جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

۲۲روش برای غلبه بر افسردگی

1,547

بازدید

 


22 روش برای غلبه بر افسردگی

 

۲۲ روش برای غلبه بر افسردگی
زندگی. اوُف! مثل یک ترن هوایی است که همه نوع آدم از دزد و فقیر و بیچاره گرفته تا پزشک و وکیل و رییس قبیله را به این سو و آن سو می کشد. همه، هم به اوج می رسند و هم به پایین ترین نقطه. در این میان، بهترین روان شناسان هم به چشم می خورند. آن ها دیگر چرا؟ ولی این روانشناسان با استفاده از تجربیات خود می دانند که همه نوع افسردگی را می توان از بین برد- حتی اگر خیلی حاد باشد. برای درمان افسردگی هایی که خیلی جدی به نظر نمی رسند و چند روزی بیشتر طول نمی کشند. (مثل غصه خوردن، بی حوصله بودن و توی رختخواب کز کردن). با استفاده از روش های بسیار ساده می توان نتایج مطلوبی به دست آورد. اگر فکر می کنید بی حوصله و بی روحیه شده اید و به زندگی امیدوار نیستید، یکی از چند روش مطمئن زیر را امتحان کنید تا شور و شوق خود را باز یابید.

 

به آنچه در اطرافتان می گذرد، توجه نکنید و خوش باشید
«بنیامین فرانکلین» می گوید:«فقط دو چیز است که در این دنیا راه گریز ندارد: مرگ و مالیات» او یک چیز دیگر را فراموش کرده: ناراحتی. دکتر «ویلیام نوس» می گوید: «قبول کنید که کمی ناراحتی، واقعاً اهمیتی ندارد.» دکتر «فرد استراس بورگر» در ادامه می گوید: «بپذیرید که احساس پریشانی زودگذر است و از این که ناراحت هستید خود را بیشتر نرنجانید.»

پر جنب و جوش باشید
با قدم زدن و غصه خوردن در خانه، افسرده تر هم می شوید. پس توصیه می کنیم از خانه بیرون بزنید و کاری را که دوست دارید، با جنب و جوش انجام بدهید. می توانید پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید. به یکی از دوستان خود سر بزنید. شطرنج بازی کنید. مطالعه کنید. یا فقط نقش یک فرد نیکوکار را به خود بگیرید. با این همه تماشای برنامه های تلویزیون و پیچاندن دکمه آن، احتیاج به جنب و جوش ندارد.

فکر کنید ببینید انجام چه کارهایی شما را سرگرم می کند
بهترین راه این است که فعالیت های مورد علاقه ی خود را روی کاغذ بنویسید. البته مسأله این است که هنگام ناراحتی و بی حوصله گی هیچ کاری لذت بخش نیست. پس چه کار باید کرد؟ دکتر «یوجین والکر» تهیه ی فهرستی از فعالیت هایی که قبلاً از انجام آن ها لذت می بردید را توصیه می کند. پس از آن یکی از آن ها را انتخاب کنید و انجام دهید.

هم صحبت پیدا کنید
دکتر «بونی استریکلند» می گوید: «صحبت کردن با دیگران و بیان احساسات شخصی همیشه به شما کمک می کند تا احساس خوبی داشته باشید. دوستانی را برای صحبت کردن انتخاب کنید که به شما توجه داشته باشند و با آن ها درد دل کنید.»

به افراد افسرده کمک کنید
اگر یکی از نزدیکان شما افسرده شود. بهترین کاری که می توانید انجام دهید، چیست؟ «روبرت جاف» می گوید: «به حرف هایش گوش کنید. او بیش از هر چیز دیگری به کسی احتیاج دارد که حرف هایش را خوب گوش کند.» اگر یکی از افراد خانواده یا دوستان نزدیک شما دچار افسردگی شد و در این مورد حرفی نزد. به توصیه دکتر «جاف» به سراغش بروید و از او بپرسید "افسرده ای"؟ بهتر است سؤال هایتان پاسخ های باز داشته باشد. مثلاً بگویید «اولین بار که افسرده شدی کی بود؟» این سؤال از نظر آقای دکتر «جاف» سؤال خوبی است. زیرا با دانستن زمان شروع افسردگی، می توان به پیامد یا پیامدهای آن پی برد. دکتر «جاف» توصیه های سودمند دیگری هم دارد که عبارتند از:
۰ وقتی دوست شما، درباره افسردگی خود صحبت می کند. حداکثر تلاش خود را به خرج دهید تا برای او محیطی آرام ایجاد کنید و با گفتن «آه. بس کن. دلیلی برای افسرده شدن تو نمی بینم.» موقعیت او را معمولی جلوه ندهید.
۰ راه حل های آسان، مثل «می دونی، تو فقط به… نیاز داری.» به او پیشنهاد نکنید.
به جای این حرف ها به او فرصت بدهید تا خودش با استفاده از شما به عنوان یک طرف مشورت راه حل های خودش را پیدا کند.
۰ حتماً او را سرگرم یک فعالیت بدنی، مثل ورزش کنید.
۰ حتماً سعی کنید علاقه مندی او را در پیدا کردن راه حل ها، حفظ کنید.
دکتر «جاف» می گوید: «فراموش نکنید که افسردگی را می توان به صورت نوعی علاقه نداشتن به همه چیز تعریف کرد.»

خوب گریه کنید
اگر صحبت از مشکلات باعث بغض شما می شود، خوب گریه کنید. دکتر «روبرت جاف» می گوید: «گریه شما را کاملاً راحت می کند. مخصوصاً اگر علت آن را بدانید.»

وضعیت خود را با دقت بررسی کرده و در صدد رفع مشکل خود باشید
دکتر «استراس بورگر» می گوید: «در بسیاری از مواقع اگر منشأ افسردگی خود را درست تشخیص بدهید، احساس شما خیلی بهتر خواهد شد. وقتی مشکل خود را می دانید می توانید اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهید.»

تلاش کنید ولی واقع بین باشید
اگر نتیجه نداد، کار دیگری را شروع کنید. دکتر «آرنولد گسل» می گوید: «ما بزرگترها هم مثل بچه های کوچک و بزرگ درباره چند سال بعد عمرمان حرف هایی می زنیم و گاهی هم به حرف کوچک ترها گوش می کنیم؛ هر چند می دانیم گذشت زمان غیر واقعی بودن آن ها را نشان می دهد.» دنبال کردن اهداف نامشخص می تواند، موجب افسردگی شود. در این شرایط فقط می توانید بگویید: «نهایت آنچه از دستم برمی آمد، انجام دادم- و دیگر آن را انجام ندهید.»

روشی متفاوت

نسخه ی غذایی
دکتر «پریسیلا اسلیگل» ادعا می کند که غذا بیش از هر چیز دیگر وضع روحی شما را کنترل می کند. مفیدترین مواد غذایی برای غلبه بر افسردگی کدام است؟ جواب او، ویتامین های B و چند نوع اسید آمینه است. وی معتقد است: «اگر افسرده هستید. صبح که از خواب بیدار می شوید، (ناشتا) ابتدا ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم اسید آمینه تیروزین (۱) مصرف کنید و پس از ۳۰ دقیقه، مکمل ویتامین ب- کمپلکس را همراه با صبحانه بخورید.» او می گوید: «تیروزین در مغز به یک ماده شیمیایی به نام نوراپی نفرین تبدیل می شود که حالت های روحی مثبتی را ایجاد می کند و به ما انگیزه و قوه حرکت می دهد.» مجموعه ویتامین های ب-کمپلکس به ویژه ویتامین، B بدن را قادر می سازد تا اسیدهای آمینه را بسوزاند. دکتر «اسلیکل» می گوید: «کسی را نمی شناسم که یک مشکل معمولی داشته و با این روش درمانی خوب نشده باشد.» با وجود این قبل از شروع این روش درمان غذایی، حتماً با دکتر مشورت کنید. نمایندگان انجمن های پزشکی عمومی و روانپزشکی آمریکا می گویند که برای تأیید یا عدم تأیید ادعاهای دکتر «اسلیکل» تحقیقات لازم انجام نشده است.

ورزش کنید
تحقیقات بی شماری نشان می دهند که ورزش می تواند برای غلبه بر افسردگی مفید باشد. اگر شما تا حالا به طور مرتب ورزش می کردید و تناسب جسمانی خوب ولی وضعیت روحی بدی داشته اید، به توصیه دکتر «گسل» ورزش کنید تا کاملاً خسته شوید. ورزش یکی از روش های مناسب برای از بین بردن حالت عصبی شماست.

نقاشی کنید
«الن مک گراث» می گوید: «یکی از بهترین راه های بیرون ریخته احساسات نوشتن آن ها بر روی کاغذ و یا حتی بهتر از آن نقاشی کردن آن هاست. اگر پس از این که چیزی شما را ناراحت کرد، فوراً بنشینید و شروع کنید به نقاشی کردن، از احساسی که به شما دست می دهد، تعجب خواهید کرد. از رنگ های مختلف استفاده کنید. انتخاب رنگ قرمز می تواند دلالت بر عصبانیت، مشکی نشانه ناراحتی و خاکستری دلالت بر نگرانی داشته باشد.»

خانم محترم اطلاعات خود را اصلاح کنید
دکتر «نوس» می گوید: «بعضی اوقات که تصورات خود را با واقعیت مطابقت می کنید. شاید خیلی چیزها را غیر از آنچه فکر می کردید، دریابید. مثلاً اگر به وفاداری همسر خود مشکوک شده اید (دلیلی موجه برای افسردگی)، بروید از او سوال کنید، شاید اشتباه می کنید.»

هشدار پزشکی

چه موقع به پزشک روانشناس مراجعه کنیم.
اگر افسرده و بی حوصله شده اید و علی رغم استفاده از همه روش های درمانی که می دانستید، این احساس همچنان شما را راحت نمی گذارد، لازم است که به یک متخصص بهداشت روانی مراجعه کنید. متخصصان مؤسسه ملی بهداشت روانی توصیه می کنند که در صورت مشاهده حداقل چهار مورد زیر برای مدت بیش از دو هفته، حتماً به پزشک مراجعه کنید.
۰ ناراحتی، نگرانی یا احساس بی عرضگی به طور دایم.
۰ احساس ناامیدی و یا بدبینی.
۰ احساس گناه، به درد نخور بودن و یا بی پناهی.
۰ بی علاقگی یا لذت نبردن از فعالیت های روزمره. از جمله ارتباط جنسی.
۰ اختلالات خواب از قبیل بی خوابی، زود بیدار شدن و یا خواب ماندن.
۰ اختلالات گوارشی (نظیر کم و زیاد شدن اشتها یا بی اشتهایی، کمبود یا اضافه وزن).
۰ کم شدن انرژی، خستگی زیاد و یا احساس کم کردن مسئولیت.
۰ فکر کردن به مرگ یا خودکشی یا تلاش برای خودکشی.
۰ بی قراری و یا تحریک پذیری.
۰ مشکل داشتن در تمرکز. به یاد آوردن مطالب و یا تصمیم گیری ها.

کار واقعاً کسل کننده ای را در نظر بگیرید و انجام دهید
برای این که غم و غصه را فراموش کنید، کافی است که به چیز دیگری فکر کنید. برای این منظور، دکتر «نوس» پیشنهاد می کند که کار واقعاً کسل کننده ای را در نظر بگیرید و انجام دهید. چه کاری؟ مثلاً کاشی های حمام خود را با برس تمیز کنید. یا یک صفحه از کتابی را چندین بار پشت سر هم بخوانید.

مشغله خود را کم کنید
مشغله ی زندگی در قرن بیستم کم نیست. اگر فکر می کنید علت اصلی افسردگی شما به خاطر زمان بندی کردن بیش از حد امور است، دکتر «استریکلند» می گوید: «استراحت کنید و برای کارهای خود مثل حمام آب گرم یا ماساژ وقت بیشتری بگذارید.»

تصمیم مهم نگیرید
دکتر «روبرت براون» می گوید: «هنگامی که افسرده هستید، اصلاً نمی توانید قدرت تشخیص خوبی داشته باشید. او توصیه می کند که تصمیم های مهم زندگی را بگذارید برای زمانی که حالتان بهتر شد. در غیر این صورت تصمیم اشتباه می گیرید. که بدون شک باعث ناراحتی بیشتر شما می شود.»

با دیگران به احترام رفتار کنید
دکتر «نوس» می گوید: «وقتی ناراحت هستید آمادگی آن را دارید که ناراحتی خود را فوراً به دیگران نشان دهید. ولی این کار را نکنید. چون ممکن است دیگران هم حال شما را داشته باشند و ناراحتی خود را نشان بدهند.»

نزدیک فروشگاه های بزرگ نشوید
دکتر «نوس» می گوید: «ولخرجی زیاد هم درست مانند پرخاش کردن به دیگران، نتیجه عکس دارد. به عبارت دیگر به همان اندازه که خرید زیاد می تواند باعث خوشحالی شما شود. هنگام پرداخت صورت حساب ها هم می تواند مایه نگرانی باشد.»

سراغ یخچال نروید
دکتر «نوس» هشدار می دهد که خوردن زیاد هم نتیجه عکس می دهد. شاید در لحظه خوردن احساس شما خوب باشد، ولی وقتی که شکم و چربی بیاورید، باعث افسردگی شما می شود. اگر نمی توانید جلو شکم خود را بگیرید، برای مقابله با پرخوری از خانه بیرون بزنید.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    ازدواج هایی که عاقبت خوشی ندارند

    ازدواج هایی که عاقبت خوشی ندارند ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز بسیاری از رابطه‌ها و ازدواج‌ های امروزی به علت برخی ویژگی‌های اخلاقی طرفین و نداشتن شناخت کافی نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد.

    بیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟

    بیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟ ۲٫۶۷/۵ (۵۳٫۳۳%) ۳ امتیازs شخصیت شما بر هر چیزی، از دوستان‌تان گرفته تا کاندیدی که به او رای می‌دهید تاثیرگذار است؛ اما با این حال خیلی از افراد وقت زیادی را صرف فکر کردن به ویژگی‌های شخصیتی‌شان […]

    شیوه های پاداش به کودکان

    شیوه های پاداش به کودکان ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۱ امتیاز قبل از هر چیز باید تعریفی صحیح از پاداش داشته باشیم . قانون اثر در روانشناسی بیان می کند که وقتی به دنبال یک رفتار اتفاق خوشایندی روی می دھد احتمال تکرار شدن آن رفتار […]

    مهم ترین نشانه های تفاهم زوجین

    در مورد عشق از یکدیگر سوال نمی کنند می‌دانید که طرفتان را دوست دارید و او هم دوستتان دارد و هیچ شکی درمورد هیچکدام از اینها در ذهنتان نیست. کاملاً احساس امنیت می‌کنید و از رابطه‌تان خوشحالید. و حتی اگر ذاتاً آدم نگرانی باشید، […]

    نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان

    نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان ۳٫۳۶/۵ (۶۷٫۲۷%) ۱۱ امتیازs نکته هایی برای خواندن صورت اطرافیانتان/ جهانی بودن حالات صورت و رواج آن در بین انسانهای سراسر جهان نشان می دهند که این حالات در بیولوژی ذاتی ما انسانها ریشه دارند و حاصل میلیونها […]

    اختلال سلوک در کودکان

    اختلال سلوک در کودکان ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۵ امتیازs اختلال سلوک چیست؟ این اختلال وضعیتی است که کودکان و نوجوانان دچار آن می‌شوند. کودکان درگیر این اختلال از آزاررساندن به مردم و انجام‌دادن کارهای ناشایست لذت می‌برند.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi