جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

دلایل تنبلی و روشهای مبارزه با آن

2,113

بازدید

دلایل تنبلی و روشهای مبارزه با آن ۴٫۵۰/۵ (۹۰٫۰۰%) ۲ امتیازs

دلایل تنبلی و روشهای مبارزه با آن

در این مقاله می‌خواهم برایتان در مورد اصلی‌ترین دلیل عملگرا نبودن، در رسیدن به اهداف و برنامه­‌ریزی‌هایی که در زندگی انجام می‌دهیم توضیح دهم. تنبل‏ی‎، رخوت و سستی عناصری هستند که مسبب این بی انگیزگی در انجام امور زندگی­‌مان می­‌شوند. اگر شما هدف مشخصی در زندگی و دلایل کافی برای علاقه به آن هدف و همچنین برنامه ریزی متناسبی نیز برای دستیابی به آن دارید، ولی در عین حال، عملگرایی شما به حد مطلوبی نمی­باشد تا منجر به شروع حرکت و یا تداوم فعالیت‌­تان باشد، دلیل آن؛ تنها حس تنبلی است، و نه چیز دیگری.

تنبلی از کجا منشأ می­‌گیرد و ودلایل آن چیست؟

سستی، خمودگی، رخوت، تنبلی، کسالت، بی­حوصله‌گی؛ همگی واژگانی هستند که در ذهن یک معنا را تداعی می­کنند. انسان اصولاً موجودی راحت طلب است به این معنی که دوست دارد با کمترین فعالیت بیشترین نتایج و منافع شامل حالش شود. اکثر قریب به اتفاق ما آدم‌ها دوست داریم همه چیز به آسانی و سهولت برایمان رقم بخورد و البته تنبلی از همین حس راحت طلبی ایجاد می­‌شود. اینکه در زندگی راحت باشیم و با رفاه کامل و در آرامش، بدون دغدغه به تفریح و شادی و علایقان بپردازیم، بسیار خوب است. ولی راحت طلبی یعنی بدون زحمت، موفقیت کسب کنیم. در حالی که تا به حال در تاریخ نداشته­‌ایم کسی را که بدون تلاش به موفقیت دست یافته باشد. پس اصلی­‌ترین عامل تنبلی ترس از تلاش و فرار از زحمت است. باید قبول کنیم موفقیت­‌های مداوم و بزرگ آینده را قربانی لذت­‌های کوچک لحظه­‌ای نکنیم. تا اینجا عامل عملگرا نبودن، تنبلی است. چیزی که باعث می­شود بسیاری از اوقات­مان به بطلان و بی­‌هدفی سپری شود. خیلی ساده تنبلی! همین!

افکار غلطی که باعث تنبلی می­‌شوند و راه‌کارها:

۱- امید به روبه‌راه شدن اوضاع با گذشت زمان به طور خودبخود!! (می­‌گوئیم انشاءا… به زودی اوضاع درست می­شه. خدا بزرگه. حکمت این بوده. ما که نمی­‌تونیم جلوی بازی روزگار رو بگیریم، دیگه قسمت ما هم اینه) همیشه یک امید غیر واقعی و نه از سر ایمان، به چیزهایی بیرون از وجود خودمان داریم و برای جلوگیری از عذاب وجدان در برابر این تنبلی­‌ها و به عبارتی تبرعه و توجیه خودمان از این جملات استفاده می­‌کنیم.
۲- توقع و انتظار نابجا از دیگران و بهانه‌های بیخود: (امروز هوا بده، نمی­شه شروع کرد. این هم شد دانشگاه؟! این هم شد کار؟! چرا یه سرمایه نباید داشته باشم؟! عباس آقا به پسرش سرمایه داده، من چی دارم؟!!) از این مثال­‌ها خیلی زیاده. به هر حال این افکار جز راهی برای سرباز زدن از مسئولیت و تغییر چهره تنبلی، مشخصاً چیز دیگری نیستند و با این نوع بینش هیچ­‌گاه موفقیت و رشدی حاصل نمی­‌شود. بیایید مسئولیت همه چیز را در زندگی به عهده بگیریم و از بیرون توقع نابجا نداشته باشیم و شرایط دیگران با خود مقایسه نکنیم.
۳- مظلوم انگاری جذاب­تر از موفقیت: متأسفانه برخی افراد علاقه دارند مظلوم نمایی کنند تا از جلب نظر و ترحم دیگران منفعت ببرند. اینگونه افراد شخصیتی ناقص و ضعیف دارند و هیچ­‌گاه تلاشی برای تغییر خود نمی­‌کنند. اینها افرادی آویزان و مظلوم نما هستند که دوست دارند همیشه بر خلاف توانایی­‌ها­یشان، مسئولیت آن­ها بر عهده دیگری باشد و از حس ترحم دیگران برای اهداف خود سوءاستفاده می­‌کنند. افرادی که اتکاء به نفس ندارند و با این روش خو گرفته­‌اند. به این افراد توصیه می‌کنیم که در بینش و ساختار تفکر و شخصیت­‌شان تجدید نظر کنند و منزلت انسانی خود را حفظ نمایند.
۴- اطرافیان و دوستان تنبل: معاشرت با دوستان و آشنایان و نوع شخصیت آن­ها در شکل­‌گیری زندگی­‌مان و همچنین میزان فعالیت و تلاش برای رسیدن به اهداف­‌مان از موارد بسیار بسیار مهم است. سعی کنید با افراد موفق و ساعی در ارتباط باشید و از نحوه زندگی آن­ها الگو برداری کنید. هر چه با افراد موفق­‌تر، شاداب­‌تر و تلاشگری ارتباط بگیرید و دوستی کنید، سبک زندگی و نگاه شما به جهان پیرامون مشابه آن­ها خواهد شد و متأثر از آن­ها خواهید بود. و البته این مسئله در خصوص رابطه با افراد تنبل و سست عنصر مستثنی نیست، پس؛ از دوستی و ارتباط با افراد تنبل و تشکیل مجموعه­‌ای از آدم­‌هایی که دست روی دست می­‌گذارند تا عمر بدون نیل به اهداف‌شان بگذرد نه تنها سودی ندارد بلکه سرعت بطلان شما را چندین برابر می‌کند. مراقب دوستی­‌ها و روابط­‌مان باشیم. که داشتن یک دوست خوب خیلی بهتر از هزار دوست الاّف است!!
۵- ترس و عدم جسارت و اعتماد به نفس: از عوامل دیگر تنبلی به شمار می­‌آیند. وقتی از مسئله­‌ای ترس داشته باشید، خودبخود برای انجام آن تنبلی می­‌کنید. هرگز از چیزی نهراسید. نهایت اتفاق ناگوار در یک هدف شکست است که اصلاً مسئله غیر طبیعی نیست. کسی که از شکست می­ترسد هرگز حرکت نمی­‌کند. جسارت داشته باشید و خود را آماده موفقیت بدانید ودر عین حال آگاه باشید امکان شکست در هر کاری وجود دارد. شکست‌­های بزرگ عامل موفقیت­‌های بزرگ می­‌شوند. وقتی جسارت کنید و بدون ترس جلو بروید خودتان متوجه می­‌شوید که خلاقیت و نبوغ، اندک زمانی بعد هویدا می­‌شود و به کمک می­‌شتابند و این هدیه­‌ی ویژه شجاعت است.
۶- کم تحرکی: ارتباط ملموس و البته بی­‌نظیری بین افکار ما و حالات و رفتارهای فیزیکی بدن­‌مان وجود دارد. که در مباجث زبان بدن به طور مفصل به آن می­‌پردازیم. به همین شکل، فرد تنبل که احساس رخوت می­کند، فردی کم تحرک با شانه­‌های افتاده و بدنی سست و نا متناسب است. این حالت همانند فیزیک افراد افسرده است. بی­رمق، شل و وارفته! هنگامی هم که حرف می‌زنند انرژی منفی به بیرون پرتاب می­‌کنند و همگان متوجه این شرایط هستند. ورزش و تحرک فیزیکی و جنب و جوش، خودبخود ذهن و فکر چنین افرادی را تغییر می­‌دهد و بعد از مدتی کوتاه به دلیل تأثیر عمیقی که جسم و ذهن از هم می­‌گیرند و رابطه­‌ی دوطرفه­‌ای که با هم دارند؛ ذهن، گفتار و زبان بدن، به طور ناخودآگاه به سوی مثبت تغییر می­‌کند. (بر همین اصل کلاس­‌های خنده درمانی نتایج بسیار مطلوبی بر روی افراد افسرده داشته است). ورزش­‌های هوازی از قبیل شنا، دویدن، دوچرخه سواری بسیار مفید هستند. هنگام ورزش سلول­‌های آمیگدال مغز فعال­‌تر می­‌شوند لذا فرد از افسردگی و تنبلی بیرون می­‌آید.
۷- تغذیه نامناسب: رژیم­‌های غذایی پرچرب و غنی از کربوهیدرات­‌ها دلیل دیگری برای سنگینی فرد در طول روز و تنبلی او می­‌باشد. حتماً از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید و به صورت دوره‌­ای تحت نظر پزشک، آزمایشات لازم برای کنترل فاکتورهای مختلف خون و بدن را مورد ارزیابی قرار دهید، چرا که برخی بیماری­‌ها و کمبود مواد ضروری در بدن مستقیماً باعث القای تنبلی و افسردگی هستند. پس همیشه مراقب سلامتی­‌تان باشید.
۸- از تغییر عادت نهراسید: انسان موجودی است که به شرایط فعلی­‌اش شدیداً عادت می­کند و وابسته می­‌شود و فکر می­‌کند اگر تغییری ایجاد شود مشکلات مختلفی حادث می­‌شود و بقای او به خطر می­‌افتد. این باور غلط مسبب بسیاری از عمل نکردن­‌ها و ادامه دادن به وضعیت فعلی است. می‌­گویند عطایش را به لقایش بخشیدیم! نخواستیم!

عزم و اراده می­خواهد. باید محکم و قوی پای همه چیز ایستاد و تنبلی و ترس را کنار گذاشت. باید از کارهای بزرگ شروع کرد. کارهای مهم را فدای لذت­های کوچک لحظه­‌ای و کوتاه مدت نکنید. به فکر کارهای بزرگ و  بلند مدت باشید.

منبع : زبان بدن

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    نکاتی ساده که خیلی ها نمی دانند

    ♣ هنگام سکسکه تا جایی که میتوانید نفس خود را حبس کنید و بعد به آرامی تنفس کنید . ♣ اگر در جاده به دنبال ناهار یا شام هستید ، از جایی که کامیون ها نگه داشته اند غذا بخورید .

    این ۹ کار را اول صبح انجام ندهید

    زدن دکمه خاموش کردن آلارم ساعت بیش از یک بار: یک بار به راحتی می‌تواند به پنج بار تبدیل شود و همچنین به مغز می‌آموزد که بیداری را به تعویق بی‌اندازد. بیرون آمدن از رختخواب در اولین روز از هفته یا بعد تعطیلات ممکن […]

    معرفی شاخه های علوم غریبه

    معرفی شاخه های علوم غریبه ۳٫۴۳/۵ (۶۸٫۵۷%) ۷ امتیازs شاخه های مختلف علوم غریبه شامل کیمیا , لیمیا , سیمیا , هیمیا , ریمیا است. علوم غریبه از جمله علومی است که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند.

    ۹ واقعیت درمورد افراد مطالعه گر

    از کودکی به ما گفته‌اند که کتاب خواندن کار ارزشمندی است و برای ما مفید است. زمانی که سن کمی داشتیم متوجه اهمیت کتاب خواندن نمی‌شدیم و این کار را چندان جدی نمی‌گرفتیم اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ارتباط با افراد تاثیرات […]

    همه چیز درباره ویزای الکترونیکی

    با فراگیر شدن سیستم های الکترونیکی در دنیا اغلب کشورهای سامانه ویزای الکترونیکی برای اتباع خارجی را راه اندازی کرده اند.

    ویتامین U

    ویتامین U از ترکیبات مفید موجود در برخی خوراکی ها از جمله سبزیجات چلپیایی است که بر خلاف نام آن نوعی ویتامین محسوب نمی شود . از جمله فواید احتمالی آن می توان به درمان زخم معده، سلامت ریه، کبد و کلیه، کاهش کلسترول […]




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi