به سطح قطعه می پاشند . در این حالت لعاب به سرعت ذوب می گردد و بعد از چند ثانیه لایه ای نرم و درخشان بر قطعه ایجاد می شود .
            

 فصل دهم
پخت و کورهای پخت لعاب
پخت لعاب  آخرین مرحله عملیات لعابکاری می باشد  در خلال فرایند پخت ، لعاب پوشش داده شده بر روی ورق با ایجاد یک پیوند قوی به سطح فلز چسبیده و ایجاد یک لایه کاملاً صاف و هموار می نماید . دما و زمان پخت از خصوصیات ویژه هر لعاب می باشد . علاوه بر این ها نوع کوره ، سرعت حرارت دهی ، شرایط طبیعی و نوع ورق فولادی مورد استفاده از جمله عوامل مؤثر بر شرایط پخت لعاب می باشند .
بر اساس روش کار دو گروه کوره شناخته شده اند :
۱ ـ کوره های شارژی۱ ،
۲ ـ کوره های پیوسته ،
بر اساس سوخت مصرفی نیز ، سه نوع کوره وجود دارد :
۱ ـ کوره های گاز سوز ،
۲ ـ کوره های نفت سوز ،
۳ ـ کوره های الکتریکی ،
کوره های شارژی
کوره های شارژی فرم ساده ای از کوره های باکسی بوده که در آنها تعداد مشخصی از قطعات به منظور پخت لعاب وترد کوره شده و تا کامل شدن فرایند پخت در داخل کوره باقی می مانند .
در عمل کوره های باکسی با وجود پر هزینه بودن هنوز هم بهترین نوع کوره های پخت لعاب می باشند .
کوره های پیوسته
خصوصیت ویژه این کوره دارا بودن یک منطقه پخت است که دو انتهای آن باز بوده و قطعه با سرعت ثابت از میان آن می گذرد .
دو فرم کلی از کوره های پیوسته وجود دارد : کوره های مستقیم و کوره های U شکل .
کوره های پیوسته مستقیم
این کوره ها دارای یک کانویر افقی بوده و بیشتر برای قطعاتی که دارای سطح زیادی   می باشند مانند تخته سیاه مدارس و یا پانلهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند .
کوره های پیوسته U شکل
امروزه کوره های U شکل که دارای منطقه پخت به شکل U می باشند . نوع استاندارد کوره ها برای پخت لعاب می باشند .
انواع کوره های پخت لعاب بر اساس سوخت مصرفی
کوره های گاز سوز:گاز مصرفی در این کوره ها شامل گاز مایع و گاز طبیعی است گاز مایع تمیز و فاقد سولفور بوده و نصب اگزوز جهت خروج گازهای زائد یا تبادل کننده گرما ضروری است گاز طبیعی مانند گاز مایع است قسمت عمده این گاز را متان تشکیل میدهد
کوره های نفت سوز :سوخت مصرفی در این کوره ها شامل نفت سبک .گازوئیل و نفت سنگین می باشد نفت سبک دارای مقداری ناچیزی سولفور بوده نفت سنگین دارای مقدار زیادی سولفور بوده
کوره های الکتریکی:در حال حاضر بهترین منبع تامین انرزی برای کوره های پخت لعاب می بلشد چرا که الکتریسیته تمیز ترین منبع انرزی میباشد در این کوره هاب خاطر عدم مصرف سوختها ی فسیلی ودر نتیجه عدم تشکیل گازهای زائد  هیچ نیازی به نصب اگزوز نمی باشد تعمیر این کوره ها نصبتا سریع صورت می گیرد این کوره ها علی رغم مزیتها ی زیادی که دارند بسیار پر هزینه می باشند.
  
 فصل یازدهم
کنترل کیفی محصول نهایی
معمولاً بازرسی نهایی قطعات لعاب شده به صورت چشمی انجام می پذیرد . این بازرسی ها در آزمایشگاه های ویژه ای که به همین منظور در واحدهای سازنده لعاب       ( و بعضاً در کارخانه های لعابکاری ) در نظر گرفته شده اند انجام می شود .
۱_ضخامت پوشش
 2_چسبندگی
۳_رنگ
۴_درخشندگی
۵_مقاومت در برابر سائیدگی
۶_ازمایش حفره
۷_مقاومت در برابر شوک حرارتی
۸_مقاومت شیمیایی
۹_ازمایش لکه (خال)
۱۰_ازمایش جوشش
۱۱_مقاومت در برابر اب و بخار اب
۱۲_مقاومت در برابرمواد قلیایی
۱۳_ازمایش میزان عناصر سمی
۱۴_مقاومت لعاب در داخل ماشینهای ظرفشویی
۱۵_مقاومت جوی
۱۶_ازمایشهای خانگی.
بررسی عیوب قطعات لعاب شده
علت بسیاری از عیوبی که در قطعات لعابکاری شده مشاهده می شوند تشکیل ناخواسته و بیش از حد بعضی گازها می باشد .

معایبی که به خاطر کاربرد نادرست آشکار می شوند به راحتی تشخیص داده شده و بر طرف می گردند ، ولی تعیین و بررسی علت عیوبی که به خاطر ناخالصیها به وجودآمده اند  بسیار مشکل تر می باشد . در هر حال در صورت تشخیص علت عمل اصلاحی می تواند انجام شود . بسیاری از عیوب نیز ، مربوط به خود ورق فولادی مورد استفاده می باشد که در این زمینه با انجام آزمایشات متالوگرافی به راحتی می توان علت ایجاد عیوب را تشخیص داد . ورق فولادی مورد استفاده ممکن است دارای رگه ها و یا    پوسته هایی باشد . همچنین وجود تاول ها و یا خم شدگی ها و فرورفتگی تاول زدگی ، جوش زدگی ، سوراخ های نیش سوزنی ، پریدگیهای براق ، پریدگی ، لکه های خال ماری ، ترک خوردگی ، پوست پرتغالی ،خطوط ساحلی ،خطوط مومانند،خطوط لودر،رسوب سولفات، ترکهای مو مانند نیزدور از انتظار نمی باشد.
تاول زدگی:تولید گازهای حاصل ازواکنش لعاب استری و ورقههای فولادی حتی هنگام پخت لعاب رویه ادامه داردتاولها فضای کوچک و تو خالی بوده که توسط لایه نازکی از لعاب پوشیده شده اند.تهولها همچنین ممکن است در اثر وجود ناخالصی در سطح اهن یا در سطح لعاب استری و یا به خاطر تجمع پرلیت در فولاد ایجاد شده اند.
جوش زدگی:جوشها در واقع تاولها می باشند که به صورت موضعی تشکیل خوشه هایی داده اند.
سوراخهای نیش مانند:این سوراخهادر اخرین مرحله تشکیل تاولها ایجاد میشوند.درصورت ترکیدن تاولهاانها ابتدا فروریخته و سپس دچار حالت جمع شدگی میگردند.
 فرورفتگیها:مانند حفرها بوده ولی معمولا منطقه وسیعی را میپوشانندعلت عمده ان وجود ذرات منفرد لعاب  است.
سوختگیها:این حالت هنگام پخت بیش از اندازه استریبخصوص در محلهایی که ضخامت لعاب کافی نباشد پدیدار میشودمناطقی که دچار سوختگی شدهاند حالت متالیک داشته و به رنگ ابی مسی استکه ناشی از فوق اشباع شدن لعاب از اکسید اهن است.
پریدگیهای فلس مانند:این مشکلیکی از بی نظیر ترین مشکلات ایجاد شده در قطعات لعابکاری شده دانست چرا که اغلب در یک دوره یک هفتگی یا شاید سالی اشکار میشودبرای جولگیری از این حالت باید از ورقهای سرد نوردیا حداقل کربن استفاده کرد
پریدگیهای براق:این پریدگیها در واقع همان پریدگیهای فلس مانند در اندازههای کوچک است این پریدگیها بلافاصله بعد از پخت و یا در هنگام سرد شدن قطعه پدیدار میشود.
پریدگی:این حالت هنگامی که شعاع قسمتهای منحنی قطعه بیش از اندازه کم باشد و یا اینکه ضخامت لایه لعاب کم باشد بوجود میاید.
لکه های خال ماری:این عیب غالبا هنگامی پدیدار می شود که پوشش استری دارای ترکیب بهینه نباشدبروز این عیب حتی از وجود ناخالصیهادر روی سطح شوره زنی الکترولیتها شود.
ترک خوردگی:در طول مرحله اولیه پخت پوشش  لعاب رویه ممکن است دچار ترک خوردگی شده و لعاب استری تیره خود را از طریق این شکافها اشکار کند دلیل این امر ممکن به دلیل ذرات بسیار ریز و نرم در دوغاب لایه رویه باشددر صورتیکه قطعه به طور یکنواخت حرارت داده نشود ترکها و شکافهایی به صورت موضعی اشکار می شوند بعضی مواقع با اضافه کردن اوره به دوغاب لعاب رویه می توان این مشکل را بر طرف کرد.
پوست پرتقالی:این حالت هنگامی که اسپری کردن لعاب با فشاری بیش از حد مورد نیاز صورت گیرد اتفاق می افتاد همچنین نزدیکی بیش از حد پیستوله به قطع نیز باعث بروز این حالت میشود.
خطوط ساحلی:در این حالت خطوط غیر منظمی که در اغلب موارد به طور غیر موازی امتداد یافته اند در اثر ته نشینی متناوب نمکهادر طول خشک شدن لعاب پدیدار می شوند.
خطوط مو مانند:در این حالت خطوط ظریف و اغلب موازی دیده می شوند که به سطح نفوذ کردهو خود را در لعاب رویه اشکار میسازد این عیب در اثر طراحی نا مناسب قطعه و یا نا مناسب بودن لعاب بوجود می ایدولی معمولا علت مواد اضافی موجود در محصول اولیه می باشد که دارای شکل نامناسب فیزیکی می باشند.
خطوط لودر:خطوط که در ورقه فولادی بوده با افزایش لعاب استری یا استفاده از لعاب استری سخت تر می توان این عیب را برطرف کرد
رسوب سولفات:به طور کلی حلالیت سولفاتها در لعاب ها بسیار کم می باشد در صورتیکه غلظت این مواد افزایش یابدباعث کاهش قابل ملاحظه تنش سطحیودر نتیجه ایجاد فرورفتگی در سطح لعاب میشود.
ترکهای مو مانند:این ترکها بر روی قطعات چدنی تو خالی که در انبساط حرارتی لایه لعاب داخلیبسیار بالاست اشکار می شوداین ترکها به خاطر صداهایی که هنگام سرد شدن قطعه ایجاد میکنند قابل تشخیص است.
در پایان باید گفت که سطوح فلزی باید کاملا تمیز شدهو عاری از هر گونه زنگ زدگی الودگی و ناخالصی گردندتنها بایستی از لعابهای مناسب و مطلوب استفاده گردد پوشش رویه باید تنش سطحی کمتری نسبت به پوششهای زیری خود داشته باشد برای لعابکاری قطعات چدنی انتخاب ضریب انبساط حرارتی مناسب بسیار حائز اهمیت است بطور کلی بهترین پوشش با ضخامت یکنواخت ان حاصل میشودباید به خاطر داشت شرایط خشک شدن وپخت  دقیقا بایستی بر اساس قطعهای که لعابکاری میشود انتخاب شود.   

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    دستگاه ضد عفونی کننده چیست؟

    اطلاعات مقاله دستگاه ضد عفونی کننده چیست؟ در دورانی زندگی می‌کنیم که استفاده از دستگاه‌های ضد عفونی کننده جایگاه ویژه‌ای در زندگی ما پیدا کرده است. شرایط زندگی کنونی ما چه بخواهیم و چه نخواهیم ما را به سمت استفاده از انواع دستگاه ضد […]

    گیربکس مکانیکی

    گیربکس یکی از اعضای سیستم انتقال قدرت می باشد وظیفه گیربکس تبدیل دور و گشتاور بوده . گیربکس وظیفه دارد که گشتاور (قدرت) و دور موتور را تغییر داده و به دلخواه راننده و نیاز جاده و خیابان دور را کم قدرت را زیاد […]

    همه چیز در باره روغن خودرو

    همه چیز در باره روغن خودرو ۴٫۷۵/۵ (۹۵٫۰۰%) ۲۰ امتیازs روغن خودرو/ در مقاله زیر سعی شده تا بسیاری از ابهاماتی که مصرف کنندگان خودرو در خصوص روغن خودرو دارند برطرف بشه اما آنچه برای این مسئله شناخت روغن خودرو لازم است در زیر […]

    راهنمای تست خرید خودرو کارکرده

    راهنمای تست خرید خودرو کارکرده/ راهنمای تست خرید خودرو کارکرده/ اصولا در بازار خودرو و نمایشگاه داران خودرو ، به خودرویی که کارکرد ۸۰ کیلومتر و یا کمتر را داشته باشد ، خودروی صفر می گویند ، حال اگر خودرویی بیش از این میزان […]

    ماشین صفحه تراش

    ماشین صفحه تراش ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز مقدمه آشنائی با هر دستگاه وماشین برای کاربران وتکنیسین های تعمیرات ومهندسین یکی از ضروریات است.    درصورتی که کاربران با دستگاه وامکانات آن آشنائی کافی ولازم راداشته باشند بر بازده آنان وافزایش راندمان کاری تأثیر بسزائی […]

    لعابکاری روی فلز -بخش۱

    لعابکاری روی فلز -بخش۱ ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز            لعاب فلز     مقدمه     پیشرفت صنعت لعاب مرهون عوامل متعددی است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود : ۱ ) تولید ورق های سردنورد ویژه لعابکاری در دنیا و […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi