جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

کالاهایی که با فناوری نانو تولید می شوند

1,976

بازدید

کالاهایی که با فناوری نانو تولید می شوند ۱٫۳۷/۵ (۲۷٫۴۳%) ۷۰ امتیازs

کالاهایی که با فناوری نانو تولید میشوند

فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی است. فناوری نانو با رشته های عمده علمی تطبیق پیدا کرده و به وسیله صنایع مختلف با سرعت هرچه تمام تر در حال پذیرفته شدن و توسعه است. کارشناسان می گویند کالاهای مصرفی عرصه ای است که تأثیرات فناوری نانو در آن به خوبی ملموس می شود. درواقع با افزایش تولید محصولات حاصل از فناوری نانو میزان کالاها برای مصرف کنندگان به مرز انفجار می رسد. کالاهای ساخته شده به وسیله فناوری نانو هم اینک هم به وسیله بیشتر مردم جهان به رسمیت شناخته شده اند. درحال حاضر محصولات متعددی در بازار اند که نتیجه به کارگیری این فناوری هستند. شما همین حالا هم ممکن است نانوذرات را بپوشید، بخورید یا تنفس کنید. در این مطلب به نمونه هایی از کالاهایی که به وسیله فناوری نانو تولید می شوند اشاره می گردد.

لباس ها
دانشمندان و مهندسان از فناوری نانو برای بهبود لباس ها استفاده می کنند. برای مثال تولید کنندگان پارچه ها را با یک لایه نازک از نانوذرات اکسید روی می پوشانند و به این وسیله لباس هایی درست می کنند که در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید بهتر محافظت می شوند. برخی از لباس ها نانوذراتی به شکل موهایی کوتاه دارند که به دفع آب و مواد دیگر کمک و پارچه را در برابر لکه مقاوم تر می کنند.برخی از محققان با فناوری نانو آزمایشاتی برای «کنترل آب و هوای شخصی» انجام می دهند. ژاکت های نانوالیاف به کسانی که آنها را می پوشند این امکان را می دهند که برای کنترل گرمای ژاکت از مجموعه کوچکی از باتری ها استفاده کنند.

لوازم آرایش
بسیاری از محصولات آرایشی حاوی نانوذرات اند. وجود مواد در مقیاس نانومتری در این محصولات وضوح، پوشش، پاکسازی و یا جذب را به وجود می آورند. به عنوان مثال نانوذراتی که در کرم های ضد آفتاب مورد استفاده قرار می گیرند (دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی) بیشتر و مطمئن تر از پوست در مقابل اشعه ماورای بنفش مضر محافظت می کنند. این نانومواد (مواد نانویی) بازتاب نوری بهتری را برای یک دوره زمانی طولانی تر به وجود می آورند.همچنین فناوری نانو می تواند «سیستم های رسانایی» بهتری را برای مواد آرایشی فراهم کند. به این ترتیب نانومواد قادر می شوند به غشای یک سلول پوست نفوذ کنند تا ویژگی های سلول، مانند کشش و یا رطوبت را تقویت کنند.

ورزش
فناوری نانو انقلابی را در دنیای ورزش ایجاد کرده است. مواد افزودنی در مقیاس نانومتر می تواند تجهیزات ورزشی را سبک، سفت و با دوام کند. برای مثال نانولوله های کربن مورد استفاده قرار می گیرند تا اسکلت دوچرخه و راکت تنیس سبک تر، نازک تر و انعطاف پذیرتر شود. نانولوله ها به چوب های گلف و هاکی هم کوبش قوی تر و دقیق تری می دهد. نانولوله های کربن تعبیه شده در پوشش اپوکسی (پوشش محافظتی) قایق های کایاک آنها را در آب سریع تر و با ثبات تر می کند. یک اپوکسی مشابه، توپ تنیس را در حالت فنری و جهنده نگه می دارد.

مواد غذایی
در صنایع غذایی از نانومواد هم در بخش بسته بندی و هم در بخش کشاورزی استفاده می شود. نانوکامپوزیت های رسی در بطری های سبک، کارتن ها و فیلم های بسته بندی، حایلی غیر قابل نفوذ در مقابل گازهایی مثل اکسیژن یا دی اکسید کربن ایجاد می کنند. نانو ذرات نقره که در پلاستیک ظروف نگهداری جاسازی می شوند نیز باکتری ها را می کشند. مهندسان و شیمی دانان از فناوری نانو برای تعدیل بافت و طعم غذاها استفاده می کنند. سطح تماس بیشتر نانومواد ممکن است قابلیت انتشار مواد غذایی، به عنوان مثال سس مایونز را بهبود بخشد. مهندسان نانوفناوری شیوه ای که جوانه های چشایی ما عطر و طعم را حس می کنند مورد مطالعه قرار داده اند. نانومواد با هدف قرار دادن تک تک سلول ها در یک جوانه چشایی قادرند شیرینی یا شوری مواد غذایی خاصی را افزایش دهند. برای مثال یک ماده شیمیایی به نام «مسدود کننده تلخی» می تواند زبان را فریب دهد تا تلخی بسیاری از مواد غذایی ای را که به طور طبیعی طعم و مزه تلخ دارند را حس نکند.

الکترونیک
فناوری نانو انقلابی در عرصه الکترونیک به وجود آورده است. فناوری نانو سیستم های قابل حمل تر و سریع تری را فراهم می کند که می تواند مقادیر هرچه بیشتری از داده ها را مدیریت و ذخیره کند. فناوری نانو کیفیت نمایش صفحه نمایش را در دستگاه های الکترونیکی بهبود داده است. این بهبود کیفیت شامل کاهش مصرف برق در عین کاهش وزن و ضخامت صفحه نمایش است. فناوری نانو باعث می شود شیشه ها بیشتر مورد پسند مصرف کننده ها قرار بگیرند. به عنوان مثال می توان از نانومواد در لیوان ها استفاده کرد تا آنها خود به خود تمیز شوند. هنگامی که نور ماورای بنفش به لیوان می خورد، نانوذرات انرژی دار می شوند و شروع به شکستن و شل کردن مولکول های آلی -کثیفی- روی شیشه می شوند. باران کثیفی ها را تمیز می شوید. از فن آوری مشابهی هم می توان برای دستگاه های صفحه نمایش لمسی به منظور مقاوم کردن آن در برابر عرق بهره برد.

نانوپزشکی
فناوری نانو می تواند به بهتر شدن ابزار پزشکی کمک کند و روش های پزشکی نیز می تواند به شکل شخصی تر، قابل حمل تر، ارزان تر، امن تر و آسان تر خدمت کند. برای مثال نانو ذرات نقره در داخل باند گنجانده می شود و میکروب های مضر را خفه می کند و می کشد. این کار می تواند به خصوص در درمان سوختگی مفید واقع شود. فناوری نانو همچنین پیشرفت هایی را در درمان بیماری ها به وجود می آورد. پژوهشگران به دنبال راه هایی برای استفاده از نانوذرات برای رساندن داروها به طور مستقیم به سلول های خاصی هستند. این کار به ویژه برای درمان سرطان امیدوار کننده است چرا که معالجات شیمی درمانی و پرتو درمانی همان طورکه بافت بیمار را هدف می گیرند می توانند به بافت سالم هم آسیب برسانند. درخت پارها (مولکول هایی مصنوعی) و همچنین نانومواد که انشعابات متعدد دارند نیز قادرند سرعت و کارایی انتقال داروها را بهبود بخشند. برای مثال محققان بر روی درخت پارهایی آزمایش کرده اند که با انتقال داروهایی سرعت شیوع فلج مغزی در خرگوش را کند می کند. نانومواد می توانند خونریزی را کاهش دهند و انعقاد خون را تسریع کنند . با تنظیم نانوذرات برای شناسایی پروتئین های خاص و یا سلول های بیمار و اتصال خودشان به آنها می توان تست های تشخیصی و تصویربرداری را بهبود داد.
و این فهرست ادامه دارد.

منبع : نانو تکنولوژی

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    تأثیر هوش مصنوعی بر آینده کودکانمان

    تأثیر هوش مصنوعی بر آینده کودکانمان ۱٫۰۰/۵ (۲۰٫۰۰%) ۱ امتیاز کلسی پایپر، روزنامه نگار امریکایی و از کارکنان سایت “وُکس” است جایی که او برای ستون Future Perfect می‌نویسد که موضوعات مختلفی را از دیدگاه نوع دوستی موثر پوشش می‌دهد. پایپر نگران خطرات فاجعه […]

    عجیب ترین تکنولوژی های آینده

    عجیب ترین تکنولوژی های آینده : شاید چیزی که هنگام تماشای فیلم‌های علمی‌تخیلی و آینده‌نگر انسان را به هیجان می‌آورد، امید به دیدن و تجربه‌ی چنین تکنولوژی‌هایی در آینده‌ی نزدیک است.

    نگرانی از توسعه هوش مصنوعی

      نگرانی از توسعه هوش مصنوعی مروری بر شاخص‌ترین نگرانی‌های کارشناسان در مورد توسعه سریع و شتاب‌زده هوش مصنوعی و تهدیدات بالقوه این فناوری، نشان می دهد که عواقب این فناوری اعتماد، اخلاق و دموکراسی را نشانه می گیرد.

    شناخت بهترین گوشیها برای بازی

    در ادامه به معرفی بهترین گوشی‌های موبایل موجود در بازار ایران می‌پردازیم که نه تنها برای هر مقدار بودجه‌ای مناسبند بلکه در انجام بازی‌هایی با گرافیک بالا عملکرد خوبی نیز دارند.

    بررسی اهمیت المنت دیزل ژنراتور

      بررسی اهمیت المنت دیزل ژنراتور   مقدمه المنت دیزل ژنراتور یکی از اجزای مهم و کاربردی در موتور های دیزل ژنراتور می باشد. در واقع وجود این المنت سبب می شود که دمای آب موتور گرم شده و موتور عملکرد صحیح خود را […]

    راهنمای خرید درب ضد سرقت

    اگر قصد خرید درب ضد سرقت را داشته و به فروشگاه‌های عرضه این محصول در بورس درب مراجعه کنید؛ حتما با انبوهی از مدل‌های این کالا مواجه می‌شوید. حتی در فروشگاه‌های اینترنتی نیز تنوع بالایی از درب‌های ضد سرقت به مشتریان عرضه می‌شود.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi