جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

حقایق خواندنی درمورد توانایی های حافظه و ذهن

1,444

بازدید

حقایق خواندنی درمورد توانایی های حافظه و ذهن ۴٫۵۰/۵ (۹۰٫۰۰%) ۶ امتیازs

حقایق خواندنی درمورد توانایی های حافظه و ذهن

حافظه و به یادسپاری یک مهارت ضروری در انسان است و در واقع دومین نیاز حیاتی برای زندگی است. عملکرد و چگونگی حافظه،‌ هنوز تا حدی مبهم و غیر قابل فهم مانده است. در اینجا، به ۹ واقعیت درباره ی حافظه می پردازیم. بدون شک، شما پس از خواندن این مقاله آرزو می کنید که ای کاش زودتر آن ها را می دانسته اید.

۱٫ حافظه با فراموش کردن قوی تر می شود

عقل متعارف می گوید که اگر می خواهید چیزی را به یاد داشته باشید، باید آن را زیاد تکرار کنید و سعی کنید تا آن را در حافظه یتان تازه نگه دارید. تیم تحقیقاتی “روبرت و الیزابت بیجورک” که با یکدیگر زوج هستند، این واقعیت را این گونه توضیح می دهند. براساس تحقیقات آن ها، شما نیاز دارید تا یک سری از اطلاعات جدید را که در حافظه سپرده اید، قبل از این که آن ها را به یاد آورید، فراموش کنید. به این ترتیب می توانید حافظه ی خود را در طی زمان های متمادی قوی تر کنید.

۲٫ رشد حافظه در داستان سرایی

در یکی از پرفروش ترین کتاب های ۲۰۱۲ به نام “پیاده روی در ماه با انیشتین”، “جاشا فوئر”، داستانی طولانی از قهرمانان حافظه را برای ما بازگو می کند که کارت های بازی را به یاد می سپارند. اما چه طور آن ها می توانند به این موقعیت جادویی برسند؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید، آن ها برای آن چه می خواهند به یاد بسپارند، یک داستان به یاد ماندنی می سازند. چرا که مغز انسان، برای داستان سرایی ساخته شده است. بیشترین چیزهایی که می توانید برای ساختن یک روایت به هم ربط دهید، بیشترین چیزهایی است که در ذهن و خاطر شما نهادینه شده اند.

۳٫ زمانی که اطلاعات جدید، بصری باشند؛ حافظه پرکار است

ما معمولاً برای یادگیری اطلاعات فنی چه کاری انجام می دهیم؟ درست است، از دفترچه ی یادداشت استفاده می کنیم. اما شاید کم ترین تاثیر دفترچه ی یادداشت، این باشد که شما می توانید در آن همه چیز را بنویسید. ما متوجه شده ایم که ساده ترین و سریع ترین راه برای پردازش اطلاعات از طریق بصری، همین روش است. اما آیا این کار به آموختن بهتر ما کمک می کند. “ریچارد مایر”، محقق روانشناس در UCSB معتقد است که: “بله”. تحقیقات او نشان داد که روش نوشتاری با یک جلوه ی بصری قابل توجه، حجم و کیفیت اطلاعاتی که زبان آموزان تازه کار باید حفظ کنند، را بهبود می بخشد.

۴٫ حافظه با یک محیط فاخر توانمندتر می شود

بعضی از مردم قسم می خورند در محیط هایی مثل کافی شاپ که در آن ها سکوت حاکم است، می توانند بهتر بنویسند. این موضوع ممکن است درست باشد. همان طور که “بندیکت کری” در آخرین کتاب پرفروش خود به نام “چگونه بیاموزیم؟”، طی یک تحقیقات روانشناسی گسترده بیان می کند، مطالعه در یک طیف متنوع محیطی، می تواند به طور واقعی توانایی شما را در به خاطر سپردن اطلاعات بالاتر برده و بهبود بخشد.

به نظر می رسد اگر تلاش می کنید تا حافظه ای داشته باشید که متاثر از زمان باشد، “پیدا کردن یک محیط آرام برای تمرکز” بهترین پیشنهاد نخواهد بود.

۵٫ حافظه فقط تمرین و تکرار نیست

شاید این را قبلاً هم شنیده باشید که “تمرین و تکرار، حافظه را بهتر می کند”. در حقیقت، این جمله باید این گونه بیان شود: “یک نوع خاص از تمرینات سخت و مشکل، می تواند این کیفیت را ایجاد کند”. دوباره به تحقیقات تیمی “بی جورک” بازگردید. آن ها به این نتیجه رسیدند که:

“تکرار یک کلید است، اما وقتی قوی تر می شود که برای سخت تر کار کردن مغز، در میان اطلاعات نامربوط قرار گیرد.”

این کار ما را مجبور می کند تا هر بار که می خواهیم تمرکز کنیم، به اطلاعات خود در حافظه ی بلند مدت مراجعه کنیم. حافظه ی بلند مدت با تکرار چندین و چند باره ی یک مطلب، قوی تر می شود و ارتباطات نورونی مغز بهتر خواهد شد. این کار، بخشی از حافظه ی کوتاه مدت شما را کم کارتر می کند. پس وقتی که در حال تمرین دادن به حافظه ی خود هستید، سعی کنید تا حافظه ی خود را درگیر چالش و مسائل بزرگ کنید.

۶٫ حافظه از “تعویق”، به عنوان یک ابزار مهم استفاده می کند

تاکنون چند بار از خود به خاطر تعویق در به یاد آوردن موضوعی ناامید شده اید؟ غمگین نباشید، چرا که تحقیقات نشان داده است این تعویق، مهم ترین ابزار برای به انجام رسیدن هر چیزی که می خواهید، می باشد. وقتی زیاد به فکر تمرکز بر روی چیزی نیستیم، این حالت، به ناخود آگاه شما اجازه می دهد تا بر روی ایده هایی که در پس زمینه ی ذهنتان دارید، کار کنید. این مسأله می تواند در خواب و امور احساسی شما نیز تاثیر بگذارد.

مغز شما برای تکمیل ایده های جدید با آن چه اکنون در حافظه ی خود دارید، نیاز به زمان دارد. به آن ها اجازه دهید با هم ارتباط برقرار کنند و اطلاعات رد و بدل کنند.

۷٫ حافظه برای “پرکردن شکاف ها” متکی به مغز است

وقتی یک خاطره در مغز شما ذخیره می شود، شما ویژگی های آن را در خاطر خواهید داشت. این خاطرات ممکن است چهره ی یک نفر، کفشی که پوشیده بوده است، شدت وزش باد در آن زمان و یا هر چیز دیگری باشد. اما بیشتر این خاطرات کمی محو و کم رنگ هستند. اما چه اتفاقی می افتد وقتی کسی از شما می پرسد کدام ابر شما را یاد آن روز می اندازد؟

وقتی با یک خاطره ی چند جانبه و یا خاطره ای که زیاد در یادتان نیست و آن را خوب به خاطر نمی آورید، مواجه می شوید؛ مغز شما تلاش می کند تا شکاف های خالی را با آن چه در فکر شما می گذرد، پر کند.

این همان دلیلی است که افراد زیاد نمی توانند به چشمان شان اعتماد کنند. هر زمان که یک شاهد ماجرا از شما پرسید چه چیز دیده اید، بدانید که آن ها از شما می خواهند آن چه را که با چشم خودتان و از دید خودتان دیده اید، برای آن ها بگویید. مطمئن باشید که حافظه ی آن ها، بلافاصله اطلاعات جدید را به آن چه از قبل در ذهن آن ها بوده است، آلوده می کند.

۸٫ حافظه به قسمت ها و بخش های متفاوتی در مغز شما تقسیم می شود

معمول ترین نمونه برای ذخیره ی اطلاعات در مغز، یک کامپیوتر است. یک رشته ی جدید از بیت ها در یک محل مشخص نوشته می شود و در هارد دیسک ذخیره می شوند. در برخی مواقع نیز، حافظه ی شما بیشتر شبیه به یک سیستم بایگانی است. حس بویایی در برخی از انسان ها معمولاً بالا و شدت احساسات پایین است. در این افراد، معمولاً اطلاعات بصری در این سیستم بایگانی ذخیره می شود و در نهایت وظیفه ی هیپوکامپ، جمع آوری همه ی این ها در کنار یکدیگر است. برای به یاد آوردن هر چیزی، مغز شما درست شبیه به یک پازل، همه چیز را دوباره جمع آوری کرده و گرد هم می آورد.

۹٫ خاطرات توسط احساسات اولویت بندی می شوند

چرا بیشتر خاطرات زنده ی دوران کودکی شما شامل این گونه احساسات شدید مثل ترس، سرخوشی، طرد شدن، غرور و … می شود؟ همان طور که “جان مدینا”، نویسنده ی کتاب “قوانین مغز” توضیح می دهد، احساسات، خود را تبدیل به اطلاعات جدید در مغز می کنند. در این حالت، ما به عنوان یک شاخص با اهمیت، نسبت به آن ها اقدام می کنیم. هر چه این خاطرات روشن تر و قوی تر باشند، شما راحت تر قادر به یاد آوری آن ها خواهید بود.

منبع : نامه نیوز

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    نکاتی ساده که خیلی ها نمی دانند

    ♣ هنگام سکسکه تا جایی که میتوانید نفس خود را حبس کنید و بعد به آرامی تنفس کنید . ♣ اگر در جاده به دنبال ناهار یا شام هستید ، از جایی که کامیون ها نگه داشته اند غذا بخورید .

    این ۹ کار را اول صبح انجام ندهید

    زدن دکمه خاموش کردن آلارم ساعت بیش از یک بار: یک بار به راحتی می‌تواند به پنج بار تبدیل شود و همچنین به مغز می‌آموزد که بیداری را به تعویق بی‌اندازد. بیرون آمدن از رختخواب در اولین روز از هفته یا بعد تعطیلات ممکن […]

    معرفی شاخه های علوم غریبه

    معرفی شاخه های علوم غریبه ۳٫۷۵/۵ (۷۵٫۰۰%) ۴ امتیازs شاخه های مختلف علوم غریبه شامل کیمیا , لیمیا , سیمیا , هیمیا , ریمیا است. علوم غریبه از جمله علومی است که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند.

    ۹ واقعیت درمورد افراد مطالعه گر

    از کودکی به ما گفته‌اند که کتاب خواندن کار ارزشمندی است و برای ما مفید است. زمانی که سن کمی داشتیم متوجه اهمیت کتاب خواندن نمی‌شدیم و این کار را چندان جدی نمی‌گرفتیم اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ارتباط با افراد تاثیرات […]

    همه چیز درباره ویزای الکترونیکی

    با فراگیر شدن سیستم های الکترونیکی در دنیا اغلب کشورهای سامانه ویزای الکترونیکی برای اتباع خارجی را راه اندازی کرده اند.

    ویتامین U

    ویتامین U از ترکیبات مفید موجود در برخی خوراکی ها از جمله سبزیجات چلپیایی است که بر خلاف نام آن نوعی ویتامین محسوب نمی شود . از جمله فواید احتمالی آن می توان به درمان زخم معده، سلامت ریه، کبد و کلیه، کاهش کلسترول […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi