جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

ویژگی های متقین در کلام امیرمومنان

936

بازدید

ویژگی های متقین در کلام امیرمومنان

ویژگی های متقین در کلام امیرمومنان/

برای ره یابی به ایمان و معرفت اهل تقوی، به نقل روایتی از مولی علی (علیه السلام) در نهج البلاغه اکتفا می کنیم. همام که مردی عابد و زاهد بود، روزی به دیدار امام علی (سلام الله علیه) نائل آمد و از امام درخواست کرد که پارسایان را بر او به گونه ای بیان فرماید که گویا آن ها را می بیند. امام پس از درنگی کوتاه این گونه لب به سخن گشود: ”… فَاِنَّ اللهَ مَعَ الَّذِِینَ اتَّقُوا وَ هُمْ مُحْسِنُونَ“ ای همام تنها خدا پروا باش و نیکی کن که خداوند با اهل تقوی و نیکوکاران است. گو اینکه بیان امام کوتاه و تمام بود، لیکن همام به این اندازه قانع نشد و مکرر اصرار ورزید که امام بیش از این برای او درباره اهل تقوی بگویند. سپس امام اهل تقوی را دارای فضائلی دانستند، که به شرح ذیل است:

۱. نیکو گفتار: ”مَنْطِقُهُمُ الصَّوََاب“ گفتاری درست و نیکو دارند.

۲٫ میانه رو در پوشش: ”مَلْبَسُهُمُ الْاِقْتِصََاد“ پوشش آن ها بر مبنای میانه روی است.

در گفتاری دیگر امام علی (علیه السلام) فرمود: ”مََا عََالَ امْرُءٌُ اقْتَصَدَ“ تنگدست نشد کسی که میانه روی را پیشه خود ساخت. در بیانی دیگر از مولی علی (علیه السلام) نقل شده: سبکبال و سبکبار باشید که اگر سبکبال بودید به مقصد می رسید.

۳٫ متواضعانه راه می روند: ”مَشْیُهُمُ التَّوََاضُع“ راه رفتن آنان همراه با تواضع و فروتنی است.

در قرآن آمده است: ”در روی زمین با تکبّر راه مرو، تو نمی توانی زمین را بشکافی، و طول قامتت هرگز به کوه ها نمی رسد.“ امام صادق (علیه السلام) فرمودند: ”در بین سخنانی که خدای عزّوجل به حضرت داوود وحی کرد این سخن بود: همچنان که نزدیک‌ترین کسان به خداوند افراد متواضع هستند، دورترین مردم هم متکبّرترین آن ها هستند.“

۴٫ از محرمات چشم می پوشانند: ”غَضُّوا اَبْصََارَهُمْ عَمََّا حَرَّمَ اللهُ عَلَیْهِمْ“ چشمان خود را از آن چه خدا بر آن ها حرام کرده فرو می گیرند و نظر را کوتاه می کنند.

قرآن می فرماید: ”قُل لِلمُؤمِنیِنَ یَغُضُّوا مِن اَبصَارِهِم… “ به مردان مؤمن بگو که چشم های خود را فرو گیرند و نظر را کوتاه کنند.

۵٫ گوش هایشان وقف به علم نافع شده است: ”وَ وَقَفُوا اَسْمََاعَهُمْ عَلَی الْعِلْمِ النََّافِعِ لَهُمْ“ و گوش های خود را تنها وقف علمی کرده‌اندکه برای آن ها نافع باشد.

۶٫ در گرفتاری و آسایش یکسانند: ”نَزَلَتْ اَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِی الْبَلاءِ کَالَّذِِی نَزَلَتْ فِی الرَّخََاءِ“، اهل تقوی در هنگام گرفتاری و دگرگونی ها و حوادث چون هنگام آسودگی هستند.

بنا بر این، متقی هرگز مانند کسانی نیست که قرآن درباره ی آنان می فرماید: ”وَ اِذََا غَشِیَهُمْ مَوْجٌ کَالضُّلَلِ دَعَوُا اللهَ مُخْلِصِِینَ لَهُ الدِِّینَ فَلَمََّا نَجََّاهُمْ اِلَی الْبِرِّ فَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ …“ و هر گاه  که در دریا طوفانی شود و موجی چون کوه‌ها آن‌ها را فرا گیرد در آن حال خدا را با عقیده پاک و اخلاص کامل بخوانند و چون به ساحل نجاتشان رسانیم، بعضی بر قصد اطاعت و شکر خدا باقی مانند (و بعضی به کفر شتابند).

۷٫ مشتاق به لقاء پروردگار هستند: ”وَ لَوْ لَا الْاَجَلُ الَّذِِی کَتَبَ اللهُ لَهُمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ اَرْوََاحَهُمْ فِِی اَجْسََادِهِمْ طَرْفَهَْْ عَیْنٍ شَوْقاً“ و اگر نبود اجل و مدتی که خدا برای ایشان معین فرموده، از شوق ثواب و بیم عذاب، چشم بر هم زدنی روح در بدنشان قرار نمی گرفت.

لقمان خطاب به فرزندش می گوید: ”ای فرزندم بترس از خدا، چنان ترسی که اگر وارد شوی روز قیامت در حالی که نیکویی انس و جن را داری، باز می ترسی از این که خدا ترا عذاب کند، و امیدوار باش، چنان امیدواریی که اگر روز قیامت با گناه انس و جن محشور شدی باز امید داری خدا ترا بیامرزد.  پسرش به او گفت: ای پدر چگونه طاقت این دو را دارم در حالی که فقط یک قلب دارم؟ لقمان گفت: پسرم، اگر قلب مؤمن از بدنش خارج شده و شکافته و دو نیم شود، در آن دو نور یافت می شود، یکی نور خوف و دیگری نور رجاء. اگر هر دو وزن شوند هیچ کدام بر دیگری حتّی به اندازه ذرّه ای ترجیح ندارد.  پس کسی که ایمان به خدا آورده تصدیق می کند آن چه خدا فرموده، و کسی که تصدیق سخنان او کند هرچه خدا فرموده به کار می بندد.“

۸٫  خداوند در نزد جان آن ها بزرگ و غیر او کوچک است: ”عَظُمَ الْخََالِقُ فِِی اَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مََا دُونَهُ فِِی اَعْیُنِهِمْ“ آفریدگار در جانشان بزرگ جلوه کرده، ولی غیر او در نظرشان کوچک شمرده می‌شود. امام علی (علیه السلام) می فرماید: ”به خدا سوگند در چشم من این دنیای شما خوارتر و پست تر است از استخوان خوکی که در دست بیماری مبتلا به جذام باشد.“

۹٫ اهل یقین هستند: ”فَهُمْ وَ الْجَنَّهُْْ کَمَنْ قَدْ رَاََهََا، فَهُمْ فِِیهََا مُنَعَّمُونَ، وَ هُمْ وَ النََّارُ کَمَنْ قَدْ رَاََهََا، فَهُمْ مُعَذَّبُون“، آن ها به کسی می‌مانند که بهشت را با چشم دیده و در آن نعمت‌ها غرق‌اند و هم چون کسی هستند که آتش دوزخ را عیان مشاهده کرده، و در آن معذّبند.

در محضر مبارک پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) سخن از حضرت عیسی بن مریم و این که وی بر روی آب راه می رفت به میان آمد.  حضرت فرمودند: ” اگر یقین او بیشتر بود، بر روی هوا راه می رفت.“

۱۰٫ اهل حزن هستند: ”قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَهٌْْ“، دلهایشان پر از حزن و اندوه است.
امام علی ( علیه السلام) می فرمایند: ”اَلْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِِی وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِِی قَلْبِهِ“  مؤمن سرورش در صورت و حزن او در قلبش می باشد.

۱۱٫ امین مردم اند: ”وَ شُرُورُهُمْ مَأْمُونَهٌْْ“ ( و مردم) از شر آنان در امانند.

۱۲٫ تن پرور نیستند: ”وَ اَجْسََادَهُمْ نَحِِیفَهٌْْ“ جسم های آنان نحیف و لاغر است.

حضرت امام علی (علیه السلام) در نامه ای خطاب به عثمان بن حنیف (که در آن زمان استاندار بصره بود) چنین می نویسند: ”ای عثمان، به من خبر رسیده در میهمانی ای رفته ای که گرسنگان پشت درب و کسانی که سفره هایشان رنگین است دور سفره نشسته اند. من از تو انتظار نداشتم در چنین مجلسی بروی. آگاه باش! که برای هر پیروی، امامی است که به او اقتدا می‌کند و در ذیل عنایت روشن گری او راه می یابد. آگاه باش! که امام شما از دنیای خود به دو کهنه پیراهن، و از خوراکش به دو قرص نان اکتفا کرده است.“

۱۳٫ کم خرج اند: ”وَ حََاجََاتُهُمْ خَفِِیفَهٌْْ“ نیازهای آن ‌ها سبک و اندک است.

امام علی (علیه السلام) می فرمایند: ”هیچ فقیری از معاش خود محروم نمانده است مگر این که یک غنی و توانگری از حق مالی او بهره مند گشته است.“

۱۴٫ عفیف هستند: ”وَ اَنْفُسُهُمْ عَفِِیفَهٌْْ“ و ارواحشان عفیف و پاک است.

امام علی (علیه السلام) می فرمایند: ”اجر و پاداش جهاد کننده ای که در راه خدا شهید شود، بیشتر از کسی که توانایی بر گناه داشته و عفّت و پاکدامنی پیشه کند نیست.  نزدیک است که فرد پاکدامن و عفیف فرشته ای از فرشتگان شود.“

۱۵٫ اهل استقامت اند: ”صَبَرُوا اَیََّاماً قَصِِیرَهًْْ اَعْقَبَتْهُمْ رََاحَهٌْْ طَوِِیلَهٌْْ، تِجََارَهُْْ مُرْبِحَهٌْْ یَسُرُّهََا لَهُمْ رَبَّهُمْ“، برای مدتی کوتاه در این جهان صبر و استقامت ورزیدند و راحتی بس طولانی را بدست آوردند، تجارتی است پر سود که پروردگارشان برایشان فراهم ساخته.

در روایتی از پیامبر تفسیر صبر چنین آمده: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از جبرئیل پرسیدند: ”صبر چیست؟“ جبرئیل گفت:” صبر این است که استقامت و شکیبایی ورزی در ناراحتی، چنان چه پایداری می ورزی در شادمانی و در بیماری، چنان که در سلامتی. پس نباید شکایت کند صابر از کیفیت حال خود نزد خلق به واسطه مصیبت و بلاهایی که به او رسیده.“

۱۶٫ دنیا زده و اسیر آن نیستند: ”اَرَادَتْهُمُ الدُّنْیََا، فَلَمْ یُرِِیدُوهََا وَ اَسَرَتْهُمْ فَفَدُوا اَنْفُسَهُمْ مِنْهََا“، دنیا به آن ها روی آورده وآن ها از آن روی گردان شده‌اند، دنیا خواست که آن‌ها را اسیرخود کند اما آنان با فداکاری، خود را از دست او آزاد ساخته‌اند.

۱۷٫ شب زنده دار: ”اَمَّا اللَّیْلُ، فَصََافُّونَ اَقْدََامُهُمْ تََالِِینَ لِاَجْزََاءِ الْقُرْآنِ یُرَتِّلُونَهُ تَرْتِِیلاً“، اما شب هنگام، شب زنده‌داران همواره (به عبادت) به پا ایستاده و قرآن را شمرده شمرده تلاوت می کنند.

در قرآن آمده: ”اِنَّ نََاشِئَهَْْ اللَّیْلِ هِیَ اَشَدُّ وَطْأً وَ اَقُومُ قِِیلاً“ همانا نماز در شب بهترین شاهد اخلاص قلب و دعوی صدق ایمان است. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: ”ترتیل مکث کردن و توقّف در قرائت قرآن است، و این که نیکو کنی صوت خود را در خواندن قرآن.“ قرآن کریم می فرماید: ”یََا اَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ، قُمِ اللَّیْلَ اِلََّا قَلِِیلاً, نِصْفَهُ اَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِِیلاً, اَوْ زِدْعَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِِیلاً“  الا ای رسولی که در جامه خفته ای، شب را به نماز و طاعت خدا برخیز مگر اندکی، که نصف یا چیزی کمتر از نصف باشد، یاچیزی بر نصف بیفزا و به تلاوت آیات قرآن با توجه کامل مشغول باش. و در سوره‌ای دیگر خداوند متعال، رسول گرامی خویش را به نماز شب امر می‌فرماید: ”وَ مِنَ اللَّیْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَ سَبِّحْهُ لَیْلاً طَوِِیلاً“ و پاسی از شب را (در نماز) به سجده برای خدا بپرداز و همه طول شب را به تسبیح و ثناگویی او مشغول باش.

۱۸٫ از قرآن درمان می طلبند: ”وَ یَسْتَثِِیرُونَ بِهِ دَوََاءَ دََائِهِمْ“ و درمان دردهای خود را از قرآن می‌کنند.
قرآن می‌فرماید: ”وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مََا هُوَ شِفََاُء وَ رَحْمَهٌْْ لِلْمُؤْمِنِِینَ“ موعظه و شفایی برای سینه ها و قلب های شما و هدایت و رحمتی برای عالمیان از طرف پروردگارتان برای شما آمد.

۱۹٫ به قرآن پاسخ می دهند: فَإِذََا مَرُّوا بِآیَهِْْ فِِیهََا تَشْوِِیقٌ رَکَنُوا اِلَیْهََا طَمَعاً  وَ تَطْلُعَتْ نُفُوسُهُمْ اِلَیْهََا شَوْقاً وَ ظَنُّوا أَنَّهََا نَصْبَ أعْیُنِهِمْ وَ إِذََا مَرُّوا بِآیَهِْْ فِِیهََا تَخْوِِیفٌ أصْغُوا إلَیْهََا مَسََامِعَ قُلُوبِهِمْ وَ ظَنُّوا أنَّ زَفِِیرَ جَهَنَّمَ وَ شَهِِیقَهََا فِِی اُصُولِ آذََانِهِمْ“ پرهیزکاران هر گاه به آیه‌ای برسند که در آن تشویق باشد با علاقه فراوان به آن رو آورند و روح جانشان با شوق در آن خیره شود و آن را همواره نصب العین خود می سازند، و هرگاه به آیه ای برخورد کنند که در آن بیم باشد، گوش های دل خویشتن را برای شنیدن آن باز می کنند و صدای ناله و بهم خوردن شعله های آتش با آن وضع مهیبش در درون گوششان طنین انداز است.

امام سجاد (علیه السلام) می فرمایند: ”آیات قرآن گنجینه هایی است که هر گاه گنجینه ای باز شد سزاوار است به آنچه در آن است دقت کنی.“ امام صادق (علیه السلام) فرمودند: ”سزاوار است برای عبدی که در مقابل مولای خود به نماز می ایستد، ترتیل را در قرائت آیات رعایت کند و وقتی آیه ای را مرور کرد که در آن ذکر بهشت و ذکر آتش است، از خدا بهشت را طلب کند و پناه به خدا برد از آتش؛ و وقتی ”یََا اَیُهَا النََّاسُ وَ یََا اَیُهَا الَّذیِِنَ آمَنُوا“ ای مردم و ای اهل ایمان, را قرائت کرد بگوید:” لَبَّیْکَ رَبُّنََا“بله, گوش به فرمانم ای خدای ما.

۲۰٫ اهل رکوع و سجود هستند: ”فَهُمْ حََانُونَ عَلََی اَوْسََاطِهِمْ مُفْتَرِشُونَ لِجِبََاهِهِمْ وَ أَکُفَّهُمْ وَ رُکَبَهُمْ وَ أَطْرََافُ أَقْدََامِهِمْ“ متّقین در پیشگاه الهی به رکوع می روند، جبین، پیشانی و دست و زانوی و قدم‌های پایشان را آنها به هنگام سجده بر خاک می سایند.

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: ”بر شما باد به طولانی کردن رکوع و سجود، زیرا وقتی یکی از شما رکوع و سجده خود را طولانی کند، ابلیس ندا دهد از پشت سر او که: وای بر من! اطاعت کرد و عصیان کردم، سجده کرد و اباء کردم.“ امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: ” کسی که رکوع خود را تماماً به جا آورده و حق آن را اداء کند، وحشت قبر به او راه پیدا نمی کند.“

۲۱٫ طالب رهایی از عذاب می کنند: ”یَطْلُبُونَ إِلَی اللهِ تَعالََی فِی فَکََاکِ رِقََابِهِمْ“، از خداوند متعال آزادی خویش را (از عذاب) طلب می کنند.

امام علی(علیه السلام) در نامه ای به امام حسن (علیه السلام) چنین نوشته اند: ”وَ لََا تَکُنْ عَبْدَ غَبْرِکَ فَقَدْ جَعَلَکَ اللهُ حُرّاً.“ و بنده غیر خودت نباش، در حالی که خدا تو را آزاد قرار داده‌است. رسول گرامی اسلام چنین می فرمایند: ”ای مردم، روان های شما و نفس های شما در گرو اعمال شماست، پس با استغفار و توبه رهایشان کنید.“

۲۲٫ دانشمندانی بردباراند: ”وَ أَمَّا النَّهََارُ فَحُلَمََاءٌ عُلَمََاءٌ،…“ و اما در روز آن‌ها دانشمندانی بردبارند.

امام صادق (علیه السلام) فرمودند:”بر تو باد که حلم را پیشه ی خود سازی که رکن علم است.“ رسول اکرم (صلوات الله علیه و آله) فرمودند: ”خداوند هرگز کسی را به سبب جهل عزیز نکرد و کسی را هم به سبب حلم و بردباری ذلیل نکرد.“ پیامبر گرامی فرمودند: ”علم مایه ی حیات اسلام و ستون ایمان است.“ امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: ”زمامداران بر مردم حکومت می کنند و دانشمندان بر زمامداران.“

۲۳٫ نیکوکار هستند: ”وَ أَمَّا النَّهََارُ… أَبْرََارٌّ أَتْقِیََاءٌ“ و در روزها … اهل تقوا نیکوکارانی خود نگه‌دار هستند.

۲۴٫ از خوف خداوند لاغر اندامند: ”قَدْ بَرَأَهُمُ الْخَوْفُ بَرِِیءٌ الْقِدََاحِ“ خوف، بدن های آنان را مانند چوبه‌ی تیر تراشیده و لاغر ساخته‌است.

رسول گرامی فرمودند: ”کسی که از خدا بترسد، هر چیزی از او می ترسد و کسی که از غیر خدا بترسد، خدا او را از هر چیزی می ترساند.“ قرآن کریم می فرماید: ”وَ اَمََّا مَنْ خََافَ مَقََامَ رَبِّهِ وَ نَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوََی، فَاِنَّ الْجَنَّهُْْ هِیَ الْمَأْوََی“  و اما کسی که از مقام پروردگارش ترسید و نفس را از پیروی هوا باز داشت، همانا جایگاه او بهشت است.

۲۵٫ ظاهر پرهیزگاران این گونه است: ”یَنْظُرُ إِلَیْهِمُ النََّاظِرُ فَیَحْسَبَهُمْ مَرْضََی وَ مََا بِالْقَوْمِ مِنْ مَرَضٍ وَ یَقُولُ: قَدْ خُولِطُوا وَ قَدْ خََالَطَهُمْ أَمْرٌّ عَظیِِمٌ“ بیننده وقتی به قیافه پرهیزگاران نگاه می کند، آن ها را مریض می پندارد، ولی هیچ مرضی در وجود آن‌ها نیست وآن بیننده گوید: آن ها دیوانه شده اند، در حالی که اندیشه ای بس بزرگ آنان را به این وضع در آورده.“

امام علی (علیه السلام) سیمای شیعه را چنین توصیف کردند: ” زردی صورت از شب زنده داری، کم سویی چشم از شدت گریه، پشت خمیدگی از ایستادن، فرو رفتگی شکم از روزه، خشکیدگی لبان از دعا دارند و بر آن ها گرد و غبار خشوع نشسته است و آنان از خاشعین هستند.“

۲۶٫ به اعمال کم و زیاد خود قانع نیستند: ”لََا یَرْضُونَ مِنْ أَعْمََالِهِمُ الْقَلیِِل، وَ لََا یَسْتَکْثِرُونَ الْکَثیِِرَ فَهُمْ لِأَنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ وَ مِنْ اَعْمََالِهِمْ مُشْفِقُونَ“ پرهیزگاران از اعمال کم خود راضی نیستند و اعمال زیاد خود را نیز زیاد نمی بینند.  آنان خویش را متهم می سازند و از اعمال خود ترسناکند.

در انجام اعمال یا موفّق به فراوانی آن هستند و یا این که اهل تقوا عمل کم ولی با خلوص انجام می‌دهند. در صورت اوّل آن همه کرده را زیاد نمی‌بینند که هر چه باشد در برابر نعمت فراوان الهی هیچ است واگر به کم بسنده کرد به آن نیز رضایت نمی‌دهند. امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: ”سه چیز شکننده کمر است: مردی که عمل خود را کثیر شمارد و گناه خود را فراموش کند، و عُجب او را گرفته از عمل خود خوشنود باشد.“

۲۷٫ از ستایش مردم ترس دارند: ”اِذََا زُکِیَ أَحَدَهُمْ خََافَ مِمََّا یُقََالْ لَهُ، فَیَقُولُ: أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِِی مِنْ غَیْرِِی وَ رَبِِّی أَعْلَمٌ مِنِِّی بِنَفْسِِی، اَللََّهُمَّ لََاتُؤََاخِذْنِِی بِمََا یَقُولُونَ وَ اجْعَلْنِِی أَفْضَلَ مِمََّا یَظُنُّونَ وَ اغْفِرْلِِی مََا لََا یَعْلَمُونَ“ هر گاه یکی از آنان ستوده شود، از آن چه به او گفته می شود به هراس می افتد و می گوید: من از دیگران به خود آگاه ترم و پروردگارم به نفس من از خود من آگاه تر است. خدایا، مرا به آن چه می گویند مگیر و مؤاخذه مکن و مرا بهتر از آن چه گمان می کنند قرار ده و از آن چه بر من از اعمالم نمی دانند بگذر.
این که این ها مدح دیگران را خوشایند ندارند به خاطر شناخت دقیقی است که از خود دارند. امام علی (علیه السلام) می فرمایند: ”کسی که خود را شناخت، خدایش را شناخته.“

۲۸٫ قوّت در دین دارند: ”فَمِنْ عَلََامََاتِ أَحَدِهِمْ إِنَّکَ تَرََی لَهُ قُوَّهٌْْ فِِی دیِِنٍ“ و نشانه های هر یک از آن ها این است که می بینی در دین نیرومندند.

در روایتی از امام صادق (علیه السلام) سؤال شد که منظور از قوّت در آیات مربوط به بنی اسرائیل چیست؟ قوّت در بدن یا قوّت در قلب ها؟ حضرت فرمودند: ”هر دو.“ بنابر این، قوّت در دین شامل قوّت جسمانی و روحانی، در عمل به وظایف اعتقادی، شرعی، اخلاقی و عرفانی است.

۲۹٫ نرم خو و دور اندیش اند: ”وَ حَزْماً فِِی لیِِنٍ“ نرم خو و دور اندیش اند.

در قرآن آمده: ”(پیروان پیامبر) بر کافران، بسیار قوی دل وسخت؛ و با یکدیگر بسیار مشفق و مهربانند.“  در آیه ای دیگر آمده: ”بگویید به او گفتنی نرم“ خداوند در قرآن پیامبر را چنین مورد خطاب قرار داده: ”لَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلیِِظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَرَمِکَ“ اگر با غلظت و شدت بودی از گرد تو پراکنده می شدند.

۳۰٫ ایمانی آمیخته با یقین دارند: ”وَ ایِِمََاناً فِِی یَقیِِنٍ“ و ایمانی که آمیخته با یقین است.

از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده: ” یقین همه ایمان است.“ امام علی (علیه السلام) می فرمایند: ”فردی از شما طعم ایمان را نمی چشد تا اینکه علم و یقین پیدا کند که آن چه به او می رسد خطا نبوده و آن چه خطا بوده به او نمی رسد.“

۳۱٫ علاقه مند به کسب علم هستند: ”وَ حِرْصاً فِِی عِلْمٍ“ و علاقه‌ای شدید به کسب علم و دانش دارند.

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: ”کسی که راهی را برای کسب علم برود، خداوند راهی از آن راه را به بهشت باز می کند.“ امام علی (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) نقل کردند: ” زمانی که قیامت بر پا شود، خون شهداء، با قلم و دست خط دانشمندان سنجیده می شود و سرانجام قلم علماء بر خون شهداء تقدّم می یابد.“ رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در بیانی فرمودند: ” فضیلت دانشمند بر عابد، مانند ماه شب چهارده بر ستارگان است.“ و نیز امام صادق (علیه السلام) فرمودند: ”یک رکعت نماز دانشمند بهتر از هفتاد هزار رکعت نماز عابد است.“

۳۲٫ علمی همراه با حلم دارند: ”وَ عِلْماً فِِی حِلْمٍ“و علمی همراه با حلم.

امام صادق (علیه السلام) در مورد حلم و علم به عنوان بصری فرمود: ”پس کسی که به تو گفت: اگر یک حرف زدی ده تا می شنوی، به او بگو: اگر ده تا گفتی یکی نمی شنوی. و کسی که ترا دشنام داد، به او بگو اگر راست می گویی و صادقی در آنچه به من نسبت می دهی، پس از خدا می خواهم مرا ببخشد، و اگر کاذبی در آن چه می گویی، پس از خدا می خواهم ترا ببخشد، و کسی که به تو وعده ی فحش در کلام داد، پس تو او را به نصیحت و رعایت او وعده ده.  پس آنچه به آن جاهلی از علماء سؤال کن، و بپرهیز از آن که سؤال کنی از آن ها از روی اعتراض و آزمایش، و بپرهیز از این که به رأی خود عمل کنی و احتیاط را در جمیع راه ها أخذ کن.“

۳۳٫ میانه رو هستند: ”وَ قَصْداً فِی الْغِنََاءِ“و میانه روی در غناء و بی نیازی.

قرآن کریم می فرماید: ”اسراف کنندگان اصحاب آتش هستند.“ و در آیه ای دیگر آمده: “تبذیر کنندگان همواره برادر شیاطین هستند.“ امام حسن عسکری (علیه السلام) می فرمایند: ”برای میانه روی حد و مقداری است که اگر شخص زیاده بر آن کند، بخیل است.“ و از امام علی (علیه السلام) آمده است که: ”اسراف موضع تقلیل و فرود و کاستی، و میانه روی موضع و موجب ازدیاد است.“

۳۴٫ در عبادت خاشع هستند: ”وَ خُشُوعاً فِِی عِبََادَهِْْ“و خشوع و تواضعی در عبادت.

از رسول اکرم (صلوات الله علیه و آله) پرسیده شد: ”خشوع چیست؟“  فرمودند: ” فروتنی در نماز و این‌که بنده با تمام قلب خود به سوی پروردگار عزّ و جل روی آورد.“ در تفسیر مجمع البیان آمده: ”(مؤمنین) خاضع، متواضع و ذلیلند، چشم های خود را از مواضع سجده ی خود بر نمی دارند و توجه به راست و چپ خود ندارند.“ امام علی (علیه السلام) می فرمایند: ”بر تو باد به تواضع، چرا که تواضع از بزرگ ترین عبادات است.“

۳۵٫ آراسته اند در حالی که نادرند: ”وَ تَجَمُّلاً فِِی فََاقَهٍْْ“ و جمالی در حالت فقر و تنگ دستی.

خداوند در قرآن درباره ی اصحاب صفّه چنین می فرماید:” از فرط عفاف چنان احوالشان بر مردم متشبه شود که هر کس بر حال آنان آگاه نباشد آن ها را غنی و بی نیاز می پندارد، اما آنان را از سیمایشان می شناسی، هرگز با اصرار چیزی از مردم نمی خواهند.“

۳۶٫ در سختی ها شکیبایند: ”وَ صَبْراً فِِی شِدَّهٍْْ“ و صبر کردنی در سختی و شدت.

امام صادق ( علیه السلام) می فرمایند: ”صبر نسبت به ایمان به منزله سر نسبت به بدن است ، پس زمانی که سر می رود، بدن هم می رود. و همین طور وقتی صبر می رود، ایمان هم می رود.“ پیامبر گرامی می فرمایند: ”صبر نصف ایمان است.“

۳۷٫ طالب مال حلال هستند: ”َو طَلَباً فِِی حَلََالٍ“ و طلب کردن مال حلال را.

قرآن کریم می فرماید: ”بخورید حلال و طیب از آن چه در زمین است.“ پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) می فرمایند: ”عبادت هفتاد جزء دارد و افضل آن طلب روزی حلال است.“ پیامبر (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: ”کسی که چهل روز روزی حلال بخورد، خداوند قلب او را نورانی می گرداند.“

۳۸٫ در مسیر حق، نشاط و سرور دارند: ”وَ نِشََاطاً فِِی هُدََی“ و نشاط در مسیر هدایت و حق. ”فَبِذََلِکَ فَلْیَفْرَحُوا“ بی‌شک، باید انسان فرح و خوشی او به طاعت خداوند باشد.

۳۹٫ از طمع دورند: ”وَ تَحَرُّجاً عَنْ طَمَعٍ“ و دوری و اجتناب از طمع.

امام علی (علیه السلام) می فرمایند: ”بیش ترین زمین خوردن عقل ها زیر برق های طمع هاست.“ و ”ثمره و میوه طمع، ذلت در دنیا و  شقاوت در آخرت است.“ پیامبر گرامی (صلوات الله علیه و آله) می فرمایند: ”بپرهیز از این که طمع را مثل موی بدن جزء وجودت کنی، زیرا شدت حرص قلب را آشفته می سازد و بر قلب ها مهر دوستی دنیا را می زند، و آن کلید هر پلیدی و منشأ هر گناهی و سبب نابودی هر حسنه و ثوابی است.“

۴۰٫ با وجود اعمال صالح، خوف دارند: ”یَعْمُلَ الْاَعْمََالُ الصََّالِحَهَْْ وَ هُوَ عَلََی وَجَلٍ“ او اعمال صالح انجام می دهد در حالی که خائف و ترس ناک است.

چون پذیرش اعمال صالح به دست خداوند متعال است، شخص متّقی خوف دارد که مبادا او را نپذیرند. قرآن کریم می فرماید: ”کسانی که اعمال صالح انجام می دهند و قلوب آنها خائف است.“ شخصی از امام صادق (علیه السلام) می پرسد: ”چه چیزی در وصیت لقمان بود؟“ امام فرمودند: ”امور عجیبه ای، و عجیب تر از همه این که، به فرزندش گفت: بترس از خدای عزو جل، ترسی که اگر نیکی انس و جن را آورده باشی، عذابت کند و امید به خدا داشته باش، امیدی که اگر گناهان انس و جن را آورده باشی، ترا رحم کند.“
منبع : اعتقادات

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه

    فضائل و خواص تلاوت سوره طه ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۲ امتیازs آثار و برکات خواندن سوره طه/ فضیلت و خواص آیات قدرتمند سوره طه : این سوره،اوّلین سوره ای است که ماجرای حضرت موسی علیه السلام را به تفصیل بیان نموده و حدود هشتاد آیه […]

    راه هایی برای کاهش فشار قبر

    راه هایی برای کاهش فشار قبر ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز راه هایی برای کاهش فشار قبر/ چطور فشار قبر کمتری داشته باشیم؟ منظور از مرگ تنها قرار دادن بدن در یک تکه زمین کنده شده نیست بلکه انتقال انسان به عالم برزخ است. اولین […]

    چگونگی خواندن نماز والدین

    خواندن نماز والدین یکی از حقوقیست که والدین چه در زمان حیات و چه پس از وفات شان بر گردن فرزندان خود دارند. این نماز را بخوانید تا هم والدینتان را شاد کنید و هم فرزندانتان بعدها برای خودتان بخوانند.

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟

    چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ ۴٫۱۳/۵ (۸۲٫۵۰%) ۸ امتیازs چرا امام حسین جنگ را از تاسوعا به عاشورا انداخت ؟ در تاریخ آمده است که حضرت ابا عبدالله وقتی لشکر عمربن سعد در روز تاسوعا قصد شروع جنگ […]

    سریع الاجابه ترین دعاها

    سریع الاجابه ترین دعاها ۳٫۸۳/۵ (۷۶٫۶۷%) ۱۲ امتیازs استجابت دعا، مانند هر پدیده‌ی دیگری، قوانین ، آداب و شروطی دارد که با وجود آن آداب و شرایط است که دعا به اجابت می‌رسد .

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف

    دعاهای مجرب برای رفع گرفتاری مختلف ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۳ امتیازs عرفا و بزرگان دین دستورالعمل ها و اذکار مختلفی را پیرامون دعا برای رفع مشکلات و گرفتاری های دنیوی و سلوکی و نیز برآورده شدن حاجت بیان نموده اند که در ادامه بررسی می […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi