جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

مخدرها و مشکل ها

571

بازدید

مخدرها و مشکل ها

مخدرها و مشکل ها

تاریخچه مواد مخدر به هزاران سال قبل برمی‌گردد؛ وقتی که بشر برای اولین بار کشف کرد بعضی از گیاهان می‌توانند اثر آرامبخش و تسکین‌دهنده‌ای داشته باشند، اما بعدها همین گیاهان و مواد حاصل از آنها، به‌عنوان مواد مخدرهایی مانند تریاک، حشیش و… به دنیا معرفی شدند. سود حاصل از فروش مواد مخدر آنقدر زیاد است که به یک تجارت غیرقانونی بزرگ در سراسر دنیا تبدیل شده است. سال‌هاست دولت‌ها با این معضل مبارزه می‌کنند، ولی همچنان نتوانسته‌اند این بلای خانمانسوز را از جامعه و خانواده‌ها دور نگه دارند. تاثیر مواد مخدر در زندگی انسان‌ها بسیار گسترده و مخرب است، اما متاسفانه تعداد طرفداران آن هم هر روز افزایش می‌یابد. معمولا ابتدا استفاده از مواد مخدر به صورت تفریح و سرگرمی است و فرد اصلا تصور نمی‌کند در دام طولانی‌ مدت مواد بیفتد و چه‌ بسا تا آخر عمر نتواند از آن رهایی یابد و حتی جان خود را در همین راه از دست بدهد. این در حالی است که هر از چندی سفیران مرگ با نام جدیدی مواد را عرضه و گروه بسیاری را در دام خود گرفتار می‌کنند. آنچه در مقاله این هفته می‌خوانید، مرور رایج‌ترین مشکلات روانی  است.
وقتی معتاد منزوی می‌شود
مصرف مواد مخدر، اختلال زیادی در روابط بین‌ فردی ایجاد می‌کند و چنین افرادی به‌ تدریج بیشتر دوستان و نزدیکان خود را از دست می‌دهند.
رئیس‌جمهور فیلیپین در اقدامی عجیب درباره رفتار با معتادان که امروز در بیشتر جوامع به‌عنوان بیمار شناخته می‌شوند، گفته است: «معتادان را سلاخی می‌کنم! هیتلر فیلیپین خواهم شد!»

مصرف مواد مخدر وابستگی زیادی برای فرد ایجاد می‌کند و فرد معتاد برای به دست آوردن مواد مخدر دست به هر کاری می‌زند و اگر در این راه ناکام بماند، دچار عوارض جسمی و روانی خواهد شد. عوارض جسمانی براساس نوع ماده مخدر متفاوت است. این عوارض ممکن است شامل کاهش اشتها، یبوست، دل‌درد، آبریزش بینی و… باشند. عوارض روانی نیز براساس نوع ماده مخدر متفاوت است ولی این عوارض گاهی مهم‌تر از عوارض جسمانی خواهند بود. شاید همه شما تا حدود زیادی با عوارض روانی ناشی از مصرف مواد مخدر در معتادان آشنا باشید؛ از بی‌قراری‌، بی‌مسوولیتی، پرخاشگری و اضطراب گرفته تا اختلال خواب، توهم، هذیان و… البته عوارض روانی در هر دو صورت یعنی مصرف کردن یا تاخیر در مصرف مواد مخدر ایجاد می‌شود.

مخدرها و مشکل ها
مواد مخدر و هموابستگی
از همان روزهای شروع مصرف مواد مخدر، تاثیر منفی آن روی سلامت جسمی و روانی فرد معتاد مشاهده می‌شود ولی با تداوم در مصرف، ابعاد وسیع‌تری در زندگی فرد معتاد و اطرافیان او آشکار می‌شود زیرا مصرف مواد مخدر توسط یک فرد بخش بزرگی از جامعه را درگیر می‌کند. اعتیاد وابسته به یک فرد نیست و برای آن اصطلاح هموابستگی را به کار می‌برند؛ یعنی همه افرادی که به هر نوعی با فرد معتاد در ارتباط هستند، وارد این چرخه معیوب می‌شوند. مثلا فردی که مواد مخدر استفاده می‌کند باید پول خرید آن را از هر راهی مانند دزدی از جیب پدر تهیه ‌کند و مادر نیز برای اینکه جلوی دزدی را بگیرد، مجبور است خودش این پول را برای فرزند تهیه کند. با این کار، عملا یک اختلال رفتاری در خانواده شکل می‌گیرد و خانواده وارد یک چرخه معیوب می‌شود. این کار از سویی، پنهان‌کاری و دروغ را در خانواده شکل می‌دهد و از سویی، مادر، اعتیاد فرزندش را تقویت می‌کند.
تضعیف اقتصاد خانواده
تهیه مواد مخدر به چرخه اقتصادی خانواده صدمه می‌زند. فرض کنید پدر خانواده معتاد است. این فرد باید بخش زیادی از درآمد خود را صرف خرید مواد مخدر کند. بنابراین یک خانواده با سطح اقتصادی معمولی، دچار مشکلات معیشتی خواهد شد. مشکلات معیشتی نیز مشکلات زیادی در روان خانواده ایجاد می‌کنند.
همچنین فردی که معتاد است نمی‌تواند به‌موقع در محل کار خود حاضر شود. ممکن است در ساعات حضور مدام چرت بزند، تمرکزی روی کارهای خود نداشته باشد، ارتباطش با ارباب‌رجوع مناسب نباشد، پرخاشگر و بی‌حوصله شود و مجبور باشد برای مصرف مواد ساعاتی از محل کار خود خارج شود. همه این موارد اختلالی در چرخه کاری ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود مشکلاتی برای فرد معتاد در ادامه حرفه‌اش ایجاد شود و کار خود را از دست بدهد. خانواده نیز مجبور شود پدر بیکار و معتاد را تحویل بگیرد که این مساله نیز آسیب روانی مهمی بر پیکره خانواده وارد خواهد کرد. در این مواقع حتی ممکن است فرزندان خانواده برای به دست آوردن پول دست به کارهای غیرقانونی بزنند و خانواده دچار مشکلات جدیدی شود.روند رشد رفتاری کودکان دچار مشکل می‌شود
تاثیر منفی اختلاف‌های زناشویی یا رفتارهای غیرعادی والدین روی کودکان اثبات شده است. کودکانی که در چنین محیط‌هایی رشد می‌کنند، انواع اختلالات رفتاری را از خود نشان می‌دهند. ممکن است دچار پرخاشگری، افت تحصیلی، اضطراب و… شوند. حتی در خانواده‌هایی که یک یا چند معتاد وجود دارد، احتمال اینکه فرزندان خانواده به مواد مخدر روی آورند، وجود دارد. فرزندان فرد معتاد همیشه زیر ذره‌بین هستند. نگاه‌ها ممکن است باعث سرخوردگی، انزوا، افت تحصیلی کودک و امتناع او از رفتن به مدرسه شود.
تغییر روابط زناشویی
مواد مخدر باعث تغییر در میل جنسی می‌شوند. بعضی از مواد مخدر باعث کاهش میل جنسی و بعضی دیگر باعث افزایش میل جنسی می‌شوند. تغییر در میل جنسی، باعث اختلال در رابطه زناشویی می‌شود. معتادان به مواد مخدر دست به رفتارهای جنسی خارج از عرف و رفتارهای پرخطر جنسی نیز می‌زنند. وجود بیماری‌های منتقله از راه جنسی مانند ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی بین این افراد شایع است. بسیاری از افرادی که معتاد هستند، بعد از مدتی نمی‌توانند هزینه خرید مواد را تامین کنند. در این مواقع معمولا به فروشندگان مواد مخدر تبدیل می‌شوند که این مساله نیز باعث گسترش ماده مخدر و افزایش تعداد معتادان در جامعه می‌شود.

مخدرها و مشکل ها
مسمومیت با سرب
موضوع مهمی که باید در این مطلب به آن اشاره کنیم، مصرف مواد مخدر ناخالصی است که در جامعه پخش شده است. متاسفانه برای اینکه تولیدکنندگان مواد مخدر بتوانند وزن تریاک را زیاد کنند، مقداری سرب به آن اضافه می‌کنند. مسمومیت با سرب در معتادان بسیار زیاد شده است. مسمومیت با سرب خطرناک است و بیماران باید به مدت طولانی تحت درمان قرار گیرند.
ترامادول یک مسکن معمولی نیست!
ماده مخدر دیگری که به وفور استفاده می‌شود، قرص ترامادول است. این دارو به‌عنوان مسکن ساخته شده ولی به علت سوءمصرف‌ها به‌تدریج مصرف آن در علم پزشکی محدودتر شد. گرچه این دارو هنوز هم در کشور تولید می‌شود اما به علت اینکه استفاده راحتی دارد و فرد می‌تواند آن را به صورت قرص بخورد، بین جوانان شیوع زیادی پیدا کرده و حتی نوع چینی آن به شکل غیرقانونی به فروش می‌رسد. این قرص اثر مخدر دارد و باعث آرامش می‌شود. البته این آرامش توام با بی‌مسوولیتی و بی‌خیالی است و باعث می‌شود فرد در انجام اعمال روزانه در خانه، کار، محیط و… دچار اختلال شود. ترامادول عارضه خطرناک‌تری هم دارد که آن تشنج است. از آنجایی که اغلب طرفداران ترامادول نوجوانان و جوانان هستند، تشنج در این گروه بسیار زیاد شده است. تشنج در اثر ترامادول با قطع مصرف آن برطرف نمی‌شود بلکه به شکل بیماری صرع می‌آید و ممکن است بیمار مجبور باشد به مدت طولانی یا تا آخر عمر داروی ضدصرع استفاده کند. تشنج حاصل از ترامادول وابسته به دوز نیست و برخی بیماران بعد از یک هفته مصرف ترامادول دچار تشنج می‌شوند.

مخدرها و مشکل ها
مصرف مواد مخدر در خانم‌ها معمولا به‌دلیل بهتر شدن روحیه است
مصرف مواد مخدر از سوی خانم‌ها هم رو به افزایش است. مصرف مواد مخدر در خانم‌ها بیشتر به‌دلیل بهتر شدن روحیه است و مواد مخدر محرک خواسته فرد را از این نظر تامین می‌کند. البته باور نادرستی هم وجود دارد که فرد با استفاده از مواد مخدر می‌تواند وزن ایده‌آل خود را به دست آورد. البته این موضوع درست است و مواد مخدر باعث لاغری می‌شود، ولی این راه برای تناسب‌اندام بسیار خطرناک است و همیشه راه‌های بهتری وجود دارد.
ماری‌جوانا، حشیش و گراس همگی از یک خانواده‌اند
ماری‌جوانا، حشیش و گرس یا علف از برگ گیاهی به نام شاهدانه گرفته می‌شوند که به اشکال متفاوتی درمی‌آیند، مثلا با گرفتن شیره گیاه ماده‌مخدر حشیش تولید می‌شود و استفاده از برگ آن گرس نام دارد. ماده موثر همه این مواد تتراهیدرو وانادیوم است. بزرگ‌ترین عارضه این مواد، اختلالات اضطرابی شدید است. بعضی از افراد هم ممکن است علائمی از هذیان، توهم و حملات پانیک داشته باشند، اما خطری که مردم را تهدید می‌کند، تصور نادرست درباره این مواد است زیرا بیشتر مردم فکر می‌کنند موادمخدری مانند حشیش یا گرس وابستگی ایجاد نمی‌کند و می‌توانند هر وقت که خواستند از چنین موادی استفاده کنند و به‌راحتی هم آن را کنار بگذارند. همین تصور باعث شده مردم بیشتر به آنها روی آورند، در حالی که اصلا چنین نیست و وابستگی روانی شدیدی در فرد ایجاد می‌شود. حتی دیده شده برخی افراد برای ترک ماده‌مخدر از حشیش یا گرس استفاده می‌کنند که این کار کاملا غیرعلمی است. مصرف ماده‌مخدر دیگری به نام گل نیز بسیار رایج شده است. گل نیز مانند گرس و ماری‌جوانا عمل می‌کند، اما قدرت ایجاد عارضه آن بسیار زیاد است، ولی به نظرمی‌رسد این ماده به محرک‌های صنعتی و آمفتامین نیز آغشته شده است. مصرف گل به شدت در حال افزایش است و عوارض اضطرابی، توهم و هذیانی بیشتری دارد. ترک این مواد نیز باعث پرخاشگری، اختلال خواب و… می‌شود. ترک چنین موادمخدری حتما باید تحت‌نظر روان‌پزشک باشد.
هشدار!
تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر هیچ‌گاه عقب‌نشینی نمی‌کنند و همیشه با تبلیغ یک ماده جدید و اسامی گوناگون از هر دری وارد می‌شوند. هیچ راهی جز آگاهی‌رسانی و ایجاد روش‌های جایگزین وجود ندارد. بزرگ‌ترین عامل علیه اعتیاد ورزش، کار و تفریح سالم است. متاسفانه هر ۳ مورد در کشور ما دچار مشکل است. گروهایی مانند «NA» تاثیر زیادی در کمک به ترک اعتیاد معتادان داشته‌اند ولی بازگشت معتادان بعد از ترک به جامعه بسیار دشوار است و حمایتی از آنها نمی‌شود.
دکتر حامد محمدی‌کنگرانی/ روان‌پزشک
منبع : salamat.ir

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    ازدواج هایی که عاقبت خوشی ندارند

    ازدواج هایی که عاقبت خوشی ندارند ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز بسیاری از رابطه‌ها و ازدواج‌ های امروزی به علت برخی ویژگی‌های اخلاقی طرفین و نداشتن شناخت کافی نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد.

    بیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟

    بیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟ ۲٫۶۷/۵ (۵۳٫۳۳%) ۳ امتیازs شخصیت شما بر هر چیزی، از دوستان‌تان گرفته تا کاندیدی که به او رای می‌دهید تاثیرگذار است؛ اما با این حال خیلی از افراد وقت زیادی را صرف فکر کردن به ویژگی‌های شخصیتی‌شان […]

    شیوه های پاداش به کودکان

    شیوه های پاداش به کودکان ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز قبل از هر چیز باید تعریفی صحیح از پاداش داشته باشیم . قانون اثر در روانشناسی بیان می کند که وقتی به دنبال یک رفتار اتفاق خوشایندی روی می دھد احتمال تکرار شدن آن رفتار […]

    مهم ترین نشانه های تفاهم زوجین

    در مورد عشق از یکدیگر سوال نمی کنند می‌دانید که طرفتان را دوست دارید و او هم دوستتان دارد و هیچ شکی درمورد هیچکدام از اینها در ذهنتان نیست. کاملاً احساس امنیت می‌کنید و از رابطه‌تان خوشحالید. و حتی اگر ذاتاً آدم نگرانی باشید، […]

    نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان

    نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان ۳٫۳۶/۵ (۶۷٫۲۷%) ۱۱ امتیازs نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان/ جهانی بودن حالات صورت و رواج آن در بین انسانهای سراسر جهان نشان می دهند که این حالات در بیولوژی ذاتی ما انسانها ریشه دارند و حاصل میلیونها […]

    اختلال سلوک در کودکان

    اختلال سلوک در کودکان ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۵ امتیازs اختلال سلوک چیست؟ این اختلال وضعیتی است که کودکان و نوجوانان دچار آن می‌شوند. کودکان درگیر این اختلال از آزاررساندن به مردم و انجام‌دادن کارهای ناشایست لذت می‌برند.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi