جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

پروند های امنیتی بعد از انقلاب را بخوانید

4,933

بازدید

پروند های امنیتی بعد از انقلاب را بخوانید ۴٫۱۲/۵ (۸۲٫۳۵%) ۱۷ امتیازs
کتابی که با قرائت بیش از ۲۵ هزار جلد سند در مورد انقلاب و به کمک یک گروه ۳۰ نفره نوشته شده است و در آن بسیاری از افرادی که تاکنون گفتگویی در مورد تاریخ انقلاب نداشته اند به سخن آمده و اظهارنظر کرده اند.

نهضت اسلامی امام خمینی(ره) که از سال ۱۳۴۱ با فراز و نشیب‌هایی در ایران و خارج از کشور تداوم یافته بود، در سال ۱۳۵۶ در پی حوادثی شتاب گرفت و به انقلابی تمام‌عیار تبدیل شد که منجر به سرنگونی رژیم پهلوی گردید. پیروزی سریع انقلاب اسلامی، نیروهای انقلابی را با معضلات و مشکلات متعددی در راه تأسیس و استقرار نظام جدید روبه‌رو کرد. اگرچه نوع حکومتِ پس از انقلاب پیشتر در کلام رهبری انقلاب کمابیش ترسیم شده بود با این حال به اقتضای آن روزهای سخت و طاقت‌فرسا که نهال نوپای انقلاب در معرض انواع آسیب‌ها و گزندها بود، ایجاد نهادها و سازمان‌های امنیتی برای حراست انقلاب از توطئه‌های داخلی و خارجی لازم و ضروری بود.

دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی و نظامی حکومت پهلوی با سرنگونی رژیم از هم پاشیده یا در معرض انحلال بودند و عملاً مملکت به دست انقلابی‌ها افتاد. ارتش که در بحبوحه‌ی انقلاب به مردم پیوسته و در ادامه راه نیز به خدمت انقلاب درآمده بود، مورد بغض و عناد گروهک‌های وابسته به شرق و غرب قرار گرفت. در چنین شرایطی تأسیس نهادهای امنیتی نیز چندان سهل و ساده نبود، زیرا هم نفوذ اعضای گروهک‌ها در آن نهادها محتمل بود و هم اینکه مبارزان انقلابی تجربه و سابقه‌ی چندانی در این عرصه نداشتند. به علاوه در روزگار مبارزه با رژیم، گروه‌های زیادی با خط‌مشی مختلف فعالیت می‌کردند که بعد از پیروزی انقلاب تمامی این گروه‌ها خود را صاحبان اصلی انقلاب قلمداد می‌کردند. اگر به این شرایط توطئه‌های دشمنان خارجی و تحریک احزاب و گروه‌های قومی نیز اضافه شود، دشواری شرایط سال‌های اولیه انقلاب روشن‌تر می‌گردد.

مجموعه‌ی پیشرو با نگاهی دقیق و ژرف‌کاوانه به دغدغه‌های انقلابی‌ها از فردای پیروزی انقلاب، درصدد ترسیم فضا و شرایط به وجود آمدن نهادهای امنیتی انقلاب و چگونگی عملکرد آنها در آن شرایط دشوار تاریخی است. نویسنده با نگاهی جدید و جستجوی وسیع در منابع مختلف مروری دقیق بر حوادث و موضوعات امنیتی دو سال ابتدایی انقلاب دارد و ضمن آن به توضیح عملکرد احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌ها در قبال تحولات مختلف سال‌های نخست پیروزی انقلاب پرداخته است.

دلیل نام‌گذاری «صخره سخت» این بود که انقلاب اسلامی مانند امواج سهمگینی در برابر موج‌ها مقاومت کرد و این مقاومت به دلیل رهبری امام و وحدت مردم بود و بعدها مقام معظم رهبری این تعبیر را در نخستین سخنرانی در مقام رهبری انقلاب بکار بردند

«صخره سخت»  با نگاهی دقیق و ژرف به دغدغه های انقلابی ها از فردای پیروزی انقلاب،درصدد ترسیم فضا و شرایط به وجود آمدن نهادهای امنیتی انقلاب و چگونگی عملکرد آنها در آن شرایط دشوار تاریخی است.کتاب پیش رو که برای اولین بار به بررسی پرونده های امنیتی از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ در جمهوری اسلامی پرداخته است بازتاب گسترده ای را در رسانه های داخلی و حتی خارجی ایجاد کرده است.به طوریکه که سایت اینترنتی تلویزیونی فارسی بریتانیا نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و با لحنی خشمگینانه و غیرحرفه‌ای و غیر واقع آن را نوعی سندسازی برای تحت فشار گذاشتن مخالفان جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

حسن روزی‌طلب مۆلف کتاب «صخره سخت» با موضوع پرونده‌های امنیتی سالهای ۱۳۵۹- ۱۳۵۷ در مراسم رونمایی از کتاب خود که عصر امروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، اظهار داشت:‌ از سال ۱۳۸۷ به طور جدی تری مطالعه تاریخ انقلاب را پیگیری کرده‌ام و این مطالعات منجر به این شد که ویژه‌نامه‌ای به عنوان «رمز عبور ۲» در روزنامه ایران منتشر شود.

وی افزود: مراجعه من به آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوع کار مرا از روزنامه‌نگاری به تالیف کتاب تغییر داد و ترکیب دو سبک سندنگاری و تاریخ‌شفاهی مرا در نوشتن کتاب یاری کرد.

مۆلف کتاب ادامه داد: در تألیف این کتاب مرکز اسناد انقلاب اسلامی بسیار به من کمک کرد و با ۳۰ شخصیت به گفت‌وگو نشستم که تا به آن زمان تن به مصاحبه نداده بودند.

وی سپس به تبیین نام کتاب «صخره سخت» پرداخت و گفت: دلیل نام‌گذاری «صخره سخت» این بود که انقلاب اسلامی مانند امواج سهمگینی در برابر موج‌ها مقاومت کرد و این مقاومت به دلیل رهبری امام و وحدت مردم بود و بعدها مقام معظم رهبری این تعبیر را در نخستین سخنرانی در مقام رهبری انقلاب بکار بردند.

نویسنده کتاب ادامه داد: نکته بعدی که باید به آن بپردازم دلیل چرایی نوشتن کتاب است. علت نوشتن کتاب این بود که اگر تاریخ را ننویسی دیگران برایت تاریخ می‌نویسند.

روزی طلب گفت: سی و چند سال پیش روزنامه‌ها تیتر می‌زدند چمران قاتل تل‌زَعتَر است اما این حرف امروز برای ما خنده‌دار است چون خود چمران رهبر مبارزه و مقاومت در ایران و لبنان بوده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه حجم تاریخ‌نگاری با موضوع انقلاب اسلامی به زبان انگلیسی از زبان فارسی بیشتر است، گفت:‌ این حجم نشان‌دهنده این است که ما در تاریخ‌نگاری اسلامی غفلت کردیم. به طور مثال ما هنوز روزشمار تاریخ انقلاب اسلامی و جنگ نداریم. ما تلاش کردیم که در قالب پروژه‌ای بخشی از این غفلت‌ها را جبران کنیم.

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه من در این کتاب تلاش کردم عمق دشمنی ها و حجم یارگیری‌های گروه‌های ضد انقلاب را در اوایل انقلاب نشان دهم، گفت: به طور مثال متأسفانه کتاب‌های که در مورد سازمان مجاهدین خلق با نام «سازمان مجاهدین خلق پیدایی تا فرجام» نوشته شده است با اینکه کتاب ارزشمندی است و من در نوشتن کتاب از آن بهره زیادی برده بودم. ولی متاسفانه تلاش‌های مأموران سازمان اطلاعاتی ایران در این کتاب جایی ندارد.

و به این ترتیب بسیاری از گروه‌های معاند می‌توانند از این مسئله استفاده کنند و به متن‌های تاریخی که در داخل ایران نوشته شده ارجاع دهند.

وی افزود:‌ به رغم تمام اختلاف ‌سلیقه‌هایی که نهادهای مسئول در زدودن اقدامات مجاهدین انجام دادند که قابل تقدیر است، اما هیچیک از این تلاش‌ها مکتوب نشده است.

وی ادامه داد: در مورد اعدام بعد از جنگ مرصاد غفلت کردیم و صدها کتاب در خارج از کشور نوشته شده است و در آن به بنیان‌گذار انقلاب اسلامی تا ارکان دیگر انقلاب را مورد هجمه قرار دادند. این در حالی است که ما دور این واقعه تاریخی خط قرمز کشیدیم و وضع به گونه‌ای شده است که در بیرون از مرزهای ایران روایتی از این اعدام‌ها ترسیم شده است که تصور می‌شود خلال‌ناپذیر است این در حالی است که مقام معظم رهبری در سخنرانی به تبیین این ماجرا پرداخته است.

از دیگر اقدامات پر افتخار سازمان اطلاعاتی ایران منکوب کردند وسیع‌ترین سازمان ترور در جمهوری اسلامی ایران بوده است و همچنین بزرگترین توطئه‌های قومی را منکوب کرده است

روزی طلب با اظهار تأسف از اینکه در بسیاری از منابع تاریخی که بعد از انقلاب نوشته است نقش رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی حذف شده است، گفت: انگار این شخصیت در تاریخ انقلاب اسلامی تأثیرگذار نبوده است.

وی افزود: رهبری در ماجرای شکل‌گیری ستادهای جنگ‌های نامنظم نقش درخشانی داشته است متاسفانه بعد از سالها قضیه سوسنگرد در حال بررسی و برجسته شدن است.

نویسنده این کتاب با طرح این پرسش که چرا سراغ نیروهای اطلاعاتی و امنیتی رفته است، گفت: نخستین هدفم این بود که می‌خواستم با اسرائیلی‌ها مبارزه کنم. متأسفانه دشمنان ما تصویری از سازمان اطلاعاتی ایران ارائه دادند که سرشار از خیانت و باندبازی است اما خدماتی که سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی انجام داده است قابل تقدیر است.

وی افزود:‌ تمام اسناد سفارت آمریکا بعد از تسخیر منتشر شده است و این کار دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی بوده است و قطعاً چند دانشجو به طور خودکار نمی‌توانستند دست به چنین کار بزرگی بزنند.

روزی‌طلب گفت: از دیگر اقدامات پر افتخار سازمان اطلاعاتی ایران منکوب کردند وسیع‌ترین سازمان ترور در جمهوری اسلامی ایران بوده است و همچنین بزرگترین توطئه‌های قومی را منکوب کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من در این کتاب تا جایی که توانستم به شهدای گمنام ادای دین کردم.
بازتاب انتشار «صخره سخت» در رسانه‌های بیگانه
صخره سخت

هنوز چند ساعت از انتشار خبر رونمایی کتاب صخره سخت نگذشته بود که سایت اینترنتی تلویزیونی فارسی بریتانیا، نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و آن را نوعی سندسازی برای تحت فشار گذاشتن مخالفان جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

بی‌بی‌سی در مطلب خود که لحن خشمگینانه و غیرحرفه‌ای داشت، آورده است: در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا، اسناد محرمانه بعد از چند دهه توسط دستگاه های حکومتی برای اطلاع عمومی منتشر می شوند، در ایران اطلاع از این اسناد و به ویژه مدارک مربوط به دستگاه های اطلاعاتی، در انحصار نهادهای حکومتی است. در این کشور، برخی موسسات انتشاراتی نزدیک به نهادهای اطلاعاتی، در موارد خاص به انتشار کتاب هایی بر مبنای این اسناد می پردازند. بسیاری از منتقدان و حتی موافقان حکومت ایران، موسسات منتشر کننده چنین کتاب هایی را به انتشار گزینش شده اسناد و مدارک تاریخی متهم می کنند.

این نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر تصریح کرد: در خارج از ایران صدها کتاب و مقاله نوشته اند که امام و انقلاب اسلامی را مورد هجمه قرا رداده و ما در مقابل یک کلام حرف نمی زنیم و همین مسئله شده که روایت آنها انگار تردید ناپذیر است. ما حتی منطق امامان را هم تشریح نمی کنیم غفلت دیگرمان هم است که با دست خودمان یکی از شخصیت های تاثیرگذار در انقلاب اسلامی را که کسی جز مقام معظم رهبری نیست از تاریخ انقلاب حذف کرده ایم گویی که ایشان اصلا وجود نداشته.

صخره سخت  که توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتر شده است در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و ۱۱۰۸ صفحه و به قیمت ۳۶۰٫۰۰۰ریال در بهمن ماه سال جاری روانه بازار نشر گردید.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    ملاحظات حقوقی در رقابت های سیاسی

    چکیده اختلاف نظر اشخاص و گروه ها از یک سو و اهمیت قدرت سیاسی و دسترسی به نهادهای حکومتی از سوی دیگر، موضوع رقابت سیاسی را به بحثی مهم تبدیل کرده است.

    رازهای پنهان نام خانوادگی حسن روحانی ؟

    روحانی خوش‌پوشی که در انگلستان درس خوانده و چند زبان زندۀ دنیا را از بر است، روزگاری مسئول مذاکره با قدرت‌های جهانی درباره یکی از مهمترین پرونده‌های سیاسی- حقوقی ایران در مواجهه با جامعه بین‌المللی بوده است.

    دلایل دروغگویی سیاستمداران غربی

    آیا برخی سیاست‌مداران واقعاً تصور می‌کنند وقتی دروغ می‌گویند، دروغشان برملا نمی‌شود؟

    فاصله اسلام پا برهنگان با مدیران نجومی‌

    فاصله اسلام پا برهنگان با مدیران نجومی‌/ فاصله اسلام پا برهنگان با مدیران نجومی‌/ با انتشار سلسله فیش‌های حقوقی برخی مدیران دولتی در سال گذشته که نشان می‌داد این مدیران از بیت‌المال دریافتی‌های نجومی و بسیار کلان داشته‌اند احساسات عمومی جریحه‌دار شد، رهبر معظم […]

    آیا هارپ سلاح جدید آمریکا در جنگ های آینده است

    آیا هارپ سلاح جدید آمریکا در جنگ های آینده است ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز آیا هارپ سلاح جدید آمریکا در جنگ های آینده است/ از هارپ (HAARP) چه می دانیم؟ آیا این تکنولوژی مخوف واقعیت دارد؟ دستکاری در آب و هوا تا چه میزان […]

    مصاحبه خواندنی از زندگی خصوصی آیت الله خامنه ای

    مصاحبه خواندنی از زندگی خصوصی آیت الله خامنه ای ۴٫۴۴/۵ (۸۸٫۸۹%) ۹ امتیازs مصاحبه خواندنی از زندگی خصوصی آیت الله خامنه ای/ حضرت آیت الله سیدعلی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در زندگی شخصی و سلوک فردی خود چگونه رفتار می کنند؟ چند […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi