جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

آسیب های ماهواره بر فرهنگ غنی جامعه

1,349

بازدید

آسیبهای ماهواره

مردم در هر جایی از سریال های ماهواره ای صحبت می کنند، غافل از اینکه این برنامه ها چه آسیب هایی دارد. با توجه به اینکه بیشتر تماشاگران برنامه های ماهواره ای نوجوانان و جوانان هستند، عجیب نیست که در آینده ای نه چندان دور، سبک زندگی رایج خانواده های این افراد، چیزی نامتناسب با فرهنگ و شئون جامعه اسلامی – ایرانی ما باشد، روندی که احتمالا باعث وقوع جرایم بسیاری در کشور خواهد شد. در گفت و گو با دکتر «محمود روح الامینی» عضو هیات علمی دانشکده حقوق و الهیات دانشگاه شهید باهنر کرمان به بررسی این آسیب ها پرداختیم.
– آیا تماشای برنامه های ماهواره می تواند به رشد جرایم در جامعه بینجامد؟
درباره ماهواره و جرایم مربوط به آن باید گفت که ماهواره یک ابزار و شیء است؛ در نتیجه، فی نفسه نمی تواند ثابت کننده جرم باشد، بلکه شیوه استفاده از آن بسیار مهم است. می دانید که در میان شبکه های مختلف ماهواره ای، شبکه های کشورهای اسلامی مانند برنامه های جمهوری اسلامی ایران، کشورهای غربی و همچنین شبکه های مبتذل نیز وجود دارند. بنابراین، ماهواره دنیای بسیار وسیعی است با برنامه های بسیار متنوع. نکته مهم این است که ما چطور از آن استفاده می کنیم. در نتیجه، استفاده از برنامه ها مهم است. همچنین باید بررسی کرد که بیننده یک برنامه چگونه از آن برنامه الگوبرداری می کند. قطعا همان قدر که یک برنامه ممکن است در رشد جرایم مؤثر باشد، برنامه ای دیگر در کشورهای اسلامی می تواند در کاهش جرایم تاثیر بگذارد.
– چه جرایمی با رواج ماهواره در جامعه بیشتر شده اند؟
تاکنون یک پژوهش علمی و تحقیقاتی در این زمینه انجام نشده است تا میزان دقیقی از جرایم ناشی از برنامه های ماهواره ای داشته باشیم. هیچ یک از آمارهایی که منتشر می شوند، مستند و قابل اعتماد نیستند. مثلا عده ای معتقدند که برنامه هایی که از بعضی شبکه های خاص پخش می شود و مخاطبان بیشتری دارند، طلاق و روابط نامشروع و خارج از ازدواج را افزایش می دهند. اما بدون انجام تحقیقی دقیق و علمی واقعا نمی توانیم این ادعا را تایید یا رد کنیم. در نتیجه، آمار ها و اظهارنظرهایی را که در این زمینه منتشر می شود، نمی توان درست یا نادرست خواند.
– خانواده ها چقدر در معرض این جرایم و ناهنجاری ها هستند؟
قطعا برنامه های مضر ماهواره در روابط درون خانواده ها و رابطه فرزندان با افراد دیگر خانواده می تواند تاثیرگذار باشد. برنامه های ماهواره را از کودکان ۵-۶ ساله تا سالمندان می توانند مشاهده کنند. در هر حال، باید توجه کرد که بخش اعظم شخصیت انسان ها در دوران کودکی شکل می گیرد و ماهواره ها می توانند تاثیر بسیاری در شکل گیری شخصیت افراد بگذارند. در نتیجه، خانواده ها باید دقت بیشتری به کار ببرند که حداقل اگر خودشان برنامه های ماهواره ای را تماشا می کنند، دسترسی کودکانشان را به ماهواره محدود و کنترل کنند. در بعضی از کشورها، ماهواره آزاد است، اما برای جلوگیری از دسترسی آسان کودکان به شبکه های ماهواره ای، نرم افزار یا دستگاهی روی تلویزیون ها نصب می شود که دسترسی اطفال را به شبکه های مبتذل محدود می کند، اما چون در کشور ما استفاده از ماهواره ممنوع است، این گونه امکانات کنترلی هم وجود ندارد، اما اگر چنین امکاناتی موجود باشد، قطعا دسترسی کودکان به بعضی از شبکه ها ممنوع می شود. این روش، راهکاری مناسب برای جلوگیری از ابتذال کودکان است.
قوه قضائیه طبق بند پنج اصل ۱۵۶ قانون اساسی وظیفه پیشگیری از وقوع جرایم را بر عهده دارد برای انجام این وظیفه قوه قضائیه باید تعامل بین نهاد ها مثل صدا و سیما و دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی و آمار گیری را بیشتر کند و یک مجموعه علمی و تحقیقاتی تشکیل دهند
البته این موضوع فقط به برنامه های مبتذل و غیراخلاقی منحصر نمی شود، چرا که بخشی از مشکل به تماشای برنامه های خشونت آمیز مربوط است. متاسفانه حتی در بعضی برنامه های عادی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران هم صحنه هایی خشونت آمیز دیده می شود که برای کودکان ۱۰-۱۲ ساله اصلا مناسب نیست. این در حالی است که در اکثر کشورها برای این گونه برنامه ها هشدار هایی داده می شود، اما در تلویزیون ایران به ندرت هشداری به بینندگان سنین پایین داده می شود. بنابراین، خانواده ها باید با دقت بیشتری بر دیدن برنامه های تلویزیونی و ماهواره نظارت داشته باشند.
– چگونه می توان با ابزارها و روش های پیشگیری، این آسیب ها را به حداقل رساند؟
در ابتدا این سؤال مطرح می شود که آیا افزایش جرایم از طریق ماهواره است؟ سؤال بعدی این است که آیا ما بررسی کرده ایم که اگر ماهواره نبود، باز این جرایم رخ می داد یا نه؟ شاید برای بروز تخلفات، ابزار دیگری جایگزین ماهواره ها می شدند یا با وجود این ابزار، ماهواره ها هم جزئی از آنها محسوب می شدند. امروزه با تمرکز بر ماهواره ها، ابزار ها دیگر فراموش شده اند. مثلا افزایش مصرف شیشه برای لاغری، به دلیل تبلیغات ماهواره است، ولی شیوه های دیگری مثل تبلیغات آرایشگر ها نیز مصرف این ماده مخدر را افزایش می دهد. پس ماهواره یکی از ابزارهای رواج جرایم است. متاسفانه حساسیت بحث ماهواره و مضراتش باعث شده است که ما خیلی از این ابزار ها را فراموش کنیم.
نکته دیگر این است که ما باید روی کودکان دبستانی کار کنیم و به آنها آموزش دهیم و از خطرات و مضرات ماهواره آگاهشان کنیم. سپس باید خانواده ها را آگاه کرد. حتی می توان در مدارس برای والدین و کودکان کلاس هایی برگزار کرد و نسبت به ماهواره آموزش و آگاهی های لازم داده شود تا خود مردم به این نتیجه برسند که نباید از این ابزار استفاده کنند یا حداقل متوجه باشند که اگر می خواهند از ماهواره استفاده کنند، به راحتی در دسترس کودکان قرار نگیرد.
یکی دیگر از راه های آگاهی مردم از مضرات ماهواره صدا و سیما است که علاوه بر تهیه برنامه های مناسب و جذاب برای رده های سنی مختلف، می توانند فیلم هایی بسازند که در آنها نشان بدهند تماشای برنامه های ماهواره ممکن است باعث بروز چه جرم هایی شود.
در صورت انجام دادن چنین فرهنگسازی هایی، قطعا خانواده ها حساس تر می شوند و در استفاده از ماهواره، بیشتر دقت می کنند. راهکار دیگر هم فرهنگسازی از طریق مساجد است. شاید گفته شود کسانی که به مسجد می روند، معمولا از ماهواره استفاده نمی کنند. این حرف نادرست نیست، اما به هر حال، نباید از ظرفیت مساجد غافل شد.
– آیا قوه قضائیه نقشی درباره کمتر کردن استفاده از ماهواره دارد ؟
قوه قضائیه طبق بند پنج اصل ۱۵۶ قانون اساسی وظیفه پیشگیری از وقوع جرایم را بر عهده دارد برای انجام این وظیفه قوه قضائیه باید تعامل بین نهاد ها مثل صدا و سیما و دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی و آمار گیری را بیشتر کند و یک مجموعه علمی و تحقیقاتی تشکیل دهند که این مجموعه باید یک به یک راهکارها را بررسی کند و به یک نتیجه معلومی دست یابد، یک محقق نمی تواند به تنهایی نظری بدهد با این روش به جایی نمی رسیم چون ماهواره ها موضوعات مختلفی دارند و امکان دارد یک سیاست از طرف یک کشور دیگری علیه کشور ما باشد و زمانی که تایید بشود چنین موضوعی هم وجود دارد حتی باید شورای امنیت ملی هم وارد مجموعه ای که گفته شد بشود و با همکاری هم استفاده درست و به جا به مردم آموزش داده شود و با استناد بر آمارهای دقیق ارائه شده از طرف این مجموعه جلوی رشد جرایم مربوط به برنامه های ماهواره گرفته شود.
منبع : تبیان

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    قوانین معاشرت در جمع

    قوانین معاشرت در جمع ۲٫۳۳/۵ (۴۶٫۶۷%) ۳ امتیازs مودب و فهیم بودن یک مهارت اجتماعی مهم است که می‌تواند به شما کمک کند تا دوستان جدید پیدا کنید، در حرفه‌ی خود موفق شوید و محترم شمرده شوید.

    ۲۰ دلیلی که شاید ازدواج را برای شما خسته کننده بکند

    در آغاز ازدواج، شاید انقدر همه‌چیز جدید و هیجان‌انگیز است که نگهداشتن هیجان و شور یک رابطه، کار دشواری نباشد.

    تهاجم فرهنگی از نوعی دیگر

    تهاجم فرهنگی از نوعی دیگر/ تهاجم فرهنگی از نوعی دیگر/ زمان در کشورمان خیلی سریع می‌گذرد ایران صد سال پیش خیلی با ایران امروز فرق دارد خیلی چیزها وارد ایران شد که ما مجبور شدیم فرهنگ خودمان را با آن هماهنگ کنیم مانند تلفن […]

    وضعیت حجاب در جامعه امروز ما

    وضعیت حجاب در جامعه امروز ما ۲٫۶۷/۵ (۵۳٫۳۳%) ۱۲ امتیازs وضعیت حجاب در جامعه امروز ما/ وضعیت حجاب در جامعه امروز ما/ اینکه وضعیت حجاب در جامعه به این صورت درآمده است و روز به روز کم رنگ تر می ‌شود، به این دلیل […]

    پدیده شوم تکدی گری

    پدیده شوم تکدی گری ۴٫۵۰/۵ (۹۰٫۰۰%) ۲ امتیازs پدیده شوم تکدی گری/ پدیده شوم تکدی گری/ دست طمع چو پیش کسان می کنی دراز پل بسته ای که بگذری از آبروی خویش تکدی گری، عوارض و مخاطرات زیادی دارد. بخشی از مطالعات مقطعی و […]

    قوانین آداب معاشرت

    قوانین آداب معاشرت/ قوانین آداب معاشرت/ زیگموند فروید می‌گوید: «نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت که تمدن تا چه حد بر پایه‌ی چشم‌پوشی از غریزه بنا شده است.» همواره میان اینکه چقدر باید غرایز خود را دنبال کنیم و چقدر باید تسلیم قراردادهای اجتماعی […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi