جستجو در تک بوک با گوگل!

تابعيت پايگاه تك بوك از قوانين جمهوري اسلامي ايران

اعتیاد در مدارس را جدی بگیریم

1,619

بازدید

اعتیاد در مدارس را جدی بگیریم ۱٫۰۰/۵ (۲۰٫۰۰%) ۷ امتیازs



اعتیاد نوجوانان

 

در سالهای گذشته شاهد انتشار خبرهای گوناگونی در حوزه اعتیاد و مواد مخدر هستیم؛ خبر‌هایی که هر از گاهی از کشفیات قابل توجه مواد مخدر در بخش‌هایی از کشور و همچنین وجود مواد مخدر جدید حکایت دارد.

از سوی دیگر در چند وقت گذشته به صورت مرتب شاهد اعلام هشدارهای تامل انگیزی درباره مواد مخدر جدید و صنعتی یا عوارض مصرف آن و همچنین کاهش سن اعتیاد در کشور از سوی مدیران مسۆول و همچنین کارشناسان حوزه اعتیاد بودیم، تا جایی که برخی کارشناسان نسبت به افزایش آمار اعتیاد بین دانش‌آموزان هشدار می‌دهند!

آیا اعتیاد در مدارس را جدی گرفته‌ایم؟

 

در حال حاضر از میزان دقیق اعتیاد در بین دانش‌آموزان آمار دقیقی در دست نیست، چرا که از سال ۸۶ تاکنون دیگر آماری از دانش‌آموزان مبتلا به اعتیاد در کشور منتشر نشده اما براساس تحقیقاتی که سال‌ها پیش توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شد، ‌اعتیاد به طور کلی بویژه بین دانش‌آموزان روندی رو به رشد داشته تا جایی که این مرکز اعلام کرده است: ‌«بررسی روند آسیب‌های اجتماعی نشان داده برخی از آسیب‌ها همانند اعتیاد روندی صعودی دارد به‌گونه‌ای که میزان آن در یک دوره ۷ ساله به طور تقریبی ۲ برابر شده است».

در آن زمان این مرکز به مدیران کشور توصیه کرده است: «اولین و مهم‌ترین گام برای مقابله با مسائل اجتماعی باور به اجتماعی بودن این پدیده‌ها و توجه به این نکته است که ریشه آنها را باید درون جامعه جست‌وجو کرد».
تغییر نگاه به مقوله مهم اعتیاد

این روزها به نظر می‌رسد نگاه به موضوع کاهش سن اعتیاد که تا به حال با محافظه‌کاری بیشتری با آن برخورد می‌شد، تغییر کرده و ضرورت بیشتری نسبت به آگاهی‌رسانی از این موضوع احساس شده چرا که معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد برای دانش‌آموزان، والدین، مدیران و کارکنان مدارس خبر داد.

موضوع اعتیاد دانش‌آموزی یکی از موضوعاتی است که به هر حال در جامعه وجود دارد و برای کاهش این آمار نیازمند اقدامات جدی هم از سوی مدیران آموزش و پرورش و هم والدین هستیم. برنامه‌ای برای جلوگیری از اعتیاد دانش‌آموزان می‌تواند مفید باشد که بتواند نگرش دانش‌آموزان را تغییر دهد یعنی دانش‌آموز زمانی که از کلاس پیشگیری از اعتیاد بیرون می‌رود از مواد مخدر نفرت داشته باشد

بابک دین‌پرست، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام این خبر، گفت: در راستای سند جامع پیشگیری از اعتیاد و تفاهمنامه بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت آموزش و پرورش، طی ۹ ماهه سال‌جاری این وزارتخانه اقدام به اجرای برنامه‌هایی همچون طرح مدرسه عاری از خطر ویژه دانش‌آموزان پایه اول مدارس مقطع متوسطه دوم دولتی (دبیرستان) در ۲۰۵۰ مدرسه کشور کرده است. وی افزود: اجرای طرح آموزش مهارت‌های مقابله‌ای ویژه دانش‌آموزان مدارس مقطع متوسطه اول دولتی (راهنمایی) در ۲۲۴۲ مدرسه کشور، اجرای طرح مدرسه مراقب اجتماع‌محور ویژه دانش‌آموزان مدارس تمام مقاطع تحصیلی در ۵۸۲۲ مدرسه کشور و اجرای طرح آموزش مهارت‌های مراقبت از خود ویژه دانش‌آموزان مدارس مقطع ابتدایی دوم در ۴۱۲۵ مدرسه در سطح کشور از دیگر اقدامات وزارت آموزش و پرورش براساس این تفاهمنامه است. دین‌پرست، برگزاری جلسات آموزش مهارت‌های زندگی، سبک‌های فرزندپروری و روش‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد ویژه والدین دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و متوسطه دولتی و برگزاری جلسات کارگاهی آموزش ارتباط موثر با دانش‌آموزان، شناخت عوامل محافظ و خطر، روش‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد ویژه مدیران و معاونان، مشاوران، مربیان پرورشی و مربیان بهداشت، معلمان ورزش مقاطع متوسطه اول و متوسطه دوم دولتی را از دیگر برنامه‌های اجرایی این وزارتخانه نام برد.

با طرح و برنامه کار پیش نمی‌رود!

در همین باره هومان نارنجی‌ها، کارشناس حوزه اعتیاد می‌گوید: موضوع اعتیاد دانش‌آموزی یکی از موضوعاتی است که به هر حال در جامعه وجود دارد و برای کاهش این آمار نیازمند اقدامات جدی هم از سوی مدیران آموزش و پرورش و هم والدین هستیم. برنامه‌ای برای جلوگیری از اعتیاد دانش‌آموزان می‌تواند مفید باشد که بتواند نگرش دانش‌آموزان را تغییر دهد یعنی دانش‌آموز زمانی که از کلاس پیشگیری از اعتیاد بیرون می‌رود از مواد مخدر نفرت داشته باشد و تا این حد نگرش‌اش تغییر کرده باشد. این کارشناس حوزه اعتیاد معتقد است که در کنار اجرای برنامه‌های اعتیاد در مدارس باید والدین دانش‌آموزان را هم با مهارت‌های زندگی آشنا کرد و همزمان با آشنایی دانش‌آموزان سطح آگاهی خانواده‌ها را هم بالا برد تا به صورت همسو دانش‌آموز در خانه و مدرسه کنترل شود. به باور نارنجی‌ها یکی از راهکارهای عملی در موضوع کاهش آمار اعتیاد در مدارس می‌تواند مدل‌سازی برای مدارس باشد به این صورت که در مناطق آلوده و در مدارسی که والدین دانش‌آموزان خواهان کاهش اعتیاد در آن منطقه هستند مدرسه‌ای را انتخاب کرده و تیم کارشناسی را در مدرسه مستقر کرده و نتیجه این تحقیق را به عنوان مدلی برای مدارس دیگر به اجرا درآوریم. وی ضمن گلایه از قرار نگرفتن درس اعتیاد در کتب درسی می‌افزاید: در آموزش و پرورش دفتر سلامت وجود دارد اما به دلیل کمبود نیرو قادر به رسیدگی به همه امور محوله از جمله شپش، آنفلوآنزا، دهان و دندان و اعتیاد به صورت همزمان نیستند و این هم مزید بر علت شده است. نارنجی‌ها در پایان تاکید کرد: تا زمانی که موضوع اعتیاد، مردمی و در سطوح کوچک تعریف نشود نمی‌توان با آن مقابله کرد و پیشگیری از این بلای خانمانسوز با بخشنامه و دستورالعمل تنها صورت نخواهد گرفت.

دانلود کتاب






مطالب مشابه با این مطلب

    راهنمای جامع آزمون IELTS

    راهنمای جامع آزمون IELTS 1.50/5 (30.00%) 2 امتیازs سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا متقاضی تحصیل در اروپا و آمریکا هستند و ازینرو آزمون آیلتس یکی از مواردی است که باید آن را با نمره‌ی خوبی از سر بگذرانند.

    ۳۰ پیشنهاد برای افزایش راندمان کلاس

    ۳۰ پیشنهاد برای افزایش راندمان کلاس ۳٫۰۰/۵ (۶۰٫۰۰%) ۱ امتیاز هر معلمی با بالا رفتن تجربه اش پی خواهد برد که باید به برخی کارهای ضروری در کلاس درس توجه نماید ، بعضی اعمال را نباید انجام دهد، و خود را در کلاس برای […]

    راه حل های آموزشی برای دانش آموزان دیرآموز

    راه حل های آموزشی برای دانش آموزان دیرآموز ۱٫۰۰/۵ (۲۰٫۰۰%) ۲ امتیازs راه حل های آموزشی برای دانش آموزان دیرآموز/ تفاوت های فردی دانش‌آموزان که حاکی از وجود تفاوت در توانایی های آنان است از مهم ترین اصول و مواردی است که همیشه باید […]

    قوانین معاشرت در جمع

    قوانین معاشرت در جمع ۲٫۳۳/۵ (۴۶٫۶۷%) ۳ امتیازs مودب و فهیم بودن یک مهارت اجتماعی مهم است که می‌تواند به شما کمک کند تا دوستان جدید پیدا کنید، در حرفه‌ی خود موفق شوید و محترم شمرده شوید.

    ۲۰ دلیلی که شاید ازدواج را برای شما خسته کننده بکند

    در آغاز ازدواج، شاید انقدر همه‌چیز جدید و هیجان‌انگیز است که نگهداشتن هیجان و شور یک رابطه، کار دشواری نباشد.

    رابطه مهارت ها و آینده تحصیلی

    رابطه مهارت ها و آینده تحصیلی/ مهارت هایی که آینده تحصیلی را شکل می دهند؟ بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، کودکان چنانچه بخواهند در نیروی کار آینده جایی داشته باشند، باید مهارت های عاطفی و اجتماعی را یاد بگیرند.




هو الکاتب


پایگاه اینترنتی دانلود رايگان كتاب تك بوك در ستاد ساماندهي سايتهاي ايراني به ثبت رسيده است و  بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند و به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست و هر گونه فعالیت غیر اخلاقی و سیاسی در آن ممنوع میباشد.
این پایگاه اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محتویات کتاب ها و مطالب موجود در سایت نمی پذیرد و محتویات آنها مستقیما به نویسنده آنها مربوط میشود.
در صورت مشاهده کتابی خارج از قوانین در اینجا اعلام کنید تا حذف شود(حتما نام کامل کتاب و دلیل حذف قید شود) ،  درخواستهای سلیقه ای رسیدگی نخواهد شد.
در صورتیکه شما نویسنده یا ناشر یکی از کتاب هایی هستید که به اشتباه در این پایگاه اینترنتی قرار داده شده از اینجا تقاضای حذف کتاب کنید تا بسرعت حذف شود.
كتابخانه رايگان تك كتاب
دانلود كتاب هنر نيست ، خواندن كتاب هنر است.


تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید نقشه سایت


دانلود کتاب , دانلود کتاب اندروید , کتاب , pdf , دانلود , کتاب آموزش , دانلود رایگان کتاب

تمامی حقوق برای سایت تک بوک محفوظ میباشد

logo-samandehi